Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Marketingelmélet 1. szeminárium Nagy Gábor 2007. 09. 12.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Marketingelmélet 1. szeminárium Nagy Gábor 2007. 09. 12."— Előadás másolata:

1 Marketingelmélet 1. szeminárium Nagy Gábor

2 2 Mottó Az üzleti életnek (a businessnek) egyetlen értelmes megfogalmazása létezik: a vevőteremtés. Ugyanis a vevő az, aki meghatározza, hogy milyen legyen az üzleti vállalkozás. Drucker (1984)

3 A marketing vizsgálatának „3 dichotómia” modellje I. 3 Forrás: S. Hunt (2002) PozitívNormatív MikroMakro Profit Non- profit

4 A marketing vizsgálatának „3 dichotómia” modellje II. 4 NormatívLeíró Nyereségorientált szektor A reklámozás társadalmilag kívánatos? Milyen a kapcsolat a reklámköltség és a gazdasági növekedés között? Makro Hogyan hozzanak a cégek reklámdöntéseket? Hogyan reklámoznak a cégek? Mikro Forrás: S. Hunt (2002)

5 A marketing vizsgálatának „3 dichotómia” modellje III. 5 NormatívLeíró Non-profit szektor Megengedheti a társadalom, hogy a politikust úgy adják el mint a fogrémet? Milyen a TV- hirdetések hatása a választásokra? Makro Hogyan hozzanak reklámdöntéseket a non- profit intézmények? Hogyan reklámoznak a non-profit intézmények? Mikro Forrás: S. Hunt (2002)

6 Tudományos megközelítések a marketingben – Carman-féle paradigmák 6 Mikroökönómiai Magatartási, attitűdváltozási Konfliktus-feloldási Általános rendszerelméleti Szemléleti Funkcionalista Társadalmi csere

7 Hangsúlybeli különbségek az új megközelítésekben 7 Modernizmus Posztmodern megközelítés

8 A marketinggondolkodás fejlődése történeti perspektívában Új paradigmák és ezután Marketing, mit társadalmi és gazdasági folyamat Érték és ellátás menedzsment folyamatok Erőforrás menedzsment folyamatok Hálózati menedzsment folyamatok Piaci orientációs folyamatok Szolgáltatásmarketing folyamatok Kapcsolati marketing folyamatok Minőségmenedzsment folyamatok A marketingmenedzsment iskola Vevőorientáció és marketingkoncepció Érték meghatározása a piacon történik A marketinggondolkodás formálódása Nyersanyagok, alapanyagok Marketingintézmények Marketingfunkciók Forrás: Vargo-Lusch (2004), 4. old előtt A fizikai javak állnak az árucsere középpontjában 21. század A szolgáltatási javak állnak az árucsere középpontjában

9 ... olyan vállalati tevékenység, amely a vevők/felhasználók igényeinek kielégítése érdekében elemzi a piacot, meghatározza az eladni kívánt termékeket/szolgáltatásokat, megismerteti azokat a fogyasztókkal, kialakítja az árakat, megszervezi az értékesítést és befolyásolja a vásárlókat (Bauer-Berács, 2006). Szűkebb értelemben a marketing... 9

10 10 Szűkebb értelemben a marketing...

11 11 Tágabb értelemben a marketing a vállalat egészére kiterjedő – a vevőkkel való azonosulást hangsúlyozó – filozófia, szemlélet- mód, amelynek megvalósítása a vállalati felső vezetés feladata, oly módon, hogy a vállalati résztevékenységek integrációjában (koordinációjában) a marketing szempontok domináljanak (Bauer- Berács, 2006).

12 12 Tágabb értelemben a marketing... A marketing szemléletmód teljesülésének alapfeltétele: Integráció, Koordináció egyidejű fennállása.

13 Kiterjesztett értelemben marketing … marketing minden értékkel rendelkező jószág (termék, szolgáltatás, ötlet, érzés stb.) cseréje. Az üzleti vállalati szférán túl kiterjed az olyan nem nyereségorientált területekre is mint pl. az oktatás, a vallás, a politika stb. (Bauer-Barács, 2006).

14 A mareting-mix összetevői 14 Vállalati marketingeszközök : 1 ) termékpolitika, 2 ) Árpolitika, 3) értékesítési politika, 4) reklám. Marketing-mix : a vállalati marketingeszközök különböző piaci helyzetekben alkalmazott kombinációja (Bauer- Berács, 2006).

15 15 A marketing-mix főbb tevékenységei Költségvizsgálatok Fogyasztói árelfogadás Ármeghatározás Költségtérítések, hitelek engedmények Árérzékenység vizsgálata álat Árpolitika (Price) Formatervezés és csomagolás Termékkutatás, minőség, hasznosság Terméktervezés, fejlesztés Termékpozicionálás Termékpolitika (Product) TevékenységEszközcsoportok Forrás: Bauer-Berács, 2006

16 16 A marketing-mix főbb tevékenységei Kommunikációs elvek és követelmények Reklám, PR, eladásösztönzés Reklámpiac intézményi háttere Reklámhatás és elemzése Reklám (Promotion) Logisztika és fizikai elosztás Kereskedelmi formák A kereskedelmi partnerek kiválasztása Értékesítési út tervezése Értékesítési politika (Place-distribution) TevékenységEszközcsoportok Forrás: Bauer-Berács, 2006

17 Tipikus marketingeszköz-kombinációk 17 Kiemelkedő minőségű termék Magas ár Exkluzív üzlettípus Ezt hangsúlyozó (pl. presztizsteremtő) reklám Tömegáru Verseny (alacsony) ár Sok üzlet Vásárlásra buzdító hirdetés vagy

18 Marketingorientáció (i) 18 Vevőorientáció – gondolkodásmód, gazdasági gyakorlat. Vevőorientáció – követelményeket állít a mérnökök, technikusok, értékesítési szakértők elé. Vevőorientáció – szinergikus hatás.

19 Marketingorientáció (ii) 19 Felsővezetői faktor. Marketingtevékenységek professzionális végrehajtása. Piaccal együtt gondolkodjunk, ötleteinket a célpiacról származtassuk. Marketinghatékonyság, marketinghatásosság.

20 Marketingorientáció (iii) 20 Marketingorientáció Technológiaorientáció Folyamatorientáció Market pull ↔ Technological push Szuverének -e a fogyasztók igényei? (szükséglet, igény, kereslet)

21 21 Mareketing- vs. term. orientáció A technológiára és a költségcsökkentésre irányul Innovációs készségAz új lehetőségek kiaknázására koncentrál Azt ad el, amit képes gyártani TermékkínálatAzt gyárt a vállalat, amit el lehet adni A vevők örülnek, hogy léteznek. Megpróbálják csökkenteni a költségeket és jobb termékeket előállítani. VevőorientációVevői igények határozzák meg a vállalati terveket Termelési orientációMegkülönböztetés ismérve Marketingorientáció Forrás: Bauer-Berács, 2006

22 22 Mareketing- vs. term. orientáció Termékjellemzők és minőség, esetleg a termék előállítása A reklámozás irányaA termékek és szolgáltatások szükségletkielégítő haszna Kizárólag a termék védelme dominál CsomagolásA vevő kényelmét szolgálja és fontos értékesítési eszköz Másodlagos, amit a költségek fedezése után megmarad A nyereség jelentőségeAlapvető célkitűzés Termelési orientációMegkülönböztetés ismérve Marketingorientáció Forrás: Bauer-Berács, 2006

23 Egy Toyota-vezető hitvallása 23 „If you can develop and produce vehicles that satisfy customers, the profitability will come.” Katsuaki Watanabe (2005)

24 24 Toyota Corolla – Price Legfőbb versenytársak a termék- kategórián (szegmens) belül Listaár Toyota Corolla Ft Volkswagen Golf Ft Opel Astra Ft Nissan Almera Ft Peugepot Ft Forrás:

25 25 Piacorientáció Felső vezetés Kockázatkerülés Szervezeti rendszerek Formalizáció Centralizáció Osztályok közötti kapcsolatok Konfliktusok Piacorientáció Információ létrehozása Információ terjesztése Válaszképesség Alkalmazottak Szervezeti kötődés Üzleti teljesítmény Környezet Piaci turbulencia Verseny intenzitása Forrás: Jaworsky-Kohli, 1993, 55. old.

26 A piacorientáció következményei 26 Azok a vállalatok, melyek piacorientáltak, jobban képesek kielégíteni fogyasztóikat, tehát magasabb teljesítményt érhetnek el. A piacorientáció egy sor pszichológiai és szociális előnyökhöz juttatja a vállalati alkalmazottakat. Az erősen kompetitív környezetben működő vállalatok várhatóan nagyobb mértékben piacorientáltak. Forrás: Jaworsky-Kohli, 1993

27 Köszönöm a figyelmet!


Letölteni ppt "Marketingelmélet 1. szeminárium Nagy Gábor 2007. 09. 12."

Hasonló előadás


Google Hirdetések