Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Ellenőrzés és értékelés az alsó tagozatos matematika oktatásában

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Ellenőrzés és értékelés az alsó tagozatos matematika oktatásában"— Előadás másolata:

1 Ellenőrzés és értékelés az alsó tagozatos matematika oktatásában
Előadó: Horváth Judit

2 Rosenthal és Jakobson 1968 Pozitív Pygmalion effektus Negatív Pygmalion effektus

3 Az ellenőrzés—értékelés módszerei, lehetőségei a nevelés folyamatában
Módszer: tudományos értelemben valamilyen eredményhez elvezető tervszerű eljárás. formál alakít ösztönöz gátol

4 Nevelési tényezők: a felnőtt tekintélyi személyek, a feladatok és
kortársi interakciók

5 Nevelési eljárás: a nevelési módszer konkrét alkalmazása.

6 Nevelési eszköz: minden olyan tényező, amely valamilyen módon hat, formál, alakít a célszerűen alkalmazott módszer megvalósításában. közösség szervezet Intézmény rendezvény tevékenység tárgyi elemek Nevelési fogás a nevelési módszer illetve eszköz alkalmazásának a módját jelenti.

7 Nevelési módszerek csoportosítása: (Bábosik István)
1. közvetlen (direkt) nevelési módszerek szokásformálás módszerei: követelés módszerei gyakoroltatás módszerei segítségadás módszerei ellenőrzés módszerei ösztönzés módszerei

8 magatartási-tevékenységi modellek közvetítésének módszerei:
az elbeszélés módszere modellértékű személyek bemutatása műalkotások bemutatása személyes példaadás a meggyőzés formálás közvetlen módszerei: előadás, magyarázat, beszélgetés a tanulók önálló elemző munkája

9 2. közvetett (indirekt) nevelési módszerek funkcionális rendszere
hatásszervező funkciók alapján személyiségfejlesztő funkciók alapján

10 A konkrét nevelési módszer és eszköz kiválasztásának szempontjai:
nemzetközi egyezmények, egy-egy ország törvényei a nevelés társadalmilag meghatározott céljai a nevelő munka konkrét feladata és tartalma a nevelő személye

11 Alapvető nevelési módszerek
1. Követelés: kötelező célokat és feladatokat állít a tanulók elé, meghatározott cselekvés, tevékenység végrehajtására késztet. parancs tiltás kérés

12 A hatékony követelés legyen:
nyílt világos egyértelmű logikus teljesíthető határozott

13 3. Gyakorlás: a sokszor ismétlődő cselekvés folyamata.
2. Meggyőzés: mások tudatának és magatartásának értelmi és érzelmi úton történő befolyásolása. 3. Gyakorlás: a sokszor ismétlődő cselekvés folyamata. 4. Példaadás: A követendő cselekvési normáknak, erkölcsi állásfoglalásnak a tanulók elé tárása szemléletes módon, konkrét emberi cselekedetekben. A példa hatásának feltételei: a példaképben valósuljon meg az elvek és a gyakorlat összhangja a példakép legyen képes érzelmileg is megragadni a követőt a tanulóban legyenek meg a szükségletek az átvehető tulajdonságok kialakítására.

14 5. Jutalmazás és büntetés
Jutalmazás: a helyes magatartás és cselekedet elismerő értékelése. A büntetés: a helytelen cselekedet elítélése, hogy távol tartsa a gyermeket az elítélt cselekedet megismétlésétől. csak akkor büntethet a nevelő, ha a gyermek tudja, miért kap büntetést a büntetést minél ritkábban és csak a legvégső esetben alkalmazzuk a büntetés legyen mindig arányban az elkövetett vétekkel a vétek elkövetése bizonyított legyen a büntetés legyen mérsékelt és fokozatos a nevelőtestület egysége elvek alapján alkalmazza a büntetést

15 6. Ellenőrzés és értékelés: az ellenőrzés a nevelési folyamatban a feladatok rendszeres, hibátlan, színvonalas teljesítésének biztosítását szolgáló módszer.

16 Az ellenőrzés és értékelés helye a pedagógiai folyamatban

17 Az értékelés típusai, értékelési funkciók
1. Diagnosztikus értékelés 2. Fejlesztő értékelés Szóbeli fejlesztő értékelés az egyén értékeli önmagát a csoport tagjai értékelik az egyént a csoport értékeli önmagát a csoport tagjait értékelik más csoportok a csoportot értékelik más csoportok a csoport tagjait értékeli a pedagógus a csoportot értékeli a pedagógus az osztályt értékeli a pedagógus

18 Írásbeli fejlesztő értékelés Pontozás
a pontszámok a tanulási tevékenység részleteit is mutassák meg fel kell tüntetni az elérhető és az elért pontszámot is. a pontozás nem váltható át osztályzatra a pontozás elsősorban önellenőrzés és önértékelés alapján történjen a csoporton belül el kell helyezni az egyén teljesítményét is. a csoport teljesítményeket viszont el kell helyezni az osztály egészének teljesítménysorában.

19 3. Lezáró összegző értékelés
A lezáró-összegző értékelés módjai: pontozásos szöveges A lezáró-összegző értékelés irányultsága szempontjából: tanulóknak és csoportnak szóló szülőknek és tanulóknak szóló A lezáró és összegző értékelés összetevői: ellenőrzés-diagnosztizálás lezárás, összegzés-értékelés jutalmazás

20 Ellenőrzés- diagnosztizálás:
Célja: az egész tanulási szakaszra érvényes differenciált egyéni elvárási szinteket mennyire sajátították el a tanulók. Módjai: Elsősorban a feladatlapokban megjelenő tudást lehet vele mérni.

21 A pedagógiai értékelés funkciója, fajtái, lehetőségei
adatgyűjtés azok értelmezése, magyarázata vagyis interpretálása Interpretálás követelményei: objektivitás érvényesség megbízhatóság

22 Az iskolai írásbeli beszámoltatások formái, rendje, korlátai, a tanulók tudásának értékelésében betöltött szerepe, súlya.

23 A visszajelzés szintjei:
a tanulóra irányul pedagógus felé irányul a pedagógiai célokat és követelményeket vetjük össze

24

25 Az osztályozás mint numerikus értékelés a nevelő szuverén joga!

26 A nevelő és a nevelt kapcsolata az ellenőrzés és az értékelés folyamatában
szubjektív összetevők: az egyén személyiségének értékei objektív összetevők: társadalmi ranglétrán elfoglalt hely A személyiség értékei: értékrendszer, felkészültség, emberi kapcsolatok, szerepek, attitűdök, oktatási-nevelési eredmények, ítéletek.

27 Adelson tanár-diák interakció alapján való csoportosítása

28 Pedagógus szerepek: a társadalom képviselője bíró forrás játékvezető
detektív az identitás tárgya szorongáscsökkentő én támogató szülő helyettes facilitátor

29 Köszönöm a figyelmet!


Letölteni ppt "Ellenőrzés és értékelés az alsó tagozatos matematika oktatásában"

Hasonló előadás


Google Hirdetések