Bérkompenzáció teljesítésének munkaügyi ellenőrzése 2012 Irányadó eljárásjogi szabályok
Jogszabályi felhatalmazás évi XCIX tv. (Az alacsony keresetű munkavállalók bérének emelését ösztönző egyes törvények módosításáról); évi LXXV. törvény (A munkaügyi ellenőrzésről); -299/2011. (XII.22.) Korm. rendelet; évi XXI. tv. (Az elvárt béremelés végrehajtásával és a foglalkoztatással összefüggő egyes törvények módosításáról); -69/2012. (IV. 6.) Korm. rendelet.
Hatáskör A Met. 3. § (1) t) pontja alapján: - A munkaügyi ellenőrzés kiterjed a költségvetési szervek, valamint az egyházi fenntartású közfeladatot ellátó egészségügyi, oktatási, szociális, közgyűjteményi és közművelődési szolgáltatást nyújtó munkáltató kivételével a bruttó forint alatti munkabérek nettó értékének megőrzéséhez szükséges munkabéremelés – kormányrendeletben meghatározott elvárt mértékének megfelelő végrehajtására.
Időbeli hatály január 01-je után indult ügyekben; január 01. és április 06. között minden esetben, (hivatalból, panasz- vagy közérdekű bejelentésből); április 07-től nincs törvényi kötelezettség a bérkompenzáció végrehajtásának minden esetben történő ellenőrzésére.
Személyi hatály A bérkompenzáció végrehajtásának kettős következménye: -A munkavállalói létszám 2/3-ánál: a munkáltató indulhat közbeszerzési pályázaton, igényelhet költségvetési támogatást; -A munkavállalói létszám 100 %-ánál: érvényesíthet a szociális hozzájárulási adóból levonható adókedvezményt és pályázhat támogatásra.
Személyi hatály -A teljes munkavállalói létszám 2/3-a esetében (a tartósan távol lévő munkavállalók – gyermek, közeli hozzátartozó ápolása, gondozása céljából fizetés nélküli szabadságon lévők is); -A november 01. és december 31. közötti időszak bármely napján (hagyományos) munkaviszonyban álló munkavállalók vonatkozásában.
Személyi hatály Nem terjed ki az ellenőrzés: -az egyszerűsítetten foglalkoztatottakra. Nem számít be a munkavállalók 2/3-ába: -a kölcsönbeadónál az a kölcsönzött munkavállaló, ahol az őt kölcsönvevő szervezet saját munkavállalói esetében nem tett eleget az elvárt béremelésnek, -az iskolaszövetkezetnél az a hallgató, ahol az őt fogadó gazdálkodó szervezet saját munkavállalói esetében nem tett eleget az elvárt béremelésnek.
Az elvárt béremelés mértéke és viszonyítási alapja évben havi bruttó forint alatt kereső munkavállalók esetében személyenként külön-külön kell meghatározni (R. 1. sz. melléklete alapján). -A évi munkabéren a munkavállaló személyi alapbérének és rendszeres bérpótlékainak egész havi átlagát kell érteni. -Teljesítménybér esetén a 100 %-os teljesítéshez kapcsolódó teljesítménybér értendő.
A munkaügyi ellenőrzés eszközei Bizonyítási eszközök: -EMMA adatbázis alapján; -A munkáltató, vagy képviselőjének nyilatkozata alapján; -Munkavállalói név szerinti lista (név évi munkabér évi munkabér) alapján; -Bérkifizetési jegyzékek, elszámolást igazoló dokumentumok alapján.
Területi illetékesség A felügyelőség főszabály szerint a megyei illetékességi területen lévő: -székhely, -telephely (telephelyenként önállóan), vagy -munkavégzési hely munkavállalói esetében vizsgálja a bérkompenzáció teljesülését. A megelőzés szabálya alapján az a felügyelőség jár el, amelyik előbb kezdte az ellenőrzést.
Időbeli hatály A munkáltató a bérkompenzációt jogkövetkezmény nélkül a munkaügyi ellenőrzés megkezdéséig teljesítheti. Az ellenőrzés megkezdését követően teljesített, vagy nem megfelelő mértékű kompenzáció esetén: -(mérlegelés nélkül) munkaügyi eljárás megindítását jelenti.
Alkalmazott intézkedés -Figyelemfelhívás alkalmazhatósága kizárt. -Megállapító határozat a bérkompenzáció teljesítésének elmulasztásáról.
Megállapító határozat -Kizárja a munkaügyi bírság alkalmazhatóságát; -Önálló (más munkaügyi intézkedéssel nem lehet összevonni); -A hatáskör gyakorlója az igazgató, ő kiadmányozza (ez azonosítja a jogi megítélését a bírsághatározattal); -A határozat jogerőssé válásának napján nyilvánosságra kell hozni, a hatóságnak közzétételi kötelezettsége van.
Megállapító határozat következménye től ig: -jogerőtől számított két évig közbeszerzési eljáráson ajánlattevőként nem indulhat, -központi költségvetésből, valamint -elkülönített állami pénzalapokból származó támogatásban nem részesülhet.
Megállapító határozat következménye április 07-től: -Jogerőtől számított két évig nem állapítható meg a évi CXCV. tv.2. § (1) bekezdés n) pontja szerinti költségvetési támogatás. -Nem kell alkalmazni az Nemzeti Foglalkoztatási Alap előirányzatából nyújtott támogatásra, -A nem állami intézmény fenntartójának biztosított normatív és egyéb hozzájárulásra, -A mezőgazdasági, agrár-vidékfejlesztési, halászai támogatásokhoz kapcsolódó egyéb támogatásra.
Mentesülés lehetősége -Utólagos. - A támogatást nyújtó szerv részére kell igazolást benyújtani, hogy a munkavállalók 2/3-a vonatkozásában a munkabéremelést a munkaügyi ellenőrzés megkezdésének napjára visszamenőleg teljesítette ( től). -A támogatást nyújtó szerv mérlegel, a munkaügyi felügyelőségnek erre nincs hatásköre.