A magyar igazolványok, magyar hozzátartozói igazolványok által biztosított diákkedvezmények bejegyzésére, visszavonására vonatkozó eljárás, valamint a.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Kovácsné Kerepesi Márta felülvizsgálati referens
Advertisements

JOGSZABÁLYI VÁLTOZÁSOK A TOVÁBBKÉPZÉS TERÜLETÉN
JOGSZABÁLYI VÁLTOZÁSOK A TOVÁBBKÉPZÉS TERÜLETÉN
2012. december 3. ÉSZAK KELET-PEST MEGYEI LEADER EGYESÜLET Tájékoztató Fórum.
MegyeVersenysport (fő)Amatőr sport(fő) Baranya Bács-Kiskun 38 Nincs adat Békés 26 Nincs adat Borsod-Abaúj-Zemplén Budapest Csongrád.
Harmadik országbeli állampolgárok a magyarországi munkaerőpiacon
Az ÉARFÜ NONPROFIT KFT - szerkezete, felépítése, a színes mozaik.
Felsőfokú egészségügyi oklevelek elismerése
1 A felnőttképzés aktuális jogi környezete Nagy Zsolt.
KÜLFÖLDI OKIRATOK ELFOGADHATÓSÁGA
A Magyarországon született, kísérő nélküli kiskorúak
FIP képzés - menetrend 01. – Bevezetés – Általános információk a FIP-ekről 02. – Közfeladatot ellátó szervek, közérdekű adatok közzététele 03. – ÁFSZ és.
Magyar Államkincstár ügykörei: családtámogatás, fogyatékosügy
Szociális igazgatási-szociális szolgáltatási ismeretek
A Győr-Moson-Sopron Megyei Kormányhivatal Oktatási Főosztályának feladatai a 2011/2012. tanévben Némethné Fülöp Terézia oktatási főosztályvezető
375/2007. (XII. 23.) Korm. rendelet a kisebbségi önkormányzatoknak a központi költségvetésből nyújtott feladatarányos támogatások feltételrendszeréről.
Magyar Tannyelvű Alapiskola Felsőpatony SZÜLŐFÖLDÖN MAGYARUL TÁJÉKOZTATÁS A PÁLYÁZATRÓL.
Megyék és megyeszékhelyek gyakorlójáték
Elektronikus kérelem benyújtás
VPOP Jövedéki Igazgatóság
Dél-alföldi régió Országos adatok Itt!!! Bezárás
6. téma: A hatóság döntései
Készítette: B. B.. Ki jogosult a START kártya kiváltására? a 25. életévét, felsőfokú végzettség esetén a 30. életévét még nem töltötte be, és tanulmányait.
A magyar igazolványok, magyar hozzátartozói igazolványok által biztosított pedagógus és oktatói bejegyzésére, visszavonására vonatkozó eljárás, valamint.
Új dolgozóval bővül szalonja. Milyen járulékfizetési kötelezettségei vannak? Hasonlítsa össze a mellékletek segítségével egy START kártyás foglalkoztatott.
Borbély Tibor Bors szakmai tanácsadó Budapest, március HEF OP „Képződj, hogy segíthess” Foglalkoztatás és szociális.
Államtitkári Kabinetfőnök Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Tájékoztató a Karrier Híd programról Dr. Nagy Ágnes igazgató március 22. Békéscsaba.
Úti okmányok.
Pedagógus oklevelek elismerése
Társadalmi szervezetek elhelyezése
Köszöntő avagy néhány mondat a felsőoktatásról. Adatkezelés a felsőoktatási intézményekben Bakonyi László elnök, Oktatási Hivatal.
NVT AKG kötelező képzés 2006 FVM Képzési és Szaktanácsadási Intézet Gazdálkodási Napló (2.modul) Várszegi Gábor Dr. Lucskai Attila Földművelésügyi és Vidékfejlesztési.
VPOP Jövedéki Igazgatóság
A felnőttképzéshez kapcsolódó jogszabályok változásai
AZ ALKALMI MUNKAVÁLLALÓI KÖNYVVEL TÖRTÉNŐ FOGLALKOZTATÁS GYAKORLATA március 26.
Ágazati szakképzés változásai
Adathozzáférési, illetve adatszolgáltatási, valamint díjmentességi igény felmérése az Építésügyi Dokumentációs és Információs Központ illetve az Országos.
TÁRSADALOMBIZTOSÍTÁS- VÁLTOZÁSOK. BETEGSZABADSÁG A munkavállalót naptári évenként változatlanul 15 munkanap betegszabadság illeti meg. A betegszabadság.
A közigazgatási hatósági eljárásról és szolgáltatás általános szabályairól szóló törvény A kérelemtől a bírósági felülvizsgálatig Új jogintézmények a KET-ben.
Szektorok közötti együttműködések
Új Magyarország Vidékfejlesztési Program III. tengelyes nem horizontális intézkedéseinek és a IV. tengelyes intézkedéseinek végrehajtási folyamata.
A FELNŐTTKÉPZÉSI TEVÉKENYSÉG FOLYTATÁSÁNAK ENGEDÉLYEZÉSE 2013
AZ EGYES SZOCIÁLIS, GYERMEKVÉDELMI, CSALÁDTÁMOGATÁSI, FOGYATÉKOSSÁGÜGYI ÉS FOGLALKOZTATÁSI TÁRGYÚ TÖRVÉNYEK MÓDOSÍTÁSÁRÓL SZÓLÓ ÉVI CLXXI. TÖRVÉNY.
2011. évi CLXXXVII. törvény a szakképzésről Hatályos: január 1-től.
Készült Európai Migrációs Hálózat Nemzeti Ülésére
2. Az egészségközpontú gyógyítás programja
Időközi adatszolgáltatások teljesítése
Tankönyvellátás
JOGSZABÁLYI VÁLTOZÁSOK A TOVÁBBKÉPZÉS TERÜLETÉN
Álláskeresőként történő nyilvántartás
Hungary SLOVAKIA UKRAINE AUSTRIA Use the BUCKET in the
Magyar Tannyelvű Alapiskola Felsőpatony SZÜLŐFÖLDÖN MAGYARUL TÁJÉKOZTATÁS A PÁLYÁZATRÓL.
Az adatvédelem szabályozása
Átvándorlók-bevándorlók kontra hajléktalan ellátás
A nemzeti felsőoktatási törvényről Kaposi József 2015.
Szakképzési hozzájárulás legfontosabb szabályainak változása, az éves elszámolással kapcsolatos tudnivalók 2014.
Hulladékgazdálkodás önkormányzati feladatai december 6. Szeged Csongrád Megyei Kormányhivatal Törvényességi Felügyeleti Főosztály Dr. Balogh Zoltánné.
Adóügyi aktualitások (Új jegyzői adatszolgáltatások, egészségügyi szolgáltatási járulék) Lukács György igazgató NAV Heves Megyei Adó- és Vámigazgatósága.
1. A közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló évi CXL. törvény (Ket.)
Változások és eredmények a GINOP 5. 2
A közigazgatási eljárás II.
A diákigazolvány igénylés menete
ETS-létesítményeket, EU-ETS hitelesítőket
Időközi adatszolgáltatások teljesítése
Megjelent a végrehajtási rendelet!
Készítette: Koleszár Gábor
Szakfelügyeleti tapasztalatok
Az ÁFSZ minőségirányítási rendszerének kialakítása
Készítette: Csaba bácsi
Előadás másolata:

A magyar igazolványok, magyar hozzátartozói igazolványok által biztosított diákkedvezmények bejegyzésére, visszavonására vonatkozó eljárás, valamint a kérelem benyújtásában való közreműködés

Az előadás témakörei A magyar igazolvány, magyar hozzátartozói igazolvány A diákkedvezmény A diákkedvezmény igénylésének szabályai Illetékességi szabályok A diákkedvezményre való jogosultság igazolása a magyar igazolványban A diákkedvezményre való jogosultság igazolása a pótfüzetben A kedvezményre jogosító igazolás átadásának szabályai Az érvényesítő matricák kezelése

A Magyar Igazolvány bevezetésének célja A magyar igazolvány és a magyar hozzátartozói igazolványa intézményét a szomszédos államokban élő magyarokról szóló 2001. évi LXII. törvény vezette be. A törvény nagymértékben hozzájárult a szomszédos államokban élő magyarság szülőföldön való megmaradása és gyarapodása feltételeinek kiszélesítéséhez, kulturális és nyelvi identitása megőrzésének támogatásához.

A kedvezménytörvény megalkotásának elvei A törvénnyel kapcsolatos előkészítő, tervező és kodifikációs munka során öt gyakorlati politikai szempont érvényesült: Az uniós csatlakozás és az európai integrációs folyamat hatásai. A Kárpát-medencében eredeti településterületén élő kisebbségi magyar közösségek és Magyarország nyolc évtizeden keresztül gyakorlatilag rendezetlen viszonyának rendezése. Átfogó, normatív elemeket tartalmazó támogatási rendszer megalkotása vált szükségessé. A negyedik szempont a törvény nemzetközi jogi, uniós kritériumoknak való megfeleltetése jelenti. A kisebbségi magyarok közösségeket befogadó szomszéd államok közreműködésének egyetértésének a biztosítását jelölhetjük meg. A törvénnyel kapcsolatos előkészítő, tervező és kodifikációs munka során öt gyakorlati politikai szempontot mindenféleképpen szem előtt kellett tartani: – Az uniós csatlakozás és az európai integrációs folyamat a magyarok által lakott kelet-közép-európai régióban is új feltételeket teremtett. – A régión belüli viszonyokat tartósan meghatározó integrációs változás előtt feltétlenül meg kellett próbálni átfogóan rendezni a Kárpát-medencében eredeti településterületén élő kisebbségi magyar közössége és Magyarország nyolc évtizeden keresztül gyakorlatilag rendezetlen viszonyát. – Az 1990-es években kialakult magyarországi támogatáspolitika alapítványi intézményhálózata nem képes ellátni a hozzávetőleg 2,5 milliónyi kisebbségi magyar etnikai, nemzeti identitásával, nyelvi, kulturális rokonsági, gazdasági, politikai kapcsolattartási és egyéb – és egyéb, a nemzeti szolidaritás alapján a nemzetközi gyakorlatban jogosnak legitimnek tekintett – igényekből fakadó feladatokat, ezért átfogó, normatív elemeket tartalmazó rendszer megalkotása vált szükségessé. – A negyedik szempont a törvény nemzetközi jogi, uniós kritériumoknak való megfeleltetése jelentette. – Az ötödik, de a törvény életbe léptetése, gyakorlati alkalmazása szempontjából kétségkívül legfontosabb elemként a kisebbségi magyarok közösségeket befogadó szomszéd államok közreműködésének, egyetértésének a biztosítását jelölték meg. Forrás: Szarka László: A MAGYAR KEDVEZMÉNYTÖRVÉNY IDENTITÁSPOLITIKAI CÉLJAI

A magyar igazolvány, magyar hozzátartozói igazolvány A törvény hatálya kiterjed Horvátország, Románia, Szerbia, Szlovákia, Szlovénia, Ukrajna területén élő nem magyar állampolgárságú, magukat magyar nemzetiségűnek valló személyekre és hozzátartozóikra. A törvény hatálya alá tartozó személy a Magyar Köztársaság területén a törvényben meghatározott feltételek szerint biztosított kedvezményekkel élhet, és támogatásokban részesülhet. Az egyes kedvezményekre való jogosultságot a magyar igazolvány, a magyar hozzátartozói igazolvány igazolja. A diákkedvezmény igénybevételére való jogosultságot a magyar igazolvány, illetőleg a magyar hozzátartozói igazolvány melléklete, vagy a pótfüzet tartalmazza. A magyar igazolvány és a magyar hozzátartozói igazolványa intézményét a szomszédos államokban élő magyarokról szóló 2001. évi LXII. törvény vezetette be. A törvény nagymértékben hozzájárult a szomszédos államokban élő magyarság szülőföldön való megmaradása és gyarapodása feltételeinek kiszélesítéséhez, kulturális és nyelvi identitása megőrzésének támogatásához. A törvény hatálya a Horvát Köztársaságban, Romániában, a Szerb Köztársaságban, a Szlovák Köztársaságban, a Szlovén Köztársaságban és Ukrajnában élő, nem magyar állampolgárságú, magát magyar nemzetiségűnek valló személyekre terjed ki. A törvény hatálya emellett kiterjed a hozzátartozóra (kiskorú gyermekre, házastársra), ha magát nem is vallja magyar nemzetiségűnek. A Magyar Köztársaság a szülőföldön való megmaradást, gyarapodást a kulturális és nyelvi identitás megőrzését a törvényben meghatározott kedvezmények nyújtásával, támogatások folyósításával kívánja elősegíteni. A törvény hatálya alá tartozó személy ezért a Magyar Köztársaság területén a törvényben meghatározott feltételek szerint biztosított kedvezményekkel élhet, és támogatásokban részesülhet. Az egyes kedvezményekre való jogosultságot a magyar igazolvány, a magyar hozzátartozói igazolvány igazolja. A diákkedvezmény igénybevételére való jogosultságot a magyar igazolvány, illetőleg a magyar hozzátartozói igazolvány melléklete tartalmazza. Ha az igazolvány melléklete a kedvezmény igénybevételére jogosító igazolások bejegyzésére alkalmatlanná vált, betelt, akkor az adott kedvezmény igénybevételének igazolása pótfüzetben történik, amely tartalmazza a magyar igazolvány, magyar hozzátartozói igazolvány okmányszámát és a jogosult nevét. Jogszabályi háttér: A szomszédos államokban élő magyarokról szóló 2001. évi LXII. törvény (továbbiakban: Szátv. 1.§, 2.§, 3.§ (1) bekezdés, 19.§ (1) bekezdés, 21.§ (4) és (5) bekezdés.

A diákkedvezmény Az alap-, közép-, és felsőfokú oktatási intézményben tanulmányokat folytató kiskorúak, vagy hallgatók a Magyar Köztársaság területén diákkedvezményre jogosultak. A kedvezmények utazási kedvezmények, és a diákkedvezményekhez kapcsolt, de az állam által nem garantált kereskedelmi kedvezmények. A részletes szabályokat a szomszédos államokban élő magyarokról szóló 2001. évi LXII. törvény hatálya alá tartozó személyek diákkedvezményéről szóló 319/2001.(XII.29.) Korm. rendelet ( továbbiakban: R.) szabályozza A törvény hatálya alá tartozó, az előző diában felsorolt szomszédos országok területén élő, nem magyar állampolgárságú, de magukat magyar nemzetiségűnek valló személyek, és hozzátartozóik közül az alap-, közép-, és felsőfokú oktatási intézményben tanulmányokat folytató kiskorúak, vagy hallgatók a Magyar Köztársaság területén diákkedvezményre jogosultak. A kedvezmények a külön jogszabály szerinti utazási kedvezmények, és a diákkedvezményekhez kapcsolt, de az állam által nem garantált kereskedelmi kedvezmények. A kedvezmények tartalma a magyar diákigazolvány által a magyar oktatási intézményekben tanulókkal azonos. A részletes szabályokat a szomszédos államokban élő magyarokról szóló 2001. évi LXII. törvény hatálya alá tartozó személyek diákkedvezményéről szóló 319/2001.(XII.29.) Korm. rendelet ( továbbiakban: R.) szabályozza. Jogszabályi háttér: Szátv. 10.§ és R. 3. §

A diákkedvezmények adatai a Szövetség a Közös célokért adatai alapján

Az utazási kedvezmények Jegyvásárlás esetén (MÁV, VOLÁN és HÉV járatokra): az általános iskolai és a nappali tagozatos középiskolai tanulók 50%-os kedvezményt érvényesíthetnek bármely célállomás felé, felsőoktatásban részt vevő hallgatóknak ugyancsak 50%-os kedvezmény jár bármely célállomás felé, Bérletjegyvásárlás esetén (MÁV, VOLÁN és HÉV járatokra): a nappali tagozatos tanulók 67,5%-os kedvezményt (kedvezményes bérletjegy) is igénybe vehetnek, amellyel bármely viszonylatban utazhatnak, az oktatási intézmények nappali és esti tagozatos tanulói, hallgatói a BKV járatain 60%-os kedvezményre jogosultak a (havi és 30 napos) bérletek árából (Budapest közigazgatási határán belül). A határon túli diákok kedvezményei csak érvényes diákigazolvánnyal és Magyar igazolvánnyal együtt vehetők igénybe. Ezen felül a 2003. évi LVII. törvénnyel módosított 2001. évi LXII. törvény a szomszédos államokban élő magyarokról értelmében a Magyar Köztársaság területén a belföldi helyi és helyközi menetrend szerinti tömegközlekedési eszközökön - vasúti utazás esetén annak 2. kocsiosztályán 90 %-os menettérti utazási kedvezményre jogosult a belföldi helyközi tömegközlekedési eszközön a Magyar igazolvánnyal rendelkező személy évente négy alkalommal, csoportos utazás esetén a 18 éven aluli, Magyar igazolvánnyal vagy Magyar hozzátartozói igazolvánnyal rendelkezők legalább tíz főből álló csoportja, és a velük utazó két nagykorú kísérő évente egy alkalommal.

Kulturális kedvezmények A diákigazolvány kulturális kedvezmények igénybevételére is jogosítja a diákokat. Minden tanuló, illetve hallgató 50%-os kedvezményben részesül a muzeális intézményekben (múzeum, közérdekű muzeális gyűjtemény és kiállítóhely). Szintén 50%-os kedvezményben részesül a nyilvános könyvtárba történő beiratkozási díjból minden tanuló és hallgató. A Magyar igazolvánnyal vagy Magyar hozzátartozói igazolvánnyal rendelkezők jogosultak bármely állami fenntartású nyilvános könyvtár szolgáltatásainak igénybevételére, és ingyenesen illetik meg a könyvtári alapszolgáltatások

Kereskedelmi kedvezmények Magyarországon több mint 1500 elfogadóhelyen lehet kereskedelmi kedvezményeket igénybe venni 5%-50% százalékos mértékben. A kedvezmény könyv- és zeneboltokban, irodatechnikai üzletekben, kiskereskedelmi boltokban, ruházati, sportruházati üzletekben, műszaki boltokban vehető igénybe A kereskedelmi kedvezményt kínáló üzletek (pl. könyvesboltok) jegyzéke a Diákbónusz által kiadott tájékoztató füzetben illetve a www.diakbonusz.hu www.eduport.hu www.okm.gov.hu Kedvezményt nyújtó boltok találhatók a legnagyobb oktatási központokban: Budapesten kívül Debrecenben, Egerben, Győrben, Jászberényben, Miskolcon, Salgótarjánban, Szegeden, Székesfehérváron, Pécsen és Veszprémben.

A diákigazolvány igénylésének szabályai A diákkedvezményre való jogosultságról az Oktatási Hivatal dönt Az eljárásban közreműködő hatóságként járnak el a külképviseletek, illetve a Kormány általános hatáskörű területi államigazgatási szervei. A diákkedvezményre való jogosultság megállapítását a határon túli tanulónak, hallgatónak a külképviseleten benyújtott kérelmében kell kérnie. A kérelem hiánytalanságának ellenőrzése, az elektronikus feldolgozásra alkalmas kérelem előállítása, az elbíráló hatósághoz való továbbítása a külképviselet feladata. A kérelmet önállóan lehet előterjeszteni, ha a kérelmező már rendelkezik magyar igazolvánnyal, magyar hozzátartozói igazolvánnyal, de a diákkedvezményre való jogosultság megállapítására vonatkozó igény a magyar igazolvány, a magyar hozzátartozói igazolvány iránti kérelemmel egyidejűleg is benyújtható. A diákkedvezmények bejegyzésére, visszavonására, vonatkozó eljárásban, valamint a benyújtásakor közreműködőként részt vesz a kérelmező lakóhelye szerinti államban működő, erre kijelölt magyar diplomáciai és konzuli képviselet, nagykövetség – a rendelet szóhasználatában külképviselet - illetőleg a Kormány mellékletben felsorolt általános hatáskörű területi államigazgatási szervei. (jelenleg megyei, fővárosi közigazgatási hivatal, 2011. január 1. napjától megyei, fővárosi kormányhivatal) A kedvezményre való jogosultság megállapítása az Oktatási Hivatal hatáskörébe tartozik, a kérelmek átvételében közreműködő hatóságként járnak el a külképviseletek, a kedvezményre jogosító igazolások kiadásában pedig a külképviseletek, illetőleg a Kormány általános hatáskörű területi államigazgatási szervei. A diákkedvezményre való jogosultság megállapítását a határon túli tanulónak, hallgatónak a külképviseleten benyújtott kérelmében kell kérnie. A kérelem hiánytalanságának ellenőrzése, az elektronikus feldolgozásra alkalmas kérelem előállítása, az elbíráló hatósághoz való továbbítása a külképviselet feladata. A kérelmet önállóan lehet előterjeszteni, ha a kérelmező már rendelkezik magyar igazolvánnyal, magyar hozzátartozói igazolvánnyal, de a diákkedvezményre való jogosultság megállapítására vonatkozó igény a magyar igazolvány, a magyar hozzátartozói igazolvány iránti kérelemmel egyidejűleg is benyújtható. A tanulói, hallgatói jogviszony fennállását a felső oktatási intézmények hallgatói esetében leckekönyvvel, a tanulók esetében az oktatási intézménybe való beiratkozást tanúsító igazolással kell igazolni. A kérelemnek tartalmaznia kell a kérelmező természetes személyazonosító adatait, a magyar igazolványa, vagy az erre irányuló kérelem számét, a kérelem kiállításának helyét és idejét, és annak az oktatási intézmény nevét, címét,amellyel a kérelmezői tanulói, hallgatói jogviszonyban áll. Jogszabályi háttér: R. 4-5.§

A kérelem mellékletei A tanulói, hallgatói jogviszony fennállását a felső oktatási intézmények hallgatói esetében leckekönyvvel, a tanulók esetében az oktatási intézménybe való beiratkozást tanúsító igazolással kell igazolni. A kérelemnek tartalmaznia kell: a kérelmező természetes személyazonosító adatait, a magyar igazolványa, vagy az erre irányuló kérelem számét, a kérelem kiállításának helyét és idejét, annak az oktatási intézmény nevét, címét,amellyel a kérelmezői tanulói, hallgatói jogviszonyban áll.

Illetékességi szabályok 1. Győr-Moson-Sopron Megyei Közigazgatási Hivatal, Győr : A Szlovák Köztársaságban és a Horvát Köztársaságban lakóhellyel rendelkező jogosultak Baranya Megyei Közigazgatási Hivatal, Pécs: A Horvát Köztársaságban és a Szlovén Köztársaságban lakóhellyel rendelkező jogosultak Csongrád Megyei Közigazgatási Hivatal, Szeged: A Szerb Köztársaságban és Romániában lakóhellyel rendelkező jogosultak Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Közigazgatási Hivatal, Miskolc: A Szlovák Köztársaságban lakóhellyel rendelkező jogosultak Budapest Főváros Közigazgatási Hivatala, Budapest : Jogosultak, a lakóhelyüktől függetlenül Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Közigazgatási Hivatal, Nyíregyháza: Ukrajnában és Romániában lakóhellyel rendelkező jogosultak A közreműködő hatósági feladatokat ellátó közigazgatási hivatalokra különleges eljárási szabályok vonatkoznak. A feladat ellátásában a határ menti hivatalok és a fővárosi közigazgatási hivatal vesz részt. Joganyag: R. melléklete

Illetékességi szabályok 2. Hajdú-Bihar Megyei Közigazgatási Hivatal, Debrecen: Romániában lakóhellyel rendelkező jogosultak Békés Megyei Közigazgatási Hivatal, Békéscsaba: Romániában lakóhellyel rendelkező jogosultak Nógrád Megyei Közigazgatási Hivatal, Salgótarján: A Szlovák Köztársaságban lakóhellyel rendelkező jogosultak Zala Megyei Közigazgatási Hivatal, Zalaegerszeg: A Szlovén Köztársaságban és a Horvát Köztársaságban lakóhellyel rendelkező jogosultak Somogy Megyei Közigazgatási Hivatal, Kaposvár: A Szerb Köztársaságban és a Horvát Köztársaságban lakóhellyel rendelkező jogosultak Komárom-Esztergom Megyei Közigazgatási Hivatal, Tatabánya: A Szlovák Köztársaságban lakóhellyel rendelkező jogosultak Bács-Kiskun Megyei Közigazgatási Hivatal, Kecskemét: A Szerb Köztársaságban lakóhellyel rendelkező jogosultak

A diákkedvezményre való jogosultság megállapítása Az Oktatási Hivatal hatáskörei: Dönt a kérelemről Nyilvántartást vezet Értesíti a KEKKH-t a kérelem benyújtásáról, sorszámáról A hivatal a hatáskörében a Ket-nek megfelelően jár el, azonban az első fokú döntése ellen fellebbezni lehet az oktatásért felelős miniszterhez. A diákkedvezményekre való jogosultság megállapításával és nyilvántartásával összefüggő ügyekben az Oktatási Hivatal jár el. Az Oktatási Hivatal hatásköre magában foglalja a jogosultság megállapításáról, a kérelem elutasításáról, a jogosultság megállapításának visszavonásáról való döntést, a nyilvántartás vezetését, és a Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatalának értesítését a kérelem benyújtásáról, sorszámáról. A hivatal a hatáskörében a Ket-nek megfelelően jár el, azonban az első fokú döntése ellen fellebbezni lehet az oktatásért felelős miniszterhez. Jogszabályi háttér: R. 1.§ (2) és (3) bekezdés, 6-14.§, és 14/A. §

A kérelem elutasításának esetei Az Oktatási Hivatal elutasítja a kérelmet: ha a kérelmező a Szátv. 10.§ alapján nem jogosult a diákkedvezményre (nincs tanulói, hallgatói jogviszonya) ha kérelmezőnek van már érvényes bejegyzése, vagy nincs magyar igazolványa, vagy nem jogosult rá.

A jogosultság visszavonása, megszűnése, törlése A hivatal a már megállapított jogosultságot visszavonja ha magát a magyar igazolványt visszavonták, ha a kérelmet el kellett volna utasítani, vagy ha a jogosult maga kéri. A jogosultság megszűnik: ha a Hivatal visszavonta a jogosultság megállapítását vagy az igazolvánnyal visszaéltek (másra átruházták, és jogosulatlanul felhasználták) A Hivatal a jogosultság megszűnését bejegyzi a nyilvántartásba.

A jogosultság érvényességi ideje A diákkedvezményre való jogosultság érvényessége időhöz kötött, a tanév befejezését követő október 31-én lejár, de évenként megújítható. A diákkedvezményre való jogosultság megállapítását minden tanévben újra kell kérni.

A nem magyar nemzetiségű, de magyar nyelven, vagy magyar kultúrát tanuló tanulókra, hallgatókra vonatkozó kedvezményes szabályok A magyar igazolványra jogosultak mellett kérelmezhetik a diákkedvezményre való jogosultság megállapítását azok is: akik a szomszédos állam alap vagy középfokú oktatási intézményben tanulói jogviszonyban állnak, magyar nyelven tanulnak azok a hallgatók, akik a szomszédos állam felsőoktatási intézményében magyar nyelven, vagy a magyar kultúra tárgyában tanulmányokat folytatnak. Esetükben a diákkedvezményre való jogosultság tanúsítására szolgáló igazolás a személyazonosításra alkalmas okmánnyal együtt érvényes. Különleges szabály vonatkozik azokra, akik magyar igazolványra nem jogosultak, de a szomszédos állam alap vagy középfokú oktatási intézményben tanulói jogviszonyban állnak, magyar nyelven tanulnak, továbbá azokra a hallgatókra, aki a szomszédos állam felsőoktatási intézményében magyar nyelven, vagy a magyar kultúra tárgyában tanulmányokat folytatnak. Ezek a a személyek is kérelmezhetik a diákkedvezményre való jogosultság megállapítását. Esetükben a diákkedvezményre való jogosultság tanúsítására szolgáló igazolás a személyazonosításra alkalmas okmánnyal együtt érvényes.

A diákkedvezmény igazolása a magyar igazolványban Diákkedvezmények Tájékoztató A 2001. évi LXII. törvény 10. §-a értelmében a törvény 1. § (1) és (2) bekezdésének hatálya alá tartozó, alap-, közép- és felsőfokú oktatási intézményben tanulmányokat folytató kiskorúak vagy hallgatók a Magyar Köztársaság területén diákkedvezményre jogosultak. A törvény hatálya alá tartozó személyeket megillető utazási kedvezmények mértékét illetően a közforgalmú személyszállítási utazási kedvezményekről szóló kormányrendelet előírásai az irányadók. Az igazolvány 12-16. belív oldalai Az érvényesítő matrica helye: Bejegyzés dátuma: Aláírás: Sorszám: P.H. A diákkedvezmény igazolásának formátumát a szomszédos államokban élő magyarokról szóló 2001. évi LXII. törvény hatálya alá tartozó személyek igazolványának tartalmi és formai követelményeiről szóló 49/2001. (XII. 29.) BM-KüM együttes rendelet melléklete határozza meg.

A diákkedvezmény igazolása pótfüzettel A pótfüzet 9. számozott oldala Diákkedvezmények Tájékoztató A 2001. évi LXII. törvény 10. §-a értelmében a törvény 1. § (1) és (2) bekezdésének hatálya alá tartozó, alap-, közép- és felsőfokú oktatási intézményben tanulmányokat folytató kiskorúak vagy hallgatók a Magyar Köztársaság területén diákkedvezményre jogosultak. A törvény hatálya alá tartozó személyeket megillető utazási kedvezményeket illetően a közforgalmú személyszállítási utazási kedvezményekről szóló kormányrendelet előírásai az irányadók. A pótfüzet 10-11. számozott oldalai Az érvényesítő matrica helye: Bejegyzés dátuma: Aláírás: Sorszám: P.H.

A magyar igazolvány, a diákkedvezményre jogosító igazolás átadása A jogosultságot a külképviselet vagy a közigazgatási hivatal jegyzi be a kérelmező magyar igazolványába, vagy pótfüzetébe. A kérelmezőnek a kérelem benyújtásával egyidejűleg nyilatkoznia kell arról, hogy hol kívánja átvenni az igazolást. Amennyiben az Oktatási Hivatal megállapította a jogosultságot, azt a kérelmező magyar igazolványába, illetve pótfüzetébe a külképviselet, vagy a kormány általános hatáskörű területi államigazgatási szerve jegyzi be. A kérelmezőnek a kérelem benyújtásával egyidejűleg nyilatkoznia kell arról, hogy hol kívánja átvenni az igazolást. További feladat, hogy a közreműködő hatóság bejegyezze a nyilvántartásba az átvételt. Jogszabályi háttér: R. 21.§ (1) és 85) bekezdései.

Az igazolványok átvételének igazolása A jogosultság igazolása az érvényesítő matricának a magyar igazolványba, vagy a pótfüzetbe történő beragasztásával, és a bejegyzés lebélyegzésével történik. A bejegyzés igazolását a kérelmező személyesen, meghatalmazottja, vagy törvényes képviselője útján veheti át. Az átvételt az ezt tanúsító nyomtatvány aláírásával igazolja a jogosult. A közreműködő hatóság bejegyezi a nyilvántartásba az átvételt.

Az érvényesítő matricák kezelése Az érvényesítő matricákat közreműködő hatóságok rendelik meg a készítőtől, aki a megrendelő költségére küldi meg azokat, a megrendelés kézhezvételét követő 15 munkanapon belül. A közreműködő hatóságok ellenőrzik a matricák épségét, ennek megtörténte után, az átvételt követő 3 munkanapon belül, a R. 16.§ (2) bek. c) pontjában meghatározott nyomtatvány egyik példányán sorszám szerint igazolja az átvételt, és visszaküldi a készítőnek. Jogszabályi háttér: R. 21.§ (2)-(4) bekezdései

A kedvezménytörvény bevezetésének gazdasági hatásai A költségeket 2002-ben becsülték meg A becslés során kétmillió magyar igazolvánnyal számoltak. A költségeket 2002. évi árakon mintegy 16-17 milliárd forintra becsülték A kiadások egy részére a vendégmunkások többlet-GDP termelésének adótartalma (a költségvetésbe kerülő rész) a nettó kiadásokat mintegy 2 milliárd forinttal csökkenti, tehát a tényleges költségvetési teher 14-15 milliárd forint körül volt várható.