1. Budakeszi Város Német Önkormányzata kiemelt feladata A német nemzetiségi oktatás megvalósítása és fejlesztése Készítette: Kóthyné Herczeg Mária.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Fiatalok Lendületben Program •Időtartam: •Célja: –Fiatalok tapasztalati tanulása nem-formális tanulási.
Advertisements

Móricz Zsigmond Alapiskola és Óvoda
„Művészettel a jövő művészeiért” TÁMOP-3. 1
Tisztelt Látogatóink! Szeretnénk rövid tájékoztatást adni az általános iskolában megvalósuló új tanulásszervezési eljárásokról és azok tartalmáról a TÁMOP.
Memorandum, 2000 ● Memorandum az egész életen át tartó tanulásról
„Ezt egy életen át kell játszani”
A Bálint Márton Általános és Középiskola
A kulcskompetenciák.
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
H Ú S V É T P R O J E K T TÁMOP pályázat
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
Társadalmi Megújulás Operatív Program Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben.
Kompetencia alapú képzés
NAT, kerettantervek, helyitantervek ( ember és természet műveltségi terület) 2013.
Angol nyelvi kompetencia
Arany János Általános Iskola Kisújszállás, Kálvin u. 3.
Új oktatási/nevelési célok: a kulcskompetenciák
„Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés – Innovatív intézményekben” TÁMOP /
Kulcskompetenciák Európai Bizottság 2005
Innováció Kecskéd közoktatási intézményeiben
TANTÁRGY-ORIENTÁLT IDEGEN NYELV OKTATÁS Istvánffy Miklós Általános Iskola.
Változások – kompetenciafejlesztés az óvodai nevelésben
NYME BPK ÓVODAPEDAGÓGUS SZAK KOMPETENCIAALAPÚ NYELVELSAJÁTÍTÁS Részletek: Idegen nyelvi kompetenciák az angol, német nyelvű óvodai foglalkozásokon.
A kisgyermekkori zenei nevelés jelentősége és alapelvei
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
Világ – Nyelv, az idegennyelv-tudás fejlesztésének kormányprogramja. FPN Budapest, 2004.
Az óvoda és az iskola együttműködésének megvalósulása a Naprakészség TIOK-ban Mérleg.
KOMPETENCIA- KOMPETENCIA- ALAPÚ OKTATÁS.
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
I. Előadás Az anyanyelvi nevelés alapjai, célja, területei és elvei
Tudás + képességek + attitűdök ismeretekalkalmazás 20 m hosszúságú kerítéssel téglalap formájú konyhakertet kerítenek el. Ha a kert szélessége 4 m, akkor.
Az informatika tanítása Montessori-jellegű iskolában
Testi és szellemi fogyatékos gyermekek ápolása
A kerettantervek fejlesztése
Látható hangok Esztétikai foglalkozások 3-8 éves gyermekek
„A hátrányos helyzetű gyerekek anyanyelvi kompetenciáinak megalapozása, fejlesztése” c. könyvtári program gyakorlati tapasztalatainak összegzése.
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
Kompetencia alapú idegen nyelvi
Ismeretátadás ismeretbe ágyazott képességfejlesztés túlméretezett tananyagreális tananyagmennyiség pedagógusközpontú, egységes módszertan tanulóközpontú,
"Talán a legnagyobb pedagógiai téveszme az a vélemény, hogy az ember csak azt tanulja meg, amit megtanítanak neki. A mintegy mellékesen elsajátított, tartós.
Kompetencia alapú oktatás elterjesztése Hajdú-Bihar megyében Herpai Imre igazgató, HBMPI.
 SZERETETTEL KÖSZÖNTJÜK VENDÉGEINKET  A TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben pályázat projektindító.
LÉPÉSRŐL – LÉPÉSRE program
Kompetencia alapú nyelvtanítás Projektindító szakmai értekezlet Sümeg2010.
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
„Migráns tanulók a magyar közoktatásban” Oktatási és Kulturális Minisztérium Társadalmi Megújulás Operatív Program „BÁBEL- interkulturális pedagógia porjekt”
A kisgyermekkori nyelvi fejlődés jellemzői,
Óvodai szülői értekezlet Szentgotthárdi Oktatási Intézmény.
Miért nem fejlődnek a kompetenciák?
A szövegértés-szövegalkotás programcsomag jellemzői
Készítette: Tóth Györgyné Szakmai konferencia HEFOP Felkészítés a kompetencia alapú oktatásra.
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
Pedagógus szerepek és hatékonyság BMEGT51K011
A két- és többnyelvűségről Vélemények és gondolatok.
BIHARINÉ dr. KREKÓ ILONA főiskolai docens
Ahány nyelv, annyi ember. Mikor kezdjük el a nyelvtanulást? Az óvodában a többség elfogadja páran ellenzik 1. osztályban Igazából még magyarul sem tudnak.
MOTTÓ „Engem ne emeljen a magasba senki, ha nem tud addig tartani, amíg megnövök, hanem guggoljon ide mellém, ha nemcsak hallani, de érteni is akar, hogy.
A SZÜLŐI KOMPETENCIA TÁMOGATÁSA A KAPOSVÁRI EGYETEM GYAKORLÓ ÓVODÁJÁBAN Budapest augusztus 31.
Portfólió Ember és társadalom műveltségterületi tanár- kémiatanár
Barcsák Marianna - KPSZTI
„Referenciaintézmény kialakítása a II
A KONSTRUKTÍV ÉLETVEZETÉS MINT NEVELÉSI ÉRTÉK
A LURKÓ-TÁBOR, mint a jó gyakorlat dokumentációja
MOTTÓ „Engem ne emeljen a magasba senki,
Idegen nyelvek tanítása az alternatív iskolákban
avagy a megismerési folyamatok probléma alapú tervezése
DRÁMAPEDAGÓGIA ÓVODAPEDAGÓGUSI SZEMMEL
Tanító szak, nappali- és levelező tagozat
HELYI ÉRTÉKEK KÖZVETÍTÉSE AZ ÓVODÁS GYERMEKEKNEK
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Előadás másolata:

1. Budakeszi Város Német Önkormányzata kiemelt feladata A német nemzetiségi oktatás megvalósítása és fejlesztése Készítette: Kóthyné Herczeg Mária

2. Megvalósítási területek: A család és a civil szervezetek Az oktatásban, képzésben: az óvoda az általános iskola a középiskola és szakiskola a főiskola és az egyetem

3. Célunk és feladatunk hogy minél többen használják mindkét nyelvet és ismerjék mind a két kultúrát támogatni mindazon civil kezdeményezéseket amellyek a hagyományaink megörzésére törekednek Támogatni azokat a neveléssel, képzéssel foglalkozó intézményeket, amellyek törekednek a német nemzetiségi kultúra, hagyomány és történelem megismertetésére.

4. A német nemzetiségi oktatás A közoktatási rendszer részeként tandíjmentes. A hagyományos és két tanítási nyelvű nemzetiségi program nyitott.

5. Német nemzetiségi oktatás Azoknak a családoknak fontos akik szeretnék, hogy gyermekeik megismerhessék és ápolhassák a hazai németség kultúráját, hagyományait és emellett élni kívánnak a hasznos tudás megszerzésének és a gyermeki kreativitás fejlesztését biztosító programok lehetőségeivel.

6. Nemzetközi kitekintés I Az EU legfontosabb kompetenciái anyanyelvi, idegen nyelvi, matematikai, természettudományi, informatikai, tanulásmódszertani, interkulturális, vállalkozói. kulturális

7. Nemzetközi kitekintés II. Játszva ismereteket szerezni Az óvoda, iskola közötti átmenetet erősíteni kell, különös tekintettel a kora kisgyermekkori nyelvelsajátításra A hangsúly a hagyományos tartalomközpontú oktatásról a kompetenciák, azaz a képességek, készségek és az alkalmazásképes tudás fejlesztésére tevődik át

8. Nyelvtudás ma Magyarországon és az EU tagállamokban A teljes lakosság 19,2%-a beszél valamilyen idegen nyelvet a 2001-es népszámlálás szerint A 15 év feletti magyar lakosság 25%-a beszéli az öt fő nyugati nyelv egyikét A tagállamokban a 15 év feletti lakosság 53%-a beszél legalább egy idegen nyelvet

9. Hogyan kezdjünk neki? Szemléletváltásra van szükség a pedagógusok és a szülők részéről A módszer megválasztásától függ a megszerzett tudás minősége A kompetencia alapú fejlesztéshez elengedhetetlen a cselekvésből kiinduló gondolkodásra nevelés, a tevékenységen alapuló fejlesztés

10. A hagyományos kompetenciák Példák: Szenzomotorikus mozgásfejlesztés Érzelmi, szociális, etikai Kognitív, (gondolkodás) környezeti, tájékozódási, strukturális, kreatív, alkotó, önmagát megvalósító, kifejező Nyelvi-kommunikatív, tanulási stb.

11. Kompetenciafejlesztés A gyermeket a saját képességein keresztül fogadjuk el elsősorban Ott és akkor segítünk, amikor szüksége van rá A teljesítést motiváljuk és nem erőltetjük A kompetenciákat egymással összefüggésben és nem külön-külön érvényesítjük

12. Nyelvelsajátítási formák, kompetenciaalapú módszertan Játék Munka Felfedezés, kutatás Cselekvés, (hibákból tanulni) Alkotás Megfigyelés, utánzás

13. A kompetenciaalapú idegen nyelv elsajátítás általános céljai A gyermekek a mindennapi életben hasznosítható, életkori sajátosságaiknak megfelelő nyelvtudásra tegyenek szert Cél még - nem lemondva az ismeretek elsajátításáról -, az „ismeretekbe ágyazott képességfejlesztés” megvalósítására való törekvés

14. A kompetenciaalapú képzés alapelvei az iskolában Példák: A másság elfogadása és differenciálás Tevékenységformák párhuzamossága Sokszínűség Partnerség Módszertani szabadság

15. Sokszínűség, idegen nyelvi tevékenységformák Szemléltetőeszközök, kirándulások, megfigyelések, könyvek, mese, játék, alkotás, ünnepek, bábszínház, ügyességi játékok, társasjátékok, körjátékok, festés, rajzolás, rejtvények, tánc, állatok és növények ápolása, mozgás, torna, faliújság, gyűjtés, versek, új játékok stb.

16. Mit mond a pszichológus, a tudomány? Az ember általában nem egynyelvűségre hivatott A többnyelvűség a gyermeknél más kultúrák jobb megértéséhez vezet A lehetőséget teremtsük meg a nyelvtanuláshoz!

17. A kétnyelvűség alapesetei A gyermek: idegen nyelvként találkozik vele Kisebbségi nyelveként találkozik vele, részben beszéli a nyelvet Bevándorlók gyermeke, a magyar a második idegen nyelv

18. Kompetenciaalapú oktatás Az alapkompetenciáknak az idegen nyelv és az anyanyelv elsajátításban meghatározó szerepe van. A játék és önállóság Az „Én” A mozgás és az ezzel összefüggő tevékenységek A zene A kreativitás A nyelv, a kommunikáció, a beszéd A környezet ismerete

19. Kompetenciaalapú (nyelv)tanulás. A Játék kompetenciái az érzékelésben is, hallás, látás, szaglás, tapintás, ízlelés stb. Az önállóságra nevelés öltözködés, étkezés, terítés, olló, használata, táska összepakolása, toalett használata Az „ÉN „ kompetenciák: Saját érzéseinket kifejezni, döntéseket hozni, megfelelő tűréshatárral, toleranciával rendelkezni, igényesnek lenni, a határokkal tisztában lenni, konfliktushelyzetekben megfelelően cselekedni, önállóságra törekedni, döntéseket hozni

20. Kompetenciaalapú (nyelv)tanulás.I. A mozgással összefüggő kompetenciák torna, tánc, játék stb. A zenei nevelés kompetenciái éneklés kis és nagyobb csoportokban, játék közben is, Orf hangszerek használata, zene, ének és tánc Kreatív kompetenciák Kreatív, alkotó találkozás különféle anyagokkal, textil, festék, papír, kő, fa, üveg, gipsz Kapcsolat a természettel a természetes anyagokkal, levél, termések stb. Színházi kulisszák létrehozása, szoba átrendezése, kosztümök tervezése,

21. Kompetenciaalapú (nyelv)tanulás.II. A nyelv, a kommunikáció, a beszéd Egymással beszélgetni, egymást meghallgatni, kultúráltan vitatkozni, érvelni, énekelni, mondókákat felmondani megtanulni stb. A környezet ismerete Felfedező utak a parkba, természetbe, erdőbe, víz mellé. A helyi lehetőségeket kihasználv a háziállatot tartó gazdálkodó udvarának meglátogatása. (helyi lehetőségektől is függ!) Élményszerző séták Múzeum, művészek, kézművesek, pékség stb.

22. Teljesítésorientált programok? A gyerekek játékos formában tegyenek szert az eddiginél több, az életből vett, praktikus, életkori sajátosságaiknak megfelelő gyakorlati ismeretekre. Fontos a szülőkkel való együttműködés

23. Várjuk gyermekeiket a hagyományos nyelvoktató és a német nemzetiségi kéttannyelvű osztályba

24. Budakeszi Város Német Önkormányzatának intézményei: Tarkabarka-Kunterbunt Kindergarten –Német nemzetiségi kéttannyelvű programmal 110 gyermek 6 csoporttal 2092 Budakeszi, Fő u. 72. Tel: Vezető óvónő: Kerekes Endréné

25. Német nemzetiségi program A Széchenyi István Általános Iskolában: –Hagyományos német nemzetiségi nyelvoktató program: Első osztálytól heti 5 német nyelvi óra, 1 német népismeret és egy német néptánc óra egészíti ki a magyar programot. –Német nemzetiségi kéttanyelvű program: Első osztálytól heti 5 német nyelvi óra, rajz, technika, testnevelés és egy német néptánc óra német nyelvű, a környezet ismeret, ének tanítása németül és magyarul történik. Irás-olvasást és matekot magyarnyelven tanulják a gyermekek.