Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A marketing alapkoncepciói készítette: Bóta László.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A marketing alapkoncepciói készítette: Bóta László."— Előadás másolata:

1 A marketing alapkoncepciói készítette: Bóta László

2 A szervezet fogalma A szervezet fogalma alatt érthetünk egy kisebb vállalkozást, egy multinacionális céget, egy költségvetési intézményt, társadalmi szervezetet, egy pártot, vagy éppen a kormányt. A szervezet meghatározott cél vagy célok megvalósítására létrehozott társadalmi egység, A szervezet fogalma alatt érthetünk egy kisebb vállalkozást, egy multinacionális céget, egy költségvetési intézményt, társadalmi szervezetet, egy pártot, vagy éppen a kormányt. A szervezet meghatározott cél vagy célok megvalósítására létrehozott társadalmi egység, amely tudatosan összehangolja az emberi tevékenységeket, amely tudatosan összehangolja az emberi tevékenységeket, előírások által szabályozott felépítésű és működésű, hierarchikus rendszerű és saját döntési jogkörrel és előírások által szabályozott felépítésű és működésű, hierarchikus rendszerű és saját döntési jogkörrel és információs rendszerrel rendelkezik. információs rendszerrel rendelkezik.

3 Mi a marketing? olyan társadalmi és vezetési eljárás, amelynek segítségével egyének és csoportok termékeket és értéket alkotnak és cserélnek egymás közt, miközben szükségleteiket és igényeiket kielégítik. olyan társadalmi és vezetési eljárás, amelynek segítségével egyének és csoportok termékeket és értéket alkotnak és cserélnek egymás közt, miközben szükségleteiket és igényeiket kielégítik.

4 A vevőérték meghatározói piacok érték, költség és elégedettség (döntési alap) szükségletek, igények, kereslet termékek (áruk, szolgáltatások és elképzelések) csere és ügyletek kapcsolatok és hálózatok marketinget gyakorlók és potenciális vevők

5 Szükségletek és igények Fogyasztói szükséglet HIÁNYÉRZET HIÁNYÉRZET alapvető elégedettség hiánya alapvető elégedettség hiánya példák példák éhség éhség szomjúság szomjúság mozgás mozgás zenehallgatás... zenehallgatás... Forrás: Vágási (2007), 10. oldal Igény Konkrét termékre irányul (vágy) Konkrét termékre irányul (vágy) a marketing igényt formál a marketing igényt formál magyar, olasz étel magyar, olasz étel víz, rostoslé, üdítő, energiaital, sör... víz, rostoslé, üdítő, energiaital, sör... séta, csoportos torna, erdei kerékpár, vizitúra... séta, csoportos torna, erdei kerékpár, vizitúra... mp3 lejátszó, koncert mp3 lejátszó, koncert

6 Kereslet olyan különleges termékek iránti igény, ami mögött vásárlási képesség és akarat áll. olyan különleges termékek iránti igény, ami mögött vásárlási képesség és akarat áll. A vásárlásra lehet, hogy az akarat megvan...

7 Termékek áruk áruk pl.: egy számítógép pl.: egy számítógép szolgáltatások szolgáltatások pl.: a számítógép használatának oktatása, karbantartás pl.: a számítógép használatának oktatása, karbantartás elképzelések elképzelések pl.: számítástechnikai biztonság pl.: számítástechnikai biztonság marketing rövidlátás

8 Fogyasztók, szervezeti célok igénytermelés / szolgáltatás keresletkínálat Fogyasztói szükségletekSzervezeti (vállalati) célok Termékek és szolgáltatások Piaci csereMARKETING Cserepartnerek megelégedettsége Forrás: Vágási (2007), 10. oldal

9 Kereslet - kínálat példái kereslet kereslet kínálat kínálat

10 Mi a marketing? azon piaci tevékenység, amely arra törekszik, hogy a potenciális cseréket tényleges cserévé alakítsa azért, hogy emberi szükségleteket és igényeket elégítsen ki. azon piaci tevékenység, amely arra törekszik, hogy a potenciális cseréket tényleges cserévé alakítsa azért, hogy emberi szükségleteket és igényeket elégítsen ki. > a marketing társadalmi és vezetői eljárás, amelynek segítségével egyének és csoportok megszerzik, amire szükségük van, illetve amit igényelnek, oly módon, hogy létrehozzák, felkínálják, végül kicserélik az értéket jelentő termékeket másokkal. > a marketing társadalmi és vezetői eljárás, amelynek segítségével egyének és csoportok megszerzik, amire szükségük van, illetve amit igényelnek, oly módon, hogy létrehozzák, felkínálják, végül kicserélik az értéket jelentő termékeket másokkal.

11 A vevőérték meghatározói piacok érték, költség és elégedettség (döntési alap) szükségletek, igények, kereslet termékek (áruk, szolgáltatások és elképzelések) csere és ügyletek kapcsolatok és hálózatok marketinget gyakorlók és potenciális vevők

12 Marketingmenedzsment

13 Mi a marketingmenedzsment? a tervezésnek és a végrehajtásnak az a folyamata, amelynek során a tervezésnek és a végrehajtásnak az a folyamata, amelynek során elképzelések, elképzelések, áruk, és szolgáltatások teremtése, áruk, és szolgáltatások teremtése, árazása, árazása, promóciója és promóciója és elosztása elosztása megy végbe, annak érdekében, hogy a cseréken keresztül megy végbe, annak érdekében, hogy a cseréken keresztül egyéni és egyéni és szervezeti célok szervezeti célok valósuljanak meg. valósuljanak meg.

14 Marketing és a menedzsment marketingfilozófia marketingfilozófia marketingkoncepció marketingkoncepció marketingfunkció marketingfunkció stratégiai és operatív marketing stratégiai és operatív marketing

15 Marketingfilozófia üzleti filozófia: gondolatok arról, hogy mi tesz sikeressé üzleti filozófia: gondolatok arról, hogy mi tesz sikeressé marketingfilozófia, ha a tevékenység eredményességének alapvető feltétele marketingfilozófia, ha a tevékenység eredményességének alapvető feltétele a célpiac (vevő) szükségletek, igények megismerése, a célpiac (vevő) szükségletek, igények megismerése, és a versenytársakhoz képest hatékonyabb kielégítése és a versenytársakhoz képest hatékonyabb kielégítése Forrás: Vágási (2007), 12. oldal

16 Marketing és a menedzsment marketingfilozófia marketingfilozófia marketingkoncepció marketingkoncepció marketingfunkció marketingfunkció stratégiai és operatív marketing stratégiai és operatív marketing

17 Marketingkoncepció I/II. A marketingfilozófia gyakorlati megvalósulása A marketingfilozófia gyakorlati megvalósulása marketingkoncepció = marketingorientáció marketingkoncepció = marketingorientáció „Ahogy Ön kívánja!” (Burger King) „Ahogy Ön kívánja!” (Burger King) „Az embereket tesszük az első helyre.” (British Airways) „Az embereket tesszük az első helyre.” (British Airways) „Ön a főnök.” (United Airlines) „Ön a főnök.” (United Airlines) „Ne a terméket szeresd, hanem a vevőt!” „Ne a terméket szeresd, hanem a vevőt!” Forrás: Kotler (2004), 52. oldal

18 Marketingkoncepció II/II. a marketing 4 tartópillére a marketing 4 tartópillére Forrás: Vágási (2007), 12. oldal Célpiac- orientáció - gazdasági ág egyes részpiacai Vevő- orientáció - reaktív marketing - proaktív marketing Szervezeti koordi- náció - minden döntés a vevő igényeivel való azonulás szerint Hosszú távú nyereség - vevők hosszútávú megtartása - igények követése MARKETING

19 Vevőorientáció reaktív marketing reaktív marketing proaktív marketing proaktív marketing

20 A piaci orientáció típusai üzleti filozófia: a vállalat meghatározza tevékenységének fő irányultságát, üzleti filozófia: a vállalat meghatározza tevékenységének fő irányultságát, így a piachoz, a vevőkhöz való viszonyát így a piachoz, a vevőkhöz való viszonyát Forrás: Vágási (2007), 18. oldal A piaci orientáció fókuszai termelés termék értékesítés marketing

21 Termelési orientáció a fogyasztónak a termék birtoklása a lényeges, nincs igény a minőségre a fogyasztónak a termék birtoklása a lényeges, nincs igény a minőségre versenyelőny versenyelőny költségleszorítás költségleszorítás tömegpiac kiszolgálása tömegpiac kiszolgálása pl. mobiltelefon, számítógép, „fapados légitársaságok” pl. mobiltelefon, számítógép, „fapados légitársaságok” pl. Ford T-modell (20 év 17 millió db) pl. Ford T-modell (20 év 17 millió db) „a termék gyakorlatilag önmagát adja el” „a termék gyakorlatilag önmagát adja el” „minden vevő megkaphatja a kedvenc színű autóját, feltéve, ha az a fekete” „minden vevő megkaphatja a kedvenc színű autóját, feltéve, ha az a fekete” Forrás: Vágási (2007), 18. oldal

22 Termelési orientáció ma Kínai ruházat Kínai ruházat

23 Termelési orientáció a sportban Tömegtorna Tömegtorna Korcsolya- kölcsönzés Korcsolya- kölcsönzés

24 Termékorientáció a fogyasztók a jobbat, korszerűbbet keresik a fogyasztók a jobbat, korszerűbbet keresik versenyelőny versenyelőny új fejlesztésű termék elsőként új fejlesztésű termék elsőként gond: a „marketing-rövidlátás” gond: a „marketing-rövidlátás” pozitív példák: pozitív példák: walkman, PC, mobil, mp3 lejátszó walkman, PC, mobil, mp3 lejátszó negatív példák: negatív példák: Concorde, Betamax videokazetta Concorde, Betamax videokazetta Forrás: Vágási (2007), 19. oldal

25 Termékorinetáció ma Mobiltelefon Mobiltelefon

26 Termékorinetáció a sportban Nem tudtam, hogy ez kellene nekem Nem tudtam, hogy ez kellene nekem

27 Értékesítési orientáció a fogyasztók nem vásárolnak eleget, ha nem ösztönözzük a fogyasztók nem vásárolnak eleget, ha nem ösztönözzük versenyelőny versenyelőny jó reklámok, többlet előnyök a fogyasztó számára az értékesítés során jó reklámok, többlet előnyök a fogyasztó számára az értékesítés során gond gond a túl agresszív értékesítés a túl agresszív értékesítés a keresletnél nagyobb kínálat a keresletnél nagyobb kínálat pl. sportszerkölcsönő reklámozása telefonon, autószélvédőn, szórólapokon stb. pl. sportszerkölcsönő reklámozása telefonon, autószélvédőn, szórólapokon stb. pl. egyesületi alapítványhoz pénzgyűjtés pl. egyesületi alapítványhoz pénzgyűjtés Forrás: Kotler (2004), 51. oldal

28 Értékesítési orientáció ma szórólapok a postaládában szórólapok a postaládában

29 Értékesítési orientáció a sportban Vegyen bérletet Vegyen bérletet Mozgós Péntek (Torkos Csütörtök után) Mozgós Péntek (Torkos Csütörtök után) Az első öt edzés ingyenes Az első öt edzés ingyenes Ma a mérközés ingyen tekinthető meg... Ma a mérközés ingyen tekinthető meg...

30 Marketingorientáció középontban a marketingkoncepció középontban a marketingkoncepció nem termelési szervezet, hanem piaci környezetben műkődő szervezet nem termelési szervezet, hanem piaci környezetben műkődő szervezet versenyelőny versenyelőny a fogyasztói igények kielégítése a fogyasztói igények kielégítése piaci lehetőségek keresése piaci lehetőségek keresése példa Coca-Cola Kínában más néven, a kisebb kezek miatt Japánban kisebb üvegekkel jelent meg példa Coca-Cola Kínában más néven, a kisebb kezek miatt Japánban kisebb üvegekkel jelent meg Forrás: Kotler (2004), 52. oldal

31 Marketingorientáció ma Fogyasztói szegmensek megtalálása Fogyasztói szegmensek megtalálása

32 Marketingorientáció a sportban Fogyasztói szegmensek megtalálása Fogyasztói szegmensek megtalálása márka márka

33 Menedzsment különbségek Forrás: Vágási (2007), 22. oldal Magatartás és eljárások Termelési orientáció Marketing- orientáció vevőkkel szembeni attitűd örüljenek, hogy van, törekszünk a jobbra vevői igényekre alapozott tervek termékkínálat azt adja el, amit gyártani tud azt gyárt a vállalat, amit el lehet adni marketingkutatás nincs, vagy a vevők reakciója vevői igények megismerése reklám hangsúlya termékjellemzők és minőség szolgáltatások előnyei a szükségletek kielégítésében

34 Marketing és a menedzsment marketingfilozófia marketingfilozófia marketingkoncepció marketingkoncepció marketingfunkció marketingfunkció stratégiai és operatív marketing stratégiai és operatív marketing

35 Marketingfunkció vállalati marketingtevékenységek, amely funkciók ellátásáért a marketingszervezet felelős vállalati marketingtevékenységek, amely funkciók ellátásáért a marketingszervezet felelős fő tevékenységei fő tevékenységei fogyasztói magatartás és piac elemzése fogyasztói magatartás és piac elemzése termelni és eladni kívánt termék, szolgáltatás meghatározása termelni és eladni kívánt termék, szolgáltatás meghatározása termék és szolgáltatás megismertetése a potenciális vevőkkel termék és szolgáltatás megismertetése a potenciális vevőkkel az értékesítés megszervezése az értékesítés megszervezése vevők befolyásolása a vásárlás megvalósulása érdekében vevők befolyásolása a vásárlás megvalósulása érdekében vevőkapcsolatok ápolása vevőkapcsolatok ápolása Forrás: Vágási (2007), 13. oldal

36 Marketing és a menedzsment marketingfilozófia marketingfilozófia marketingkoncepció marketingkoncepció marketingfunkció marketingfunkció stratégiai és operatív marketing stratégiai és operatív marketing

37 Stratégiai és operatív marketing Stratégiai marketing piacelemzés és szegmentáció célpiacok kiválasztása termékek (szolgáltatások) koncepciójának kialakítása pozicionálás árképzési elvek meghatározása elosztási csatornák kiválasztása kommunikációs stratégia kimunkálása Forrás: Vágási (2007), 10. oldal Operatív marketing új termék piaci bevezetése a termékek elosztása, értékesítése reklám- és vásárlóösztönző kampányok lebonyolítása a személyes eladás direkt marketing katalógusok, tv, internet stb. útján történő értékesítés

38 Marketing és a menedzsment marketingfilozófia marketingfilozófia marketingkoncepció marketingkoncepció marketingfunkció marketingfunkció stratégiai és operatív marketing stratégiai és operatív marketing

39 Marketingmenedzsment A menedzsmentfolyamat fázisai A menedzsmentfolyamat fázisai Forrás: Vágási (2007), 15. oldal kutatás, elemzés stratégia tervezés meg- valósítás ellenőrzés Menedzsmentfolyamat

40 A marketingmix alkotóelemei A stratégiai tervezés és a piackutatás mellett a marketing alapvető eszközei A stratégiai tervezés és a piackutatás mellett a marketing alapvető eszközei Forrás: Vágási (2007), 15. oldal 4P: Product (termék) Price (ár) Place (hely) Promotion (ösztönzés, marketingkommunikáció) - McCarthy - Marketingmix termék- politika ár- politika értékesítési politika kommunikációs politika 4A: Áru Ár Árusítás Ajánlás - Tomcsányi -

41 A marketingmix alkotóelemei A stratégiai tervezés és a piackutatás mellett a marketing alapvető eszközei A stratégiai tervezés és a piackutatás mellett a marketing alapvető eszközei Forrás: Vágási (2007), 15. oldal 4P: Product (termék) Price (ár) Place (hely) Promotion (ösztönzés, marketingkommunikáció) - McCarthy - termék- politika ár- politika értékesítési politika kommunikációs politika 4A: Áru Ár Árusítás Ajánlás - Tomcsányi - Marketingmix

42 Felhasznált irodalom Vágási Mária (2007) szerk.: Marketing - stratégia és menedzsment. Aliena. Vágási Mária (2007) szerk.: Marketing - stratégia és menedzsment. Aliena. Kotler, Philip (2004): Marketing Menedzsment. elemzés, tervezés, végrehajtás és ellenőrzés. KJK-KERSZÖV. Kotler, Philip (2004): Marketing Menedzsment. elemzés, tervezés, végrehajtás és ellenőrzés. KJK-KERSZÖV.


Letölteni ppt "A marketing alapkoncepciói készítette: Bóta László."

Hasonló előadás


Google Hirdetések