Pedagógiai értékelés történelemből

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az előadás témái Az ellenőrzés-értékelés-minősítés értelmezése, kapcsolata A portfólió fogalma, fajtái Érvek és ellenérvek a portfólió alkalmazásáról.
Advertisements

A tanári munka értékelése
Tantervi műfajok, a tanterv történeti fejlődése
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
Értékek az értékelésben Mik a fontos kérdések?
Történelemdidaktika III. A kétszintű érettségi. Az érettségi reform előzményei  Közel tíz esztendős fejlesztőmunka eredménye.  Középiskoláztatás iránti.
Aki tudja, csinálja, aki nem tudja, tanítja, aki tanítani sem tudja…
A megismerésről másként – konstruktivista pedagógia
Értékelés a pedagógiában
Tanterv és vizsga Kaposi József.
Fontosabb fogalmak Képesség :
Nemzeti alaptanterv Választható kerettantervek Vizsgák és mérések követelményei Helyi tantervek Oktatási program- csomagok A tanítás gyakorlata A háromszintű.
Ellenőrzés - értékelés
Kétszintű érettségi vizsga Magyar nyelv és irodalom Miről? Hogyan? §?! Tájékoztassuk diákjainkat!
Differenciált tanulásszervezés szemlélete és módszerei
IDEGEN NYELVI KOMPETENCIA: mit és mikor mérjünk?
Pedagógiai kutatás (2) -kötelező tantárgy II. év, távoktatás
11 Az interakció azokat a folyamatokat foglalja magában, amelyekben minden résztvevő kész arra, hogy megváltozzon és ennek a beállítottságnak az alapján.
Bevezető előadás. Összegzően meghatározhatjuk úgy is a személyiséget, mint az egyén jellegzetes gondolkodási, érzelmi és viselkedéses mintáit, melyek.
TANTÁRGY-ORIENTÁLT IDEGEN NYELV OKTATÁS Istvánffy Miklós Általános Iskola.
5.2. Próbavizsga Próbáld ki tudásod!
Feladatírói tréning Történelem. Dr. Dárdai Ágnes, PhD pte
Történelemdidaktika. I. A történelemtanítás általános kérdései Dr
Ellenőrzés és értékelés az alsó tagozatos matematika oktatásában
A fejlesztő értékelés.
A PEDAGÓGIAI KUTATÁS Dr. Molnár Béla Ph.D.. 1. PEDAGÓGIAI KUTATÁS CÉLJA, TÁRGYA Célja, hogy az új ismeretek feltárásával, pontosabbá tételével, elmélyítésével.
Az emberi tanulás.
A közép- és emelt szintű vizsga tanári értékelése
TÁMOP / „Átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban ” A Magyar Képesítési Keretrendszer fejlesztése 5. pillér – MKKR és a közoktatás.
Pedagógiai értékelés történelemből
A feladatok szerepe Kaposi József.
Központi Érettségi Nyílt Nap Szeptember 24.
ELTE PPK Oktatásszervezés gyakorlat Árendás Péter Iskolai tanulói értékelési rendszer
ELTE PPK Oktatás-szabályozás ELTE PPK
ELTE PPK Oktatásszervezés gyakorlat Árendás Péter Iskolai tanulói értékelési rendszer
ELTE PPK Oktatásszervezés gyakorlat Árendás Péter Iskolai tanulói értékelési rendszer
Székely István fejlesztési tanácsadó
Pedagógiai értékelés.
ELEMÉR
Az ember futhat, de nem menekülhet a megmérettetés elől. Az egyetlen gyerek se maradjon ki a mérésből jelszavát hangoztató korban az oktatásban dolgozóknak.
Érettségi tájékoztató 2013/2014-es tanév. Az érettségi vizsga menete Írásbeli időszak: május –Az érettségi időpontokat külön táblázatban olvashatják.
A gyakorlati képzés megújítása a pedagógia szakos képzésben
A tehetségtantervek készítésének módszertana
Pedagógiai szempontok a szakmai vizsga során
Tanárok továbbképzése – a feladatlapok készítésének módszertana
Kooperatív oktatással a befogadás támogatásáért
Az oktatási gyakorlat fejlesztése
A mérések helye, szerepe Az óvodai nevelésben
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
A tanári mesterszak gyakorlatai Vezetőtanári tájékoztató szeptember 7. Salát Magdolna PK OTF Tanárképzési Osztály.
Pedagógus értékelési rendszer
A társadalomismereti tartalmak tanításának lehetséges gyakorlata…
Neveléslélektan Szocializációs hatások, iskolai tanulás.
Szakmai tanulmányút NORVÉGIA ( – ) A bemutatót készítette: Dr. Csermák Károly Ph.D.
Csapó Benő SZTE Neveléstudományi Intézet MTA-SZTE Képességfejlesztés Kutatócsoport A PISA céljai, tudományos alapjai.
SZAKISKOLAI FEJLESZTÉSI PROGRAM „A” komponens Schottner Péterné komponensvezető
1 Tárgy- feladatelemzés módszerei Dr. Kaucsek György.
AZ ÉRTÉKELÉS RENDSZERE Soproni Szakképzési Centrum Porpáczy Aladár Szakgimnáziuma, Kollégiuma és Általános Művelődési Központja 9431 Fertőd, Joseph Haydn.
A szakiskolai kompetenciamérés tapasztalatai Jókai Mór Szakképző Iskola Bonyhád.
Motiváció és ellenőrzés az informatika órákon
Mérés-értékelési gyakorlatok tanulmányozása az európai szakképzésben
TÁJÉKOZTATÓ A KÉTSZINTŰ ÉRETTSÉGI VIZSGÁRÓL
Önértékelési projektterv
TÁJÉKOZTATÓ A KÉTSZINTŰ ÉRETTSÉGI VIZSGÁRÓL
Norvégiai szakmai út október
Pedagógus kompetenciák mérése és mérőeszközök kidolgozása
TÁJÉKOZTATÓ A FAKULTÁCIÓ VÁLASZTÁSHOZ
PEDAGÓGIAI ÉRTÉKELÉS Fejes József Balázs
Báthory Zoltán: Pedagógiai értékelés (A mérés, értékelés szerepe a pedagógiai folyamatban és az intézmény-rendszerben). MÉCS konferencia, Kecskemét,
Szakképzési Önértékelési Modell II. Fejlesztési szint ADOTTSÁGOK 4. 3
Előadás másolata:

Pedagógiai értékelés történelemből

Az értékelés definiálása Báthory Zoltán szerint: Az értékelés során közvetlenül valamely pedagógiai jelenség vagy teljesítmény „értékét” állapítjuk meg. Az értékelés lényege: viszonyítás a cél és a hatás között. A pedagógiai értékelés nem más, mint a pedagógiai információk szervezett és differenciált visszajelentésének elmélete és gyakorlata.

A tanítás-tanulás rendszerszemléletű modellje (Báthory)

A pedagógiai értékelés szintjei I. (Báthory) a tanulók értékelése (tanító, tanár); a tanítási-tanulási folyamat értékelése (tanító, tanár); egy-egy osztály értékelése (tanító, tanár); az iskola értékelése; pedagógiai terület, tantárgyak helyzetének értékelése (iskolaigazgató, az iskolavezetés tagjai, kutató);

A pedagógiai értékelés szintjei II. egy tantárgy vagy tantárgycsoport helyzetének értékelése több iskolában vagy egy régióban (szaktanácsadó, kutató); a neveltség problémáinak (pl. a tanulók érték-felfogása, magatartása) értékelése több iskolában vagy egy régióban (szakértő, szaktanácsadó, kutató); egy-egy műveltségi terület országos helyzetének felmérése, több azonos témájú és módszerű felmérés időkövető összesítése (kutató); egy-egy műveltségi terület nemzetközi összeha-sonlítása, az oktatási rendszer értékelése (kutató).

Az ellenőrzés és értékelés kapcsolata Gyakran előfordul, hogy értékelés és az ellenőrzés fogalmát szinonimaként használják. Az ellenőrzés általában megelőzi az értékelést (az ellenőrzés az értékelés részművelete). Az értékelés egy hosszú és bonyolult folyamat részeredményét vagy végeredményét viszonyítja a célokhoz. Az ellenőrzés jellegzetes módon rövid távú és viszonylag egyszerű „értékelés”. A tanári munka egyik gyakori hiányossága, hogy a tanulók ellenőrzése nem válik értékeléssé, s így az ellenőrzés öncélúvá lesz.

A mérés módszerének helye és szerepe oktatásunkban A mérés a társadalomtudományokban a pontos-ságra törekvést fejezi ki. Mérésen olyan tevékenységet értünk, amelynek eredményeként a vizsgált jelenség (esetünkben a tanuló tudása) számszerűen jellemezhetővé, más hasonló eredményekkel objektíve össze-hasonlíthatóvá válik. Kvantitatív összehasonlí-tást tesz lehetővé. Mérésen a továbbiakban a szó szűkebb értel-mében eredménymérést, méréses módszereken pedig az eredményvizsgálat során alkalmazott méréses eljárásokat értem.

Az eredménymérés funkciója a pedagógiában Az eredménymérés alapfunkciói: individuális, teljes körű, reprezentatív eredménymérés. Az individuális eredményvizsgálat hagyományos eszközei: a megfigyelés, a szóbeli feleltetés, a dolgozatírás, a röpdolgozat. A méréses módszerek fontosabb eszközei: személyiségtesztek, szociometria, képességtesztek, tantárgytesztek.

A bloomi általános értékelési taxonómia Szint - Terület I. Értelmi (Kognitív) II. Motoros (Pszichomotoros) III. Érzelmi-akarati (Affektív) 1. A) Felidézés A) Utánzás A) Nyitottság 2. B) Megértés B) Külső vezérlés B) Befogadás 3. C) Alkalmazás C) Belső vezérlés C) Értékképzés 4. D) Magasabb értelmi műveletek (analízis, szintézis, értékelés) D) Interiorizáció D) Értékrendszer kialakítása E) Magatartás (jellem)

A megerősítés Dicséret Helyeslés kinyilvánítása Nem verbális helyeslés kinyilvánítása Visszajelzés hiánya Nem verbális visszautasítás Visszautasítás Feddés Nagyon differenciált teljesítmény-visszajelzés Differenciálatlan teljesítmény-visszajelzés Szociális orientációjú értékelés Individuális és kritérium-orientált értékelés

Mérésmetodikai alapelvek I. Validitás (érvényesség) Validitáson a teszt érvényességét értjük: azt a tulajdonságát, hogy a teszttel valóban azt mérjük-e, aminek a mérésére a tesztet kidolgoztuk, amit a teszttel mérni kívánunk. A validitás lehet tartalmi, fogalmi és előrejelző (prognosztizáló). A feladat tartalmi validitása azt jelenti, hogy amit kérdezünk, az valóban azt fejezi-e ki, amit kérdezni akarunk. A fogalmi validitás követelménye azt fejezi ki, hogy a mérés tárgya és eredménye között van lényegi összefüggés.

Mérésmetodikai alapelvek II. Reliabilitás (megbízhatóság) Egy módszer megbízhatóságának (reliabilitás) bizonyítása azt jelenti, hogy ugyanannak a dolognak az ismételt megmérése ugyanazt az eredményt adja. A teszt megbízhatóságának mérésére, számszerű jellemzésére az ún. reliabilitásmutatók szolgálnak.

Mérésmetodikai alapelvek III. Objektivitás (tárgyilagosság) A teszt objektivitása azt jelenti, hogy a teszt tárgyszerű, tárgyilagos, nem szubjektív. (A teszttel végzett mérés eredménye független attól, ki végzi a teszttel a mérést.) Az adatfelvételi objektivitás azt jelenti, hogy a teszteredmény független az adatfelvevő személyétől. A teszt értékelése objektív, azaz rendelkezik az értékelési objektivitás tulajdonságával, ha eredménye független attól, hogy a tesztek javítását, kódolását, azaz értékelését ki végzi.

Értékelési funkciók I. A diagnosztikus értékelés A diagnosztikus értékelés - Scriven és Bloom eredeti elgondolása szerint - a tanár tájékozódását szolgálja valamely nagyobb tartalmi-tematikus egység tanításának megkezdése előtt. Az értékelés célja a tanuló ún. előzetes tudásának feltárása, mely segíti a tanulási folyamat megtervezését.

Értékelési funkciók II. A formatív értékelés A formatív értékelés a tanítási-tanulási folyamat állandó kísérője; célja az eredményes tanulás elősegítése. Nem ítélkezés vagy minősítés (osztályozás), hanem a tanulási hibák és nehézségek differenciált feltárása a célja, amely lehetővé teszi a javítást és a pótlást. A formatív típusú írásbeli feleletet nem szabad osztályozni!

Értékelési funkciók III. A szummatív értékelés A lezáró-minősítő értékelést a tanulási folyamat nevezetes szakaszainak a befejezésekor alkalmazzák (pl. tanítási témák, szemeszterek vége). Iskoláinkban jellegzetes szummatív értékelési aktus a témazáró osztályozás, a félévi értesítő és az év végi bizonyítvány, valamint az érettségi vizsga.

Osztályozás Mit jelent a jegy? Konkrét ismeretekről és képességekről nem kapunk információt Hány fokú skála a jó? Csak a jegyért tanulnak Részjegyek részterületenként

Szöveges értékelés Előnye: Hátránya: Ismeretekről és képességekről is Személyre szabottabb Egyes követelményszinteknek szerint tagolható Hátránya: Nehezen megvalósítható a megszokott iskolarendszerben Sablonossá válhat

Ki értékelhet? Önértékelés Társak Tanár

A tudásszintmérés tipikus módjai Szóbeli módszerek Írásos módszerek Feladatformák szerint A zárt végű feladat Nyitott (vagy nyílt végű) feladat Feladattípus szerint Feleletválasztó Feleletalkotó

Feleletválasztó feladatok I. Alternatív választás Állítás, amelyről el kell dönteni, hogy igaz, vagy hamis. Feladat, amelyről el kell dönteni, hogy a megadott megoldás jó vagy nem. Eldöntendő kérdést tartalmazó kérdő mondat.

Feleletválasztó feladatok II. Többszörös választás Egy jó válasz. Több jó válasz. A rossz válasz kiválasztása.

Feleletválasztó feladatok III. Válaszok illesztése Egy az egyhez hozzárendelés. Egy a többhöz hozzárendelés (osztályozás).

Feleletalkotó feladatok Kiegészítés Rövid válasz Hosszú válasz

Alternatív értékelési módok Portfolió Tanuló tevékenységének / produktumainak folyamatos dokumentációja Dolgozatok, rajzok, feladatlapok, tanári értékelő feljegyzés stb. Értékelő füzet Alternatív bizonyítvány: osztályzatok + értékelő feljegyzések Tanári feljegyzések + tanulók önértékelő gondolatai, levont következtetések stb.

Összegzés (Báthory) A tanulók igazságos és objektív értékelését egy differenciált, a személyiség sokoldalú fejlesztését szolgáló értékelési rendszertől várhatjuk. Szükség lenne a diagnosztikus, a formatív és szummatív értékelési funkciók világos megkülönböztetésére a tanítási-tanulási folyamatban úgy, hogy ez a tanulók számára is elfogadható legyen. Indokoltnak látszik a tanári munkában a szóbeli, a jelöléses és a szöveges értékelés egyensúlyát kialakítani.