CARAVAGGIO (ÉS MÁSOK) HITETLEN TAMÁS-MŰVEI
Magyar Bibliatársulat újfordítású Bibliája (1990) János evangéliuma 20. fejezet Jézus megjelenik tanítványainak (Mk 16,14; Lk 24,36-49) 19Aznap, amikor beesteledett, a hét első napján, ott ahol összegyűltek a tanítványok, bár a zsidóktól való félelem miatt az ajtók zárva voltak, eljött Jézus, megállt középen, és így szólt hozzájuk: „Békesség néktek!” 20És miután ezt mondta, megmutatta nekik a kezét és az oldalát. A tanítványok megörültek, hogy látják az Urat. 21Jézus erre ismét ezt mondta nekik: „Békesség néktek! Ahogyan engem elküldött az Atya, én is elküldelek titeket.” 22Ezt mondván, rájuk lehelt, és így folytatta: „Vegyetek Szentlelket! 23Akiknek megbocsátjátok a bűneit, azok bocsánatot nyernek, akikéit pedig megtartjátok, azoknak a bűnei megmaradnak.” Jézus és Tamás 24Tamás pedig, egy a tizenkettő közül, akit Ikernek hívtak, éppen nem volt velük, amikor megjelent Jézus. 25A többi tanítvány így szólt hozzá: „Láttuk az Urat.” Ő azonban ezt mondta nekik: „Ha nem látom a kezén a szegek helyét, és nem érintem meg ujjammal a szegek helyét, és nem teszem a kezemet az oldalára, nem hiszem.” 26Nyolc nap múlva ismét benn voltak a tanítványai, és Tamás is velük. Bár az ajtók zárva voltak, bement Jézus, megállt középen, és ezt mondta: „Békesség néktek!” 27Azután így szólt Tamáshoz: „Nyújtsd ide az ujjadat, és nézd meg a kezeimet, nyújtsd ide a kezedet, és tedd az oldalamra, és ne légy hitetlen, hanem hívő.” 28Tamás pedig így felelt: „Én Uram, és én Istenem!” 29Jézus így szólt hozzá: „Mivel látsz engem, hiszel: boldogok, akik nem látnak és hisznek.”
Jacobus de Voragine így ír róla a Legenda Aureában: ,,Tamás (Thomas)’ mélységet’ vagy ’kettőst’ jelent, amit görögül Didimusnak mondanak; vagy Tamás a tomosból ered, ami annyi, mint ’elválasztás’ vagy ’vágás’. Mélységet azért jelenthet, mivel kiérdemelte, hogy az istenség mélységébe hatoljon, mikor kérdésére Krisztus így válaszolt: »Én vagyok az út, az igazság és az élet« (Jn 14,6.). Kettősnek azért nevezhető, mert Krisztus feltámadásáról kétszeresen is megbizonyosodott, kétannyiszor, mint a többiek. Azok csak látással, ő azonban látással és tapintással tapasztalta meg. Elválasztásnak vagy vágásnak azért nevezik, mert értelmét a világ szeretetétől elválasztotta, vagy mert a feltámadás hitében elvált a többiektől. Avagy Tamás annyi, mint ’teljesen mozgó’ (totus means), tudniillik, aki teljes egészében Isten szeretetében és szemlélésében mozog. Három dolog volt, ami megmutatta benne az Isten szeretetét. Erről Prosper a Szemlélődő élet című könyvében így ír: »Mi is az istenszeretet, ha nem az, hogy lelkünkben megfoganjon Isten látásának izzó vágya, a bűn gyűlölete, a világ megvetése.« Avagy Tamás a theos, azaz ’Isten’ és az ’enyém’ (meus) szavakból származik, ami tehát annyi, mint ’én Istenem’, azért, mert így szólt, miután megbizonyosodva hitt: »Én Uram és én Istenem.« (Jn 20,28).”
Hitetlen Tamás képzőművészeti ábrázolásai Képzőművészeti ábrázolásai nagy részének a János evangéliumában szereplő oldalseb-érintés volt ihletője. Ezek 530–550 körültől jelennek meg, melyeken Tamást többnyire sima arcú fiatalemberként láthatjuk viszont. Így láthatjuk például Andrea del Verrocchio firenzei szobrán. A 13. századtól kezdve már szakállt visel, ezt ábrázolja például Caravaggio és Cima da Conegliano festménye is. A 15. századtól kezdve tartja kezében a derékszögellőt, az építészek mérőeszközét. A későbbiekben attribútuma lesz a könyv vagy irattekercs, a halálát jelző lándzsa, kard, illetve a kehely, kőkocka vagy szív. Különleges ikonográfiai típusa, melyben ismét a hitetlen jelzőjét erősítette meg, egy másik történet, ebben Szűz Mária mennybevételével kapcsolatban kételkedett, mire a Szűzanya bizonyságul ledobta Tamásnak ruhája övét, melyet a prátói dómban őriznek ereklyeként. A történet eredménye egy főleg Közép-Itáliában elterjedt ikonográfiai típus, a Madonna della Cintola. (21. dia). A típus sajátossága, hogy a műalkotások alsó részén Mária virágokkal borított szarkofágja helyezkedik el, ezt körbeveszik az apostolok vagy néhány kiemelt szent (Filippo Lippi festménye), esetleg az angyali kar. Az előtérben Tamás alakja látható, aki Mária felé fordulva éppen átveszi a felé nyújtott övet.
CARAVAGGIO: The Incredulity of Saint Thomas 1601-02, Oil on canvas, 107 x 146 cm Schloss Sanssouci, Potsdam
DUCCIO di Buoninsegna Doubting St Thomas (panel 2) 1308-11 Tempera on wood, 56 x 51 cm Museo dell'Opera del Duomo, Siena
GIOVANNI DA MILANO: Incredulity of St Thomas c GIOVANNI DA MILANO: Incredulity of St Thomas c. 1365, Tempera on wood, 26 x 64 cm Alana Collection, Newark, Delaware
Tamás apostol kételkedése, XV. sz. vége, Novgorodi ikon
SIGNORELLI, Luca Christ and the Doubting Thomas 1477-82 Fresco, 238 x 200 cm Basilica of Santa Casa, Loreto
CIMA da Conegliano The Incredulity of Saint Thomas about 1502-4 National Gallery, London
CIMA da Conegliano: Incredulity of St Thomas with Bishop Magno c CIMA da Conegliano: Incredulity of St Thomas with Bishop Magno c. 1505, Tempera and oil on panel, 215 x 151 cm Gallerie dell'Accademia, Venice
BERTUCCI, Giovanni Battista the Elder: The Incredulity of Saint Thomas probably about 1500-15, National Gallery, London
MAZZOLINO, Ludovico The Incredulity of St Thomas c MAZZOLINO, Ludovico The Incredulity of St Thomas c. 1522 Oil on panel, 38 x 31 cm Galleria Borghese, Rome
SALVIATI, Cecchino del The Incredulity of St Thomas 1543-47, Oil on wood transferred to canvas, 275 x 234 cm Musée du Louvre, Paris
VASARI, Giorgio Incredulity of St Thomas 1572 Oil on panel Santa Croce, Florence
TERBRUGGHEN, Hendrick: The Incredulity of Saint Thomas c TERBRUGGHEN, Hendrick: The Incredulity of Saint Thomas c. 1604, Oil on canvas, 108,8 x 136,5 cm Rijksmuseum, Amsterdam
RUBENS, Peter Paul: The Incredulity of St Thomas 1613-15, Oil on wood, 143 x 123 cm (central panel), 146 x 55 cm (side panels) Koninklijk Museum voor Schone Kunsten, Antwerp
STOM, Matthias The Incredulity of St Thomas c STOM, Matthias The Incredulity of St Thomas c. 1620 Oil on canvas, 125 x 99 cm Museo del Prado, Madrid
REMBRANDT, Harmenszoon van Rijn: The Incredulity of St Thomas 1634, Oil on oak panel, 53 x 51 cm Pushkin Museum, Moscow
IVÁNYI-GRÜNWALD Béla: A hitetlen Tamás é. n IVÁNYI-GRÜNWALD Béla: A hitetlen Tamás é. n., olaj, vászon, 85 x 95 cm, Budapest, Magyar Nemzeti Galéria
VERROCCHIO, Andrea del Christ and DoubtingThomas 1476-83 Bronze, height 230 cm Orsanmichele, Florence
LIPPI, Fra Filippo Madonna della Cintola 1455-65 Tempera on wood, 191 x 187 cm Museo Civico, Prato
VÉGE BMS 2017