Szásziné Sustyák Anna óvodavezető Svetits Katolikus Óvoda, Debrecen A KATOLIKUS ÓVODÁKBAN DOLGOZÓ DAJKÁK V. TALÁLKOZÓJA 2010. november 5. A dajka szakmai kompetenciája a gyermek érzelmi nevelése és a szocializáció biztosítása területén Szásziné Sustyák Anna óvodavezető Svetits Katolikus Óvoda, Debrecen
Ez én vagyok… Előadás előtt Előadás után
Egy mosoly az égből!
Baráti kéz
Az előadás tartalma Tevékenység, elvárás, feladatkör Az érzelmi nevelés és a szocializáció értelmezése Az érzelmi nevelés és a szocializáció biztosítása
A dajka, mint az óvodapedagógus segítőtársa, a gyermekek gondozója közvetlen segítői szerepkör testi- lelki- szociális gondoskodás a csoportban zajló történések, folyamatok résztvevője
Szerepváltás a dajkai munkában szakképzettség nevelőpartneri rang együttműködés a nevelésben szakmai kompetenciák és határaik (tevékenységi körök) tisztázása kapcsolattartás kiépítése
Elvárások (társadalmi, pedagógiai, partneri) 1989-1996-2009 törvényi változások értékmegőrzés- értékteremtés új hangsúlyok, fogalmak, tartalmak integráció, inkluzív pedagógia kompetencia fejlesztés
Továbblépés lehetőségei személyiségük fejlesztése, ismeretek bővítése szociális kapcsolatok kialakítása kooperáció fejlesztése kommunikációs kultúra alakítása
A szakmai kompetencia fejlesztése a nevelésért vállalt felelősségérzet a döntésképesség az emocionális érzékenység az intellektuális ismertek, képességek, jártasságok, készségek
A dajka kompetens szerepkört tölt be az óvoda óvó-védő funkciójának teljesítése során saját szak-és önképzésében megszerzett ismeret-és tudásanyagának a gyakorlati munkájába való beépítésében munkakapcsolatainak kiépítésében, ápolásában saját élményű tapasztalatainak átadásában saját elfogadó, befogadó attitűdjének kiépítésében lelki egészségének védelmében
A dajka segítő szerepkört tölt be az óvoda alap-és kiegészítő feladatainak teljesítésében az óvoda nevelő – személyiségfejlesztő funkciójának betöltése során az óvoda által kitűzött minőségcélok elérésében a gyermekek hátránykompenzálásának folyamatában a gyermekek egyéni bánásmódot igénylő feladatellátása során a szülőkkel való együttműködés továbblépésében
Tendenciák a környezeti kihívások a „minden nem biztos” korában élünk ökológiai változások társadalmi –kulturális sokrétűség
Érvek az érzelmi nevelés szükségességéről érzelmi intelligencia érzelmek nyelve a művészet Engedjétek játszani a gyermekeket!
Az óvodáskori érzelem fejlődésének jellemzői a gyermek észlelését, gondolkodását áthatják az érzelmek sokszínűvé válnak az érzelmek jellemző a változékonyság, a szélsőségesség
Érzelmi nevelés – szocializáció az Alapprogram tükrében a családi –óvodai környezet ösztönző hatása az érzelmek dominanciája érzelemformáló személyi kapcsolatok jelentősége, meghatározó szerepe
Személyiség központúság Kifejezi, hogy ismerjük a gyermeket a maga testi – lelki – szellemi változásaiban Optimalizált környezeti ingermintázat Biológiai alapok Pedagógiai tudatosság Alkalmazott módszerek Szeretet kommunikáció
Érzelmi nevelés és szocializáció erkölcsi –szociális érzelmek esztétikai érzelmek intellektuális érzelmek közösségi nevelés, társas kapcsolatok a keresztény közösség fontossága a felebaráti szeretet megtapasztalásában
Hangsúlyok a szeretet és kötődés képességének fejlesztése a mások iránti tisztelet, megbecsülés érzésének fejlesztése az élménybefogadás képességének fejlesztése a érzelmek kifejező képességének fejlesztése az ösztönök és érzelem irányításának fejlesztése az érzelmi zavarok tompítása, leépítése
Módszer, eszköz, szervezeti keret az érzelmi biztonság megteremtése az érzelmi alapigények biztosítása a valláserkölcs normáihoz igazodó pozitív tapasztalatok, élmények megerősítése kooperációs képesség fejlesztése kommunikációs képesség fejlesztése
Módszer, eszköz, szervezeti keret a beszoktatás, közös programok a szülőkkel a társas kapcsolatok fejlesztése, erősítése az óvodában a gyermekek motiválása, cselekvésre késztetése az óvodában elforduló jellegzetes nevelési hibák, a gyermek érzelmi életének zavarai, okai konfliktuskezelés az óvodában, konfliktuskezelési technikák
Akkor lehet sikeres az érzelmi nevelés és a szocializáció ha… otthonos körülmények vannak a csoportszobában. lehetőségek vannak a közös élmények, tapasztalatok szerzésére. az egyéni és a közösségi tulajdonságokat formáljuk. az óvoda felnőtt közösségének modellnyújtása példaértékű. a gyermek – család megismerése a fejlesztés alapja (kapcsolatfelvétel, a gyermek befogadása gondosan megtörténik). az egyéni szükségletekhez igazodik az összehangolt fejlesztés. csoportszervezési formák, fejlesztő módszerek, eszközök célirányosak.
A befogadó kompetens dajka személyisége gyermekközpontú (elfogadó, segítő, támogató) hiteles (emberi-szakmai) empatikus, önfeláldozó
A dajka kommunikációs mintája beszéddel kapcsolatos kívánalmak metakommunikációval kapcsolatos kívánalmak
Üzenet „ A gyermek minden érzelmi hatásra rendkívül fogékony, harmóniát kíván, azt, hogy minden felnőtt énjének legjobb részét fordítsa felé. „ /Szabó Magda/
Ajándék „Képzeld el, hogy az élet egy játék, amiben öt labdával zsonglőrködsz. A labdák neve: munka, család, egészség, barátok és tisztesség. Mindegyiküket a levegőben tartod. Ám egy nap megérted, hogy a munka gumilabda. Ha leejted, felugrik. A többi – a család, az egészség, a barátok és a tisztesség – üvegből van. Ha az egyik lepottyan, megmásíthatatlanul megkarcolódik, megreped vagy akár ezernyi darabra is törhet. Csak akkor kezdheted megteremteni az egyensúlyt az életedben, ha valóban megérted az öt labda leckéjét.” /James Patterson/
Köszönöm megtisztelő figyelmét! Szásziné Sustyák Anna susiani@vipmail.hu 30/598-3336