VALLÁSOS ÉS ERKÖLCSI NEVELÉS A KATOLIKUS ÓVODÁKBAN

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A tanulást és a megértést segítő módszerek alkalmazása
Advertisements

Jánosi Beatrix szeptember 08.
Környezettudatos magatartás segítése a katolikus óvodákban Vallásos és erkölcsi neveléssel foglalkozó munkacsoport
A köznevelés fejlesztési irányai és eredményei KPSZTI február 12. Emberi Erőforrások Minisztériuma Köznevelésért Felelős Államtitkárság MTI Fotó.
KATOLIKUS VAGYOK HITTANRA JÁROK.
ÓVODÁK MŰKÖDÉSE 2013.
Gondviselés Óvoda – Eltelt 16 év…
Hatékonyság, eredményesség, méltányosság a köznevelési rendszerben:
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
Szerepi Imréné, november 16.
Intézményvezetői Értekezlet október 6.
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
A pedagógia alapjai 3. előadás Emberformáló folyamatok: szocializáció, nevelés, a nevelés lehetőségei és korlátai Birta-Székely Noémi BBTE, Pszichológia.
Sajátos nevelési igényű tanulók együttnevelése Együtt egy-másért! TÁMOP-3.4.2/09/ október 28.
TAPASZTALATOK AZ ÓVODAI NEVELÉS GYAKORLATÁBAN
Szülői értekezlet és 5. évfolyam. Téma Hogyan halad iskolánkban a „Korszerű oktatást Mándokon” című projekt megvalósítása? (beszámoló,
Református Montessori Iskola bemutatása. Iskolánk története alapítás éve: alapítás éve: - óvoda: óvoda: iskola: iskola: 2000 alapítás.
CSALÁD.
A NEVELÉS FOLYAMATA ÉS MÓDSZEREI
Az óvoda és az iskola együttműködésének megvalósulása a Naprakészség TIOK-ban Mérleg.
Az országos pedagógiai-szakmai ellenőrzés,
ONAP ↓ HELYI ÓVODAI PROGRAM ÜTEMTERV TERVEZET
ÖKO iskola, de hogyan?. Miért akart az iskola pályázni? Iskolai élet TevékenységekPÁLYÁZAT Fenntartói támogatás.
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
Nevelés és nevelői attitűdök
Az iskola gyermekvédelmi feladata, célja, funkciója
Dominó Általános Iskola magatartásmódosító programja
"Talán a legnagyobb pedagógiai téveszme az a vélemény, hogy az ember csak azt tanulja meg, amit megtanítanak neki. A mintegy mellékesen elsajátított, tartós.
VINCÉS TÁBOR Piliscsaba, augusztus Jézus és az Ő tanítása egész életünk alapja. Aki Jézus szavai szerint cselekszik, házát sziklára építi…
Az alapvető művelődési igények meghatározói
LÉPÉSRŐL – LÉPÉSRE program
A szaktanácsadó segítő szerepe
Szeretettel köszöntöm
Gyermek, akit kölcsönkaptál. Anna példája (1Sám 1,11) Erős fogadalmat tett (Anna), Erős fogadalmat tett (Anna), és ezt mondta: és ezt mondta: Seregek.
A nevelési program, mint a fejlesztés stratégiája
Speciális gyermekvédelem
2009/2010. tanév Pestszentimre Ady Endre Utcai Általános Iskola.
Út a sikeres tanuláshoz
A PEDAGÓGUS KÖTELESSÉGEI ÉS JOGAI
Összeállította: Szabó Ilona
Minta-tanmenet vegyes összetételű 5. osztályosok számára:
Önértékelési kézikönyv október 5-i módosítása alapján
MOTTÓ „Engem ne emeljen a magasba senki, ha nem tud addig tartani, amíg megnövök, hanem guggoljon ide mellém, ha nemcsak hallani, de érteni is akar, hogy.
A SZÜLŐI KOMPETENCIA TÁMOGATÁSA A KAPOSVÁRI EGYETEM GYAKORLÓ ÓVODÁJÁBAN Budapest augusztus 31.
Óvodai szakmai programok, továbbképzések bemutatása 2013/2014 Készítette: Grolyóné Szabó Éva szeptember 11. KPSZTI, Óvodavezetői Értekezlet.
Márkus Lászlóné Intézményvezető Közoktatási szakértő
Hogyan lesznek növendékeink iskolaérett gyermekek?
A KONSTRUKTÍV ÉLETVEZETÉS MINT NEVELÉSI ÉRTÉK
Jánoshalmi Hunyadi János Általános Iskola,
Személyes életvitel.
„Engedjétek hozzám jönni a kisgyermekeket…” (Mt 19,13-15)
A viselkedés és az iskolaérettség kapcsolata
A gyermekek nevelésének megerősítése (VII. fejezet)
A LURKÓ-TÁBOR, mint a jó gyakorlat dokumentációja
MOTTÓ „Engem ne emeljen a magasba senki,
A dajka a nevelés folyamatában
NEVELŐI ÉRTEKEZLETRE A FÉLÉVES ÉRTÉKELÉS ELŐKÉSZÍTÉSE Farkasné Egyed Zsuzsanna saját óvodai munkaanyag, forrásként felhasználható.
Hitünk alakulása, mindennapi életünk a katolikus óvodában
A gyakorlati képzés szemléleti hátterének és kereteinek meghatározása
Minőségfejlesztési munkacsoport KPSZTI Április 17-
Vezetői célok és feladatok
DRÁMAPEDAGÓGIA ÓVODAPEDAGÓGUSI SZEMMEL
Tanító szak, nappali- és levelező tagozat
HELYI ÉRTÉKEK KÖZVETÍTÉSE AZ ÓVODÁS GYERMEKEKNEK
AZ ÓVODÁS GYERMEK ÉS AZ ERKÖLCS
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Gyermek- és ifjúságvédelem, vezetői felelősség és támogatás
Óvodai szakmai képzések, programok a 2019/2020-as nevelési évben
Előadás másolata:

VALLÁSOS ÉS ERKÖLCSI NEVELÉS A KATOLIKUS ÓVODÁKBAN Mit értünk az óvodás gyermek vallásos nevelésén?

Az egyházi fenntartású intézmények megjelenése Társadalmi változások Igény Elképzelések – fenntartó – családok – pedagógusok Elkötelezettség, felelősség Személyes és közösségi igény Szolgálat Pasztoráció KaPI Vallásos és erkölcsi neveléssel foglalkozó munkacsoport Szerepi Imréné 2018. október 18.

Törvényi és jogszabályi háttér Magyarország Alaptörvénye (2011. április 25.) 2011. évi CXC. törvény a nemzeti köznevelésrõl 2011. évi CCVI. Törvény a lelkiismereti és vallásszabadság jogáról, valamint az egyházak, vallásfelekezetek és vallási közösségek jogállásáról A katolikus óvodai pedagógiai programot meghatározó egyházi dokumentumok: a Szentírás tanítása, belőle Jézus tanítói és nevelői magatartása, az apostoli küldetés az Egyházi Törvénykönyv rendelkezései a zsinati dokumentumok és a pápai megnyilatkozások a katolikus egyházi dokumentumok nevelésre vonatkozó részei   A fenntartói rendeletek KaPI Vallásos és erkölcsi neveléssel foglalkozó munkacsoport Szerepi Imréné 2018. október 18.

„A katolikus iskola kimondatlan, de elengedhetetlen feltétele, hogy a tanárok szükségét érezzék a keresztény elkötelezettségnek. … A katolikus oktatás mindenekfölött arra való, hogy Krisztust kinyilvánítsa, hogy segítsen Krisztust megalkotni mások életében.” (Szent II. János Pál: Minden napra egy ima 309. o.) KaPI Vallásos és erkölcsi neveléssel foglalkozó munkacsoport Szerepi Imréné 2018. október 18.

Az óvodáskorú gyermek jellemzői Érzelmi vezéreltség Irányítottság a felnőtt által Érdeklődés, nyitottság Értelmi képességek fejlettsége Kommunikáció, közlési vágy KaPI Vallásos és erkölcsi neveléssel foglalkozó munkacsoport Szerepi Imréné 2018. október 18.

(A Svetits Katolikus Óvoda, Általános Iskola, „A gyermek nem a vele szemben támasztott szóbeli követelmények nyomán lesz olyan, amilyennek szeretnénk, hanem az őt nevelő felnőttek példáinak hatására.” (A Svetits Katolikus Óvoda, Általános Iskola, Gimnázium és Diákotthon Pedagógiai Programja 43. o.) Legyünk imádságos lelkületűek, és használjuk ki az életfogytig tartó tanulás lehetőségeit! KaPI Vallásos és erkölcsi neveléssel foglalkozó munkacsoport Szerepi Imréné 2018. október 18.

Segítség KaPI segédanyagok Plébános/lelkipásztor/hitoktató segítsége Vásárolt segédanyagok Saját készítésű tervek Internet KaPI Vallásos és erkölcsi neveléssel foglalkozó munkacsoport Szerepi Imréné 2018. október 18.

KaPI Vallásos és erkölcsi neveléssel foglalkozó munkacsoport Szerepi Imréné 2018. október 18.

Külső jegyek a katolikus óvodákban Rendezett, esztétikus környezet Dekoráció Feszület, Zöld növények, Képek, Gyermekmunkák, Vallásos témájú eszközök, KaPI Vallásos és erkölcsi neveléssel foglalkozó munkacsoport Szerepi Imréné 2018. október 18.

A növendékek mindennapjai a katolikus óvodákban Érzelmi biztonság, otthonosság, derűs, kiegyensúlyozott, szeretetteli légkör Köszönési mód Imádságok, Csendes percek, áhítat, gyertyagyújtás… Alapvető erkölcsi normák elsajátíttatása A fegyelmezés kérdése A komplexitás megvalósítása Ünnepek, hagyományok ápolása Ismerkedés a plébániával, a templommal, a szentmisével Valamilyen szinten bekapcsolódás az Egyházközség életébe KaPI Vallásos és erkölcsi neveléssel foglalkozó munkacsoport Szerepi Imréné 2018. október 18.

A NEVELŐ Megjelenése, viselkedése, beszéde a lelkiségnek megfelelő, pozitív képet sugároz. Segíti, támogatja közössége lelki fejlődését. Magatartása (stílusa) kiszámítható, derűs, kiegyensúlyozott személyiség. Munkatársaival együttműködő, segítőkész. KaPI Vallásos és erkölcsi neveléssel foglalkozó munkacsoport Szerepi Imréné 2018. október 18.

A NEVELŐ ÉS A GYEREKEK Szeretettel, elfogadással, empátiával fordul a gyerekek felé. Törekszik a személyes bánásmód megvalósítására. A gyermekeket érintő intézkedései méltányosak, igazságosak. Gyermekeknek szóló elvárásai egyértelműek, a kialakított és elvárt normákat képviselik. Bevonja a gyermekeket a rájuk vonatkozó döntésekbe Véleményüket figyelembe veszi, pl. rendszeresen visszajelzéseket kér a gyermekektől a nekik való megfeleléséről (tempó, a terhelés). KaPI Vallásos és erkölcsi neveléssel foglalkozó munkacsoport Szerepi Imréné 2018. október 18.

A vallásos nevelés megvalósulási formái Heti alkalmak „külső” egyházi ember tartja Óvodapedagógus/hitoktató tartja Hittanóra jellegűek Napi alkalmak Beszélgető kör Áhítat Csendes percek Gyertyagyújtás KaPI Vallásos és erkölcsi neveléssel foglalkozó munkacsoport Szerepi Imréné 2018. október 18.

Milyen legyen? A vallásos és erkölcsi nevelés az egész napot áthatja/komplex Tartalom, forma, időtartam Hitismeret Erkölcsi alapvetések Szentek Egyházközség Kötött/kötetlen alkalmak kihasználása Szokások, szabályok kialakítása Erkölcsi töltet Mi eggyel mindig többen vagyunk! Béke, harmónia, szeretet Személyes példa, öröm továbbsugárzása KaPI Vallásos és erkölcsi neveléssel foglalkozó munkacsoport Szerepi Imréné 2018. október 18.

Aranyosi Ervin: Mit szólnál egy… Mit szólnál egy öleléshez, jól esne az teneked? Bele lenne csomagolva barátság és szeretet.   Az ölelés azért csodás: Szívünk, lelkünk benne van. Nem is értem, miért félnek kipróbálni annyian? KaPI Vallásos és erkölcsi neveléssel foglalkozó munkacsoport Szerepi Imréné 2018. október 18.