Dr. Orbán Szabolcs Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium Hatósági Eljárási Szabályozási Főosztály.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
KÖZIGAZGATÁSI ELJÁRÁS
Advertisements

Harmadik országbeli állampolgárok a magyarországi munkaerőpiacon
26. § (1) A Hivatal a köznevelési intézmény és fenntartója ellenőrzésére jogosult szervek számára a KIR honlapján zárt rendszert biztosít annak érdekében,
AZ ÚJ SZABÁLYSÉRTÉSI TÖRVÉNY
A lions hazai szervezetének megújulása a Civil törvény kapcsán.
A kamara szerepvállalása a szociális képzések területén
A vízjog időszerű kérdései
Új szabályok, új fogalmak az elektronikus ügyintézésben dr
Szociális igazgatási-szociális szolgáltatási ismeretek
A Győr-Moson-Sopron Megyei Kormányhivatal Oktatási Főosztályának feladatai a 2011/2012. tanévben Némethné Fülöp Terézia oktatási főosztályvezető
A felelős műszaki vezetőkre vonatkozó szabályok változása A munkavédelem időszerű kérdései a bányászatban és a gáziparban konferencia Visegrád november.
Dr. Bujdosó András Imre főosztályvezető
6. téma: A hatóság döntései
A pszichiátriai ellátás jogi szabályozása
Állam munkavédelmi feladatai
Szabálysértési méltányossági kérelem
A közigazgatási hatósági eljárás
A Ket. módosításaival kapcsolatos jogalkalmazási tapasztalatok
Az anyakönyvi igazgatás
Ügykezelői alapvizsga A közigazgatási hatósági eljárás szabályai
A közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló CXL. törvény (Ket.) módosítása Az eljárási törvényt módosító rendelkezések.
Dr. Hegedűs Annamária Belügyminisztérium február 9.
Integrált Kormányzati Ügyfélszolgálat működésének éves tapasztalatai,
A Ket. tervezett módosítása
A Veszprém megyei Kormányhivatal működésének tapasztalatai
A MÓDOSÍTÁS (T/4855. számú törvényjavaslat a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló évi CXL. törvény (Ket.)
Változások a szabálysértési jogban
Jogszabályi háttér A katasztrófavédelem a polgári védelem és a tűzoltóság országos és területi szerveinek összevonásával alakult meg január 1- jével,
Dr. Mudráné dr. Láng Erzsébet
A jogszabályi változások irányai dr. Andráczi-Tóth Veronika Nemzeti Erőforrás Minisztérium Családi és Szociális Szolgáltatások Főosztálya.
Budapest, január 26. dr. Kaszó Éva FOE Elnökségi tag
A választási eljárásról szóló évi XXXVI. törvény EP választásra vonatkozó különös részi szabályai Előadó: Dr. Molnár Krisztián főjegyző, TVI vezető.
A közigazgatási hatósági eljárásról és szolgáltatás általános szabályairól szóló törvény A kérelemtől a bírósági felülvizsgálatig Új jogintézmények a KET-ben.
A gondozási szükséglet- vizsgálatok változásai 2010.
1 A személyi jövedelemadó 1 %-ának kiutalása, felhasználás elszámolása.
2011. évi CLXXXVII. törvény a szakképzésről Hatályos: január 1-től.
Időközi adatszolgáltatások teljesítése
KÖZIGAZGATÁSI ELJÁRÁS
Új közbeszerzési szabályok július 1-től
Az építésfelügyeleti feladatok alakulása - fokozott elvárások
Az Országos Statisztikai Adatgyűjtési Program (OSAP)
A bíróság határozatai Dr. Nyilas Anna.
Jogorvoslatok a Ket-ben
A fizetési meghagyásos eljárás DE-ÁJK Polgári Eljárásjogi Tanszék
A BEJELENTŐ-VÉDELEM HELYE ÉS SZEREPE AZ OMBUDSMANI TEVÉKENYSÉGBEN
1 Vállalkozói adminisztratív tehercsökkentés Előadó: Dr. Nagy Ádám Főosztályvezető-helyettes Ipari és Építésgazdasági Főosztály.
Hulladékgazdálkodás önkormányzati feladatai december 6. Szeged Csongrád Megyei Kormányhivatal Törvényességi Felügyeleti Főosztály Dr. Balogh Zoltánné.
Az elektronikus ügyintézés és a bizalmi szolgáltatások általános szabályairól szóló törvény tervezete
A jegyző szakhatósági közreműködése az útügyi, bányafelügyeleti és műszaki biztonsági engedélyezési eljárásokban Gida Attila főosztályvezető-helyettes.
Győr-moson-sopron megyei kormányhivatal
A közigazgatási hatósági eljárás. A közigazgatás fogalma  A közigazgatás a közérdek érvényesítése céljából, a közhatalom birtokában végzett tevékenység.
MUNKAÜGYI FELÜGYELŐSÉGI NYÍLT NAP ÁPRILIS 03.
1. A közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló évi CXL. törvény (Ket.)
Az ideiglenes biztosítási intézkedés elrendelésének általános és különös szabályai Villányi- Kollár Károly Dusán okleveles nemzetközi adószakértő.
Az általános közigazgatási rendtartás
A közigazgatási eljárás II.
Közigazgatási eljárás III.
A civil és egyéb cégnek nem minősülő szervezeteket érintő anyagi és eljárási szabályok évi változásainak áttekintése.
Met. módosítás július 01..
Újratervezés a hazai közigazgatási eljárásjogban
A tankerületi szakértői bizottsági tevékenység feladatai
A közigazgatási perek április 3..
E-ügyintézés az adózásban 2006.
2016. február-március Dr. Máté Zsolt főosztályvezető
Időközi adatszolgáltatások teljesítése
Közbeszerzési Döntőbizottság
BAMKH Hatósági Főosztály
Szakfelügyeleti tapasztalatok
A közbeszerzési törvénynek a Közbeszerzési Hatóság
Közbeszerzési Döntőbizottság
Előadás másolata:

dr. Orbán Szabolcs Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium Hatósági Eljárási Szabályozási Főosztály

2010 óta a Ket. több ízben módosult, főbb célok: eljárások gyorsítása, hatósági eljárások ésszerűsítése, adminisztratív terhek csökkentése, költségtakarékosság elvének érvényesítése, ügyfelek ügyintézését könnyítő intézkedések végrehajtása A módosítások csoportosítása A) Az ügyfelek helyzetének javítását, adminisztratív terheinek csökkentését eredményező módosítások; B) Az eljárások gyorsítását, ésszerűsítését eredményező módosítások; C) A hatóságok adminisztratív terheinek csökkentését, az eljárások egyszerűsítését eredményező módosítások.

 1. a fővárosi és megyei kormányhivatalokról, valamint a fővárosi és megyei kormányhivatalok kialakításával és a területi integrációval összefüggő törvénymódosításokról szóló évi CXXVI. törvény;  2. a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló évi CXL. törvény és egyes kapcsolódó törvények, valamint a miniszteri hatósági hatáskörök felülvizsgálatával összefüggő egyes törvények módosításáról szóló évi CLXXIV. törvény;

 3. a szabálysértésekről, a szabálysértési eljárásról és a szabálysértési nyilvántartási rendszerről szóló évi II. törvény és az azzal összefüggő egyes törvények módosításáról, valamint a katasztrófavédelemmel kapcsolatos egyes törvényi rendelkezések módosításáról szóló évi XXXI. törvény;  4. az igazságügyi és közigazgatási tárgyú törvények módosításáról szóló évi CXVII. törvény;  5. a fővárosi és megyei kormányhivatalok működésével összefüggő törvények, valamint a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló évi CXL. törvény és egyes kapcsolódó törvények módosításáról szóló évi CCX. törvény

A Ket évi módosításának célja  A fővárosi és megyei kormányhivatalok felállításával, és az ezek keretében működő integrált ügyfélszolgálati irodák (Kormányablakok) kialakításával jelentkező szabályozási igények kielégítése, ügyfélbarát és szolgáltató jelleg erősítése, a területi közigazgatás hatékonyságának növelése.  Minősített többséget igénylő törvényi módosítások elvégzése.

 január 1-jén megnyitottak a Kormányablakok, melyek segítségével a fővárosi és megyei kormányhivatalokról szóló 288/2010. (XII. 21.) Korm. rendelet 2. melléklete alapján az ügyfelek  kérelmeket nyújthatnak be, bejelentéseket tehetnek;  tájékoztatást kérhetnek az eljárás menetéről, valamint az eljárással kapcsolatos ügyféli jogokról és kötelezettségekről;  tájékoztatást, szakmai és informatikai segítséget kérhetnek egyes ügyekkel kapcsolatban, valamint a kormányablak  betekintési lehetőséget biztosít a cégadatbázisba is.

 Valamennyi hatóság és az integrált ügyfélszolgálati iroda számára kötelező, hogy biztosítsanak időpont-foglalási lehetőséget az ügyfelek számára.  Az időpont-foglalás lehetősége elérhető a és a weboldalon is.  Kormányablakok működésével kapcsolatban külön honlap:

 1. Kormányablakok működésének eljárási keretei.  2. Munkanapok helyett visszatér a naptári napban történő határidő-számításra.  3. Az eljárás megindítására irányuló kérelmet benyújtó ügyfél és az eljárás egyéb résztvevője – amíg jogával nem él vissza - az egyes kapcsolattartási formák közül szabadon választhat.  4. A hatóság kivételesen tartózkodási helyükön hallgatja meg azokat a személyeket, akik bizonyos okokból nem képesek megjelenni a hatóság előtt. „47. § (4) Ha az idézett személy kora, egészségügyi állapota, mozgásszervi fogyatékossága vagy más ok miatt a hatóság előtt nem képes megjelenni, az idézett személyt a tartózkodási helyén kell meghallgatni.”

 5. A hatóság az ügyfelet – kérelmére - elektronikus levélben ( ben) tájékoztatja a vele egyébként nem közlendő végzések, valamint a vele normál postai vagy hirdetményi úton közlendő iratok szövegéről. (78/A. §)  6. Csak azokat az eljárási költségeket kell az ügyfélnek megfizetnie, amelyek a kötelezettség megállapításának a bizonyítása érdekében merültek fel.  7. A költségmentesség iránti kérelem elbírálásáig az ügyfél helyett a hatóságnak kell az eljárási költségeket előlegeznie.

 1. Idézés és elővezetés ellen nincs helye önálló jogorvoslatnak.  2. A hatóságnak nem csak akkor kell az egyezség létrehozását megkísérelnie, ha jogszabály előírja, hanem akkor is, ha tárgyalást tart.

 1. Az eljárás során hozott végzéseket csak azokkal kell közölni, akiket az ténylegesen érint.  „78. § (2) A végzést azzal kell közölni, akire nézve az rendelkezést tartalmaz, valamint azzal, akinek az jogát vagy jogos érdekét érinti, továbbá jogszabályban meghatározott személlyel vagy szervvel. A hatóság az ügyfél kérelmére egy alkalommal külön illeték vagy díj felszámítása nélkül ad ki másolatot a vele nem közölt végzésről.”  2. A tényállás tisztázása körében törvény vagy kormányrendelet meghatározott ügyben valamely szerv véleményének kikérését – és nem beszerzését – írhatja elő.

 3. Gyarapodott az egyszerűsített formában meghozható döntések, valamint a f ormális döntést (végzést) nem igénylő eljárási cselekmények köre.  „43. § (2a) A hatóság vezetője a kizárásról az eljárás megindításáról való értesítést megelőzően végzés kibocsátása nélkül dönt.”  „72. § (4) Indokolást és jogorvoslatról való tájékoztatást nem tartalmazó egyszerűsített döntés hozható, ha  a) a hatóság a kérelemnek teljes egészében helyt ad, és az ügyben nincs ellenérdekű ügyfél, vagy a döntés az ellenérdekű ügyfél jogát vagy jogos érdekét nem érinti, vagy  b) az kizárólag valamely eljárási cselekmény időpontját határozza meg.  (5) Az egyezséget jóváhagyó egyszerűsített döntésből mellőzhető az indokolás.”

 A év második felében történt módosítások eredményeire alapozva egy nagyobb mértékű módosítás keretében a hatósági eljárások ügyfélbarát, szolgáltató jellegének erősítése és a Ket.-ben található szabályozási anomáliák kiküszöbölése.  4 fejezet újramegállapítása (hatósági ellenőrzés, végrehajtás, eljárási költség, e-ügyintézés);  2 új fejezet (egyenlő bánásmód követelményének érvényesítésével kapcsolatos hatósági eljárások; közigazgatási bírság kiszabása);  Összesen 54 törvény módosítása (pl. vízügyi igazgatási szervek irányításának átalakításáról szóló egyes törvények, az ún. egyenlő bánásmód törvény)

 1. Alapelv; a hatóság ügyintézőjének jóhiszeműen, az ügyfél jogait és jogos – ideértve gazdasági – érdekeit szem előtt tartva kell eljárnia.  2. Újraszabályozza a hatósági ellenőrzés kérdését, ellenőrzési terv és jelentés készítését teszi kötelezővé.  3. Az anyagi jogi bírságolás keretjellegű szabályainak megállapítása [mérlegelési szempontok, bírság kiszabásra objektív (5 év) és szubjektív (tudomásra jutástól számított 1 év) határidő].  Ezzel összefüggésben a évi XXXI. törvény és a évi CXVII. törvény beiktatja a helyszíni bírság, az elkobzás szabályait, valamint lehetőség van bizonyos esetekben a bírság közérdekű munkával történő megváltására.  Megszűnik a közigazgatási és a szabálysértési kettős szankcionálás.

 1. Változtak a belföldi jogsegély szabályai ; valamint teljesítés-ösztönző rendelkezések beiktatása.  „26. § (7) Ha a megkeresett szerv vagy személy határidőre nem teljesíti a megkeresést, a megkereső hatóság - határidő tűzésével - tájékoztatást kér a megkeresett szervtől vagy személytől ennek okáról. Ha a megkeresett szerv vagy személy nem teljesíti a tájékoztatást, illetve az eljárási cselekmény elvégzésére irányuló megkeresés teljesítését továbbra is megtagadja vagy elmulasztja, akkor a megkereső hatóság - az (1) bekezdés c) pontjában foglalt esetet kivéve - jogosult a megkeresett szerv vagy személy egyidejű értesítése mellett az eljárási cselekményt elvégezni, továbbá ha a megkeresett szerv vagy személy felügyeleti szervvel rendelkező hatóság, akkor felügyeleti eljárást kezdeményez, egyéb esetben jelzi a mulasztást a szerv vezetőjének. A felügyeleti szerv tizenöt napon belül intézkedik.  (8) A megkeresés teljesítésének (7) bekezdés szerinti elmaradásából eredő többletköltségeket a megkeresett szerv téríti meg.”

 2. Eljárás megszüntetésének két új indoka :  „31. § (1) A hatóság az eljárást megszünteti, ha  i) hivatalbóli eljárásban a tényállás a határozat meghozatalához szükséges mértékben nem volt tisztázható, és további eljárási cselekménytől sem várható eredmény,  j) a hivatalbóli eljárás jogsértést nem tárt fel.”  3. A hatóságnak mulasztása megállapítását követően soron kívül kell lefolytatnia az eljárást.  4. Lehetőség nyílik arra, hogy az ügyintézési határidőbe mégis beszámítsanak a Ket. alapján „nyugvást” jelentő időtartamok.

 5. Az ügyintézési határidő csak kivételesen hosszabbítható meg, az indokok külön megjelölésével.  6. Lehetőség: hatóságnak nem kell minden esetben megkeresnie a szakhatóságot; törvényben vagy kormányrendeletben meghatározott ügyekben és mérlegelési szempontok alapján (illeték és díj nem kérhető; ha úgy dönt, hogy megkeresi, az állásfoglalás kötelező).  7. Ha a hatóság az ellenőrzés eredményeként a hatáskörébe tartozó eljárás megindítását tartja szükségesnek, a jelen lévő ügyfelet meghatározott információk közlésével értesítheti a hivatalbóli eljárás megindításáról, valamint közölheti döntését.

 1. A sokügyfeles (több mint 50 ügyfél esetén) hatósági eljárásokban lehetőség nyílik hirdetményi úton való kapcsolattartásra (kivéve eljárás megindításáról szóló értesítés, és a személyesen az ügyfélnek szóló végzések).  2. Több pontosító, egyértelműsítő módosítást eszközöl. Például:  - a hivatalból folytatott eljárásokra a hivatalbóli eljárás szabályait kell alkalmazni,  - a legkorábban indult ügy ügyintézési határidejét kell irányadónak tekinteni az ügyek egyesítése esetén.

 3. Új 39/B. §, az elveszett, illetve megsemmisült iratok pótlására vonatkozó szabályok.  „39/B. § A hatóság intézkedik az ügy elveszett vagy megsemmisült iratának pótlása iránt, ennek érdekében az eljárásban részt vett személyeket meghallgathatja, illetve kiadmányokat, iratmásolatokat szerezhet be. Az ügy iratainak pótlása mellőzhető, ha az elveszett vagy megsemmisült irat alapján hozott döntés jogerős és végrehajtható, ebben az esetben csak a döntés hiteles kiadmányát kell beszerezni.”

 4. Cselekvőképtelen és korlátozottan cselekvőképes személyek idézésére vonatkozó szabályok.  5. Cselekvőképtelen és korlátozottan cselekvőképes tanúk meghallgatására vonatkozó szabályok.  6. Végrehajtási fejezet teljes újramegállapítása, például szakít a végrehajtás elrendelésének külön előírásával, valamint pontosította a végrehajtáshoz való jog elévülésére vonatkozó szabályokat.  7. Az elektronikus ügyintézésre vonatkozó szabályok teljesen új alapra helyeződtek.  8. Miniszteri hatósági hatáskörök felülvizsgálata (számuk 40 %-kal csökkent).

 30 napról 21 napra csökken az általános ügyintézési határidő  „hallgatás=beleegyezés” főszabállyá válik

 - Jogalkalmazók tapasztalataira épülnek a felülvizsgálatok.  - A felülvizsgálatok közötti időben a jogrendszer „megnyugodhat”.  - Egyre több keretszabály, ezzel az ágazatok sajátosságaihoz tudják igazítani az eljárási kódex rendelkezéseit.

Köszönöm szépen a figyelmet!