Dr. Bálint József JOSZ elnöke

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Személyes gondoskodás megszervezésére köteles szervek
Advertisements

1 „Út a munkához” program tapasztalatai Szűcs Erika Balatonvilágos november 10.
A rehabilitációs járadékban részesülő személyek (re)integrációs esélyeinek növelése a munkaügyi központok segítségével Vincze Györgyné Pécs, április.
Harmadik országbeli állampolgárok a magyarországi munkaerőpiacon
A SZOCIÁLIS TÁMOGATÁSI RENDSZER MUNKÁRA ÖSZTÖNZŐ ÁTALAKÍTÁSA ÚT A MUNKÁHOZ február.
dr. Józsa Viktória tanácsos április 2.
A Rehabilitációs Foglalkoztatás lehetőségei
„Út a munkához” program
A közfoglalkoztatás tervezése és szervezése
Polgármesteri Fórumok
MUNKAÜGYI POLITKA  Alkotmányos jogokra épül  Kollektív autonómia  A foglalkozás és a munkahely szabad megválasztása  A munkahely védelme  Az igazságos.
1 Az Állami Foglalkoztatási Szolgálat feladatai az Út a munkához-program megvalósításában Budapest, január 19.
A személyes gondoskodás megszervezésére köteles szervek
Kitekintés a közösségi ellátás fejlődésére
FIP képzés - menetrend 01. – Bevezetés – Általános információk a FIP-ekről 02. – Közfeladatot ellátó szervek, közérdekű adatok közzététele 03. – ÁFSZ és.
Civil szervezetek részvétele a munkaerőpiaci szolgáltatások ellátásában a Közép-magyarországi régióban.
1 „Út a munkához” program tapasztalatai Szűcs Erika Siófok szeptember 17.
Állam munkavédelmi feladatai
SZOCIÁLIS MUNKA VI. MUNKANÉLKÜLIEK. ÚT A MUNKÁHOZ Azt a kormányzati szándékot mutatja, hogy a társadalom számára fontos kérdések kerüljenek a középpontba.
Prof. Dr. Nagy János Nemzeti Vagyongazdálkodási Tanács Elnöke Budapest, február 24. A felsőoktatási intézmények vagyongazdálkodása.
Munkaerő-piaci aktív és passzív eszközök a hazai foglalkoztatási jogban Kiselőadások alapján Borbély-Pecze Tibor Bors.
Szociális igazgatási munka segítése
Főigazgatói értekezlet november 27–28. Sárvár „Út a munkához” program bemutatása.
Főigazgatói értekezlet A KÖZFOGLALKOZTATÁSI TERVVEL KAPCSOLATOS KIRENDELTSÉGI FELADATOK AZ ÁLLÁSKERESÉSI MEGÁLLAPODÁS LEGFONTOSABB VÁLTOZÁSAI november.
Segélyezési rendszer átalakítása
A felnőttképzéshez kapcsolódó jogszabályok változásai
1 Megváltozott szerepben a megyei önkormányzatok! Tájékoztatás a megyei önkormányzatok feladatairól és azok szociálpolitikát érintő kapcsolódási pontjairól.
Főbb szociális, gyámügyi jogszabályváltozások 2011.
A jogszabályi változások irányai dr. Andráczi-Tóth Veronika Nemzeti Erőforrás Minisztérium Családi és Szociális Szolgáltatások Főosztálya.
J OGSZABÁLY VÁLTOZÁSOK G YVT. ÉS A C SALÁDTÁMOGATÁSI TÖRVÉNY MÓDOSÍTÁSAI HATÁLYOS :  Családi pótlék – nevelési – iskoláztatási támogatás.
J OGSZABÁLY VÁLTOZÁSOK G YVT. ÉS A C SALÁDTÁMOGATÁSI TÖRVÉNY MÓDOSÍTÁSAI HATÁLYOS :  Családi pótlék – nevelési – iskoláztatási támogatás.
A gondozási szükséglet- vizsgálatok változásai 2010.
AZ EGYES SZOCIÁLIS, GYERMEKVÉDELMI, CSALÁDTÁMOGATÁSI, FOGYATÉKOSSÁGÜGYI ÉS FOGLALKOZTATÁSI TÁRGYÚ TÖRVÉNYEK MÓDOSÍTÁSÁRÓL SZÓLÓ ÉVI CLXXI. TÖRVÉNY.
Út a munkához program Regionális Államigazgatási Kollégium március 20. Székesfehérvár.
Időközi adatszolgáltatások teljesítése
A pénzbeli és természetbeni ellátások változásai
A szociális segélyezési rendszer átalakítása
Álláskeresőként történő nyilvántartás
Jegyzői értekezlet június 29.. Jegyzői értekezlet 2011 június 29. A jogszabályok társadalmi előkészítése július 1-től hatályos az Ötv. 103/B.
Munkavédelmi érdekképviselet és érdekegyeztetés Összeállította: dr. Váró György.
TÁMOP „Út a munka világába” Közép-magyarországi Regionális Munkaügyi Központ dr. Nyári Tibor projektvezető.
Hulladékgazdálkodás önkormányzati feladatai december 6. Szeged Csongrád Megyei Kormányhivatal Törvényességi Felügyeleti Főosztály Dr. Balogh Zoltánné.
Önkormányzati szociális ügyintézők képzése „Út a munkához” program végrehajtási feladataira.
Az „Út a munkába program” gyakorlati tapasztalatai 1.
„Út a munkához” program céljai, végrehajtási feladatai.
TÁMOP „Munkaerő-piaci program a hátrányos helyzetűek foglalkoztatásáért a Közép-magyarországi Régióban” - Budapest.
A közfoglalkoztatás tervezése és szervezése Kovács Ibolya szociálpolitikus - főosztályvezető Foglalkoztatási és Szociális Hivatal
Az „Út a munkához” program tapasztalatai és eredményei a munkaügyi szervezet tevékenységében Székesfehérvár, július 14.
1 A Nyugat-Dunántúli Regionális Munkaügyi Központ Nagykanizsai Kirendeltség és Szolgáltató Központ Munkaerőpiaci képzés.
MUNKAÜGYI FELÜGYELŐSÉGI NYÍLT NAP ÁPRILIS 03.
Közfoglalkoztatás Nemzeti Közfoglalkoztatás Program.
„A Kirendeltség és az Önkormányzatok közötti információ és adatszolgáltatás gyakorlata a Paksi Kistérségben Dél-dunántúli Regionális Munkaügyi Központ.
Az aktív korúak ellátásának új rendszerével kapcsolatos önkormányzati igazgatási tapasztalatok Kiskunfélegyházán Szociális Igazgatási Mintahely Ódor László.
„Út a munkához” program „Jó gyakorlatok” 2009
A közigazgatási eljárás II.
„Út a munkához” program tapasztalatai
Kovács Ibolya szociálpolitikus Foglalkoztatási és Szociális Hivatal
VESZPRÉM MEGYEI JOGÚ VÁROS
Polgármesteri Fórumok
A családsegítők megváltozott feladatai a hatályos jogszabályok szerint
Időközi adatszolgáltatások teljesítése
Foglalkoztatási és Szociális Hivatal
„Út a munkához”program
Székesfehérvár, július 14.
Jogszabályok alkalmazása, összehangolása és módosítása
A közfoglalkoztatás tervezése és szervezése
„Út a munkához” program „Jó gyakorlatok” 2009
Kovács Ibolya szociálpolitikus Foglalkoztatási és Szociális Hivatal
VESZPRÉM MEGYEI JOGÚ VÁROS
DÉL-DUNÁNTÚLI REGIONÁLIS PAKTUM KONFERENCIA
Előadás másolata:

Dr. Bálint József JOSZ elnöke Az Önkormányzatok feladatai az „Út a munkához” program végrehajtása során. Dr. Bálint József JOSZ elnöke

Aktív korúak ellátása Munkaképes korú, de állás és jövedelem nélküli személyek esetén két kategória lett az eddigi egy (segély) helyett: Rendszeres szociális segélyezettek: munkára egészségi okok miatt nem képesek, 55 év felettiek, 14 éven aluli gyermek elhelyezését nem tudják napközbeni ellátás kertében biztosítani (feltéve, hogy a másik szülő ellátásban nem részesül). Rendelkezésre állási támogatásra jogosultak: a rendszeres szociális segélyre nem jogosultak, akkor kerül folyósításra, ha nem vesz részt közfoglalkoztatásban, olyan képzésben vesz részt, amelyhez nem kapcsolódik keresetpótló juttatás.

Átmeneti időszak A törvény jan. 1-jétől lépett hatályba, a folyamatban lévő ügyekre is alkalmazni kell. 2008. XII. 31-én ellátásban részesülőket március 31.-ig kell felülvizsgálni az aktív korúak ellátására való jogosultság szempontjából – felülvizsgálatot követő hónaptól kell rendelkezni az új ellátásról. 2008. XII. 31-én közfoglalkoztatásban résztvevő személyt a foglalkoztatás lejártával kell felülvizsgálni. Az álláskeresési támogatásban részesülőnek a megállapított segélyt annak megszűntéig tovább kell folyósítani. A beilleszkedési programra is kiterjed a felülvizsgálat.

Hajléktalan személyekre vonatkozó szabályok (Mindkét ellátás esetén) Általános szabály: az ellátásra vonatkozó jogosultságot továbbra is a tartózkodási hely szerint jegyző állapítja meg és az együttműködési kötelezettség teljesítése is e szerinti illetékes szervvel áll fenn, de az ellátást a főjegyző folyósítja. Fővárosban: a főjegyző állapítja meg az ellátást és a közfoglalkoztatást is ő szervezi, illetve az együttműködés az általa kijelölt szervvel történik.

Önkormányzati feladatok I. Foglalkoztatási és szociális adatbázis létrehozása II. Közfoglalkoztatási Terv készítése III. Helyi rendelet alkotása a rendszeres szociális segéllyel kapcsolatban

Adatbázis tartalma a) a jegyző által az Szt. 19. §-ának (3) bekezdésében foglaltak szerint átadott, ott meghatározott adatokat, b) a munkaügyi hatóság által a munkaügyi ellenőrzésről szóló 1996. évi LXXV. törvény 8. §-ának (4)-(5) bekezdése alapján az állami foglalkoztatási szervnek átadott, és az adatbázisban nyilvántartott személyekre vonatkozó adatokat, c) a munkaerő-piaci helyzetükkel összefüggő, következő adatokat: ca) munkaerő-piaci képzésben történő részvétel, cb) közmunka keretében történő foglalkoztatás, cc) közcélú foglalkoztatás, cd) közhasznú foglalkoztatás, ce) munkaerő-piaci programban történő részvétel, cf) bértámogatással létesített munkaviszony keretében történő foglalkoztatás, cg) munkaviszony - támogatás nélkül történő - létesítése, ch) állami foglalkoztatási szerv szolgáltatásainak igénybevétele, ci) alkalmi foglalkoztatásban történő részvétel, cj) az álláskeresési megállapodás megkötésének időpontja, d) az álláskeresőként történő nyilvántartással összefüggő következő adatokat: da) a nyilvántartásba vétel időpontja, db) a nyilvántartásból történő törlés, illetve a nyilvántartás szünetelésének időpontja és indoka.

Megjegyzés az adatbázis tartalmához Az állami foglalkoztatási szerv a települési önkormányzat jegyzője számára az aktív korúak ellátása folyósítási feltételei fennállásának megállapítása céljából az adatbázisban lévő adatok közül csak azon személyek adataihoz teszik lehetővé a hozzáférést, akinek az ellátásra való jogosultságát a jegyző állapította meg.

Közfoglalkoztatási terv Az önkormányzat és munkaügy együttműködésében készül el egyéves időtartamra szól (2009. IV. 15.-ig) A tervezés folyamata: elemzés (munkaügyi adatok alapján), segélyezettek értékelése, közfoglalkoztatási feladatok, tevékenységek összeállítása, lakossági vélemény kikérése, a feladatok személyhez kötött ütemezése Egyeztetése: előzetes véleményezés - kirendeltség, helyi szociálpolitikai kerekasztal

A terv tartalma és elfogadása Rát-osok várható képzettség szerinti összetétele, Közfeladatok megjelölése, ütemezése, Ehhez szükséges létszám, Rendelkezésre álló források tervezése Egyéb kimutatások (intézmények, szolgáltatók, eddigi közmunka, közhasznú) Döntés: képviselő testület, társulási tanács évente február 15-ig (most ápr.15.) Megküldése: kirendeltség, MÁK (5 napon belül!) Szankciók: MÁK visszatartja (nem tarthatja) az állami támogatás 15 %-át. Módosítható, lényeges változás esetén

Finanszírozás I. A meglévő források átcsoportosítása közfoglalkoztatásra: a segélyre rendelkezésre álló forrás közel 40%-a kerül átcsoportosításra, az önkormányzatok által felhasználható közhasznú munka forrása pedig beleolvad a közcélú munkavégzésbe. Eredmény: a források 50%-a foglalkoztatásra került betervezésre. Változások: egy előirányzat lesz a jövedelempótló támogatásokra és a közcélú foglalkoztatásra lehívható forrás – felső korlát nélküli, az önkormányzatok adminisztrációs terheinek csökkentésére kb. 2 000 fő foglalkoztatás szervező kerül alkalmazásra a munkaerőpiaci program keretből – februárban lesz pályázat.

Finanszírozás II. Az önkormányzati érdekeltség megteremtése az önrészen keresztül: rendszeres szociális segélyezetteknél – 10%, rendelkezésre állási támogatásban részesülőknél – 20%, közcélú foglalkoztatás esetén a személyi kiadások (munkabér és közterhek) – 5% megszűnik a keret, de a visszaigénylés a minimálbér alapján történik, a támogatás 15%-nak a visszatartására vonatkozó rendelkezés.

Előzetes tervezés bemutatása Kalocsa Város vonatkozásában Aktív korúak ellátására jogosultak jövőbeni helyzetének tervezése, értékelése (2009. évi új szabályok szerint tervezett adatok alapján) Település neve: Kalocsa város Lakosságszáma: 17.774 fő Az adattáblákat a 2008. október 31-i állapotnak megfelelő.

Törvényi felhatalmazás a szociális segéllyel kapcsolatos helyi rendelet alkotásra 1993. évi. III. tv. 132 § (4). bekezdés Felhatalmazást kap a települési önkormányzat, hogy rendeletben szabályozza a rendszeres szociális segélyben részesülő, egészségkárosodottnak nem minősülő személyek együttműködésének eljárási szabályait, a beilleszkedést segítő programok típusait és az együttműködés megszegésének eseteit. A rendelkezésre állási támogatás szabályait a törvény és kormányrendelet szabályozzák Az önkormányzat rendeletalkotási kötelezettségét kizárólag a rendszeres szociális segélyezettek esetében írja elő a szociális törvény, mely nem vonatkozik az egészségkárosodottakra.

Mit kell szabályozni? Kivel működik együtt, az együttműködő szervezet meghatározása. Együttműködés eljárási szabályait. A beilleszkedési program típusait. Az együttműködés megszegésének eseteit.

Kivel működik együtt Elsősorban családsegítő útján. (Így biztosítható, hogy a szociális munka eszközeivel megfelelően tudjanak segíteni a tartós munkanélküli, ellátottá válásában) Családsegítő Szolgálat. Családgondozó. Társulási- vagy feladat-ellátási szerződés útján.

Együttműködés eljárási szabályai Mikor köteles megjelenni az együttműködésre kijelölt szervnél (kormányrendelettel összhangban a megállapító határozat jogerőre emelkedésétől számított 15 napon belül) Mi történik ha nem jelenik meg (együttműködés megszegése) Beilleszkedési program elkészítése, betartása. Az együttműködésre kijelölt szerv visszajelzése. (beilleszkedési program másolatának megküldése, jelzés az együttműködés elmulasztásáról, éves értékelés)

Az együttműködés megszegésének esetei Nem jelent meg az együttműködésre kijelölt szervnél. Az előírt időpontban nem jelenik meg és távolmaradását nem igazolja. Nem vesz részt a számára előírt foglalkozáson, tanácsadáson. A beilleszkedési programban meghatározottakat nem hajtja végre.

Megszüntetés Amennyiben a rendszeres szociális segélyben részesülő az együttműködési kötelezettségét neki felróhatóan két éven belül ismételten megszegi a szociális törvény 37/F. § (1) bek. c) pontja alapján a jogosultságát meg kell szüntetni. (helyileg szabályozni nem kell)

Köszönöm megtisztelő figyelmüket!