Gazdasági, ügyviteli kérdések, Libra

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az ún. tételes Áfa-bevallás bevezetése január 1-jétől [2012. évi LXIX. tv. módosította a évi CLVI. törvényt, amely következtében az Art. 31/B.
Advertisements

Gordos Márta Európai Együttműködési Programok Igazgatósága
Harmadik országbeli állampolgárok a magyarországi munkaerőpiacon
AKTUÁLIS FELADATOK A TANÜGYIGAZGATÁSBAN
Változások a Számvitelben
A lions hazai szervezetének megújulása a Civil törvény kapcsán.
A piacgazdaságra nyitott rugalmas képzési rendszer intézményi jogi megvalósulása. A szak- és felnőtt képzőkkel szemben támasztott szakmai jogi feltételek.
A kamara szerepvállalása a szociális képzések területén
Az IKSZT címbirtokos szervezetek működtetési kötelezettségeiről VM Vidékfejlesztési, Képzési és Szaktanácsadási Intézet Budinszki István szeptember.
A projektek megvalósítása I.
Kereskedelmi gazdálkodás elemzése
A munkavállalók munkavédelmi érdekképviseleti lehetőségei
Egyes pénz- és tőkepiaci szolgáltatásokat is végző egyéb vállalkozások éves beszámoló készítési és könyvvezetési kötelezettségének sajátosságairól szóló.
Önkormányzati Pénzügy „Változások”-2010 Budapest
Az oktatási intézmények önkormányzati működésével kapcsolatos felvetések ( egy jegyző gondolatai, értelmezései és esetleges válaszai) Készítette: Molnárné.
1 A KIFIZETÉSEK ÉS PÉNZÜGYI ELLENŐRZÉSEK FOLYAMATA A KÖZREMŰKÖDŐ SZERVEZETNÉL.
Önkormányzati vagyongazdálkodás Kundi Viktória PhD hallgató november 19.
Munkavédelmi előírások rendszere
A számviteli információs rendszer Jellemzők Modellje
Számvitel alapjai 3. előadás.
Áfa, bevételi bizonylatok, a vállalkozás tevékenységével szorosan összefüggő kiadási bizonylatok.
15. TÉTEL Egy vendége számlát kér Öntől
Könyvvizsgálat Az ügyfél szemével
XVII. Országos Könyvvizsgálói Konferencia Balatonalmádi, szeptember
Jogszabályi háttér A katasztrófavédelem a polgári védelem és a tűzoltóság országos és területi szerveinek összevonásával alakult meg január 1- jével,
2010. március 03. Európai Mezőgazdasági Vidékfejlesztési Alapból az Új Magyarország Vidékfejlesztési Program I. és II. intézkedéscsoportjához kapcsolódó.
Egyes társasági formák A korlátolt felelősségű társaság
Pénzügyi és szakmai elszámolás
Szolnok, február 22. Összeállította: Dr. Túróczi Imre Forrás: NAV Információs levelek 13. szám.
Integrált helyi fejlesztési akciók ösztönzése” c. 2002/2003 évi Phare program FIZETÉSI KÉRELMEK TIPIKUS HIBÁI Hayde Nóra, pénzügyi menedzser VÁTI Kht.
2014. Január 1-jétől várható számviteli változások
A felnőttképzéshez kapcsolódó jogszabályok változásai
A számvitel szerepe az adójogban
1 Változások az önkormányzatok évi tervezésének, gazdálkodásának szabályozásában.
A JOGI SZEMÉLY ÁLTALÁNOS SZABÁLYAI
ÖNKOMRÁNYZATI PÉNZÜGYI INNOVÁCIÓK május 30. hétfő U D V A R H E L Y I ü g y v é d e k PPP KONSTRUKCIÓK: A VÁLLALKOZÓI TŐKE, AZ ÖNKORMÁNYZATI.
Adatvédelmi alapelvek
Projekt adatlaphoz csatolandó dokumentumok 1. célterület Nyilatkozat a Helyi Akciócsoporttal való együttműködésről Nyilatkozat honlapon történő megjelenésről.
A FELNŐTTKÉPZÉSI TEVÉKENYSÉG FOLYTATÁSÁNAK ENGEDÉLYEZÉSE 2013
AZ EGYES SZOCIÁLIS, GYERMEKVÉDELMI, CSALÁDTÁMOGATÁSI, FOGYATÉKOSSÁGÜGYI ÉS FOGLALKOZTATÁSI TÁRGYÚ TÖRVÉNYEK MÓDOSÍTÁSÁRÓL SZÓLÓ ÉVI CLXXI. TÖRVÉNY.
2011. évi CLXXXVII. törvény a szakképzésről Hatályos: január 1-től.
KÖZHASZNÚ SZERVEZETEK. irányadó jogszabályok: az egyesületi jogról, a közhasznú jogállásról, valamint a civil szervezetek működéséről és támogatásáról.
A SZÁMVITELI TÖRVÉNY évi C. törvény
KÖNYVELÉSI TÉTELEK SZERKESZTÉSE, A SZÁMLAKERET
Az önkormányzati feladatellátást támogató informatikai infrastruktúra felülvizsgálata (ÁROP-1.A „Szervezetfejlesztés megvalósítása a.
Álláskeresőként történő nyilvántartás
CIVIL SZERVEZETEK, EGYÉB SZERVEZETEK SZABÁLYOZÁSA, A KÖZHASZNÚ JOGÁLLÁS CIVIL SZERVEZETEK, EGYÉB SZERVEZETEK SZABÁLYOZÁSA, A KÖZHASZNÚ JOGÁLLÁS Ferenczi.
Hulladékgazdálkodás önkormányzati feladatai december 6. Szeged Csongrád Megyei Kormányhivatal Törvényességi Felügyeleti Főosztály Dr. Balogh Zoltánné.
A Számvitelről szóló évi C. törvény módosításai Készítette: Szabó Gabriella.
A SZÁMVITELI TÖRVÉNY VÁLTOZÁSAI Készítette: Szűcs Krisztina.
Költségvetési szervezetek évi beszámolója. Vonatkozó jogszabályok: (1/2) évi XXXVIII. törvény az államháztartásról - 292/2009. (XII. 19.)
Adózói fórum – A végelszámolás számvitele „röviden” Kovács Lajos
Civil törvény és civil információs centrumok a közösségek megerősítéséért Dr. Latorcai Csaba helyettes államtitkár február 6. Emeri Erőforrások Minisztérima.
Kitöltési segédlet a zöldség-gyümölcs termelői csoportok beruházási támogatásához kapcsolódó B0471 nyomtatványhoz Mezőgazdasági és Vidékfejlesztési Hivatal.
1 Számvitel- pénzkezelés, vagyon elszámolás 2 Bevezetés Számviteli törvény változásai Indoka.
Helyszíni ellenőrzés Grigely Győző, KDRFÜ. Az ellenőrzés jogi háttere Támogatási Szerződés, ÁSZF 10. pont „Kedvezményezett a Szerződés aláírásával kötelezettséget.
Az államháztartási számvitel évi változása.
Számvitel S ZÁMVITEL. Számvitel Ormos Mihály, Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, Hol tartunk... Hiányzik egy jól strukturált rendszer.
Egyházak számvitele Horányi Márton. 296/2013. Korm. rendelet évi CCVI. tv Törvényi háttér:
SZÁMVITELI POLITIKA II.. 2© Deák István A lényegesség és a költség-haszon összevetése elvével összefüggő számvitelpolitikai döntések Mit tekint.
A SZÁMVITELRŐL SZÓLÓ ÉVI C. TÖRVÉNY MÓDOSÍTÁSAI
SZÁMVITEL.
SZÁMVITEL.
KÖNYVELÉSI TÉTELEK SZERKESZTÉSE, A SZÁMLAKERET
Törvények, rendeletek, szabályzatok Ellátottak és térítési díjak
Mikrogazdálkodói beszámoló magyar számviteli standard
Országgyűlési Képviselők választása április 8.
Pécs, szeptember 25. Jegyzői értekezlet Hatósági Főosztály Törvényességi Felügyeleti Osztály.
A SZÁMVITELI TÖRVÉNY évi C. törvény
Kötelezettségvállalás nyilvántartása, számvitele
Előadás másolata:

Gazdasági, ügyviteli kérdések, Libra Gondolatok az egyházi intézményekről szóló 2005. évi VIII. törvény tükrében

Az intézmény alapítás feltétele: 3. § (1) Az egyházi önkormányzat intézményt alapíthat és tarthat fenn, ha d) elfogadja a Magyarországi Evangélikus Egyház illetékes testületének szakmai irányítását, illetve felügyeletét, a 7. § (4) bekezdésben írt hozzájárulást megadja, 7. § (4) bekezdés „Az intézmény alapításának, illetve alapító okirata módosításának tényével egyidejűleg a fenntartó és az egyházi intézmény hozzájárul ahhoz, hogy a Magyarországi Evangélikus Egyház arra illetékes testülete, tisztségviselője az intézmény szakmai, törvényességi és gazdasági működése feltételeinek biztosítása érdekében dokumentumaiba és könyveibe betekintsen, felvilágosítást kérjen és kapjon, szükség esetén intézkedések megtételét kezdeményezze a fenntartónál, illetve az intézménynél.”

Fenntartói feladatok 8.§ (1) A fenntartó szakmai, törvényességi és gazdasági felügyeletének keretében legalább évente egyszer – szakértő részvételével - ellenőrzi és ennek alapján értékeli az intézmény működését. A fenntartó által évente meghatározott tartalmú értékelés az alábbi szempontok figyelembevételével kerül meghatározásra: a) az intézményi feladatellátás törvényességének, a szakmai programnak, illetve annak évente, a fenntartó által meghatározott részének megvalósulása, b) az intézmény működésének általános feltételei: a tárgyi, a személyi, gazdasági- pénzügyi feltételek folyamatos rendelkezésre állása, c) a szakmai működés, munkatervek hatékonysága, eredményessége, összhangban az intézményben folyó munkával, d) az intézmény szerepe a fenntartó egyházkormányzati szint, illetve az egyház és a területileg illetékes egyházközség életében. (2) Az intézmények feletti szakmai, törvényességi és gazdasági felügyeletet a fenntartó az illetékes országos bizottság és az országos iroda illetékes osztálya(i) szakmai iránymutatása, határozatába foglalt álláspontja alapján, véleményének beszerzését követően gyakorolja. Amennyiben a fenntartó ezek figyelmen kívül hagyásával gyakorolja fenntartói jogát, országos szabályrendeletben meghatározott jogkövetkezmény alkalmazható. (3) A szakmai, törvényességi és gazdasági felügyelet rendjének részletszabályait országos szabályrendelet rögzíti.

Az intézmény gazdálkodása 27.§ (1) Az intézmény anyagi eszközeivel – a fenntartó, valamint a Magyarországi Evangélikus Egyház gazdasági ellenőrzése és iránymutatása mellett, az elfogadott költségvetés keretében – önálló felelősséggel és elszámolási kötelezettséggel gazdálkodik. (2) A fenntartó felelőssége az, hogy – saját erejéből vagy más források bevonásával – gondoskodjék az intézmény működésének anyagi feltételeiről legalább azon a szinten, amelyen az azonos feladatkört ellátó állami, illetve önkormányzati intézmények működnek.

Költségvetés, beszámoló, könyvvezetés 29.§ (1) „Az intézmény évente köteles elkészíteni munkatervét, állománytábláját, költségvetését és beszámolóját. Az intézménynek rendelkeznie kell az állami és egyházi jogszabályokban írt szabályzatokkal is. (2) Az egyház egységes számviteli rendjének megteremtése érdekében az intézmény köteles a Magyarországi Evangélikus Egyház által alkalmazott könyvvezetési és beszámoló készítési rendszert alkalmazni, a nyilvántartásokat és dokumentációkat e rendszerben vezetni.” 74.§ (2) A diakóniai intézmény 50 fő feletti ellátotti létszám esetén jogszabályban előírt végzettségű, teljes munkaidejű gazdasági vezetőt köteles alkalmazni.

A Magyarországi Evangélikus Egyház, annak belső egyházi jogi személyeire vonatkozó szabályok - a számvitelről szóló 2000. évi C. törvény szabályozza a gazdasági élet szereplőinek könyvvezetési, beszámoló készítési, könyvvizsgálati, közzétételi, stb. rendjét, melyek általános szabályként az egyházakra, azok belső egyházi jogi személyeire is vonatkoznak. A számviteli törvény 178. § (1) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján az egyházi jogi személyek általánostól eltérő, speciális szabályait kormányrendelet tartalmazza. - az egyházi jogi személyek beszámoló készítési és könyvvezetési kötelezettségének sajátosságairól 218/2000. (XII. 11.) Korm. rendelet részletesen szabályozza az egyházi jogi személyek beszámoló készítési kötelezettségét, könyvvezetés módját, könyvvizsgálat, közzététel szabályait. (Az intézményi beszámolók alapját e kormányrendelet határozza meg.)

A Magyarországi Evangélikus Egyház, annak belső egyházi jogi személyeire vonatkozó szabályok 218/2000. (XII. 11.) Korm. rendelet 2. § A rendelet hatálya alá tartozik minden, az Etv.-ben meghatározottak szerint nyilvántartásba vett vallási közösség, felekezet, egyház, az egyház önálló szervezeti egysége és az egyház vallásos célra létesülő önálló szervezete (a továbbiakban együtt: egyházi jogi személy). 4. § (1) Az egyházi jogi személy a naptári évről a naptári év utolsó napjával beszámolót köteles készíteni, amelynek formáját az éves összes bevétel nagysága, valamint a könyvvezetés módja határozza meg. (7) Egyszerűsített éves beszámolót köteles készíteni és kettős könyvvitelt vezetni az az egyházi jogi személy, amelynél két egymást követő évben az alaptevékenységből, valamint a vonatkozó külön jogszabály szerint meghatározott vállalkozási tevékenységből származó éves bevétel együttes összege évenként meghaladja az 50 millió forintot.

Egységes ügyviteli rendszer: Libra A Magyarországi Evangélikus Egyház 2008. évben döntött az egységes ügyviteli rendszer (Libra) bevezetése mellett. Ezzel egyidejűleg az intézmények tekintetében: a nyilvántartások kettős könyvvitel szabályai szerinti vezetését a 218/2000. (XII. 11.) Korm. rendelet alapján egyszerűsített éves beszámoló készítését fogadta el, melyet a költségvetéshez kapcsolódóan kiegészített. Libra rendszer bevezetése fokozatosan történt: 2009-től oktatási intézmények és Magyarországi Evangélikus Egyház 2010-től országos fenntartású diakóniai intézmények többsége 2012-től minden országos fenntartású diakóniai intézmény és egyéb intézmények 2013-tól valamennyi intézmény (gyülekezeti fenntartású intézmények belépése) Beszámoló rendszere: a Libra rendszer bevetésétől függetlenül a beszámoló formája 2009. évtől megváltozott, a jelenleg használatban lévő beszámoló formájával azonosan került kialakításra.

Intézményi törvény – Keretmegállapodás – számviteli tartalom 3. § (4) A (3) bekezdés szerint előterjesztésnek tartalmaznia kell az alapításra vonatkozó feltételek fennállásán túlmenően az alábbiakat is: a) amennyiben az intézmény működésének tárgyi feltételéül szolgáló ingatlan nem az alapító, illetve nem a fenntartó tulajdonban áll, annak használatáról, a működtetés feltételeiről szóló, a tulajdonossal megkötött megállapodást; b) a helyileg illetékes egyházközséggel, annak lelkészeivel a kapcsolattartás és az együttműködés módjáról, formáiról való megállapodást.

Intézményi törvény – Keretmegállapodás – számviteli tartalom Tulajdonos – fenntartó – használó más-más jogi személy lehet, ennek alapján az ingatlan értéke, és az ingatlannal kapcsolatos kiadások, ráfordítások különböző helyen és módon kerülhetnek elszámolásra, kimutatásra: Intézmény az ingatlan tulajdonosa: a tulajdon az intézmény könyveiben kerül kimutatásra. az intézmény számolja el az értékcsökkenést az intézményt terheli az ingatlan használata során felmerült költségek, ráfordítások az ingatlanhoz kapcsolódó fenntartói pályázat esetén a beruházás, felújítás értéke a fenntartónál kerül kimutatásra, mint idegen tulajdonú ingatlanon végzett beruházás, mely után a fenntartó számolja el az értékcsökkenést.

Intézményi törvény – Keretmegállapodás – számviteli tartalom 2. A fenntartó a tulajdonos: az ingatlan tulajdon a fenntartó könyveiben kerül kimutatásra. a fenntartó számolja el a tulajdon értéke alapján számolt értékcsökkenést az intézmény számolja el a használat során felmerült költségeket, ráfordításokat (pl. rezsi költségek) megállapodás alapján a tulajdonos vagy az intézmény is elszámolhatja a beruházás, felújítás értékét. Amennyiben az intézmény végzi a beruházást, felújítást, annak értéke, mint idegen tulajdonú ingatlanon végzett beruházás értéke az intézmény könyveiben kerül kimutatásra, mely után az intézmény számol értékcsökkenést. fenntartói pályázat esetén az ingatlan tulajdon értékét a fenntartó saját nyilvántartásában megnöveli, utána értékcsökkenést számol el.

Intézményi törvény – Keretmegállapodás – számviteli tartalom 3. Harmadik fél (MEE, önkormányzat, stb.) esetében a tulajdon értékét a tulajdonos tartja nyilván saját vagyonaként. a tulajdon értéke sem a fenntartó, sem az intézmény könyveiben nem jelenhet meg, erre tekintettel értékcsökkenést elszámolni nem lehet. az intézmény számolja el a használat során felmerült költségeket, ráfordításokat (pl. rezsi költségek) megállapodás alapján a tulajdonos vagy az intézmény is elszámolhatja a beruházás, felújítás értékét. Amennyiben az intézmény végzi a beruházást, felújítást, annak értéke, mint idegen tulajdonú ingatlanon végzett beruházás értéke az intézmény könyveiben kerül kimutatásra, mely után az intézmény számol értékcsökkenést. az ingatlanhoz kapcsolódó pályázat esetén a pályázó (fenntartói pályázat esetén a fenntartó, intézményi pályázat esetén az intézmény) saját nyilvántartásában mutatja ki az idegen tulajdonú ingatlanon végzett beruházás értékét, mely alapján értékcsökkenést számol el.

Intézményi törvény – Keretmegállapodás – számviteli tartalom Mindezekből következően: ugyanazon ingatlannal kapcsolatban, egymással párhuzamosan több jogi személynél is történhet költség, ráfordítás elszámolás.

Intézményi lelkész alkalmazása, díjazása, teherviselés Az intézményi törvény értelmében oktatási és diakóniai intézmények körében intézményi lelkész foglalkoztatása kötelező. A foglalkoztatás a fenntartónál történik, minden esetben szolgálati jogviszony keretében. Intézmény típusától, méretétől függően eltérő szabályok érvényesek: teljes vagy részmunkaidőben díjazás ellenében vagy gyülekezeti szolgálati jogviszonya keretén belül külön díjazás nélkül.

Intézményi lelkész alkalmazása, díjazása, teherviselés A fenntartó és az intézmény megállapodása alapján az intézményi lelkész díjazásából eredő kiadásokat viselheti a fenntartó, vagy – megállapodás alapján – átháríthatja az intézményre. A MEE, mint fenntartó által kötött keretmegállapodásokban a költségeket áthárítja az alábbiak szerint: „Az intézmény működtetéséhez szorosan kapcsolódó, fenntartónál felmerülő intézményi lelkész foglalkoztatásával összefüggő, fenntartói határozatban rögzített költségek fedezete az intézményre tekintettel igényelt és befolyt normatíva, amelyből a fenntartó jogosult a költségek fedezetét– a költségvetési törvény által biztosított lehetőségeket figyelembe véve – visszatartani, vagy az intézménynek átadott támogatásból számla, számlával egy tekintet alá eső okirat alapján megfizettetni.”

Intézményi lelkész alkalmazása, díjazása, teherviselés Számviteli bizonylat: - kiállítása évente egy alkalommal – a bérszámfejtés lezárását követően - szolgálati szerződés alapján számított, várható összeg alapján havi előleg visszatartása az intézményre tekintettel kapott egyházi kiegészítő normatívából, - elszámolás a számviteli bizonylat kiállítását követően.

Számviteli bizonylat A számvitelről szóló 2000. évi C. törvény 166-167. § alapján meghatározott bizonylat: minden olyan a gazdálkodó által kiállított, készített, illetve a gazdálkodóval üzleti vagy egyéb kapcsolatban álló természetes személy vagy más gazdálkodó által kiállított, készített okmány (számla, szerződés, megállapodás, kimutatás, hitelintézeti bizonylat, bankkivonat, jogszabályi rendelkezés, egyéb ilyennek minősíthető irat) - függetlenül annak nyomdai vagy egyéb előállítási módjától -, amely a gazdasági esemény számviteli elszámolását (nyilvántartását) támasztja alá, alakilag és tartalmilag hitelesnek, megbízhatónak és helytállónak kell lennie, gazdasági esemény megtörténtének időszakában, magyar nyelven kell kiállítani,

Számviteli bizonylat Alaki és tartalmi kellékek: a) a bizonylat megnevezése és sorszáma vagy egyéb más azonosítója; b) a bizonylatot kiállító gazdálkodó (ezen belül a szervezeti egység) megjelölése; c) a gazdasági műveletet elrendelő személy vagy szervezet megjelölése, az utalványozó és a rendelkezés végrehajtását igazoló személy, valamint a szervezettől függően az ellenőr aláírása; a készletmozgások bizonylatain és a pénzkezelési bizonylatokon az átvevő, az ellennyugtákon a befizető aláírása; d) a bizonylat kiállításának időpontja, illetve - a gazdasági művelet jellegétől, időbeni hatályától függően - annak az időpontnak vagy időszaknak a megjelölése, amelyre a bizonylat adatait vonatkoztatni kell (a gazdasági művelet teljesítésének időpontja, időszaka); e) a (megtörtént) gazdasági művelet tartalmának leírása vagy megjelölése, a gazdasági művelet okozta változások mennyiségi, minőségi és - a gazdasági művelet jellegétől, a könyvviteli elszámolás rendjétől függően - értékbeni adatai; f) külső bizonylat esetében a bizonylatnak tartalmaznia kell többek között: a bizonylatot kiállító gazdálkodó nevét, címét; g) bizonylatok adatainak összesítése esetén az összesítés alapjául szolgáló bizonylatok körének, valamint annak az időszaknak a megjelölése, amelyre az összesítés vonatkozik; h) a könyvelés módjára, az érintett könyvviteli számlákra történő hivatkozás; i) a könyvviteli nyilvántartásokban történt rögzítés időpontja, igazolása; j) továbbá minden olyan adat, amelyet jogszabály előír.

Köszönöm figyelmüket! Készítette: Cservenák Anna