Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Irodalom a figyelemfelkeltés kultúrájában

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Irodalom a figyelemfelkeltés kultúrájában"— Előadás másolata:

1 Irodalom a figyelemfelkeltés kultúrájában
2016. szeptember 20.

2 A kultúra szinkrón és diakrón dimenziója
A kultúra a kommunikáció, emlékezet, és a médiumok változó összefüggéseként definiálható. A kultúrának szinkrón és diakrón dimenziója van (=kb. Jan Assmann-nál a társadalom konnektív struktúrája): feladata a koordináció (a jelenben folyó kommunikációé), és a kontinuitás, folyamatosság biztosítása (múltértelmezés, a szimbolikus értelemvilág hagyományozása, stb.)

3 Emlékezetelméletek Halbwachs → Assmann: az emlékezet nem csupán az emberekben, hanem az emberek között is létezik, kollektív, szociális jelenség kommunikációban keletkezik (pl. generációról generációra hagyományozódó történetek) és közösségek identitását alapozza meg (pl. miről emlékezünk meg a nemzeti ünnepeken).

4 Kommunikatív és kulturális emlékezet
Emlékezetformák: kommunikatív=rövid távú emlékezet (pl. egy generációé) kulturális= hosszú távú emlékezet (afrikai szóbeli kultúrákban is a múltnak ezt a 2 dimenzióját figyelték meg: a közelmúlt, és a mitikus ősidő, teremtéstörténetek, stb.)

5 Kommunikatív és kulturális emlékezet (tartalom és forma különbségei)
- Történelmi tapasztalatok az egyéni életút keretei között (kommunikatív emlékezet) - Mitikus őstörténet, az abszolút múlt eseményei (= ős-múlt, azonos távolságban van mindenféle jelentől) (kulturális emlékezet) Forma: - Informális, kevéssé megformált, természetes, személyek közti érintkezésben alakul ki, köznapi (kommunikatív emlékezet) - Alapítást igényel, nagyfokú megformáltság. Ceremoniális kommunikáció, ünnep (kulturális emlékezet)

6 Kulturális és kommunikatív emlékezet (közvetítő csatornák, időszerkezet, hordozók)
Eleven emlékezés, személyes tapasztalás, szájhagyomány (kommunikatív emlékezet) Rögzített, tárgyiasult kifejezőeszközök, hagyomány, szimbolikus rögzítés, szóbeli, képszerű, táncos megjelenítés (kulturális emlékezet)

7 Kulturális és kommunikatív emlékezet (időszerkezet és hordozók)
év, 3-4 nemzedéknyi idő, a jelennel együtt halad tova (kommunikatív emlékezet) A mitikus ősidők abszolút múltja (kulturális emlékezet) Hordozók: Aspecifikus, kortársi emlékezetközösség (kommunikatív emlékezet) A hagyomány szakosodott hordozói (kulturális emlékezet)

8 Tár- és funkcionális emlékezet
A kulturális és a kommunikatív emlékezet között a médiumok biztosítják az átmenetet adathordozókon történő rögzítés kell ahhoz, hogy fennmaradjanak évszázadokon át az emlékeink (fotók, memoárok) Ez azonban nem elég, az identitásunk részévé csak a funkcionális emlékezet tartalmai válhatnak.

9 Tár- és funkcionális emlékezet II.
tár-emlékezet: a látens, strukturálatlan emlékek rezervoárja (több és másféle emlék van benne, mint a funkcionálisban, a most éppen nem használt emlékek helye (pl. az archívumban) funkcionális emlékezet: az értelemmel ellátott, egyéni és kollektív élettörténet és identitás részét képező tárhely (pl. a nemzeti emlékezet)

10 Tár- és funkcionális emlékezet III.
A kulturális emlékezetben a külső tárolási technikák (pl. írás) megjelenésével nagy változás következik be: egyre növekszik a tárolható tudás Az irásbeliség dominánssá válásával jelenik meg ezért ez a két új emlékezet-formáció (a szóbeliségben nem válnak szét, ott még mindenféle tudás használt, identitásalkotó, de az írásossággal többet tárolunk, mint amennyit használunk az élettörténetünk részeként).

11 Tár- és funkcionális emlékezet IV. (tartalom és időbeli struktúra)
A másik, a jelen meghaladása (tár-emlékezet) A sajátot, a jelent egy bizonyos múlttal alapozza meg (funkcionális emlékezet) Időbeli struktúra: Kétidejű: tegnap a ma mellett (de nem a ma legitimálójaként), kontraprezentikus (tár-emlékezet) Diakrón: a tegnapot a mához köti (funkcionális emlékezet)

12 Tár- és funkcionális emlékezet V. (Formáik)
Tár-emlékezet: A szövegek érinthetetlenek, a dokumentumok autonóm státusszal bírnak (írásosan rögzítettnek és kanonizáltnak kell lennie a szövegeknek ahhoz, hogy megmaradjanak annak ellenére, hogy nem identitásteremtők a jelenben) Funkcionális emlékezet: Az emlékezetek stratégiai, perspektivikus használata; szelektív


Letölteni ppt "Irodalom a figyelemfelkeltés kultúrájában"

Hasonló előadás


Google Hirdetések