KORAI FIGYELMEZTETŐ JELEK Hogyan észlelhetjük gyermekünk eltérő fejlődését?
Kik a fokozottan veszélyeztetett újszülöttek? Születés előtti, veszélyeztető tényezők által érintett magzat Koraszülöttek (8-10%) Újszülöttek, akiknek az adaptációja nem megfelelő Minden olyan újszülött, akinek a születés utáni állapota orvosi beavatkozást igényel (-het) Ikerterhességből születettek Genetikai problémával született gyermekek
Csecsemőkori eltérő fejlődés figyelmeztető jelei Alvás-ébrenlét ritmus (3 hónapos korig) Hangadás változása, sírás-hangadás nem mutat árnyalatokat, több hónapos korban is elmarad a gőgicsélés Látási-hallási figyelem zavara, tárgyakat nem követ, hang irányába nem fordul Érzelmeket nem mutat, édesanya felé sem, arcmimika torzul
Csecsemőkori eltérő fejlődés figyelmeztető jelei Rendellenes, szokatlan kísérőmozgások: izomrángások, remegés, reszketés Izomtónus eloszlási zavar: túl laza vagy túl feszes (pl.: C tónus, fejét hátra feszíti) Kezét nem húzza össze a mellkasa előtt Nem akar átállni a folyékonyról a darabos étkezésre, rágási probléma előjele
Helyváltoztató mozgás Egyéves kor körül a gyermekek többsége feláll, és 1-1,5 hónappal később kialakul a biztonságos járás Másfél éves korban otthon, udvaron egyedül közlekedik segítség nélkül, kapaszkodva (nem személybe) felmegy a lépcsőn Kétéves kor körül a járás rutinná válik, fut, azonos lábbal lépve megy fel a lépcsőn Hároméves kor körül egyedül, egyet lépve közlekedik lefelé a lépcsőn, mászóka, háromkerekű bicikli…
Kommunikáció Egyéves kor körül egyszerű utasításokat követ (szólításra reagál, kérésre integet, mesekönyv képeire rámutat) Másfél éves kortól ismerős tárgyakat megnevez (mutatásra, vagy kérés céljából Kétéves kor körül rövid mondatokban beszél (alany-tárgy kombinációk) kb. 25 szavas szókincs Hároméves kortól már el tudják az élményeiket mesélni
Szocializáció Másfél éves kor körül más gyermekkel játszik – tevékenysége még inkább individuális, mint együttműködő Hároméves kor körül együttműködő, csoporttevékenységben részt vesz
Korai fejlesztés A korai fejlesztés a 0-5 (6) éves korú eltérő fejlődésű gyermekek tervszerűen felépített programja és a család segítése, mely gyógypedagógiai fejlesztést, tanácsadást és különböző terápiás szolgáltatásokat foglal magába, a gyermek állapotát és a család körülményeit, valamint egyedi igényeit figyelembe véve.
KÖSZÖNÖM FIGYELMÜKET!