Nem a tudás mennyisége a fontos, hanem a képességek fejlettsége Nem a tudás mennyisége a fontos, hanem a képességek fejlettsége!” (Maria Montessori)
A Montessori pedagógia alkalmazása értelmileg akadályázott tanulóknál Béres Mária Hegedűs Ilona Bárczi Gusztáv EGYMI Debrecen
A Montessori pedagógia jellemzése „Segíts nekem, hogy magam tudjam csinálni !„ A tanulás különböző készségek alakulása, mely célszerű tevékenységeken, cselekvéseken keresztül valósul meg. Saját tevékenység alapján szerzett megismétlődő tapasztalat során alakulnak ki a fogalmak, a gondolkodási műveletek, gondolkodási képesség. Minden gyermek számára biztosítani kell a szabad felfedezés örömét a problémák önálló megoldását. A gyermek annál szabadabb, minél függetlenebb a felnőttől.
Nevelési céljaink ismertetése A különböző sérüléseket, egyéni sajátosságokat figyelembe véve fejlesztjük a gyermeket. A tanulás sikere érdekében a cselekedtető, szemléletes módszereket alkalmazzuk. A közvetlen tapasztalatszerzés biztosítását előkészített környezettel valósítjuk meg. A speciális eszközkészlettel kihívást adunk tanulóink számára. A szabadon választott tevékenységekkel és az alkalmazott pedagógia szellemisiségével biztosítjuk a gyermekek harmonikus személyiségfejlődését.
A Montessori pedagógia sajátos jellege iskolánkban Tanulás szervezésünk a tanulók állandó megfigyelésén alapul. Folyamatos, egyénre szabott differenciálást biztosítunk a szabad választás lehetőségével. A tevékenységeik során szabadon mozoghatnak, kommunikálhatnak. Bekapcsolódhatnak társaik munkájába, így spontán is alakulhatnak ki kooperatív tanulási helyzetek. Tanulási folyamataink a hagyományos tanórai keretek feloldásával.
Használt eszközök csoportosítása Mindennapi élet gyakorlati teendőire felkészítő eszközök Érzékelés-észlelést fejlesztő eszközök Matematikai gondolkodást fejlesztő eszközök Olvasás-írást előkészítő eszközök Kozmikus nevelés eszközei