Az általános közigazgatási rendtartás

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Szerkesztők és a törvény A források védelme és a hatóság eljárása.
Advertisements

26. Jogorvoslat és döntés-felülvizsgálat
Harmadik országbeli állampolgárok a magyarországi munkaerőpiacon
Felkészülés a évi országgyűlési képviselő-választásra
Közbeszerzéssel, közbeszerzési eljárás megsértésével kapcsolatos jogorvoslatok (közigazgatási jogorvoslatok) I. Közbeszerzések Tanácsa Közbeszerzési Döntőbizottság.
AZ ÚJ SZABÁLYSÉRTÉSI TÖRVÉNY
Fogyasztói igényérvényesítés – bírósági eljárás
Dobogókő, január Az előzetes vizsgálati eljárás (Kvt. 67. §, R §) Dancsokné Fóris Edina.
6. téma: A hatóság döntései
A bírósági végrehajtás
Szabálysértési méltányossági kérelem
A Ket. módosításaival kapcsolatos jogalkalmazási tapasztalatok
Ügykezelői alapvizsga A közigazgatási hatósági eljárás szabályai
A birtokvédelmi alapeljárásban hozott döntések Koncz Gábor
A közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló CXL. törvény (Ket.) módosítása Az eljárási törvényt módosító rendelkezések.
Dr. Hegedűs Annamária Belügyminisztérium február 9.
A Ket. tervezett módosítása
A MÓDOSÍTÁS (T/4855. számú törvényjavaslat a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló évi CXL. törvény (Ket.)
A jogerős ítélet kikényszeríthetősége
Környezeti hatásvizsgálati eljárás Kvt §, R §
BÁCS-KISKUN MEGYEI KORMÁNYHIVATAL FOGYASZTÓVÉDELMI FELÜGYELŐSÉGE Közösen a fogyasztókért: a békéltető testületek és a fogyasztóvédelmi hatóság együttműködésének.
A szaktanácsadási szolgáltatások igénybevételéhez nyújtandó támogatás igénybevételéről és elszámolásáról november 16. Sebestyén Andrea EMVA jogcím-felelős.
A közigazgatási hatósági eljárásról és szolgáltatás általános szabályairól szóló törvény A kérelemtől a bírósági felülvizsgálatig Új jogintézmények a KET-ben.
KÖZIGAZGATÁSI ELJÁRÁS
Csókásiné dr. Király Anikó Hatósági engedélyezési irodavezető
A bíróság határozatai Dr. Nyilas Anna.
Jogorvoslatok a Ket-ben
A közigazgatási határozatok végrehajtása
Budapesti Ügyvédi Kamara
A közigazgatási hatósági eljárás
A fizetési meghagyásos eljárás DE-ÁJK Polgári Eljárásjogi Tanszék
KÉPVISELET A POLGÁRI PEREKBEN
1 Vállalkozói adminisztratív tehercsökkentés Előadó: Dr. Nagy Ádám Főosztályvezető-helyettes Ipari és Építésgazdasági Főosztály.
Az elektronikus ügyintézés és a bizalmi szolgáltatások általános szabályairól szóló törvény tervezete
1 3. Az elsőfokú eljárás 3.1. Az eljárás szakaszai, az eljárás megindítása 3.2. A kérelem vizsgálata 3.3. A határidők 3.4. A jegyzőkönyv és a hivatalos.
. Jogszabályi változások az építésügyben Építésügyi hatósági rendszer Elsőfokú építésügyi hatóság Kijelölt települési önkormányzat jegyzője.
A jegyző szakhatósági közreműködése az útügyi, bányafelügyeleti és műszaki biztonsági engedélyezési eljárásokban Gida Attila főosztályvezető-helyettes.
Győr-moson-sopron megyei kormányhivatal
A Z ÖSSZEVONT TELEPÍTÉSI ELJÁRÁS. Sajátos jogintézmény alkalmas több önálló – építési engedélyezést megelőző – hatósági engedélyezés kiváltására és.
A közigazgatási hatósági eljárás. A közigazgatás fogalma  A közigazgatás a közérdek érvényesítése céljából, a közhatalom birtokában végzett tevékenység.
Kiemelt jelentőségű hatósági ügyek dr. Ötvös Tünde 2015.
1. A közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló évi CXL. törvény (Ket.)
A Ket. jogorvoslási rendszere
Az ideiglenes biztosítási intézkedés elrendelésének általános és különös szabályai Villányi- Kollár Károly Dusán okleveles nemzetközi adószakértő.
A közigazgatási eljárás II.
Az európai fizetési meghagyásos eljárás
Jogorvoslatok nappali tagozat
Közigazgatási eljárás III.
A közigazgatási eljárás III. – Jogorvoslati rendszer
Döntés-felülvizsgálati eljárások
A civil és egyéb cégnek nem minősülő szervezeteket érintő anyagi és eljárási szabályok évi változásainak áttekintése.
Polgári nemperes eljárások Polgári perrendtartásban szabályozott nemperes eljárások Szeptember 21. Dr. Molnár Judit.
Újratervezés a hazai közigazgatási eljárásjogban
A bírósági végrehajtás
A bírósági végrehajtás I.
Elektronikus aláírás és iratkezelés
26. Jogorvoslat és döntés-felülvizsgálat
A közigazgatási perek április 3..
A személyállapottal kapcsolatos perek A házassági perek
A polgári eljárás szakaszai
2016. február-március Dr. Máté Zsolt főosztályvezető
Kompetenciák 1. Joghatóság
Az adózás rendjének újraszabályozás
Közbeszerzési Döntőbizottság
Az adózás rendjének újraszabályozás
MUNKAVÉDELMI ELLENŐRZÉS ZÖKKENŐMENTESEN? munkabiztonsági szakmérnök
BAMKH Hatósági Főosztály
Közbeszerzési Döntőbizottság
Néhány ábra (Büntető eljárás- 2)
KÖFOP VEKOP A közszolgáltatás komplex kompetencia, életpálya-program és oktatás technológiai fejlesztése Az Ákr. a helyi önkormányzatok.
Előadás másolata:

Az általános közigazgatási rendtartás hatálybalépésének hatása az építéshatósági eljárásokra Farkas Gergely osztályvezető Építészeti Szabályozási Osztály Tiszafüred, 2017. március 30.

az általános közigazgatási rendtartásról. 2016. évi CL. törvény az általános közigazgatási rendtartásról. Hatálybalépés: 2018. január 1.

Az Ákr. jellemzői: a szabályozási struktúra megváltozik szabályozási magot ad, amelytől csak ritkán lehet eltérni, ha az Ákr. maga megengedi számos, kifejezetten ágazati jellegű jogintézmény került ki a Ket.-hez képest (pl. közmeghallgatás)

Hatóság: a törvény nem tartalmaz háttérkijelölést, kifejezetten ki kell jelölni építésügyben ebből a felügyeleti szerv kijelölése a lényeges Ügyfél: szűkebben vonja meg a fogalmat: közvetlen érintettség kell

Illetékesség hatásköri/illetékességi vita esetén 3 napos határidő a rendezésre illetékességi területen kívüli eljárás lehetősége adott

Kérelem a szabályok az Étv.-be foglalt kiegészítés segítségével ugyanazok maradnak

2a. Automatikus döntéshozatal: építésügyben nem lesz Eljárástípusok Teljes eljárás 2. Sommás eljárás azonnal, de legfeljebb 8 napon belül döntés, a hiánytalanul előterjesztett kérelem és a hatóság rendelkezésére álló adatok alapján a tényállás tisztázott, nincs ellenérdekű ügyfél 2a. Automatikus döntéshozatal: építésügyben nem lesz

Hiánypótlás Ákr. szerint csak egyszer törvényben vagy kormányrendeletben el lehet térni

Kapcsolódó eljárás építésügyben nem lesz

A kérelem visszautasítása Kötelező: az eljárás előfeltételeinek hiánya ítélt dolog Lehetőség: ha nem az előírt formában terjesztik elő (ha 5 napon belül korrigál, folytatni kell)

Felfüggesztés ha az előkérdést bíróságnak kell eldöntenie külföldi szervet kell megkeresni Szünetelés ha az ügyfél kéri

Az eljárás megszüntetése visszautasításnak lett volna helye felhívásra az ügyfél nem nyilatkozik okafogyottá vált ügyfél nem előlegezte a költségeket a kérelemre induló eljárásban mindenki visszavonta a kérelmét ítélt dolog előkérdés eldöntése kell és az ügyfél nem tesz eleget a felhívásnak

Ügyintézési határidő I. sommás eljárásban 8 nap teljes eljárásban 60 nap építésügyben 60 nap lesz a határidő kivéve az összevont telepítési eljárásnál, ott az eddigi szabályok eljárási cselekményeknél 8 nap, ha nincs meghatározva semmi a jogszabályban

Ügyintézési határidő II. Mindenképp lejár adott napon A határidő objektívvé válik, csakis az alábbiak nem számítanak bele: 1. függő hatályú döntésnél a felfüggesztés és szünetelés, 2. ahol függő hatályú döntést nem lehet hozni, ott ezeken túl az ügyfél mulasztása és késedelme

Szakhatóságok törvény vagy egy közös kormányrendelet írhat elő szakhatósági közreműködést csak közérdeken alapuló kényszerítő indok alapján építésügyben minden marad, 21 napos ügyintézési határidővel előzetes szakhatósági állásfoglalás főszabállyá válik (1 évnél nem régebbi)

Az ügyfél nyilatkozata az Ákr. általánosan lehetővé teszi, hogy az ügyfél a bizonyítékot nyilatkozatával pótolhassa építésügyben ez kizárt lesz

Irat irat bemutatására akkor lehet kötelezni, ha azt a hatóság az elektronikus ügyintézés szabályai szerint nem tudja beszerezni az Ákr. lehetővé teszi az iratok másolati példányú benyújtását, ha az ügyfél nyilatkozik, hogy az megegyezik, ez építésügyi eljárásban kizárt lesz

Véglegesség az Ákr. a jogerő fogalmát a bíróság döntéséhez kapcsolja a hatósági döntésre bevezeti a véglegesség jogintézményét

A döntés közlése a döntés kézbesítettnek tekintése elleni kifogást legkésőbb a közléstől számított 45 napon belül lehet előterjeszteni hirdetményi közlés a döntés közhírré tétele

A döntés kijavítása, kicserélése a döntés kijavítással érintett része ellen az Ákr. bevezeti a jogorvoslatot a döntés kiegészítésének ezután akkor is helye lesz, ha az jóhiszeműen szerzett jogokat sértene

Hatósági ellenőrzés hatósági ellenőrzés: az Ákr. értelmében már nem hatósági ügy de alkalmazni kell rá a releváns rendelkezéseit

Hivatalbóli eljárás szünetelésnek nincs helye felfüggesztés esetén nincs helye az ügyfél kérésére meghozott döntésnek nem lehet megszüntetni, ha az ügyfél nem tesz eleget előlegezési kötelezettségének csak a felfüggesztés időtartama nem számít be az ügyintézési határidőbe kétszeres határidő-túllépésnél csak a jogsértést lehet megállapítani és felhívni annak megszüntetésére

Lefoglalás, zár alá vétel új szabály, hogy lefoglalás esetében a dolog a birtokosnál marad (élete, egészsége, életfeltételei fenntartásához szükséges) egyéb esetekben zár alá vétel

Jogorvoslat I. az Ákr. rendszerében elsődleges jogorvoslati forma a közigazgatási per önálló közigazgatási perrendtartás lesz, ezért az Ákr. a közigazgatási perre csak szűken szabályoz: mit tehet a hatóság a kereset alapján megszűnik az újrafelvételi eljárás döntést visszavonni/módosítani csak egy ízben lehet, kivéve ügyészi fellépésre

Jogorvoslat II. (fellebbezés) fellebbezés csak akkor, ha az Ákr. vagy ágazati tv. lehetővé teszi építéshatósági ügyekben az Ákr. teszi lehetővé a fellebbezést végzés elleni fellebbezést csak az Ákr. szabályozhat az Ákr. által újonnan fellebbezhetővé tett végzések: 1. ügyféli jogállásról vagy jogutódlásról rendelkező 2. a zár alá vételt vagy lefoglalást elrendelő 3. valamint ezek megszüntetésére irányuló kérelmet elutasító, 4. az iratbetekintési jog gyakorlására irányuló kérelem tárgyában hozott elutasító nemzetgazdasági szempontból kiemeltté nyilvánított ügyben nincs fellebbezés

Fellebbezés III. a másodfokú döntés közlése iránt a másodfok intézkedik a felügyeleti szerv már nincs meghatározva, külön ki kell jelölni építéshatósági ügyben: elsőfoknak a másodfok lesz másodfoknak a miniszter

Végrehajtás I. az általános végrehajtást foganatosító szerv minden esetben a NAV a végrehajtás elévülési ideje 5 évről 3 évre csökken a végleges határidő 10 évről 6 évre a végrehajthatóság fogalmát egyszerűsíti: ha az ügyfél a hatóság végleges döntésében foglalt kötelezésnek nem tett eleget

Végrehajtás II. kérelem esetén a végrehajtást 5 napon belül el kell rendelni a végrehajtás megszüntetésénél csak három okot sorol fel az Ákr.: 1. a jogosult kéri 2. a követelés elévült 3. eredmény nem várható de ez nem minden, a Vht. szabályait kell nézni az új végrehajtási szabályokat a folyamatban lévő végrehajtásokra is alkalmazni kell

Köszönöm megtisztelő figyelmüket! Farkas Gergely osztályvezető Építészeti Szabályozási Osztály Tiszafüred, 2017. március 30.