Jézuskától - Jézus Krisztusig

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az óvodai matematikai nevelés elvei, céljai, feladatai Tk. 29.old. Kissné Zsámboki Réka NYME-BPK.
Advertisements

A fogyasztóvédelmi hatóság hatásköre, illetékessége és eljárása a villamosenergia-, földgáz-, víziközmű-, távhő- és hulladékgazdálkodási közszolgáltatás.
Izrael Jézus idejében. 1. Vallási csoportok  Szaddúceusok. Legbefolyásosabb csoport voltak: A főtanács tagjai, a papok és a jeruzsálemi „arisztokrácia”
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Ruska Mónika – Mobilitás Országos Ifjúsági Szolgálat - Fiatalok Lendületben Programiroda.
Ady Endre Német Nemzetiségi Nyelvoktató Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola - Berhida Környezeti nevelés.
TÖRTÉNELEM ÉRETTSÉGI A VIZSGA LEÍRÁSA VÁLTOZÁSOK január 1-től.
Menedék módszertan1 A Menedék Alapítvány küldetése Módszertani előadás.
Kezdő Ének Mialatt mély csend borult mindenre, és az éjszaka sietôs útja közepén tartott, mindenható Igéd, Urunk, királyi trónjáról eljött közénk. (Bölcs.
Az akkreditáció szerepe a megváltozott munkaképességű munkavállaló személyének társadalmi reintegrációjában Készítette: Dézsi Gabriella Melinda Budapest,
Erkölcsteológia - I. Jegyzet: Dr. Veres András: Erkölcsteológia megtalálható.
Környezeti fenntarthatóság. A KÖRNYEZETI FENNTARTHATÓSÁG JELENTÉSE A HELYI GYAKORLATBAN Nevelőtestületi ülés,
BEST-INVEST Független Biztosításközvetítő Kft.. Összes biztosítási díjbevétel 2004 (600 Mrd Ft)
Gazdasági jog IV. Előadás Egyes társasági formák Közkeresleti társaság, betéti társaság.
A székesfehérvári fiatalok helyzete
Dobrik-Lupták Sára szeptember 19.
Keresztyén Ifjúsági Dicsőítő Csoport
Intézményesülés a Baptista egyházban
Nemzeti Erőforrás Minisztérium Oktatásért Felelős Államtitkárság
Szaktanácsadás 2015/2016 Készítette: Szabó Klára.
Adottságok tényszerű megfogalmazása 4.6. előadás
Ó szép Jézus. Ez új esztendőben légy híveidben. Ó Mária
Évközi 4. vasárnap Január 29. – „A” év.
XXI Évközi Vasárnap B- év.
Kihívások a LEADER program eredményes végrehajtásában
Duális képzés a társadalmi felelősségvállalás szemszögéből
Betekintés a református hit- és erkölcstan világába
Miért a református hit- és erkölcstan?
Az Írások könyvcsoportja
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
Évközi 8. vasárnap Február 26. – „A” év.
Évközi 7. vasárnap Február 19. – „A” év.
Kompetenciák az osztott tanárképzésben
A Menedék Alapítvány ÉRTÉKEI
Oltáriszentség, Papság,
A szentség Isten igéje, látható jellel összekapcsolva.
A MOTIVÁCIÓ SZEREPE ÉS HATÁSKÖRE A KÖZOKTATÁSBAN ÉS A FELSŐOKTATÁSBAN
A katolikus óvodák feladata a Hit évében
Évközi 6. vasárnap Február 12. – „A” év.
Madách Az ember tragédiája elemzés
JÓ REGGELT! MA JÓ NAPUNK LESZ !.
Tommy's Window dia ♫ Hangszóró szükséges A gyerekek örökkévalók
1993-as közoktatási törvény
II. A biblia tanítása istenről
A gyermeki személyiségfejlődés nyomon követése a gyakorlatban
A korai Egyház Az első közösségek.
Szolgálj, vigyázz, menj el! Felszólító igék Máté evangéliumában
Meghatározása, formái, mikéntje és „forrásai”
JÉZUS MINZ AZ ÓSZÖVETSÉGI VÁRAKOZÁSOK BETELJESÍTŐJE
A mennyei világ lelki áldásai 2. rész
Diplomás Pályakövetési Rendszer
Az ÁFSZ feladatai az „Út a munkához” program végrehajtásában
Isten hozott! A család mint nevelő, és a hit továbbadója.
Várakozás – Simeon és Anna
Készítette: Dézsi Gabriella Melinda Budapest, december 18.
TÁMOP A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése – Életpálya-tanácsadás Csanádi Nikolett Hényel Anett.
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM
Akarj többet! Efézus 1:
Felebarát – vagy tán egészen az?
…Kezdjük el együtt nagyböjt szent Idejét!
ONAP ↓ HELYI ÓVODAI PROGRAM ÜTEMTERV TERVEZET
Új pályainformációs eszközök - filmek
Zanáné Haleczky Katalin október 09.
AZ INTÉZMÉNY NEVELÉSI CÉLJAI
TUDATOSSÁG ÉLJÜNK A JELENBEN.
Scool-Túra Kft Miskolc Széchenyi út 36.
A katolikus óvodák feladata a Hit évében II.
A katolikus óvodák feladata a Hit évében III.
Jézuskától - Jézus Krisztusig
a Kölcsey Ferenc Református Gyakorló Általános Iskola
Oféliák színháza.
Előadás másolata:

Jézuskától - Jézus Krisztusig Alapvető ismeretek a katolikus hitről, katolikus vallásról, katolikus egyházról Tematika: http://www.seidl.hu/ambrus/sp.html

5. előadás: A hitoktatásról hitoktatás, hittan, hit- és erkölcstan hitismeret és hitélmény koncentrikus hitoktatás hit és tudomány

Hitoktatás, hittan, hit- és erkölcstan A kifejezések értelme Katekézis A hitoktatás alanya, irányítása A hitoktatás eszközei, előfeltétele A hitoktatás története

5. előadás: A hitoktatásról hitoktatás, hittan, hit- és erkölcstan hitismeret és hitélmény koncentrikus hitoktatás hit és tudomány

Hitismeret és hitélmény Kettős cél Az első, ovisoknak és elsősöknek szánt hittankönyv Kifestő Énekelhető versikével

Hittan tanterv – 1. osztály Keresztény környezetismeret Oktatási cél: Isten gyermekei vagyunk A minket szerető, teremtő és gondviselő Isten. Istennel való kapcsolat Imádság, templombajárás. Jézus Krisztus által lettünk Isten gyermekei Jézus életének és tanításának főbb vonásai Isten gyermekeinek családja az Egyház: életünk az Egyház közösségében. Nevelési cél: Az Isten iránti szeretet megalapozása, a keresztény élet elemeinek begyakorlása. További követelmények: megtanítani az alapvető imádságokat, az egyszerűbb egyházi énekeket. A katekézis legyen élményszerű, az énekek, a játékok, a rajz, a szemléltetés stb. felhasználásával.

A Mennyei Atya szeret minket

A Mennyei Atya szeret minket

A Mennyei Atya szeret minket

Hittan tanterv – 2. osztály Jézus az istenember Oktatási cél: Jézus életének ese-ményei: születése, szenvedése, halála és feltámadása. A Szent-lélek eljövetele. Jézus példabeszé-dei és csodái, tanítása a Mennyei Atyáról, a Teremtőről, az ember-ről, a bűnről, Isten irgalmassá-gáról és az örök életről. Nevelési cél: A keresztény élet alapvető gyakorlatainak meggyö-kereztetése: imádság, templomba járás, áldozatvállalás, kötelesség-teljesítés, jócselekedetek, részvétel az egyházi év ünnepein

Hittan tanterv – 3. osztály Jézus megváltónk és üdvözítőnk (elsőáldozási előkészület) Oktatási cél: A szentgyónáshoz és áldozáshoz szükséges ismeretek Isten akarata, lelkiismeret, jócselekedetek és erények, bűn, Isten irgalmassága, bűnbánat, bűnbocsánat szentsége. Az utolsó vacsora, Jézus áldozata, Jézus áldozatának megjelenítése, szentáldozás.

Hittan tanterv – 3. osztály Nevelési cél: A Krisztusközpontú gondolkodás, rendszeres szentségi élet kialakítása. A helyes keresztény lelkiismeret, őszinte bűnbánat és a bűntől való szabadulás öröme, a szentségi kegyelem értékelése, tudatos törekvés az erényes életre. Készség kialakítása a cselekedeteinkért vállalt személyes felelősségre és bűneink jóvátételére. Az eukarisztikus lelkület megalapozása: tevékeny részvétel a szentmisén, gyakori találkozás Krisztussal, örök életünk forrásával a szentáldozásban, tudatos együttműködés a bennünk élő Krisztussal. Rendszeres adoráció, engesztelés, Jézus Szíve tisztelet.

Hittan tanterv – 4. osztály A megszentelő egyház (liturgia, szertartástan) Oktatási cél: Az egyházi év: az Úr és a szentek ünnepei. A szentmise és az egyház közös imádságai. A szentségek, szentelmények és a velük kapcsolatos gyakorlati tudnivalók. A szent helyek, a keresztény családi ünneplés és paraliturgia.

Hittan tanterv – 4. osztály Nevelési cél: Cselekvő bekapcsolódás az üdvösség nagy eseményeinek ünneplésébe. Tevékeny részvétel a szentmisén: ministrálás, felolvasás, éneklés stb. Bekapcsolódás az egyház imádságos életébe: zsolozsma, keresztút, rózsafüzér, litánia stb. Az egyéni imaélet elmélyítése. Közreműködés a szentségek kiszolgáltatásánál. Részvétel a szent helyek és tárgyak gondozásában. További követelmények: az imakönyvek és szertartáskönyvek gyakorlati használata. Tudja imádkozni az Úrangyalát, a rózsafüzért.

Hittan tanterv – 5. osztály Üdvösségünk története az Ószövetségben Oktatási cél: A Szentírásra és Isten Üdvözítő tervére vonatkozó ismeretek megalapozása. Próféták. Az üdvtörténet jelentős eseményei és a választott nép hitvallása. Előképek és beteljesülésük az újszövetségben. Isten üzenetének alkalmazása életünkre. Az üdvtörténet áttekintése.

Hittan tanterv – 5. osztály Nevelési cél: Szeressék meg és rendszeresen olvassák a Szentírást. Tanulják meg az egyház tanítása szerint értelmezni és alkalmazni. Nyitott lélekkel figyeljenek Isten üzenetére, valósítsák meg életükben és legyenek apostolai. További követelmény: legyen minden fiatalnak saját Szentírása.

Hittan tanterv – 6. osztály Egyháztörténelem Oktatási cél: Krisztus él tovább Egyházá-ban. Jézus Krisztus evangéliumának hirdetését és az emberek megszentelését esendő emberekre bízta. A történelemben vándorló egyházat mégis a Szentlélek vezeti. Az Egyház mindig akkor szolgálta az emberiség javát, ha tagjai Isten törvé-nyei szerint éltek. Az Egyház előmozdította a tudomány, a kultúra és a művészetek fejlődését. Az egységtörekvéseket elősegíti az egyháztörténelem eseményeinek helyes megítélése. A magyar egyház történetének kiemelkedő személyei és eseményei.

Hittan tanterv – 6. osztály Nevelési cél: Vállalják az egyház történelmét, érezzenek együtt az egyházzal, vállaljanak felelősséget az egyház és az emberiség jövőjéért. Tanulják meg hívő szemmel nézni a történelmet, ismerjék fel az egyház történelmének esemé-nyeiben Isten üdvözítő szándékát. Legyen meggyőződésükké, hogy Jézus tanítása minden történelmi helyzetben megvalósítható. További követelmények: olvassák a szentek életét, és válasszanak példaképeket közülük.

Hittan tanterv – 7. osztály A keresztény hit alapjai Oktatási cél: A keresztény tanítás áttekintése, Kinyilatkoztatás, Szentírás, Szenthagyomány. Apostoli hitvallás. Szentségek. Kiemelt témák: A Szentlélek. Az Egyház misztériuma. Életünk az Egyházban, egyetemes papság. Közösségek az egyházközség életében. Katolikus öntudat, önazonosság.

Hittan tanterv – 7. osztály Nevelési cél: Keresztény élethivatás megalapozása: Váljon a katolikus hit személyes meggyőződésükké, amit képesek megélni, megvédeni és másoknak továbbadni. További nevelői feladatok: törekedjenek önismeretre, önnevelésre, szenvedélyek elleni küzdelemre, válasszanak lelkivezetőt stb. Tudatosuljon bennük, hogy a hívő meggyőződés és erkölcs nélküli életnek milyen veszélyei vannak.

Hittan tanterv – 8. osztály Keresztény élet (erkölcstan) Oktatási cél: Keresztény élethivatás: Meghívás Krisztus követésére. Keresztény élethivatások: házasság- család, keresztény ember küldetése a világban és az Egyházban, papság, szerzetesség. Alapvető erkölcsi fogalmak: törvény, lelkiismeret, felelősség, bűn, önismeret, önnevelés. Az igazi boldogság feltétele a keresztény igényesség Jézus követésében, Isten és az Egyház törvényeinek megtartásában: Főparancs, Tízparancs, az Egyház ötparancsa. Áldozatvállalás, a szenvedés és a kereszt értelme. Jócselekedetek, isteni erények, sajátosan krisztusi erények, sarkalatos erények. A nyolc boldogság.

Hittan tanterv – 8. osztály Kiemelt témák: fiúk-lányok kapcsolata, felkészülés a házasságra önnevelés és aszkézis által, keresztény családmodell, önzetlenség, az anyagiasság és élvezethajszolás veszélyei. Nevelési cél: Legyen meggyőződésük, hogy minden igazi örömnek és boldogságnak alapja Isten törvényeinek megtartása. Tudatosan vállalják a keresztény élet áldozatait, hogy életük végéig Krisztus követői maradjanak az Egyház közösségében. Készségesen segítsenek rászoruló embertársaikon. Legyenek a keresztény élet vonzó példái: tanúságtételük által társaiknak apostolai. Tudatosan keressék meg a nekik megfelelő katolikus közösséget. Rendszeresen és felnőtt módon gyónjanak. Kerüljék a bűnre vezető alkalmat. Lelkiéletükben is fejlődjenek életkoruknak megfelelően. További követelmények: vegyenek részt ifjúsági lelkigyakorlaton. Pályaválasztásban, párválasztásban, baráti kör megválasztásában és szórakozásban vegyék figyelembe a krisztusi élet követelményeit.

5. előadás: A hitoktatásról hitoktatás, hittan, hit- és erkölcstan hitismeret és hitélmény koncentrikus hitoktatás hit és tudomány

Koncentrikus hitoktatás A hitoktatás koncentrikus felépítettségű A hittudomány - Fundamentális (a hit alapvető fogalmainak tisztázása) - Egyháztan - Biblikum (Biblia ismeret) - Exegézis (Bibliai szövegelemzés) - Filozófia, filozófiatörténet - Nyelvek (latin, héber és modern nyugati nyelvek) - Dogmatika (a hit rendszeres elemzése pl. a Hitvallás állításai szerinti rendszerben) - Egyháztörténelem - Liturgia, liturgiatörténet - Egyházjog - Egyházi zene és művészet - Neveléstudomány és pszichológia

5. előadás: A hitoktatásról hitoktatás, hittan, hit- és erkölcstan hitismeret és hitélmény koncentrikus hitoktatás hit és tudomány

Hit és tudomány Papok nevéhez fűződő felfedezések A magyar irodalom és tudomány hőskorából néhány név, akik papok voltak. Néhány nagy tudós, akik mélyen hívő emberek voltak.

5. Katolikus erkölcstan (Theologia moralis) Az erkölcs Az erkölcstan Theologia moralis

5. Katolikus erkölcstan (Theologia moralis) Az erkölcs változó és változatlan elemei

5. Katolikus erkölcstan (Theologia moralis) Isten meghívása a Törvényben A természetes erkölcsi törvény (humánum) fajtái, elvei A pozitív isteni törvény

5. Katolikus erkölcstan (Theologia moralis) Isten meghívása a lelkiismeretben Erények Bűnök

5. Katolikus erkölcstan (Theologia moralis) A hit A remény A szeretet

5. Katolikus erkölcstan (Theologia moralis) A vallásosság Az alázat Az okosság A lelkierő és a hősiesség

5. Katolikus erkölcstan (Theologia moralis) Felelősség a tárgyak iránt Az igazságosság A tulajdon joga és a tulajdonszerzés

5. Katolikus erkölcstan (Theologia moralis) Felelősség az ember testi és lelki értékeivel kapcsolatban: Testi fegyelem, egészség, hivatás Az emberi élet és a testi épség védelme Az emberi személy tisztelete és lelki javainak védelme

5. Katolikus erkölcstan (Theologia moralis) Felelősség az ember testi és lelki értékeivel kapcsolatban: A nemiség erkölcsteológiájának megalapozása A szexualitás értékekre váltása és a vele kapcsolatos bűnös visszaélések A házasság személyes szeretetkapcsolata

5. Katolikus erkölcstan (Theologia moralis) Ha valakit érdekel, egy jó jegyzet a Katolikus Erkölcstanról: http://www.seidl.hu/ambrus/foisk/ ERKOLCSTEOLOGIA_Dr_Veres_Andras.pdf