Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A különleges bánásmódot igénylő gyerekek 2.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A különleges bánásmódot igénylő gyerekek 2."— Előadás másolata:

1 A különleges bánásmódot igénylő gyerekek 2.
A tehetséggel kapcsolatos nevelési problémák

2 A tehetséges gyerekek különleges problémái
Eltérő nézetek a problémák gyakoriságáról – okai A problémák csoportosítása (Webb, 1993): Engodén problémák Exogén problémák

3 Endogén problémák Belső diszinkrónia Társas kapcsolatok Maximalizmus
A kockázatvállalás kerülése Túlzott önkritika Sokoldalú tehetség Egzisztenciális depresszió Tehetség és fogyatékosság

4 Exogén problémák Konformitás  individualizmus
Kortárscsoport és társadalom elvárásai Társas kapcsolatok Depresszió Családi kapcsolatok Helyszín és szerencse faktorok

5 A problémák megelőzése és orvoslása
szülők képzése, csoportok pedagógus szakértők képzése felhasználó-barát iskolák, rugalmasság Biblioterápia nyári táborok és csoportélmények pályaválasztási tanácsadás

6 A tehetséges gyerekek típusai (Betts és Neihart, 1988)
„A sikeres” „A lázadó” „A rejtőzködő” „A lemorzsolódó” „A megbélyegzett” „Az autonóm”

7 A sikeres Jó tanuló, de szorong.
Ezzel összefüggésben: kreativitás és önállóság hiánya Szülők, tanárok szeretik, társak elismerik.

8 Mit tehet az iskola a „sikeres” gyerekekért?
Gyorsított és dúsított tanterv mellett: Idő a személyes érdeklődés kibontakoztatására Hasonlóan tehetséges társak közelségének biztosítása Önálló tanulási készségek kialakítása Mentorok szerepe Pályaválasztási tanácsadás

9 A lázadó Értelmes, de beilleszkedési problémákkal küzd
Kreatív, gyors észjárás, de nem tanul rendszeresen Iskolai szabályokat nem fogadja el, fegyelmezetlen, szembeszegül a tanárral. A tanárok idegesítőnek találják, a diákok szórakoztatónak (bohóc!).

10 Mit tehet az iskola a lázadó gyerekekért?
Tolerancia Tanár személye! Kognitív és szociális készségek fejlesztése Egyértelmű és világos kommunikáció a gyerekkel Engedjük az érzések kifejezését Tanulási készségek fejlesztése Önértékelés kialakítása Viselkedésre vonatkozó „szerződések”

11 A rejtőzködő Serdülőkori csoportnyomás vagy nemi szerepelvárások hatására a tehetség tagadása. Engedelmesség látszata mögött csendes ellenállás.

12 Mit tehet az iskola a rejtőzködő gyerekekért?
Felismerni! Ne kényszerítsük őket! Megfelelő csoportba helyezés Modellek Pályaválasztási tanácsadás

13 A lemorzsolódó Magányos farkasok, „elborultak”, „veszélyesek”.
Sem a tanárok, sem a diákok nem szeretik őket. Saját, iskolán kívüli érdeklődési körében döbbenetes tájékozottság

14 Mit tehetünk a lemorzsolódó gyerekekért?
Többféle értékelési eljárás alkalmazása Alternatív programok Osztálytermen kívüli tanulási lehetőségek terápia

15 A megbélyegzett Másképp is „más”
„Másság” miatt frusztráció, harag, tehetetlenség, beilleszkedési zavarok. Emiatt tehetség nem tud kibontakozni, ingadozó teljesítmény.

16 Hogyan segítheti az iskola a megbélyegzetteket?
Felvétel tehetséggondozó programokba, szakkörökbe, haladó csoportokba. A szükséges (fizikai) körülmények biztosítása Alternatív tanulási élmények Egyéni tanácsadás Biztosítsunk lehetőséget, hogy be tudjon illeszkedni társai közé!

17 Az autonóm Képes összeegyeztetni a „rendszer” követelményeit és saját érdeklődését. Fejlett szociális készségek Belső motiváció, autonómia.

18 Mit tehet az iskola az autonóm tehetségekért?
Gyorsított és dúsított tanterv Hosszútávú önálló tanulási tervek Idő- és térbeli megkötések feloldása Mentortanár kijelölése Kapcsolatteremtés felsőoktatási intézmények ill. munkahelyek felé


Letölteni ppt "A különleges bánásmódot igénylő gyerekek 2."

Hasonló előadás


Google Hirdetések