Gyakorlati tanácsok az iskolai fegyelmi eljárásokkal kapcsolatosan

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Nagybajomi Általános Művelődési Központ tagiskolája
Advertisements

Egyeztető eljárás.
A tanulók fegyelmi felelősségre vonásának aktuális előírásai
Hiányzással kapcsolatos szabályok 20/2012. (VIII. 31.) EMMI rendelet 51. §
SZÜLŐI IGÉNY- ÉS ELÉGEDETTSÉG-MÉRÉS
AKTUÁLIS FELADATOK A TANÜGYIGAZGATÁSBAN
A túlzott informatikai eszköz-használat veszélyei
Differenciált tanulásszervezés 3. Szervezési módok, munkaformák
Az iskolai szociálismunka
Az iskolai dokumentumok
1Tanügyigazgatás aktualitásai. Szakmai területet érintő szabályozás •Pedagógiai programPedagógiai •Gyakornoki szabályzatGyakornoki Szervezeti működés,
az általános iskolákban
Mire jó a DÖK?.
A Megyei Pedagógiai Intézet szolgáltatásai a 2013/2014-es tanévben
 H ol?  Kiemelt kockázatú objektumokban.  Milyen eszközökkel?  Speciális felderítő eszközök használatával.  Levélvizsgáló berendezés  Röntgensugaras.
Bevezető gondolatként:
10. Tétel.
Csillag Ferenc MFPI közoktatási szakértő
Velünk egy jobb világért! II. Országos Módszertani Konferencia Szükség szerinti teljes körű ellátás, és a Térítési díj dilemmái.
Méltányossági elvek a közoktatásban
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
A nevelés tartalma. a tanulás iránti igény is társadalmilag meghatározott, ezért az iskolai munka minőségi mutatója nem lehet pusztán a tanulók igényeinek.
A különleges bánásmódot igénylő gyerekek 2.
Didaktika 2. Tanügyi és iskolai szabályozás
A kompetencia alapú szakképzés sajátosságai
Készítette: Susuk Judit Boroznaki Zita
Mikor kivel, hogyan működhetünk együtt hatékonyan?
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
Ábrám Tibor Lévay József Református Gimnázium és Diákotthon
Az SNI tanulók státuszhelyzete a jogszabályváltozások tükrében
Az orvos szabálysértési felelőssége
ADATVÉDELEM – JOG évi LXIII. tv. a személyes adatok védelméről és a közérdekű adatok nyilvánosságáról.
GYERMEKKORÚ ELKÖVETŐK BÜNTETŐJOGI BELÁTÁSI KÉPESSÉGE
Csillag Ferenc Közoktatási szakértő Március 30.
Mi fáj, gyere, mesélj! (Beszéljük ki konfliktusainkat!)
Nevelés és nevelői attitűdök
TEHETSÉGFEJLESZTŐ PROGRAMOK AZ IDEGEN NYELV OKTATÁSBAN
Kompetencia alapú új moduláris képzés
Tájékoztató a 2011/2012-es tanév legfontosabb feladatairól
KUKKOLÓK és KUKKOLTAK JOGAI
A fejlesztőpedagógus szerepe a Családok Átmeneti Otthonában
Dr. Szabó-Thalmeiner Noémi. Nevelő Szaktanár Hivatalnok Szakmai szervezet tagja Családtag Barát (nő) rokon szülő gyermek testvérházastárs …
Az iskola gyermekvédelmi feladata, célja, funkciója
SPAR Magyarország Kereskedelmi Kft. üzleteiben
Differenciált tanulásszervezés 2. TKM1016L
Resztoratív megközelítés a konfliktuskezelésben
Állampolgári jogok és kötelességek
Inklúzív nevelés Magyarországon
Munkaszervezési ismeretek
Erőszakmentes, egészségtudatos iskola
Speciális gyermekvédelem
A köztisztviselők jogállásáról…
A vitarendezési, konfliktuskezelési technikák használata.
A Szabolcsi Fiatalok a Vidékért Egyesület, a Svájci – Magyar Civil Alap Szociális szolgáltatások nyújtása tématerületére 2013-ban benyújtott „Tanítsuk.
RWE Power AG Lorsee/TR BudapestSEITE 1 „Szociális párbeszéd“ RWE Power AG Wolfgang Lorsee A Központi Üzemi Tanács elnökhelyettese.
Az adatvédelem szabályozása
A PEDAGÓGUS KÖTELESSÉGEI ÉS JOGAI
Készítette: Kovács Ferencné
Munkavédelmi érdekképviselet és érdekegyeztetés Összeállította: dr. Váró György.
Az iskola és a szülők kapcsolattartási formái a Csaholci Általános Iskola intézményében Készítette: Kádár Ágnes mesterpedagógus szaktanácsadó
Szakiskolai fejlesztési program Önfejlesztés-intézményfejlesztés terület Jó gyakorlat konferencia június 3. SZEKCIÓ: „Agressziókezelés, szocializáció”
M UNKAÜGYI KAPCSOLATOK Dr. Fodor T. Gábor ügyvéd Székesfehérvár, május 17.
Motiváció és ellenőrzés az informatika órákon
Dr. Németh Lajos Oktatási Jogok Biztosának Hivatala
A JOGSZERŰ ELLENŐRZÉSEK MIKÉNTJE A MUNKAHELYEN
Pedagógiai kísérés és reflexió az iskolai közösségi szolgálatban Szontagh Katalin Temesvári Pelbárt Ferences Gimnázium és Kollégium, Esztergom.
A tanuló kötelességei és jogai
Horváth Cz. János Személyes adatok kezelése az intézményben
MUNKAVÉDELMI KÉPVISELŐK FOGLAKOZTATÁSA munkabiztonsági szakmérnök
Előadás másolata:

Gyakorlati tanácsok az iskolai fegyelmi eljárásokkal kapcsolatosan Csillag Ferenc pedagógiai szakértő MFFPPTI

Bevezető gondolatként: „A törvényt megszegik, de törvény nélkül nincs élet!” (Thomas Mann)

Egy iskola szabályrendszere A kidolgozott szabályok elengedhetetlenek! Melyek ezek: Házirend, SzMSz Miért fontosak ezek? Értékközvetítő szerepük van. Szabályok nélkül nem, vagy szűkre szabott mozgástérrel lehet élni.

A légkör definíciója: (1.) Az iskolai légkör  klíma összetett fogalom, hiszen tartalmazza: Az iskolához való tartozás érzését, a társakhoz fűződő viszonyt, a tanulási motivációt, a felnőtt társadalomhoz való viszonyulást (szülő, tanár stb.)

A légkör definíciója: (2.) Ormai Vera szerint: „Az iskolai légkört leginkább a személyes viszonyok és a tárgyi körülmények befolyásolják. (…) ez az elégedettségben és a produktivitásban mérhető.”

Nézzünk a fiatalokra! Vajon miért nem kedvelik a szabályokat? Állandó tagadás, amely szembenállásként jelentkezik. Mi lehet az oka? - biológiai, - fokozott „éntudat” ↔ bizonytalanság, - a társas kapcsolatok nem szilárdak, - a problémák generálása = játszmává alakul!

„Ezt mutasd meg!” – még egy ok Sok esetben a „valahova tartozás” igénye – kritikátlanul – sodorja a tanulókat bajba, a normák felrúgásához. „HA EZ AZ ELVÁRÁS (késés, felelőtlen viselkedés, durvaság, tiszteletlenség), AKKOR ENNEK MINDENKÉPPEN MEGPRÓBÁLOK ELEGET TENNI.” Magyarázat: a társakkal heti 30 – 32 óra együtt, a pedagógussal kevesebb!

Maslow piramisa valahova tartozás

Tanulói (jogok és) kötelességek (1.) A Ktv. alapján: 12. § A tanuló kötelessége különösen, hogy a) részt vegyen a kötelező és a választott foglalkozásokon és szakmai gyakorlatokon; b) eleget tegyen - rendszeres munkával és fegyelmezett magatartással, képességeinek megfelelően - tanulmányi kötelezettségének;

Tanulói (jogok és) kötelességek (2.) c) megtartsa az iskolai tanórai és tanórán kívüli foglalkozások,(...) az iskola és a kollégium helyiségei és az iskolához, kollégiumhoz tartozó területek használati rendjét, a gyakorlati képzés rendjét, az iskola, a kollégium szabályzatainak előírásait; d) óvja saját és társai testi épségét, egészségét, elsajátítsa és alkalmazza az egészségét és biztonságát védő ismereteket, ...

Tanulói (jogok és) kötelességek (3.) e) megőrizze, illetőleg az előírásoknak megfelelően kezelje a rábízott vagy az oktatás során használt eszközöket, óvja az iskola létesítményeit, felszereléseit; f) az iskola, kollégium vezetői, tanárai, alkalmazottai, tanulótársai emberi méltóságát és jogait tiszteletben tartsa.

A jó házirend ismérve: A tanulói jogok és kötelességek pontosan meghatározottak, ehhez még hozzátartoznak a helyi specialitások. A legitimáció szerepe! A pontos szabályozásnak nagy jelentősége van, ugyanis a perdöntő lehet.

Fegyelmi vagy más intézkedés? Komoly dilemma! A szabályozás értelmében az igazolatlan óraszámot szankcionálni kell! (A fokozatosság elve.)

A fegyelmi eljárás alapja Ha a tanuló a kötelességeit vétkesen és súlyosan megszegi, fegyelmi eljárás alapján, írásbeli határozattal fegyelmi büntetésben részesíthető. (Ktv. 76.§ (1)

Megtorlás és elrettentés A fegyelmi eljárás és fegyelmi büntetés kiszabása, megállapítása olyan eszköz az iskolák kezében, amelynek alkalmazása során a büntetés kerül előtérbe, a törvényben meghatározott joghátrány (szankció) alkalmazásával. Kettős cél fogalmazható meg: az elkövető megbüntetése (megtorlás), példastatuálás annak megelőzése céljából, hogy bárki kötelességszegést kövessen el. (elrettentés).

A fegyelmi eljárás, mint pedagógiai eszköz Merőben új szemlélet! Az iskola szolgáltató funkciójából kiindulva a fegyelmi eljárás célja a szolgáltató tevékenységet, a szolgáltatás sikerét akadályozó okok feltárása kell legyen. Az okok lehetnek: a család működési zavarai, anyagi, szociális helyzetére visszavezethető okok, vagy a tanuló személyiségében meglé-vő hiányok, de okozhatja az intézmény működési zavara is.

A konfliktushelyzet kezelésének lehetősége A fegyelmi eljárás és annak eredményeképpen meghozott fegyelmi büntetés arra alkalmas lehet, hogy „példát statuáljon”, arra azonban nem, hogy orvosolja a sérelmet.

Az egyeztető eljárás – új elem Célja: a kötelességszegéshez vezető esemé-nyek feltárása, továbbá az érdeksérelem orvoslása. Az egyeztető eljárás működtetése nem az iskola feladata. Szülői szervezet ill. diákönkormány-zat kezdeményezheti. Az iskola az egyeztetés működési kereteit biztosítja.

Az egyeztető eljárás célja A kötelességszegéshez elvezető események feldolgozása, értékelése, ennek alapján a kötelességszegő és a sértett közötti megállapodás létrehozása a sérelem orvoslása céljából. Ez csak akkor valósítható meg, ha a kötelezettség meghatározott személlyel szemben valósul meg.

A sérelem orvoslása A sérelem orvoslására olyan megoldást kell keresni és találni, amelynek „felvállalására” és teljesítésére a tanuló jogosult. Különösen igaz ez a megállapítás abban az esetben, ha a tanuló még kiskorú, vagyis a tizennyolcadik életévét még nem töltötte be. A sérelem orvoslása érdekében létrejött megál-lapodásnak a a Ktv. szóló törvény rendelkez-seiből levonható tanulói jogokra és kötele-zettségekre kell épülnie.

Egy példa (1.) A tanuló kötelessége, hogy tanulótársai emberi méltóságát tiszteletben tartsa. Az emberi méltóság jogából levezethető a becsülethez és a jó hírnévhez fűződő jog is. A tanuló joga, hogy szabadon véleményt nyilvánítson min-den kérdésről. E jogának gyakorlása során tiszteletben kell tartani az emberi méltóságot. Ha a tanuló visszaél a véleménynyilvánítás jogával, és becsületében megsérti a tanuló-társát, akkor megszegi a tanulói jogviszo-nyával összefüggő kötelességeit.

Egy példa (2.) Az említett eseteben helye van a fegyelmi eljárás megindításának, ill. az ezt megelőző egyeztető eljárásnak is. A megállapodás irányulhat például arra, hogy a jogsértő tanuló az osztályközösség előtt sajnálkozását fejezhesse ki, és a jövőre nézve vállalja, hogy tartózkodik a tanulótársait sértő véleménynyilvánítástól.

Konkrét példa Egy osztályközösségbe (10. évf.) új tanuló érkezik. Nehezen fogadják el a társai, ugyanis szokásai különösek. Nagyon magányos, nehezen nyílik meg. Két osztálytárs úgy gondolja, hogy meg kéne leckéztetni az új diákot, s ezért egy internetes oldalra felrakják „barát keresési” hirdetését. Tulajdonságait úgy sorolják fel, hogy az sértő számára. Mindez az osztályfőnök tudomására jut.

Az egyeztető eljárás szabályai A házirendben szerepeltetni kell ezt az eljárási formát. Szabályozandó a nyilvánosság köre is. A kiskorú szülőjének jelenlétét biztosítani kell. (14 éves kor feletti esetben a szülő írásbeli hozzájárulását be kell szerezni arról, hogy nem kíván személyesen megjelenni az egyeztető tárgyaláson.)

Határidő Törekedni kell arra, hogy az egyeztető eljárás 15 napnál tovább ne húzódjon, ugyanis ez az esetleges fegyelmi eljárást késleltetheti. Ha a megegyezés létrejön, akkor a fegyelmi eljárás megszűntethető.

Ahol az egyeztető eljárás nem alkalmazható Pedagógusok ill. a pedagógus munkát segítők körénél. (A hierarchikus viszony ezt nem teszi lehetővé ill. a Ktv. 12.§ (f) az iskola, kollégium vezetői, tanárai, alkalmazottai, tanulótársai emberi méltóságát és jogait tiszteletben tartsa.)

... és még egy érv 19. § (1) A pedagógust munkakörével összefüggésben megilleti az a jog, hogy a) személyét, mint a pedagógusközösség tagját megbecsüljék, emberi méltóságát és személyiségi jogait tiszteletben tartsák, nevelői, oktatói tevékenységét értékeljék és elismerjék,

„(…) minden rendszer alapja a rend.” (Polc Alain) Érdeklődő figyelmüket köszönöm.