Kollektív szerződéskötési lehetőségek a felsőoktatás területén 2014. szeptember 18. Dr. Bérces Kamilla.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A kollektív szerződés szabályozása. Bevezetés  Munkaügyi kapcsolatok rendszerének egyik legfontosabb eleme.  Munkafeltételek – helyi viszonyok.  Állam.
Advertisements


2014 MUNKAJOGI ELŐADÁS.
Harmadik országbeli állampolgárok a magyarországi munkaerőpiacon

Az új Mt. munkaidőre vonatkozó szabályai
A részmunkaidő speciális esetei az új Munka Törvénykönyvében
Átirányítás, kiküldetés, kirendelés Szombathely,
A JOGHARMONIZÁCIÓ. Az államok konszenzusa alapján elfogadott, szerződéses és szokásjogi magatartási normák összessége, amelyek a nemzetközi jogalanyok:
A piacgazdaságra nyitott rugalmas képzési rendszer intézményi jogi megvalósulása. A szak- és felnőtt képzőkkel szemben támasztott szakmai jogi feltételek.
A munkajogi jogforrások rendszere és sajátosságai
A Kollektív szerződéskötés a reprezentatív szakszervezetek között
A kollektív munkajogi szabályozás az új munka törvénykönyvében
Szakszervezet és az Üzemi Tanács
1 A KÖZOKTATÁSI ÁGAZATOT ÉRINTŐ JOGSZABÁLYVÁLTOZÁSOK április 2. Hujber Ildikó vezető főtanácsos.
Bukarest április1 A munkáltató tájékoztatási kötelezettsége -
A munkaszerződés december Dudás Katalin. A munkaszerződés szerepe jogviszony-alapító jogviszony-alapító tartalommegállapító tartalommegállapító.
2010. december Dudás Katalin
 a legszükségesebb garanciális szabályokat tartalmazza  tág teret ad az egyéni és kollektív alkunak  egyszerűbb szabályozásokat foglal magában.
Munkavédelmi előírások rendszere
Munkajog és társadalombiztosítási jog II.
Munkajogi alapismeretek
A MAGYAR MUNKAVÁLLALÓK MUNKAERŐ-PIACI JELLEMZŐI
1 Foglalkoztatási formák, díjazásuk Munkaidő és a kapcsolódó nyilvántartások november 23. Gottgeisl Rita.
A munkavállalói FB tagság
A felnőttképzéshez kapcsolódó jogszabályok változásai
AZ ALKALMI MUNKAVÁLLALÓI KÖNYVVEL TÖRTÉNŐ FOGLALKOZTATÁS GYAKORLATA március 26.
MUNKÁLTATÓ ÉS AZ ÜZEMI TANÁCS KAPCSOLATA (Mt. 267.§)
VMKH MMSZSZ Munkaügyi Felügyelősége Munkaügyi ellenőrzés
Összefoglaló a évi ÜT választásokról. A reprezentativitás jelentősége az ágazati érdekegyeztetésben.
Feladataink az új Mt. és a vízi-közmű törvény tükrében Halasy Károly titkár.
TÖRVÉNYESSÉGI ELLENŐRZÉS. Átlagos beérkezés: 51 nap után.
Új Munka Törvénykönyve: új lehetőségek a munkaügyi működésben
A fogyatékos, pszichiátriai és szenvedélybeteg ellátás tekintetében.
ÉRDEKEGYEZTETÉS ÉRDEKKÉPVISELET
A személyes gondoskodást nyújtó szociális szolgáltatások január 1- jétől hatályos képesítési feltételeinek változásai Szakmai Nap – január.
1 TÁJÉKOZTATÓ A START, A START PLUSZ ÉS A START EXTRA KÁRTYA SZABÁLYAINAK VÁLTOZÁSÁRÓL ÉS EGY ÚJ JÁRULÉKKEDVEZMÉNY BEVEZETÉSÉRŐL  A START PLUSZ, illetve.
A közszolgálati Tisztviselők jogviszonya
Kollektív szerződések
Jogszabályi változások, aktuális feladatok Partnerség és együttműködés az informatikai támogató rendszer bevezetéséhez kapcsolódóan Emberi Erőforrások.
A középszintű érdekegyeztetés és szociális párbeszéd Magyarországon.
A papír alapú egzisztenciától a személyre szabott értékelés igényéig: a munkaköröket meghatározó szabályozás hatásai huszonkét év tükrében Dr. Horváth.
RWE Power AG Lorsee/TR BudapestSEITE 1 „Szociális párbeszéd“ RWE Power AG Wolfgang Lorsee A Központi Üzemi Tanács elnökhelyettese.
A jogszabályi környezet változása Tájékoztató a BMK, BNE szakmai fórumán október 30. Óváry István OKM Közművelődési Főosztály szakmai főtanácsadó.
A MUNKAVÁLLALÁS ALAPVETŐ SZABÁLYAI
KÖZPONTI MUNKAHELYMEGŐRZŐ TÁMOGATÁSI RENDSZER (1991. IV. tv. Flt; 6/1996. MÜM rendelet; 1/2009. MAT határozat) Németh Zsolt igazgató Nyugat-dunántúli Regionális.
Vállalkozási feltételek Németországban vállalkozási szerződések teljesítéséhez Koji László elnök Építési Vállalkozók Országos Szakszövetsége 1013.
Vizes szektorban kötött kollektív szerződések elemzése TÁMOP A-13/ Madár Gyula - Dr. Nemeskéri Gyula Ergofit Kft Győr, Június 25.
A MUNKAJOGI JOGFORRÁSOK RENDSZERE
BEVEZETÉS A KOLLEKTÍV MUNKAJOGBA
Előadó: dr. Kártyás Gábor
Közalkalmazottak jogállásáról szóló törvény –ágazati végrehajtási szabályai Dr. Kőszegfalvi Edit.
A felsőoktatási gyakorlóhelyek nyilvántartása november 27. Laczky Gabriella.
Az új Munka Törvénykönyve 2012:I. tv április 20.
Munkaidő 2. előadás Előadó: dr. Takács Gábor
A SZAKSZERVEZETEKRE VONATKOZÓ ÚJ SZABÁLYOZÁS Dr. Fodor T. Gábor Ügyvéd Székesfehérvár, május 17.
MUNKAÜGYI FELÜGYELŐSÉGI NYÍLT NAP ÁPRILIS 03.
Egyszerűsített foglalkoztatás szabályai
14. A foglalkoztatással kapcsolatos munkaügyi feladatok – Mutassa be a munkaviszony létesítésének és megszüntetésének szabályait! – Foglalja össze, hogy.
A MUNKAJOGI SZABÁLYOZÁS RENDSZERE
A KOLLEKTÍV MUNKAJOG RENDSZERE
A MUNKAVISZONY FOGALMA ÉS AZ MT. HATÁLYA
Társadalmi Párbeszéd Osztály: ágazati párbeszéd bizottságok (ÁPB)
A MUNKAJOGI SZABÁLYOZÁS RENDSZERE
Munkaidő 2. előadás.
A MUNKAJOGI JOGFORRÁSOK RENDSZERE
Dr. Pál Lajos ügyvéd A munkaidő megszervezése Pályavasúti Dolgozók Szakszervezete Budapest, november.
Krity Csilla Katolikus Pedagógiai Intézet
A munka díjazása.
Közalkalmazottak besorolása, illetménye, pedagógusokra vonatkozó új munkajogi szabályok, előmeneteli rendszer.
Előadás másolata:

Kollektív szerződéskötési lehetőségek a felsőoktatás területén szeptember 18. Dr. Bérces Kamilla

1. Felsőoktatási intézményrendszer

2. Mi a KSZ-ek funkciója? Kettős természetű: megállapodás + norma Célja: - jogszabály végrehajtása - ahol felhatalmazás van rá: önálló szabályozás - munkáltatói és foglalkoztatotti érdekek egyensúlya NEM kézikönyv! Elegáns megoldás: PTE KSZ-e: „A releváns jogszabályok nem részei a KSZ-nek, azonban a munkavállalók jogai és kötelezettségei könnyebb megismerése érdekében szerződő felek megállapodnak, hogy a KSZ-t a hivatkozott szabályokkal egységes szerkezetben jelenítik meg”

3. KSZ-ek a normák rendszerében Kjt.2. § (1) A közalkalmazotti jogviszonnyal összefüggő kérdéseket törvény, kormányrendelet, miniszteri rendelet, továbbá kollektív szerződés és közalkalmazotti szabályzat rendezi. Mt.13. § E törvény alkalmazásában munkaviszonyra vonatkozó szabály a jogszabály, a kollektív szerződés és az üzemi megállapodás, valamint az egyeztető bizottságnak a 293. §-ban foglaltak szerint kötelező határozata. Nftv. 3. melléklet 2. A foglalkoztatási követelményrendszer Nftv § (2) Azokat a kérdéseket, amelyeket e törvény alapján a foglalkoztatási követelményrendszerben kell szabályozni, a felsőoktatási intézmény kollektív szerződése is szabályozhatja. (Nemzeti Közszolgálati Egyetem)

Törvényi szint: Munka törvénykönyvéről szóló évi I. törvény [Mt.] Közalkalmazottak jogállásáról szóló évi XXXIII. törvény [Kjt.] évi CCIV. törvény a nemzeti felsőoktatásról [Nftv.] évi CXXXII. törvény a Nemzeti Közszolgálati Egyetemről, valamint a közigazgatási, rendészeti és katonai felsőoktatásról évi LXXIV. törvény az ágazati párbeszéd bizottságokról és a középszintű szociális párbeszéd egyes kérdéseiről évi XXIX. törvény a munkavállalói érdekképviseleti tagdíjfizetés önkéntességéről évi VII. törvény a sztrájkról

Kormányrendeleti szint: Mt., Kjt. alatt is alkalmazandó: 483/2013. (XII. 17.) Korm. rendelet a kötelező legkisebb munkabér (minimálbér) és a garantált bérminimum megállapításáról 39/2010. (II. 26.) Korm. rendelet a munkába járással kapcsolatos utazási költségtérítésről Csak Kjt. hatálya alatt: 53/2006. (III. 14.) Korm. rendelet a Kjt. felsőoktatásban való végrehajtásáról és a felsőoktatási intézményekben történő foglalkoztatás egyes kérdéseiről 356/2008. (XII. 31.) Korm. rendelet a Kjt. egészségügyi intézményekben történő végrehajtásáról 150/1992. (XI. 20.) Korm. rendelet a Kjt. végrehajtásáról a művészeti, a közművelődési és a közgyűjteményi területen foglalkoztatott közalkalmazottak jogviszonyával összefüggő egyes kérdések rendezésére Nftv. 24. § (3) Ha a felsőoktatási intézmény köznevelési, közművelődési, közgyűjteményi, egészségügyi, szociális, sport vagy más feladat ellátására intézményt, szervezeti egységet hoz létre, az ott foglalkoztatottakra az adott ágazatra, feladatra, tevékenységre meghatározott rendelkezéseket kell alkalmazni.

Miniszteri rendeleti szint: Mt., Kjt. alatt is alkalmazandó: 22/2009. (IX. 30.) SZMM rendelet az ágazati párbeszéd bizottságokról, valamint a középszintű szociális párbeszéd egyes kérdéseiről szóló évi LXXIV. törvény végrehajtásáról 2/2004. (I. 15.) FMM rendelet a kollektív szerződések bejelentésének és nyilvántartásának részletes szabályairól 33/2013. (VIII. 30.) NGM rendelet a évi munkaszüneti napok körüli munkarendről Csak Kjt. hatálya alatt: 2/1993. (I. 30.) MKM rendelet az egyes kulturális közalkalmazotti munkakörök betöltéséhez szükséges képesítési és egyéb feltételekről

4. A KSZ-ek rendszere

Ki a munkáltató? Felsőoktatási intézmény: Mt. 33. § ; Kjt. 1. § (1) bek.; Nftv. 2. § (1) bek. Szervezeti egységek, fenntartott intézmények státusza Nftv. 14. § (1) bek.: informatikai, szociális, sport, könyvtári, levéltári, múzeumi, egészségügyi szolgáltató, kollégium, gyakorlóhely stb. szervezeti egység Nftv. 14. § (3) bek.: köznevelési intézmény Nftv.97. § (1) bek. ; Nftv § 22. : egészségügyi szolgáltató (klinika) Szakterületek KSZ-kötési joga Egyéb szervezetek („többoldalú” KSZ) intézmény – EMMI – Magyar Rektori Konferencia? Csak munkáltató, munkáltatói érdekképviselet lehet kötő fél.

Szabályozási szabadság Mt. hatálya alatt: Normatív rész – kötelmi rész Abszolút diszpozitivitás: törvényhez képest (kivételekkel) Relatív diszpozitivitás: KSZ-ek egymáshoz képest (Mt § (1), (4)-(5) bek.) Kjt. hatálya alatt: Csak olyan eltérés, amit jogszabály megenged (Kjt. 13. §)

ÁPB tv 1. § (1) 5. Lehet-e ÁPB-t létrehozni a felsőoktatásban? „E törvény hatálya kiterjed a) a munka törvénykönyvéről szóló évi I. törvény hatálya alá tartozó munkavállalók és munkáltatók párbeszéd bizottságot alkotó érdekképviseleteire.” Csak az Mt. hatálya alá tartozó (egyházi és magán) főiskolák, egyetemek alapíthatnak ÁPB-t. TEÁOR Oktatás →Nemzetgazdasági ág 85.4 Felsőszintű oktatás→Ágazat Felsőfokú oktatás→Alágazat Főtevékenység szerint kell besorolni!

ÁPB: ágazati munkáltatói érdekképviseletek ágazati szakszervezetek ÁPBtv. 2 § (2)-(3) bek. Részvételi feltételek: Érdekképviseleti tevékenység Ágazati szintű szerveződés Tagjai szervezetek (szövetség) 2 éves működés Kellő súly (ÁPB tv. 7. § (1) bek.)

Jogok az ÁPB-ben: szempontrendszer alapján! 10 pont alatt: tanácskozási jog 10 pont felett: szavazati jog 10 pont a nemzetközi szempont kivételével a többi szempontra: reprezentativitás KSZ-kötés: - ◦ minimum: reprezentatívok pontszámának 2/3-át együtt elérők - ◦ összes reprezentatív - ◦ összes döntési joggal rendelkező - ◦ összes érdekképviselet (azok is, akiknek csak tanácskozási joguk van)

Kiterjesztés: csak Mt. hatálya alá tartozó KSZ-t! csak a normatív részt ÁPB két oldala VAGY a KSZ-t kötő szervezetek együttes kérelmére, feltéve, hogy a munkáltatói oldalon a tagmunkáltatók legalább 50 %-ot foglalkoztatnak + ÁPB-n kívül: legyen legalább egy reprezentatív szakszervezet NGTT + ágazati miniszter véleménye a KSZ nem lehet jogszabállyal ellentétes az ágazatban korábban kiterjesztett és tágabb személyi hatályú ágazati KSZ-ben foglaltaknál kedvezőtlenebb rendelkezést nem tartalmazhat regisztrált KSZ Magyar Közlöny; hatálybalépés: 30 nap

6. Helyi kollektív szerződés kérdéskörei Mt. hatálya alatt: Főszabály: abszolút diszpozitivitás (Mt-től) Nem lehet eltérni: Nftv-től (csak korm.r. térhet el) Relatív diszpozitivitás: Pl. munkaviszony megszűnése (felmondási idő, juttatások); napi munkaidő mértéke; munkaidő beosztási korlátok; szabadság mértéke; kötelező fizetés nélküli szabadságok; kárfelelősség Törvény határozza meg az eltérés lehetőségét : Pl. 6 havi próbaidő, 300 óra túlóra-keret, gondatlan károkozás esetén 8 havi távolléti díjnak megfelelő kártérítési limit Tilos eltérni: Pl. munkaszerződés tartalma;munkabér védelme; szabadság megváltása; kötetlen munkarend; szakszervezeti jogok

Kjt. hatálya alatt: Főszabály: csak ott lehet eltérni, ahol jogszabályi felhatalmazás van ◦ felmentési idő 8 hónap (Kjt. 33. §) ◦ Munkaközi szünet kiadása munkaidőn belül (Kjt. 59. § b) pont) ◦ Illetménykiegészítés (Kjt. 67. §) ◦ Keresetkiegészítés (Kjt. 77. §) ◦ Nyelvpótlék (Kjt. 74. §) ◦ Rendkívüli munkáért szabadidő (Kjt. 80. § (3) bek.) ◦ Munkaruha, formaruha (Kjt. 79. §) Mt-s eltérési lehetőségek

7. Keretjellegű KSZ tartalma nem zárhat ki területeket, hogy melyeket nem szabályozhat helyi KSZ nem tehet kötelezővé kérdéseket, hogy azokat helyi KSZ szabályozza bizonyos kérdéseket értelmetlen szabályoznia (pl. helyi munkarend) olyan kérdéseket érdemes benne szabályozni, amelyeknél minimális szinten kedvezményt akarnak megállapítani a felsőoktatásban dolgozókra; ahol jogalkalmazási nehézségeket oldanak fel

Köszönöm a figyelmet!