CARAVAGGIO (ÉS MÁSOK) HITETLEN TAMÁS-MŰVEI

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Izrael Jézus idejében. 1. Vallási csoportok  Szaddúceusok. Legbefolyásosabb csoport voltak: A főtanács tagjai, a papok és a jeruzsálemi „arisztokrácia”
Advertisements

Keletkezése és sugalmazottsága. Kánon és történeti hitelesség.
Gondolkozzatok el azon, mit jelent a megbocsátás? Mondjatok példát !
B ízd Ú jra É leted K risztusra !. Kicsiny kis fényemmel, világítani fogok! 3x Áldom Őt minden nap és mindenhol! Elrejtsem-e fényemet? nem! Világítani.
Kezdő Ének Mialatt mély csend borult mindenre, és az éjszaka sietôs útja közepén tartott, mindenható Igéd, Urunk, királyi trónjáról eljött közénk. (Bölcs.
Advent Az advent szó jelentése „eljövetel”. A latin „adventus Domini” kifejezésből származik, ami annyit tesz: „az Úr eljövetele”. A karácsonyt megelőző.
Húsvét Amikor elmúlt a szombat, a magdalai Mária és Mária, a Jakab anyja, valamint Salómé illatos keneteket vásároltak, hogy elmenjenek, és.
Győzelem a harag felett. A harag öl. Dr. Redford Williams rámutat arra, hogy a kortizon nevű stressz hormon, amely a haragot táplálja, szó szerint.
Református istentisztelet
Isten Nagy Terve 2 rész: Isten, ma is Teremtő.
Ó szép Jézus. Ez új esztendőben légy híveidben. Ó Mária
Évközi 4. vasárnap Január 29. – „A” év.
ÉVKÖZi IV VASÁRNAP A év Máté 5,1-12a.
XXI Évközi Vasárnap B- év.
Flémalle-i mester (Robert Campin) (b. ca. 1375, Valenciennes,
Advent 2015 Jn12,20-36.
Pakisztáni beszámoló.
REFORMÁCIÓI ISTENTISZTELET
Évközi 8. vasárnap Február 26. – „A” év.
Szeretettel köszöntjük Istentiszteletünkön!
Évközi 7. vasárnap Február 19. – „A” év.
SZÁMVITEL Dr. Ormos Mihály.
Oltáriszentség, Papság,
A szentség Isten igéje, látható jellel összekapcsolva.
Igeolvasás „6Nem jól dicsekedtek ti. Hát nem tudjátok, hogy egy kicsiny kovász az egész tésztát megkeleszti? 7Takarítsátok ki a régi kovászt, hogy új tésztává.
Igeolvasás.
Évközi 6. vasárnap Február 12. – „A” év.
Madách Az ember tragédiája elemzés
Tommy's Window dia ♫ Hangszóró szükséges A gyerekek örökkévalók
Húsvét V Vasárnap Á - év Jn 14,1-12.
A történelem legnagyobb személyisége Jézus Krisztus volt.
II. A biblia tanítása istenről
JÓ REGGELT!.
A korai Egyház Az első közösségek.
Gyereknevelési axiómák a Bibliában
Szolgálj, vigyázz, menj el! Felszólító igék Máté evangéliumában
Húsvét II Vasárnapja B év
TANÉVZÁRÓ ISTENTISZTELET
„16„Egy kis idő még, és nem láttok engem, de ismét egy kis idő, és megláttok engem.” 17A tanítványai közül egyesek ezt kérdezték egymástól: „Mi az, amit.
Egy test forgómozgást végez, ha minden pontja ugyanazon pont, vagy egyenes körül kering. Például az óriáskerék kabinjai nem forgómozgást végeznek, mert.
Nagy Király, Fenséges Úr, Király Isten Fia,
Meghatározása, formái, mikéntje és „forrásai”
Imádatunk mélysége és egyensúlya
PÜNKÖSDI ISTENTISZTELET
a hegyoldalakat borító erdőket, és csodáltam a természet szépségét,
JÉZUS MINZ AZ ÓSZÖVETSÉGI VÁRAKOZÁSOK BETELJESÍTŐJE
A mennyei világ lelki áldásai 2. rész
Református istentisztelet
Érzékenyítés Isten Szavára
A VERESEGYHÁZI KATOLIKUS GIMNÁZIUM felvételi tájékoztatója a 2018/2019-as tanévre „Ahol ugyanis ketten vagy hárman összegyűlnek az én nevemben, ott vagyok.
Beszámoló magyar nyelvből Szerző: Csiszár Virág Palics
Református istentisztelet
JÓ REGGELT! BÖJT- ÚTON JÉZUSSAL 2016.
Református istentisztelet
Akarj többet! Efézus 1:
Arany János Vojtina ars poétikája.
Michelangelo Buonarroti
Új pályainformációs eszközök - filmek
Szabványok, normák, ami az ÉMI minősítési rendszerei mögött van
Miért hirdessük az evangéliumot a gyermekeknek?
Engedelmesen és szeretettel
A történelem legnagyobb személyisége Jézus Krisztus volt.
FOHÁSZ A HAZÁÉRT … Liszt Ferenc - Szerelmi álmok
(A tudomány szemszögéből)
Szarvas Békéscsabától 47 kilométerre, a Hármas-Körös holtágának partján fekszik.
A katolikus óvodák feladata a Hit évében III.
Tedd fel a kérdést magadnak: Miután elolvastad a levelet!!!
Emberábrázolás: Az ikon megújulása
A pénz kialakulása Az első pénzt 700 esztendővel Krisztus születése előtt a görögök verték ezüstből. Azelőtt a pénzt nem ismerték, hanem cserekereskedést.
Pitagorasz-tétel.
Előadás másolata:

CARAVAGGIO (ÉS MÁSOK) HITETLEN TAMÁS-MŰVEI

Magyar Bibliatársulat újfordítású Bibliája (1990) János evangéliuma 20. fejezet Jézus megjelenik tanítványainak (Mk 16,14; Lk 24,36-49) 19Aznap, amikor beesteledett, a hét első napján, ott ahol összegyűltek a tanítványok, bár a zsidóktól való félelem miatt az ajtók zárva voltak, eljött Jézus, megállt középen, és így szólt hozzájuk: „Békesség néktek!” 20És miután ezt mondta, megmutatta nekik a kezét és az oldalát. A tanítványok megörültek, hogy látják az Urat. 21Jézus erre ismét ezt mondta nekik: „Békesség néktek! Ahogyan engem elküldött az Atya, én is elküldelek titeket.” 22Ezt mondván, rájuk lehelt, és így folytatta: „Vegyetek Szentlelket! 23Akiknek megbocsátjátok a bűneit, azok bocsánatot nyernek, akikéit pedig megtartjátok, azoknak a bűnei megmaradnak.” Jézus és Tamás 24Tamás pedig, egy a tizenkettő közül, akit Ikernek hívtak, éppen nem volt velük, amikor megjelent Jézus. 25A többi tanítvány így szólt hozzá: „Láttuk az Urat.” Ő azonban ezt mondta nekik: „Ha nem látom a kezén a szegek helyét, és nem érintem meg ujjammal a szegek helyét, és nem teszem a kezemet az oldalára, nem hiszem.” 26Nyolc nap múlva ismét benn voltak a tanítványai, és Tamás is velük. Bár az ajtók zárva voltak, bement Jézus, megállt középen, és ezt mondta: „Békesség néktek!” 27Azután így szólt Tamáshoz: „Nyújtsd ide az ujjadat, és nézd meg a kezeimet, nyújtsd ide a kezedet, és tedd az oldalamra, és ne légy hitetlen, hanem hívő.” 28Tamás pedig így felelt: „Én Uram, és én Istenem!” 29Jézus így szólt hozzá: „Mivel látsz engem, hiszel: boldogok, akik nem látnak és hisznek.”

Jacobus de Voragine így ír róla a Legenda Aureában: ,,Tamás (Thomas)’ mélységet’ vagy ’kettőst’ jelent, amit görögül Didimusnak mondanak; vagy Tamás a tomosból ered, ami annyi, mint ’elválasztás’ vagy ’vágás’. Mélységet azért jelenthet, mivel kiérdemelte, hogy az istenség mélységébe hatoljon, mikor kérdésére Krisztus így válaszolt: »Én vagyok az út, az igazság és az élet« (Jn 14,6.). Kettősnek azért nevezhető, mert Krisztus feltámadásáról kétszeresen is megbizonyosodott, kétannyiszor, mint a többiek. Azok csak látással, ő azonban látással és tapintással tapasztalta meg. Elválasztásnak vagy vágásnak azért nevezik, mert értelmét a világ szeretetétől elválasztotta, vagy mert a feltámadás hitében elvált a többiektől. Avagy Tamás annyi, mint ’teljesen mozgó’ (totus means), tudniillik, aki teljes egészében Isten szeretetében és szemlélésében mozog. Három dolog volt, ami megmutatta benne az Isten szeretetét. Erről Prosper a Szemlélődő élet című könyvében így ír: »Mi is az istenszeretet, ha nem az, hogy lelkünkben megfoganjon Isten látásának izzó vágya, a bűn gyűlölete, a világ megvetése.« Avagy Tamás a theos, azaz ’Isten’ és az ’enyém’ (meus) szavakból származik, ami tehát annyi, mint ’én Istenem’, azért, mert így szólt, miután megbizonyosodva hitt: »Én Uram és én Istenem.« (Jn 20,28).”

Hitetlen Tamás képzőművészeti ábrázolásai Képzőművészeti ábrázolásai nagy részének a János evangéliumában szereplő oldalseb-érintés volt ihletője. Ezek 530–550 körültől jelennek meg, melyeken Tamást többnyire sima arcú fiatalemberként láthatjuk viszont. Így láthatjuk például Andrea del Verrocchio firenzei szobrán. A 13. századtól kezdve már szakállt visel, ezt ábrázolja például Caravaggio és Cima da Conegliano festménye is. A 15. századtól kezdve tartja kezében a derékszögellőt, az építészek mérőeszközét. A későbbiekben attribútuma lesz a könyv vagy irattekercs, a halálát jelző lándzsa, kard, illetve a kehely, kőkocka vagy szív. Különleges ikonográfiai típusa, melyben ismét a hitetlen jelzőjét erősítette meg, egy másik történet, ebben Szűz Mária mennybevételével kapcsolatban kételkedett, mire a Szűzanya bizonyságul ledobta Tamásnak ruhája övét, melyet a prátói dómban őriznek ereklyeként. A történet eredménye egy főleg Közép-Itáliában elterjedt ikonográfiai típus, a Madonna della Cintola. (21. dia). A típus sajátossága, hogy a műalkotások alsó részén Mária virágokkal borított szarkofágja helyezkedik el, ezt körbeveszik az apostolok vagy néhány kiemelt szent (Filippo Lippi festménye), esetleg az angyali kar. Az előtérben Tamás alakja látható, aki Mária felé fordulva éppen átveszi a felé nyújtott övet.

CARAVAGGIO: The Incredulity of Saint Thomas 1601-02, Oil on canvas, 107 x 146 cm Schloss Sanssouci, Potsdam

DUCCIO di Buoninsegna Doubting St Thomas (panel 2) 1308-11 Tempera on wood, 56 x 51 cm Museo dell'Opera del Duomo, Siena

GIOVANNI DA MILANO: Incredulity of St Thomas c GIOVANNI DA MILANO: Incredulity of St Thomas c. 1365, Tempera on wood, 26 x 64 cm Alana Collection, Newark, Delaware

Tamás apostol kételkedése, XV. sz. vége, Novgorodi ikon

SIGNORELLI, Luca Christ and the Doubting Thomas 1477-82 Fresco, 238 x 200 cm Basilica of Santa Casa, Loreto

CIMA da Conegliano The Incredulity of Saint Thomas about 1502-4 National Gallery, London

CIMA da Conegliano: Incredulity of St Thomas with Bishop Magno c CIMA da Conegliano: Incredulity of St Thomas with Bishop Magno c. 1505, Tempera and oil on panel, 215 x 151 cm Gallerie dell'Accademia, Venice

BERTUCCI, Giovanni Battista the Elder: The Incredulity of Saint Thomas probably about 1500-15, National Gallery, London

MAZZOLINO, Ludovico The Incredulity of St Thomas c MAZZOLINO, Ludovico The Incredulity of St Thomas c. 1522 Oil on panel, 38 x 31 cm Galleria Borghese, Rome

SALVIATI, Cecchino del The Incredulity of St Thomas 1543-47, Oil on wood transferred to canvas, 275 x 234 cm Musée du Louvre, Paris

VASARI, Giorgio Incredulity of St Thomas 1572 Oil on panel Santa Croce, Florence

TERBRUGGHEN, Hendrick: The Incredulity of Saint Thomas c TERBRUGGHEN, Hendrick: The Incredulity of Saint Thomas c. 1604, Oil on canvas, 108,8 x 136,5 cm Rijksmuseum, Amsterdam

RUBENS, Peter Paul: The Incredulity of St Thomas 1613-15, Oil on wood, 143 x 123 cm (central panel), 146 x 55 cm (side panels) Koninklijk Museum voor Schone Kunsten, Antwerp

STOM, Matthias The Incredulity of St Thomas c STOM, Matthias The Incredulity of St Thomas c. 1620 Oil on canvas, 125 x 99 cm Museo del Prado, Madrid

REMBRANDT, Harmenszoon van Rijn: The Incredulity of St Thomas 1634, Oil on oak panel, 53 x 51 cm Pushkin Museum, Moscow

IVÁNYI-GRÜNWALD Béla: A hitetlen Tamás é. n IVÁNYI-GRÜNWALD Béla: A hitetlen Tamás é. n., olaj, vászon, 85 x 95 cm, Budapest, Magyar Nemzeti Galéria

VERROCCHIO, Andrea del Christ and DoubtingThomas 1476-83 Bronze, height 230 cm Orsanmichele, Florence

LIPPI, Fra Filippo Madonna della Cintola 1455-65 Tempera on wood, 191 x 187 cm Museo Civico, Prato

VÉGE BMS 2017