A civil szervezetek bírósági nyilvántartásával kapcsolatos eljárási szabályok módosulása Gyula, 2017. február 27. Előadó: dr. Réfi Edit.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A közjegyzői nemperes eljárások
Advertisements

Összeállította: dr. Wéber Jánosné dr. Nesz Éva törvényszéki bíró
A civil szervezetek működését szabályozó jogi környezet kihívásai a gyakorlat szemszögéből.
A Nemzeti Önkéntes Stratégia Dr. Gyurka Tímea tű. alez.
Felkészülés a évi országgyűlési képviselő-választásra
Hogyan részesülhetnek a kedvezményezettek a személyi jövedelemadó 1 százalékából évben?
KÖZHASZNÚSÁGI TUDNIVALÓK Kinek kell rendelkeznie?  A napja előtt nyilvántartásba vett közhasznú,illetve kiemelkedően közhasznú jogállás.
Civil szervezetekre vonatkozó adózási szabályok
A lions hazai szervezetének megújulása a Civil törvény kapcsán.
Az ETT tagi jóváhagyási eljárás magyar sajátosságai és a tagállami jóváhagyó hatóságok gyakorlatai Előadó: Dr. Csonka Ernő Területi Közigazgatásért és.
Cégnyilvántartás.
Megújulás és folytonosság a jogi személyek szabályozásában
A 259/2002. (XII.18.) Korm. rendelet január 1-től hatályos módosítása
Dr. Hegedűs Annamária Belügyminisztérium február 9.
Az MNB tőkepiaci engedélyezési eljárásai
DR SZALAI ERZSÉBET 2014.III ALAPÍTVÁNY Jogi személyiséggel felruházott célvagyon.
A jogerős ítélet kikényszeríthetősége
Gazdasági társaságok alapítása
Gazdasági jog III. Előadás Általános szabályok A Gt. általános része.
Dr. Mudráné dr. Láng Erzsébet
1.2. Könyvviteli szolgáltatást végzők továbbképzésének átalakítása.
Budapest, január 26. dr. Kaszó Éva FOE Elnökségi tag
Önkormányzati adóigazgatás aktualitásai március 4.
A JOGI SZEMÉLY ÁLTALÁNOS SZABÁLYAI
A közigazgatási hatósági eljárásról és szolgáltatás általános szabályairól szóló törvény A kérelemtől a bírósági felülvizsgálatig Új jogintézmények a KET-ben.
A gondozási szükséglet- vizsgálatok változásai 2010.
1 A személyi jövedelemadó 1 %-ának kiutalása, felhasználás elszámolása.
A FELNŐTTKÉPZÉSI TEVÉKENYSÉG FOLYTATÁSÁNAK ENGEDÉLYEZÉSE 2013
KÖZHASZNÚ SZERVEZETEK. irányadó jogszabályok: az egyesületi jogról, a közhasznú jogállásról, valamint a civil szervezetek működéséről és támogatásáról.
KÖZIGAZGATÁSI ELJÁRÁS
A határidők az eljárásokban
Álláskeresőként történő nyilvántartás
A fizetési meghagyásos eljárás DE-ÁJK Polgári Eljárásjogi Tanszék
A BEJELENTŐ-VÉDELEM HELYE ÉS SZEREPE AZ OMBUDSMANI TEVÉKENYSÉGBEN
Jótállás. Kisajátítás Építési jog április 3. Készítette: Dr. Pintér Szilvia.
KÉPVISELET A POLGÁRI PEREKBEN
A civil szervezetek létesítő okiratának követelményei a Polgári törvénykönyv és a Civil törvény rendelkezései alapján Készítette: FORTIS ALAPÍTVÁNY 2015.
Személyi jövedelemadó 1+1% felajánlása, fogadása Simon Réka adóügyi ügyintéző NAV Heves Megyei Adó- és Vámigazgatósága Eljárási Osztály Eger, április.
Az általános meghatalmazások jegyzéke, a gondnokoltak jegyzéke. A társadalmi szervezetek, alapítványok nyilvántartása. A befejezett ügyek.
ORSZÁGOS KÖRNYEZETVÉDELMI ÉS TERMÉSZETVÉDELMI FŐFELÜGYELŐSÉG 1 Gábriel Edit Engedélyezési Főosztály január 21. felsőfokú ügyintéző.
A FIZETÉSI MEGHAGYÁSOS ELJÁRÁS Dr. Nyilas Anna. S ZABÁLYOZÁSA : évi L. törvény - a Polgári perrendtartás alkalmazása Az egyes közjegyzői nemperes.
Jogszabályok A nemzeti köznevelésről szóló évi CXC. törvény (Nkt.) A szakképzésről szóló évi CLXXXVII. törvény (Szt.) 229/2012. (VIII. 28.)
Dr. Sipos László PhD docens Új határkő a civil szférában: Digitális oktatási segédanyag Debreceni Egyetem – Fortis Alapítvány 2015.
Kétszakaszos eljárások V szeptember 15-től hatályos Kbt. alapján.
A Polgári törvénykönyv vállalkozásokat érintő legfontosabb változásai Előadó: Dr. Halmos András ügyvéd 3300 Eger, Széchenyi u. 2.
Adóügyi aktualitások (Új jegyzői adatszolgáltatások, egészségügyi szolgáltatási járulék) Lukács György igazgató NAV Heves Megyei Adó- és Vámigazgatósága.
CÉGBEJEGYZÉSRE KÖTELEZETT ADÓZÓK BEJELENTKEZÉSE, VÁLTOZÁSBEJELENTÉSE, ADÓREGISZTRÁCIÓS ELJÁRÁS október 30. Ujjady Enikő NAV Heves Megyei Adóigazgatósága.
MUNKAÜGYI FELÜGYELŐSÉGI NYÍLT NAP ÁPRILIS 03.
Beszámoló benyújtása A civil szervezet az elkészített beszámolóját, valamint közhasznúsági mellékletét köteles minden év május 31. napjáig letétbe helyezni.
A KÖZJEGYZŐI FIZETÉSI MEGHAGYÁSOS ELJÁRÁS.  A közjegyző jogszolgáltató hatósági tevékenysége  Az eljárás kereteit biztosítja  Érdemi igazságszolgáltatást.
1. A közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló évi CXL. törvény (Ket.)
A évi CLXXV. Törvényt (Ectv.) érintő módosítások
A közigazgatási eljárás II.
Az európai fizetési meghagyásos eljárás
Közigazgatási eljárás III.
1. Felszámolási eljárás megindítása
A civil és egyéb cégnek nem minősülő szervezeteket érintő anyagi és eljárási szabályok évi változásainak áttekintése.
Polgári nemperes eljárások Polgári perrendtartásban szabályozott nemperes eljárások Szeptember 21. Dr. Molnár Judit.
A bírósági végrehajtás I.
A közigazgatási perek április 3..
Egyéb általános szabályok Polgári eljárásjogi tanszék
A polgári eljárás szakaszai
2016. február-március Dr. Máté Zsolt főosztályvezető
Polgári perjog előadás
A civil szervezetek támogatása és a vonatkozó jogszabályi változások
Közbeszerzési Döntőbizottság
PROGRAMZÁRÁS EMVA –III. – IV. tengely 1.
A közbeszerzési törvénynek a Közbeszerzési Hatóság
Közbeszerzési Döntőbizottság
KÜLFÖLDI ELEM ESETÉN ALKALMAZANDÓ ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK
Előadás másolata:

a civil szervezetek bírósági nyilvántartásával kapcsolatos eljárási szabályok módosulása Gyula, 2017. február 27. Előadó: dr. Réfi Edit

Vonatkozó jogszabály: 2011. évi CLXXXI. törvény a civil szervezetek bírósági nyilvántartásáról és az ezzel összefüggő eljárási szabályokról Rövidítés: Cnytv. Módosul: 2017. március 01. napjától

Cnytv. 8. § (1) bekezdés j) pont A közalapítvány a beadványokat kizárólag elektronikus úton terjesztheti elő. Ez irányadó a közalapítvány nyilvántartásba vétele iránti kérelme benyújtására is. Cnytv. 28. § (3) bekezdés Elektronikus úton előterjesztett kérelem esetén a bíróságra vonatkozó ügyintézési határidő a kérelem lajstromozásának napján kezdődik.

Az egyesület nyilvántartásba vételére irányuló eljárás egyes szabályai Cnytv. 67. § (1) bekezdés Az egyesület nyilvántartásba vételére irányuló eljárás egyes szabályai A bíróság vizsgálja: az egyesület létesítésére, ügyvezető szervére vonatkozó jogszabályi rendelkezések teljesülését, a létesítő okirat kötelező tartalmi elemeinek meglétét alapszabályban megállapított céljai nem ellentétesek-e a törvényi rendelkezésekkel az alapszabály rendelkezései biztosítják-e az egyesület törvényben meghatározott keretek közötti működését.

Nyilvántartásba vétel iránti kérelemhez csatolni kell a tagjegyzéket. Az alapszabály az egyesület szerveinek elnevezését szabadon állapítja meg. Változásbejegyzési eljárásban tagjegyzéket nem kell becsatolni. Változásbejegyzési eljárásban a bíróság csak a változásbejegyzési kérelemmel érintett körben vizsgálja a benyújtott iratokat.

Nem a hiánypótlási felhívás kibocsátása előtt! Cnytv. 36. § (5) bekezdés Ha a szervezet neve nem felel meg a névkizárólagosság, a névvalódiság vagy a névszabatosság követelményének, a bíróság a hiánypótlás keretében felhívja a kérelmezőt, hogy a létesítő okirat módosításával jelöljön meg olyan nevet, amely megfelel a jogszabályi követelményeknek. Nem a hiánypótlási felhívás kibocsátása előtt!

Székhelyhasználat igazolása Cnytv. 21. § (1a) bekezdés Székhelyhasználat igazolása a székhelyül szolgáló ingatlan tulajdonosának, vagy használójának legalább teljes bizonyító erejű magánokiratba foglalt hozzájáruló nyilatkozatát kell csatolni ha a szervezet a székhelyül szolgáló ingatlan tulajdonosa, akkor a tulajdoni lap másolatát kell a kérelemhez csatolni

Cnytv. 37. § (1)-(2) bekezdés A változásbejegyzési kérelmet a létesítő okirat módosítását, illetve az adat változását eredményező határozat elfogadását követő 60 napon belül kell a bíróságnak bejelenteni. Ha a szervezet - alapítvány esetében az alapító - elmulasztotta a változásbejegyzési kérelem határidőben történő benyújtását, a bíróság 10 000 forinttól 900 000 forintig terjedő pénzbírsággal sújthatja a szervezetet, alapítvány esetében az alapítót, több alapító esetén az alapítókat egyetemlegesen.

Cnytv. 24. § A változásbejegyzési kérelem bírósághoz történő szabályszerű benyújtását követően a kérelmező a benyújtott változásbejegyzési kérelemben nem szereplő további adatot nem jelenthet be, a változásbejegyzési kérelemhez újabb létesítő okirat módosítást nem nyújthat be, kivéve, ha arra a bíróság hiánypótlási felhívásának teljesítése miatt kerül sor.

Cnytv. 30. § (3) bekezdés Hiánypótlásra felhívó végzés kiadására csak egy alkalommal kerülhet sor és abban a kérelem valamennyi hiányosságát (hibáját) meg kell jelölni. A kérelmező a hiánypótlás teljesítésekor már nem kérheti, hogy a bíróság ismételt hiánypótlásra hívja fel.

Cnytv. 40. § (4) bekezdés A beszámolót a szervezet nyilvántartásba bejegyzett képviselője vagy meghatalmazással igazolt képviselője küldi meg az OBH részére. Elektronikus eljárásra kötelezett szervezet kizárólag elektronikus úton küldheti meg. Ha a civil szervezet a beszámolóval kapcsolatos kötelezettségét elmulasztja és azt egy éven belül nem pótolja, a bíróság 10 000 forinttól 900 000 forintig terjedő pénzbírsággal sújthatja a szervezetet.

Hirdetményi kézbesítés Cnytv. 5. § (3) bekezdés Ha a szervezet nem biztosítja, hogy részére (képviselő, kézbesítési megbízott részére) a hivatalos iratok kézbesíthetőek legyenek Ha a belföldi idézési címmel és belföldi idézési című képviselővel sem rendelkező szervezet nem jelöl meg belföldi idézési című kézbesítési megbízottat 2017. február 28-ig 2017. március 01-től Szünetel az eljárás Hirdetményi kézbesítés

Az irat nem minősül kézbesíthetőnek, Cnytv. 5. § (4) bekezdés Az irat nem minősül kézbesíthetőnek, ha a szervezet, képviselő, kézbesítési megbízott lakcíme, illetve székhelye ismeretlen, ha a cím nem azonosítható, a címzett ismeretlen a címzett elköltözött, a címzett meghalt vagy megszűnt és a személyiadat- és lakcímnyilvántartást vezető szerv megkeresése nem járt eredménnyel.

Egyszerűsített eljárás Cnytv. 34. § (1), (4) bekezdés Sportegyesület is kérheti az egyszerűsített (változás) nyilvántartásba vételi eljárást, ha a kérelemhez jogszabályban meghatározott mintaokirat alapján készült létesítő okiratot csatolnak, és a nyomtatványon ezt a körülményt feltüntetik. A kérelem elbírálásáról a bíróság 15 napon belül határoz. Amennyiben az egyszerűsített eljárásban a bíróság döntési kötelezettségének határidőn belül nem tesz eleget, és a határidő leteltét követő 30 napon belül sem kerül sor, a nyilvántartásba vétel e határidő leteltét követő munkanapon a törvény erejénél fogva - a kérelemben foglalt adatok szerinti tartalommal - megtörténik.

nyilvántartásba vételi kérelemnek helyt adó Cnytv. 46/A. § (1)-(2) bekezdés Nincs helye fellebbezésnek egyesület, alapítvány és sportegyesület esetében: nyilvántartásba vételi kérelemnek helyt adó változásbejegyzési kérelemnek helyt adó, közhasznú nyilvántartásba vételét elrendelő végzés ellen Cnytv. 51/A. § A bíróság az országos névjegyzék útján közzéteszi az egyesület, alapítvány és a sportegyesület esetében: a nyilvántartásba vételi kérelmének helyt adó változásbejegyzési kérelmének helyt adó közhasznú nyilvántartásba vételét elrendelő végzést.

Fellebbezési jog helyett perindítási jog Cnytv. 46/A. § (1)-(2) bekezdés Fellebbezési jog helyett perindítási jog Pert indíthat a szervezet ellen a végzés hatályon kívül helyezése iránt: az ügyész jogszabályba ütközés miatt, valamint az, akire a végzés rendelkezést tartalmaz a szervezet székhelye szerint illetékes törvényszék előtt a végzés közzétételétől számított 60 napon belül. A határidő elmulasztása jogvesztéssel jár.

Külön törvény meghatározza azon szervezeteket, amelyek vonatkozásában az ügyész továbbra is törvényességi ellenőrzést gyakorol. Az ügyészt továbbra is fellebbezési jog illeti meg : párt, polgárőr szervezet, vallási tevékenységet végző szervezet és országos sportági szakszövetség vonatkozásában nyilvántartásba vételi kérelemnek helyt adó változásbejegyzési kérelemnek helyt adó, közhasznú nyilvántartásba vételét elrendelő végzés ellen

határozott időre jött létre és a meghatározott időtartam eltelt Cnytv. 68/B. § Az egyesület jogutód nélküli megszűnését eredményező ok megállapítására irányuló polgári nemperes eljárás A bíróság az ügyész indítványára, az egyesület vagy más jogilag érdekelt kérelmére állapítja meg, ha az egyesület határozott időre jött létre és a meghatározott időtartam eltelt megszűnése meghatározott feltétel bekövetkezéséhez kötött és e feltétel bekövetkezett megvalósította célját vagy céljának megvalósítása lehetetlenné vált, és új célt nem határoztak meg tagjainak száma hat hónapon keresztül 10 fő alá csökken feltéve, hogy az a)-c) pont szerinti esetekben az abban foglaltakra figyelemmel az egyesület nem határozott a megszűnéséről.

határozott időre alapították és az időtartam eltelt Cnytv. 59. § (1) bekezdés Alapítvány esetében a bíróság az ügyész indítványára, az alapító(k) vagy más jogilag érdekelt kérelmére állapítja meg a jogutód nélküli megszűnési ok bekövetkeztét, ha határozott időre alapították és az időtartam eltelt megszűnése feltétel bekövetkezéséhez kötött és e feltétel bekövetkezett célját megvalósította, és az alapító új célt nem határozott meg céljának megvalósítása lehetetlenné vált, és a cél módosítására vagy más alapítvánnyal való egyesülésre nincs mód három éven át a célja megvalósítása érdekében nem folytatott tevékenységet

Alapítvány megszűnésének megállapítására irányuló peres, illetve nemperes eljárás helyett már csak az alapítvány jogutód nélküli megszűnését eredményező ok megállapítására irányuló polgári nemperes eljárás lesz. Az ügyészt az eljárás indítványozásának joga akkor illeti meg, ha indítványát a meghatározott okok valamelyike mellett a közérdek sérelmére alapítja és e közérdek sérelmének fennállását valószínűsíti. A közérdek sérelme fennáll, ha az indítványában az ügyész a nyilvántartás adatának hibáját jelöli meg.

Köszönöm a megtisztelő figyelmet!