Szásziné Sustyák Anna óvodavezető Svetits Katolikus Óvoda, Debrecen

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A tanulást és a megértést segítő módszerek alkalmazása
Advertisements

Kapcsolattartás a szülői házzal
Jánosi Beatrix szeptember 08.
„Művészettel a jövő művészeiért” TÁMOP-3. 1
Munka - lakás - szabadidő egysége és szervezése pszichiátriai rehabilitáció gyakorlatában Dr. Pető Zoltán.
TÁMOP / „Munkába lépés” A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP.
Bölcsőde – óvoda közös intézményként történő működtetése
Program fejlesztés az óvodai nevelés kompetenciaterületén
A koragyermekkori nevelésről
Lőwné Szarka Judit ellátottjogi képviselő
Gyerekek a Biztos Kezdet Gyerekházban
Az együttnevelés gyakorlata az óvodában (A pedagógusok együttműködésének lehetőségei az egyéni fejlesztés megvalósításában)
& ERŐFORRÁSOK AZONOSÍTÁSA
Intézményvezetői Értekezlet október 6.
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
Sajátos nevelési igényű tanulók együttnevelése Együtt egy-másért! TÁMOP-3.4.2/09/ október 28.
Változások – kompetenciafejlesztés az óvodai nevelésben
TAPASZTALATOK AZ ÓVODAI NEVELÉS GYAKORLATÁBAN
Fejlesztési koncepció
Szabóné Kármán Judit PTE NTI BTK Oktatás és Társadalom Doktori Iskola
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
A sikeres integráció, inklúzió feltételei
CSALÁDI SZOCIALIZÁCIÓ
TÁMOP /2 ISKOLAI TEHETSÉGGONDOZÁS
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
ONAP ↓ HELYI ÓVODAI PROGRAM ÜTEMTERV TERVEZET
A tanárképzésben megszerezhető kompetenciák a 8/2013 (I. 30
Készítette: Lengyelné Bencsik Judit
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
Befogadó iskolák, befogadó pedagógus-közösségek
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
A pszichológia tárgya mentális folyamatok viselkedés.
Életmód – Harmónia - Egészségtanoda „Nem azért felejtünk el játszani, mert megöregszünk, hanem attól öregszünk meg, hogy elfelejtünk játszani!” (G.B.Isnaw)
vizuális kommunikáció
(Program-akkreditációs lajtsromszáma: PL-2661)
Dr. Szabó-Thalmeiner Noémi. Nevelő Szaktanár Hivatalnok Szakmai szervezet tagja Családtag Barát (nő) rokon szülő gyermek testvérházastárs …
"Talán a legnagyobb pedagógiai téveszme az a vélemény, hogy az ember csak azt tanulja meg, amit megtanítanak neki. A mintegy mellékesen elsajátított, tartós.
 SZERETETTEL KÖSZÖNTJÜK VENDÉGEINKET  A TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben pályázat projektindító.
A NEVELÉS TERÜLETEI.
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
Szeretettel köszöntöm
A Szabolcsi Fiatalok a Vidékért Egyesület, a Svájci – Magyar Civil Alap Szociális szolgáltatások nyújtása tématerületére 2013-ban benyújtott „Tanítsuk.
Inklúzív nevelés Magyarországon
A nevelési program, mint a fejlesztés stratégiája
Speciális gyermekvédelem
2009/2010. tanév Pestszentimre Ady Endre Utcai Általános Iskola.
PARTNERSÉG AZ OKTATÁSBAN… HAJDÚSZOVÁT MÁJUS 17.
A tanárképzés filozófiája és gyakorlata. Hogyan készíti fel a tanárképzés a jelölteket a NAT nevelési feladataira?
BIHARINÉ dr. KREKÓ ILONA főiskolai docens
Fény vagy Te is, ragyogj, hát” TÁMOP / Társadalmi Megújulás Operatív Program Hétszínvirág Óvoda, Bölcsőde, Gyermekjóléti és Családsegítő.
Minden iskola alapvető érdeke, hogy eredményes és sikeres legyen! Mert:  Vonzónak kell lennie  Láthatóan jó eredményeket kell produkálnia  Az alapdokumentumokban.
Az iskola és a szülők kapcsolattartási formái a Csaholci Általános Iskola intézményében Készítette: Kádár Ágnes mesterpedagógus szaktanácsadó
MOTTÓ „Engem ne emeljen a magasba senki, ha nem tud addig tartani, amíg megnövök, hanem guggoljon ide mellém, ha nemcsak hallani, de érteni is akar, hogy.
A SZÜLŐI KOMPETENCIA TÁMOGATÁSA A KAPOSVÁRI EGYETEM GYAKORLÓ ÓVODÁJÁBAN Budapest augusztus 31.
Barcsák Marianna - KPSZTI
Márkus Lászlóné Intézményvezető Közoktatási szakértő
Hogyan lesznek növendékeink iskolaérett gyermekek?
A KONSTRUKTÍV ÉLETVEZETÉS MINT NEVELÉSI ÉRTÉK
A viselkedés és az iskolaérettség kapcsolata
Generációk és család.
Készítette: Lőrincz Ágota óvodapedagógus
MOTTÓ „Engem ne emeljen a magasba senki,
A dajka a nevelés folyamatában
A gyakorlati képzés szemléleti hátterének és kereteinek meghatározása
  Mit jelent a kompetencia alapú óvodai programcsomag használata a gyerekek számára?
HELYI ÉRTÉKEK KÖZVETÍTÉSE AZ ÓVODÁS GYERMEKEKNEK
AZ ÓVODÁS GYERMEK ÉS AZ ERKÖLCS
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Gyermek- és ifjúságvédelem, vezetői felelősség és támogatás
Előadás másolata:

Szásziné Sustyák Anna óvodavezető Svetits Katolikus Óvoda, Debrecen A KATOLIKUS ÓVODÁKBAN DOLGOZÓ DAJKÁK V. TALÁLKOZÓJA 2010. november 5. A dajka szakmai kompetenciája a gyermek érzelmi nevelése és a szocializáció biztosítása területén Szásziné Sustyák Anna óvodavezető Svetits Katolikus Óvoda, Debrecen

Ez én vagyok… Előadás előtt Előadás után

Egy mosoly az égből!

Baráti kéz

Az előadás tartalma Tevékenység, elvárás, feladatkör Az érzelmi nevelés és a szocializáció értelmezése Az érzelmi nevelés és a szocializáció biztosítása

A dajka, mint az óvodapedagógus segítőtársa, a gyermekek gondozója közvetlen segítői szerepkör testi- lelki- szociális gondoskodás a csoportban zajló történések, folyamatok résztvevője

Szerepváltás a dajkai munkában szakképzettség nevelőpartneri rang együttműködés a nevelésben szakmai kompetenciák és határaik (tevékenységi körök) tisztázása kapcsolattartás kiépítése

Elvárások (társadalmi, pedagógiai, partneri) 1989-1996-2009 törvényi változások értékmegőrzés- értékteremtés új hangsúlyok, fogalmak, tartalmak integráció, inkluzív pedagógia kompetencia fejlesztés

Továbblépés lehetőségei személyiségük fejlesztése, ismeretek bővítése szociális kapcsolatok kialakítása kooperáció fejlesztése kommunikációs kultúra alakítása

A szakmai kompetencia fejlesztése a nevelésért vállalt felelősségérzet a döntésképesség az emocionális érzékenység az intellektuális ismertek, képességek, jártasságok, készségek

A dajka kompetens szerepkört tölt be az óvoda óvó-védő funkciójának teljesítése során saját szak-és önképzésében megszerzett ismeret-és tudásanyagának a gyakorlati munkájába való beépítésében munkakapcsolatainak kiépítésében, ápolásában saját élményű tapasztalatainak átadásában saját elfogadó, befogadó attitűdjének kiépítésében lelki egészségének védelmében

A dajka segítő szerepkört tölt be az óvoda alap-és kiegészítő feladatainak teljesítésében az óvoda nevelő – személyiségfejlesztő funkciójának betöltése során az óvoda által kitűzött minőségcélok elérésében a gyermekek hátránykompenzálásának folyamatában a gyermekek egyéni bánásmódot igénylő feladatellátása során a szülőkkel való együttműködés továbblépésében

Tendenciák a környezeti kihívások a „minden nem biztos” korában élünk ökológiai változások társadalmi –kulturális sokrétűség

Érvek az érzelmi nevelés szükségességéről érzelmi intelligencia érzelmek nyelve a művészet Engedjétek játszani a gyermekeket!

Az óvodáskori érzelem fejlődésének jellemzői a gyermek észlelését, gondolkodását áthatják az érzelmek sokszínűvé válnak az érzelmek jellemző a változékonyság, a szélsőségesség

Érzelmi nevelés – szocializáció az Alapprogram tükrében a családi –óvodai környezet ösztönző hatása az érzelmek dominanciája érzelemformáló személyi kapcsolatok jelentősége, meghatározó szerepe

Személyiség központúság Kifejezi, hogy ismerjük a gyermeket a maga testi – lelki – szellemi változásaiban Optimalizált környezeti ingermintázat Biológiai alapok Pedagógiai tudatosság Alkalmazott módszerek Szeretet kommunikáció

Érzelmi nevelés és szocializáció erkölcsi –szociális érzelmek esztétikai érzelmek intellektuális érzelmek közösségi nevelés, társas kapcsolatok a keresztény közösség fontossága a felebaráti szeretet megtapasztalásában

Hangsúlyok a szeretet és kötődés képességének fejlesztése a mások iránti tisztelet, megbecsülés érzésének fejlesztése az élménybefogadás képességének fejlesztése a érzelmek kifejező képességének fejlesztése az ösztönök és érzelem irányításának fejlesztése az érzelmi zavarok tompítása, leépítése

Módszer, eszköz, szervezeti keret az érzelmi biztonság megteremtése az érzelmi alapigények biztosítása a valláserkölcs normáihoz igazodó pozitív tapasztalatok, élmények megerősítése kooperációs képesség fejlesztése kommunikációs képesség fejlesztése

Módszer, eszköz, szervezeti keret a beszoktatás, közös programok a szülőkkel a társas kapcsolatok fejlesztése, erősítése az óvodában a gyermekek motiválása, cselekvésre késztetése az óvodában elforduló jellegzetes nevelési hibák, a gyermek érzelmi életének zavarai, okai konfliktuskezelés az óvodában, konfliktuskezelési technikák

Akkor lehet sikeres az érzelmi nevelés és a szocializáció ha… otthonos körülmények vannak a csoportszobában. lehetőségek vannak a közös élmények, tapasztalatok szerzésére. az egyéni és a közösségi tulajdonságokat formáljuk. az óvoda felnőtt közösségének modellnyújtása példaértékű. a gyermek – család megismerése a fejlesztés alapja (kapcsolatfelvétel, a gyermek befogadása gondosan megtörténik). az egyéni szükségletekhez igazodik az összehangolt fejlesztés. csoportszervezési formák, fejlesztő módszerek, eszközök célirányosak.

A befogadó kompetens dajka személyisége gyermekközpontú (elfogadó, segítő, támogató) hiteles (emberi-szakmai) empatikus, önfeláldozó

A dajka kommunikációs mintája beszéddel kapcsolatos kívánalmak metakommunikációval kapcsolatos kívánalmak

Üzenet „ A gyermek minden érzelmi hatásra rendkívül fogékony, harmóniát kíván, azt, hogy minden felnőtt énjének legjobb részét fordítsa felé. „ /Szabó Magda/

Ajándék „Képzeld el, hogy az élet egy játék, amiben öt labdával zsonglőrködsz. A labdák neve: munka, család, egészség, barátok és tisztesség. Mindegyiküket a levegőben tartod. Ám egy nap megérted, hogy a munka gumilabda. Ha leejted, felugrik. A többi – a család, az egészség, a barátok és a tisztesség – üvegből van. Ha az egyik lepottyan, megmásíthatatlanul megkarcolódik, megreped vagy akár ezernyi darabra is törhet. Csak akkor kezdheted megteremteni az egyensúlyt az életedben, ha valóban megérted az öt labda leckéjét.” /James Patterson/

Köszönöm megtisztelő figyelmét! Szásziné Sustyák Anna susiani@vipmail.hu 30/598-3336