A foglalkoztatási törvény és a munkaerőpiac intézményrendszere Aktív és passzív foglalkoztatáspolitikai eszközök.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A civil szféra munkaerő-piaci lehetőségei, foglalkoztatási kapacitás növelése Ea: Tóth István.
Advertisements

Az önkormányzatok feladata a közfoglalkoztatási programban
A rehabilitációs járadékban részesülő személyek (re)integrációs esélyeinek növelése a munkaügyi központok segítségével Vincze Györgyné Pécs, április.
Merre tart a magyar foglalkoztatáspolitika? Garzó Lilla.
Budapest Főváros Kormányhivatala Munkaügyi Központjának feladatai és lehetőségei a hátrányos helyzetű álláskeresők munkerő-piaci integrációjának elősegítése.
Az aktív eszközök a munkaerő-piacon
„Első munkahely garancia” központi munkaerő-piaci program Munkáltatói Fórum március Vas Megyei Kormányhivatal Munkaügyi Központ.
A Kormány intézkedései és tervei
Összeállította: Korózs Lajos szociológus
Munkaerő-piaci szolgáltatások és foglalkoztatást elősegítő támogatások
A Rehabilitációs Foglalkoztatás lehetőségei
MUNKAÜGYI POLITKA  Alkotmányos jogokra épül  Kollektív autonómia  A foglalkozás és a munkahely szabad megválasztása  A munkahely védelme  Az igazságos.
MI MENNYI 2011-BEN ? BÉREK, ILLETMÉNYEK, SZOCIÁLIS ÉS MUNKANÉLKÜLI ELLÁTÁSOK Készítette: Korózs Lajos szociológus.
Baranya Megyei Kormányhivatal Munkaügyi Központ Workshop
Elkülönített állami pénzalapok
Munkaerő-piaci mentorképzés civil szervezetek részére
FIP képzés - menetrend 01. – Bevezetés – Általános információk a FIP-ekről 02. – Közfeladatot ellátó szervek, közérdekű adatok közzététele 03. – ÁFSZ és.
Civil szervezetek részvétele a munkaerőpiaci szolgáltatások ellátásában a Közép-magyarországi régióban.
A TÁMOP /1 projekt működési modelljéről, a megvalósult fejlesztésekről Budapest, november 19.
Társadalombiztosítási
Tájékoztató az aktuális foglalkoztatási és képzési programokról.
Munkaügyi Központ szerepe, feladatai SZTE JGYPK Felnőttképzési Intézet 2009/2010. I. félév Szeged.
Készítette: B. B.. Ki jogosult a START kártya kiváltására? a 25. életévét, felsőfokú végzettség esetén a 30. életévét még nem töltötte be, és tanulmányait.
Szociális munka VI. Munkanélküliek.
Új dolgozóval bővül szalonja. Milyen járulékfizetési kötelezettségei vannak? Hasonlítsa össze a mellékletek segítségével egy START kártyás foglalkoztatott.
ADÓ Farkas Gábor Szenior Menedzser február 28. Adózás 2006.
Munkaerő-piaci aktív és passzív eszközök a hazai foglalkoztatási jogban Kiselőadások alapján Borbély-Pecze Tibor Bors.
Bemutató a NKH Befektetésösztönzési Főosztály munkatársai számára
A foglalkozási rehabilitáció aktuális kérdései
Főigazgatói értekezlet november 27–28. Sárvár „Út a munkához” program bemutatása.
Segélyezési rendszer átalakítása
Lakónépesség*: Lakónépesség*: ezer fő Foglalkoztatottak: Foglalkoztatottak: ezer fő Munkanélküliek száma: Munkanélküliek száma: ezer fő Gazdaságilag.
A Magyar Köztársaság kormánya. A recesszió foglalkoztatásra gyakorolt hatásának kezelésével kapcsolatos munkaerő-piaci intézkedések Simon Gábor államtitkár.
Közfoglalkoztatás ’2011 Szolnok, október 26. Dr. Czomba Sándor Foglalkoztatáspolitikáért felelős Államtitkár.
Horvát-Magyar Szakértői Akadémia szeminárium megváltozott munkaképességű munkavállalók foglalkoztatása, rehabilitációs projektek.
Kunszentmártoni kistérség munkaerő-piaci helyzete, támogatási lehetőségek Készítette: Deák István kirendeltség-vezető.
1 Tájékoztató munkahelybővítést és megőrzést elősegítő központi és decentralizált pályázatokról, lehetőségekről Kisbér, április 8.
Képzések finanszírozása SZTE JGYPK Felnőttképzési Intézet Szeged, 2008/2009. I. félév.
Foglalkoztatáspolitika az Európai Unióban
FOGLALKOZTATÁS BŐVÍTŐ TÁMOGATÁSOK ÉS KEDVEZMÉNYEK ÉV Vas Megyei Kormányhivatal Munkaügyi Központja, Szombathely Szombathely,
1 TÁJÉKOZTATÓ A START, A START PLUSZ ÉS A START EXTRA KÁRTYA SZABÁLYAINAK VÁLTOZÁSÁRÓL ÉS EGY ÚJ JÁRULÉKKEDVEZMÉNY BEVEZETÉSÉRŐL  A START PLUSZ, illetve.
MILASSIN ERIKA IGAZGATÓ
Munkanélküliség fogalma, típusai
Álláskeresőként történő nyilvántartás
KÖZPONTI MUNKAHELYMEGŐRZŐ TÁMOGATÁSI RENDSZER (1991. IV. tv. Flt; 6/1996. MÜM rendelet; 1/2009. MAT határozat) Németh Zsolt igazgató Nyugat-dunántúli Regionális.
1 A foglalkoztatáspolitika ösztönző elemei, a szolgáltatások szerepe Munkaerő-piaci Műhely Konferencia Pécs november 20. SZOCIÁLIS ÉS MUNKAÜGYI MINISZTÉRIUM.
A Nagykátai Járás munkaerő-piaci helyzete Pest Megyei Kormányhivatal Munkaügyi Központja TÁMOP /1/KMR
TÁMOP „Út a munka világába” Közép-magyarországi Regionális Munkaügyi Központ dr. Nyári Tibor projektvezető.
Munkáltatói Fórum január Rendes Ágnes Komárom-Esztergom Megyei Adóigazgatóság.
Összehasonlító példák ‏ 2015/2016 II. Dr Lakatos Mária: ADÓZÁS I.
IFJÚSÁGI GARANCIA RENDSZER GINOP munkaerő-piaci program Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Kormányhivatal Foglalkoztatási Főosztály Szolnok.
Munkahelymegőrzés, munkahelyteremtés március.
Postapartner Program: IV. ütem meghirdetése és információs nap Nyugat-dunántúli Regionális Munkaügyi Központ Zalaegerszeg, 2009.
TÁMOP „Munkaerő-piaci program a hátrányos helyzetűek foglalkoztatásáért a Közép-magyarországi Régióban” - Budapest.
TÁMOP /1 Bács-Kiskun megyében Bács-Kiskun Megyei Kormányhivatal Munkaügyi Központja Szegfű Rita projektvezető Kecskemét, február 27.
A Társadalmi Megújulás Operatív Program 1.1. „Komplex munkaerő-piaci programok a munkanélküli és inaktív emberek foglalkoztatásáért” intézkedés TÁMOP /
1 A megváltozott munkaképességű munkavállalók foglalkoztatásához nyújtható támogatások Székesfehérvár, január 29.
"Munkahelyek megőrzéséért" központi munkaerő-piaci program Készítette: Koren Monika ÉMRMK Gyöngyösi Kirendeltsége 3200 Gyöngyös, Vezekényi u. 24.
A térség munkaerő-piaci helyzete Előadó: Schwarcz Gáspár kirendeltség-vezető Pest Megyei Kormányhivatal Ráckevei Járási Hivatal Járási Munkaügyi Kirendeltsége.
1 A Nyugat-Dunántúli Regionális Munkaügyi Központ Nagykanizsai Kirendeltség és Szolgáltató Központ Munkaerőpiaci képzés.
Szemléletváltás a foglalkoztatáspolitika eszköztárában Előadó: Szabó József főigazgató Észak-magyarországi Regionális Munkaügyi Központ.
Az elvárt béremelés végrehajtása esetén igénybe vehető adókedvezmény.
A foglalkoztatáshoz nyújtható támogatás forrása, célja, alanya és felhasználása Magyar Köztársaság éves költségvetéséről szóló törvényében Célja: foglalkoztatás.
Közfoglalkoztatás Nemzeti Közfoglalkoztatás Program.
Ifjúsági Garancia Rendszer keretében megvalósuló GINOP munkaerő-piaci program.
Összehasonlító példák
Megyei szintű foglalkoztatási megállapodások, foglalkoztatási-gazdaságfejlesztési együttműködések SIPOS-KOVÁCS MÓNIKA PROJKETMENEDZSER.
A foglalkoztatáspolitika és egyéb politikák
A megyei paktum keretében megvalósuló munkaerő-piaci program
DÉL-DUNÁNTÚLI REGIONÁLIS PAKTUM KONFERENCIA
Előadás másolata:

A foglalkoztatási törvény és a munkaerőpiac intézményrendszere Aktív és passzív foglalkoztatáspolitikai eszközök

Foglalkoztatáspolitika Munkaerőpiac  Foglalkoztatáspolitika Munkaerőpiac szabályozza a munkaerő felhasználását Foglalkoztatáspolitika a munkaerőpiac külső szabályozórendszere, amelyben szerepet kap a társadalmi funkció Foglalkoztatáspolitika célrendszere Társadalmi – gazdasági hatás Teljes foglalkoztatás Piacgazdasági szempont

A teljes foglalkoztatásról Hierarchikus, központi irányítású gazdasági rendszerek A foglalkoztatásnak a munkaerő-kínálat szintjén kell megvalósulnia  munkanélküliséget kizárja Teljes foglalkoztatás gazdasági alapja Tőke-hiány Ipari munkakultúra Technikai felszereltség alacsony színvonala Társadalmi hatás  jövedelembiztonság Politikai „fegyver”  piacgazdaság hátránya Miért számolódik fel önmagától a teljes foglalkoztatás a hierarchikus rendszerben?

A teljes foglalkoztatásról Piacgazdasági modell Alapfeltétel: foglalkoztatás hatékonysága Munkaerő-kereslet a foglalkoztatás racionális szintjén érvényesül Foglalkoztatás szintje < munkaerő-kínálat = Munkanélküliség Piacgazdaság esetén is cél a teljes foglalkoztatás Hogyan?

Foglalkoztatáspolitika feladatai Piaci koordinációs elv  elsődleges szabályozó a munkaerőpiac Foglalkoztatáspolitika segítse: A munkaerőpiaci egyensúly létrejöttét, megközelítését a munkaerő kínálatnak a kereslethez való minél tökéletesebb igazodását Gondoskodás és szolidaritás

A foglalkoztatáspolitikát befolyásoló tényezők Gazdaságpolitika Monetáris és fiskális politika Népesedéspolitika Oktatáspolitika Jövedelempolitika Szociálpolitika Munkajog Szociális partnerség-érdekegyeztetés

Foglalkoztatáspolitikai eszközök Aktív eszközök A munkaerőpiac állapotának módosításával tevőlegesen segítik a feszültségek feloldását Preventív és követő eszközök Passzív eszközök Munkaerőpiac állapotát nem változtatják meg Segítik a munkanélkülieknek az adott állapot elviselését

Foglalkoztatáspolitika intézményi háttere

A foglalkoztatási törvény (Flt.) (1991. évi IV. trv.) Koncepciója, kiindulási alapja: A munkaügyi folyamatokat döntően a munkaerőpiac határozza meg. Ugyanakkor ki kell építeni a feszültségeket kezelni tudó, szociális feladatokat ellátó intézményrendszert, megfelelő döntési mechanizmust és eszközrendszert.

A foglalkoztatáspolitikában érvényesítendő alapelvek: hátrányos megkülönböztetés tilalma, munkapiaci szereplők együttműködési kötelezettsége, érdekegyeztetés szereplői közreműködnek a munkaerőpiaci szervezet irányításában, munkaközvetítés szektor semleges, aktív foglalkoztatás elsődlegessége, többcsatornás finanszírozási források, külföldiek munkavállalásának szabályai.

A munkaerő-piaci szereplők és feladataik Országgyűlés és kormány Minisztérium és kapcsolódó hivatalai Helyi önkormányzat Munkaadó Munkavállaló

Foglalkoztatási érdekegyeztetés szervezete Országos Érdekegyeztető Tanács A Munkaerőpiaci Alap Irányító Testülete Munkaügyi tanács Helyette: Nemzeti Gazdasági és Társadalmi Tanács (2011. évi XCIII. Törvény) Megszűnt

A munkaerőpiac intézményrendszere Nemzetgazdasági Minisztérium Foglalkoztatáspolitikáért Felelős Államtitkárság megyei kormányhivatal megyei munkaügyi központ járási hivatal munkaügyi kirendeltsége

Türr István Képző és Kutató Intézet Regionális Képző Központok hálózatának bázisán egyesített, országos hatáskörű szervezet Feladatai: felnőttképzés területi és társadalmi felzárkózás mélyszegénység megszüntetése esélyegyenlőség elősegítése

Foglalkozási Információs Pontok Országos szinten 393 FIP Somogyban 63 pont Helyi kezdeményezések E-pont

Foglalkoztatáspolitikai aktív eszközök

Munkaerő-piaci szolgáltatások és foglalkoztatást elősegítő támogatások Munkaerő-piaci és foglalkoztatási információ nyújtása, munka-, pálya-, álláskeresési, rehabilitációs, helyi (térségi) foglalkoztatási tanácsadás, munkaközvetítés

Képzések elősegítése Képzés elősegítése Képzési támogatás Álláskereső, Pályakezdő álláskereső Rehabilitációs járadékban részesülő munkaviszonya megszűnik, Közfoglalkoztatásban résztvevő, GYES/GYED, munkaviszonyban Képzési támogatás Kereset kiegészítés vagy keresetpótló juttatás költségtérítés

További foglalkoztatást elősegítő támogatások Foglalkoztatás bővítését szolgáló támogatások Vállalkozóvá válás támogatása Közhasznú munkavégzés támogatása Munkahelyteremtés és munkahelymegőrzés támogatása Önfoglalkoztatás támogatása Foglalkoztatáshoz kapcsolódó járulékok átvállalása A megváltozott munkaképességű személyek foglalkoztatásának támogatása Munkaerőpiaci programok támogatása Egyes általánostól eltérő foglalkoztatási formák támogatása

Munkahelyteremtés és munkahelymegőrzés támogatása Az álláskeresők vállalkozóvá válását elősegítő támogatás Álláskereső Rehabilitációs ellátásban részesülő vállalkozást indít, vagy vállalkozáshoz csatlakozik Munkahelyteremtés és munkahelymegőrzés támogatása új munkahelyek teremtéséhez a meglévő munkahelyek megtartásához a foglalkoztatási szerkezetátalakítás elősegítéséhez, a munkaerő szakmastruktúrájának korszerűsítéséhez fűződő foglalkoztatáspolitikai célok elérése érdekében

Munkaerő-piaci programok támogatása A Nemzeti Foglalkoztatási Alap előre meghatározott: összetett célok érdekében pénzügyi fedezet térségi foglalkoztatási célok megvalósítása munkaerő-piaci folyamatok befolyásolása, a munkaerő-piacon hátrányos helyzetben lévő rétegek foglalkoztatásának elősegítése

Egyes általánostól eltérő foglalkoztatási formák támogatása a részmunkaidős, valamint olyan foglalkoztatáshoz: amelynek során a munkavégzés a foglalkoztató székhelyéhez, telephelyéhez nem tartozó helyen, számítástechnikai eszköz felhasználásával történik. A LÉTSZÁMLEÉPÍTÉSEK HÁTRÁNYOS KÖVETKEZMÉNYEINEK ENYHÍTÉSÉT CÉLZÓ TÁMOGATÁSOK SZABÁLYAI végrehajtandó csoportos létszámleépítésnek a munkavállaló számára hátrányos következményeit enyhítő intézkedések megtételéhez

A munkaadó részére támogatás nyújtható: az általa végrehajtandó csoportos létszámleépítésnek a munkavállaló számára hátrányos következményeit enyhítő intézkedések megtételéhez.

Passzív eszközök

Álláskeresők ellátása Az álláskereső részére álláskeresési ellátásként: álláskeresési járadék, nyugdíj előtti álláskeresési segély, valamint költségtérítés járhat.

Álláskeresők támogatása Álláskeresési járadék Kinek jár? Álláskereső 3 éven belül 360 nap (4 éven belül 365 nap) megváltozott munkaképességű személyek ellátására nem jogosult, továbbá táppénzben nem részesül Nem vállalkozó Munkát akar vállalni Mértéke 4 negyedév járulék alap átlaga Első szakasz 91 nap 60% Második szakasz minimálbér 60%-a Max 270 nap A járulékalap 60%-a, max. kötelező legkisebb munkabér napi összege 10 nap jogosultsági idő = 1 nap járadék-folyósítási idő Min. 36 nap, Max. 90 nap

Az álláskeresési járadék folyósításának megszűnése, megszüntetése és szünetelése Kéri az álláskereső megváltozott munkaképességű személyek ellátására válik jogosulttá Kereső tevékenység oktatási intézmény nappali tagozatán folytat tanulmányokat Képzési támogatás Halál az álláskeresési járadék folyósítási idejét kimerítette Szüneteltetés GYES/GYED/TGYÁS előzetes letartóztatásban van Közfoglalkoztatás Rövid időtartamú foglalkoztatás esetén keresetpótló juttatásban részesül önkéntes tartalékos katonai szolgálat

Nyugdíj előtti álláskeresési segély irányadó öregségi nyugdíjkorhatár betöltéséhez legfeljebb öt év hiányzik 45 napon át álláskeresési járadékban részesült az álláskeresési járadék folyósítása időtartamát kimerítette Mértéke a legkisebb munkabér 40 százaléka

Költségtérítés Visszafizetési és megtérítési kötelezettség Álláskeresési járadék, álláskeresési segély megállapításával, valamint a munkahelykereséssel kapcsolatos tömegközlekedési költségek térítése Visszafizetési és megtérítési kötelezettség Jogalap nélkül felvett ellátás

Nemzeti Foglalkoztatási Alap A munkanélküli ellátások és a foglalkoztatást elősegítő támogatások fedezete Nemzeti Foglalkoztatási Alap Szolidaritási alaprész Foglalkoztatási alaprész Képzési alaprész Bérgarancia alaprész

Nemzeti Foglalkoztatási Alap Szakképzési hozzájárulás NFA Szociális hozzájárulási adó %-a Központi költségvetési támogatás Munkaerő-piaci járulék

Munkabér és járulékai 2014 Bruttó munkabér: a levonás nélküli munkabért jelenti. Nettó munkabér: ami valójában ténylegesen kifizetésre kerül, a bruttó bérből levonják a nyugdíjjárulékot, egészségbiztosítási és munakerőpiaci járulékot és a személyi jövedelemadó előleget. Minimálbér: tárgyhónap első napján érvényes, a teljes munkaidőben foglalkoztatott munkavállalók részére fizetendő kötelező legkisebb személyi alapbér havi összege. Garantált bérminimum: a legalább középfokú iskolai végzettséget igénylő munkakörben foglalkoztatott alkalmazott részére kifizetendő garantált bérminimum. Nem a végzettség határozza meg, a bérminimumot hanem a betöltött munkakör!

Adójóváírás megszűnt 2012-ben Szuperbruttó megszűnt 2013 január 1-jétől ! Minimálbér összege jelenleg: bruttó 101.500 Ft/hó Garantált bérminimum: bruttó 121.800Ft/hó

Levonások: SZJA (16%) nyugdíjjárulék : 10%, természetbeni egészségbizt. járulék: 4,0% pénzbeli egészségbizt. járulék: 3,0% munkaerő-piaci járulék: 1,5% A munkaadó által a dolgozó után fizetett terhek: Szociális hozzájárulási adó: 27% Szakképzési hozzájárulás : 1,5% Rehabilitációs hozzájárulás: foglalkoztatottak száma * 964 500 Ft/év (20 fő foglalkoztatott felett)

SZJA (Személyi jövedelemadó) Egykulcsos adórendszer: 16% Példa: egy dolgozó bruttó havi jövedelme 450 000 Ft. Mekkora éves és havi szja fizetési kötelezettsége van a NAV felé ha most eltekintünk a kedvezményektől? 450 000*12= 5 400 000 Ft éves jövedelem 5 400 000*0,16= 864 000Ft éves SZJA kötelezettség= 864 000Ft havi SZJA kötelezettség=72 000 Ft

Példa 2: Egy vállaltnál dolgozó középvezető bére a hónap végén a következőképpen alakul: Bruttó munkabér: 250 000 Ft/hó. Kérdések: 1.) Mekkora a munkavállaló nettó munkabére? 2.) Mekkora költséget jelent ez a kifizetett 250 000 Ft bruttó munkabér a munkáltató számára? (Ha eltekintünk a kedvezményektől és a rehab hozzájárulástól) Nyugdíjjárulék=25 000 Ft Egészségbiztosítási járulék (term.)=10 000 Ft Egészségbiztosítási járulék(pénzbeli)=7 500 Ft Munkaerőpiaci járulék=3 750 Ft Szja=40 000 Ft Nettó bér=250000-25000-10000-7500-3750-40000= 163 750Ft/hó Munkáltatói terhek= 71 250Ft/hó Szociális hozzájárulás=67 500 Ft Szakképzési hozzájárulás=3 750 Ft

Példa 3: Bruttó munkabér: 300. 000 Ft. Kérdés: 1. Mekkora a dolgozó nettó bére? 2. Mekkora költséget jelent ez a kifizetett 300 000 Ft bruttó munkabér a munkáltató számára? 3. Ha eltekintünk a munkaadói terhektől, mekkora adótartalma van így a munkabérnek? (Ha eltekintünk a kedvezményektől és a rehab hozzájárulástól) Nyugdíjjárulék=30 000 Ft Egészségbiztosítási járulék (term.)=12 000 Ft Egészségbiztosítási járulék(pénzbeli)=9 000 Ft Munkaerőpiaci járulék=4 500 Ft Szja=48 000Ft Nettó bér=300 000- 30 000- 12 000- 9 000 – 4500- 48000= 196 500Ft/hó Munkáltatói terhek= 85 500 Ft/hó Szociális hozzájárulás=81 000 Ft Szakképzési hozzájárulás=4 500 Ft