III. előadás: Írásbeliség, egyén, társadalom

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az előadás témái Az ellenőrzés-értékelés-minősítés értelmezése, kapcsolata A portfólió fogalma, fajtái Érvek és ellenérvek a portfólió alkalmazásáról.
Advertisements

Jánosi Beatrix szeptember 08.
A kompetenciafejlesztés lehetőségei az iskolai tantárgyakon keresztül
Goronné Ondré Katalin Bihari Mentor Hálózat kiépítése a résztvevő szemével.
Történeti episztemológia
Néhány fontos terület a Kreatív Ipar fejlődéséhez
Tisztelt Látogatóink! Szeretnénk rövid tájékoztatást adni az általános iskolában megvalósuló új tanulásszervezési eljárásokról és azok tartalmáról a TÁMOP.
Memorandum, 2000 ● Memorandum az egész életen át tartó tanulásról
A kulcskompetenciák.
TECHNIKA ÉS ÉLETVITEL 5. évfolyam
TÁMOP / „Munkába lépés” A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP.
A fiatalkorúak képzési, fejlesztési lehetőségeinek módszertani kihívásai Hegedűs Judit – Lénárd Sándor, ELTE PPK.
HELLER ÁGNES: FILOZÓFIA MINT LUXUS
TÁMOP / „Munkába lépés” A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP.
Bevezetés a tanácsadásba Dr. Dan Brinkman.. Tanácsadás  Nátán esete (2Sám 12:1- 14)
Új oktatási/nevelési célok: a kulcskompetenciák
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
Az EU oktatási és képzési rendszerének célkitűzései
A SZOCIÁLGEOGRÁFIA I. ROKONTUDOMÁNYOK
Tanulás és tanítás a kulturális evolúció rendszerében
A munka világával kapcsolatos tudás
Kimeneti követelmények a 8. osztály végén
A kommunikáció általános modellje
TANTÁRGY-ORIENTÁLT IDEGEN NYELV OKTATÁS Istvánffy Miklós Általános Iskola.
 A nyelv megismerése mint  Kommunikációs eszköz  A tanulás eszköze  Árnyalt és reflexív ismeretek a nyelvről  A társadalom belső kohéziójának.
Albert Einstein idézetek.
Feladatírói tréning Történelem. Dr. Dárdai Ágnes, PhD pte
Történelemdidaktika. I. A történelemtanítás általános kérdései Dr
Közösségi munka. 1. A közösségi munka előnyei az egyéni és családi esetkezeléssel szemben A szociális munkások rendelkezésére álló eszközök rendszerint.
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
A felnőttoktatás funkciói Magyarországon
Magyar Információs Társadalom Stratégia (MITS) – egészségügyi és szociális vonatkozások: Az Egészségügyi és Szociális Ágazati Információs Stratégia (MITS-ESZ)
„A kulcskompetencia az ismeretek, készségek és attitűdök transzferábilis, többfunkciós egysége, amellyel mindenkinek rendelkeznie kell ahhoz, hogy személyiségét.
Steklács János Kecskemét, szept. 5.
I. Előadás Az anyanyelvi nevelés alapjai, célja, területei és elvei
Hallássérültek Rehabilitációjáért Küzdők Egyesülete – 2008, az első öt év
Szeifer Csaba Informatikus könyvtáros II./2.. Ormos Mária : „Voltaképpen az a veszély fenyeget, hogy a társadalom gazdag és jó módú része, - miután kialakította.
Nyíregyházi Főiskola, 2006/2007. II. félév
A nevelés értelmezése – célja – feladatrendszere
A nevelés értelmezése - célja –feladatrendszere
A nevelés értelmezése – célja – feladatrendszere
Az olvasási képesség szerepe a matematikai gondolkodás fejlődésében
TEHETSÉGFEJLESZTŐ PROGRAMOK AZ IDEGEN NYELV OKTATÁSBAN
Az Európai Unió által társfinanszírozott projekt 1 Ikonok és Indexek Projekt (A felnőttképzés hozzáférésének fejlesztése Újpesten, különösen a halmozottan.
Közismeret Osztályfőnöki Kommunikáció-magyar ( KO-MA) Matematika Idegen nyelv Természetismeret Társadalomismeret.
Kompetencia alapú oktatás elterjesztése Hajdú-Bihar megyében Herpai Imre igazgató, HBMPI.
AGRÁRMÉRNÖKI SZAK (MSc.) NYME Mezőgazdaság- és Élelmiszertudományi Kar
Adatbázis kezelés. Az adatbázis tágabb értelemben egy olyan adathalmaz, amelynek elemei – egy meghatározott tulajdonságuk alapján – összetartozónak tekinthetők.
Differenciált tanulásszervezés 2. TKM1016L
Kulturális tevékenységek és a közügyek kezelése (issue management) (Managementul activităţii culturale)
Az iskolai pedagógiai program átdolgozásának előkészítése Nevelési értekezlet 2007.szept.20.
Marginalitás és jól-lét – kibékíthető koncepciók? Inkluzív társadalom – jól-lét – társadalmi részvétel A Kodolányi János Főiskola szakmai konferenciája.
„Reflektorfényben Te állsz”
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
Miért nem internetezik mindenki? Pintér Róbert Információs Társadalom és Trendkutató Központ Internethajó Be kell hozni a hátrányt,
K OMPETENCIA ALAPÚ OKTATÁS. Háttér 2000 Lisszabon EU határozata 2004 Európai Bizottság dokumentuma Hazánkban: Nat Oktatási Minisztérium stratégiája Nemzeti.
Kommunikáció.
Kulcskompetenciák, munkaerő-piaci kulcskompetenciák
Ahány nyelv, annyi ember. Mikor kezdjük el a nyelvtanulást? Az óvodában a többség elfogadja páran ellenzik 1. osztályban Igazából még magyarul sem tudnak.
Matematika és szövegértés Raátz Judit ELTE BTK Mai Magyar Nyelvi Tanszék.
A különböző eszközök egymáshoz való viszonya IKER társadalmasítás workshop Budapest, április 12.
Iskolaszociológia Az iskola világa Iskola és közösség Oktatás és társadalom.
A kommunikáció tényezői és funkciói
Belépés a hálózati/virtuális információs világba
Égigérő mesefa Biblioterápiás foglalkozások az életminőség javításáért
Irodalom a figyelemfelkeltés kultúrájában
Miért szükségszerű a változás a természettudományok oktatásában?
Szent László Középiskola Szekszárd
Az emberi erőforrás menedzsment (EEM)
A nyelvi tudatosság fejlesztése Meixner Iskola, Szakmai nap
Előadás másolata:

III. előadás: Írásbeliség, egyén, társadalom

Vázlat Írott nyelv-beszélt nyelv Társadalom és írásbeliség Egyén és írásbeliség Funkcionális analfabetizmus

Írott nyelv-beszélt nyelv Nyelv, beszéd, írás Primátus Írás: többszöri lehetőség, tervezhetőség, elvárások, nem verbalizálható jelek, mesterséges folyamat, nominális jelleg Saussure: az írás feladata a nyelv ábrázolása Az írás magához ragadja a főszerepet A tekintély oka az objektivitás látszata (lsd. Az ir-i nyelv presztizse) Az írás változatlan akar maradni, a nyelv változni akar

Más a kommunikációs, társadalmi feladat, funkció Flusser: Csak a történészeknek kell majd tudni írni McLuhan: Gutenberg Galaxy (1962)

Társadalom és írásbeliség Írástípus és társ-i funkció Történelem, vallás, mítosz, gondolkodásmód Kumulatív és lineáris szemlélet Adminisztráció, bürokrácia Befogadó és kirekesztő írásbeliség

Egyén és írásbeliség Képesség, készség, VISELKEDÉS Ismereti háttér Út a társadalomba Hozzáférés a kultúrához Domináns és vernakuláris írásbeliség Az írott nyelv kutatása Integrált megközelítés: Társ-i tevékenység, több formában jelenik meg (számítógépes, politikai, média…) társadalmi szerepekhez igazodik, a világ szimbolikus leírásának az eszköze

Funkcionális analfabetizmus (illiteráció) UNESCO, 1956: „Funkcionálisan írástudó az a személy, aki az olvasás, írás azon képességének és ismereteinek a birtokában van, amelyek alkalmassá teszik arra, hogy részt vegyen minden olyan cselekvésben, amelyhez az írásbeliség az ő kultúrájában és kis közösségében alapvetően szükséges”

UNESCO, 1999: „Az a személy funkcionálisan írástudó, aki birtokában van mindannak a szükséges tudásnak és képességnek, amely képessé teszi őt arra, hogy gyakorolhassa mindazokat a tevékenységeket, amelyekhez az írástudás szükséges ahhoz, hogy hatékonyan közreműködhessen az adott csoportban és közösségben, valamint az a személy, akinek az olvasás-, írás- és matematikai tudása lehetővé teszi, hogy használhassa ezeket a tevékenységeket a saját és közössége fejlődése érdekében.”

Définition de l’ANLCI (2003): Az illiteráció az olyan 16 éven felüli személyek helyzetét jelöli, akik bár jártak iskolába, mégsem képesek elolvasni és megérteni a mindennapi életszituációjukhoz kapcsolódó szövegeket, vagy nem képesek egyszerű információkat írásban közvetíteni. Sokuknál ezek az írási, olvasási nehézségek kombinálódhatnak különböző méretékben olyan alapképességek hiányával, mint a szóbeli kommunikáció, logikai műveletek, számok és műveletek használata, térbeli és időbeli tájékozódás stb. A felsorolt deficitek ellenére az illiterációs helyzetben lévő személyek elérhetnek a gyakorlás során egy olyan kultúrát és olyan kompetencia tőkét, amely nem, vagy csak alig támaszkodik az írás , olvasás képességére. Sokan közülük így képesek integrálódni a társadalomba és a munkát vállalhatnak, de ez az egyensúly törékeny, és a marginalizáció veszélye folyamatos. Mások a kirekesztettség helyzetébe kerülnek, ahol az illiteráció egyéb tényezőkkel súlyosbodik.

„Funkcionális analfabéta az, aki a szűkebb és tágabb értelemben vett környezete által a számára támasztott olyan követelményeknek, amelyekhez az olvasás, illetve írás képességére van szükség minimálisan sem tud eleget tenni”.

Mit tehet egy tanító? Tények ismerete Felelősségtudat Funkcionális nyelvszemlélet A társadalmi elvárásoknak és a gyerekek érdekének a figyelembe vétele!

Kérdések: Mutassa be a nyelv, beszéd, írás közti összefüggéseket. Mit jelent a kumulatív és lineáris szemlélet, mi köze ennek az írásbeliséghez? Értelmezze a befogadó és kirekesztő írásbeliség fogalmát. Miért mondhatjuk, hogy az írásbeliség út a társadalomba? Mit jelent a domináns és vernakuláris írásbeliség? Mit értünk analfabetizmus, félanalfabetizmus alatt? Mit jelent a funkcionális analfabetizmus? Milyen programokat ismer a funkcionális analfabetizmus felszámolására, visszaszorítására? Mit kell figyelembe vennünk az írásbeliség integrált szemléletének kialakításakor? Mit jelent a funkcionális nyelvszemlélet, hogyan tudjuk kialakítani a gyerekeknél? Mit tehet egy tanító a funkcionális analfabetizmus visszaszorítása érdekében?