Környezeti nevelés az óvodában

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A tanulást és a megértést segítő módszerek alkalmazása
Advertisements

Korai fejlesztés a bölcsődénkben
ERDEI ÓVODA Gyöngyös Város Óvodái Platán Úti Tagóvodában
Környezettudatos magatartás segítése a katolikus óvodákban Vallásos és erkölcsi neveléssel foglalkozó munkacsoport
Szülői elégedettség mérés eredménye
„Művészettel a jövő művészeiért” TÁMOP-3. 1
Kis csoport szeptember
Bölcsőde – óvoda közös intézményként történő működtetése
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
Gyerekek a Biztos Kezdet Gyerekházban
Arany János Általános Iskola Kisújszállás, Kálvin u. 3.
Napocska Napköziotthon
Nem a tudás mennyisége a fontos, hanem a képességek fejlettsége
Változások – kompetenciafejlesztés az óvodai nevelésben
Kastélykert Körzeti Óvoda
TAPASZTALATOK AZ ÓVODAI NEVELÉS GYAKORLATÁBAN
A kisgyermekkori zenei nevelés jelentősége és alapelvei
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
„ Ha a jövő évről akarsz gondoskodni - vess magot Ha egy évtizeddel számolsz - ültess fát Ha terved egy életre szól - embert nevelj! ”
„Környezet- és egészségtudatos iskola” Magyar Bioetikai Társaság 20. Nemzetközi Konferenciája szeptember 21.
Módszertani megújulás a nevelő munkában
ONAP ↓ HELYI ÓVODAI PROGRAM ÜTEMTERV TERVEZET
Katica csoport Október Tűz modul
Esélyek teremtése gödrén
Biztoskezdet gondolat a falakon túl A gyerekházon túl is élnek.
Készítette: Lengyelné Bencsik Judit
Látható hangok Esztétikai foglalkozások 3-8 éves gyermekek
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
(Program-akkreditációs lajtsromszáma: PL-2661)
A zene transzfer hatása a roma gyermekek tehetséggondozásában
LÉPÉSRŐL – LÉPÉSRE program
Körlánc Egyesület.
A Köztársaság Téri Óvoda bemutatása
Óvodánk 6 csoportos, 135 férőhellyel rendelkezik.
Harmadik matematikakönyvem
A NEVELÉS TERÜLETEI.
A művészeti nevelés hozzájárulása az oktatási– nevelési folyamat interdiszciplináris jellegéhez az elemi osztályokban.
Deák Ferenc Általános Iskola és Napközi Otthonos Óvoda
Szeretettel köszöntöm
PROGRAM.
ÚT AZ ÖRÖKÖS ZÖLD ÓVODÁHOZ
„Migráns tanulók a magyar közoktatásban” Oktatási és Kulturális Minisztérium Társadalmi Megújulás Operatív Program „BÁBEL- interkulturális pedagógia porjekt”
Ötletek, javaslatok a kritériumok dokumentum szintű beépítésére
Óvodai környezeti nevelési program megvalósításának tapasztalatai a Duna-Ipoly Nemzeti Park Igazgatóság és Újbuda Önkormányzat közötti együttműködésben.
„A Zöld Óvoda megvalósult gyakorlata”
Rózsavizes Húsvét napját jöttem ma kívánni… Húsvét projekt a baracskai Kozma Ferenc Általános Iskola 3. osztályában március 17-március 25. készítette:
A néphagyományok, jeles napok, ünnepi szokások szerepe az óvodai nevelésben
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ ) II. SZAKASZ ” TÁMOP / Ébredő természet Kissné Papp Gyöngyi.
Út a sikeres tanuláshoz
Ének, zene, énekes játék, gyermektánc (2012!)
BIHARINÉ dr. KREKÓ ILONA főiskolai docens
Készítette: Borsiné Csontos Ilona óvodavezető h.
Budapest, A „fenntarthatóság” alappillérei Környezetvédelem Társadalom Gazdaság Megvalósulásának alapvető feltétele a szemléletváltás.
Csépai cigány hagyományok és megjelenítésük az óvodai nevelésben Készítette: Szabóné Bódi Dorina Óvodapedagógus Témavezető: Dr. Rigó Róbert főiskolai docens.
Összeállította: Szabó Ilona
MOTTÓ „Engem ne emeljen a magasba senki, ha nem tud addig tartani, amíg megnövök, hanem guggoljon ide mellém, ha nemcsak hallani, de érteni is akar, hogy.
Márkus Lászlóné Intézményvezető Közoktatási szakértő
Hogyan lesznek növendékeink iskolaérett gyermekek?
A viselkedés és az iskolaérettség kapcsolata
Készítette: Tóthné Babó Szilvia
A LURKÓ-TÁBOR, mint a jó gyakorlat dokumentációja
MOTTÓ „Engem ne emeljen a magasba senki,
A dajka a nevelés folyamatában
Égigérő mesefa Biblioterápiás foglalkozások az életminőség javításáért
avagy a megismerési folyamatok probléma alapú tervezése
DRÁMAPEDAGÓGIA ÓVODAPEDAGÓGUSI SZEMMEL
Szeretettel köszöntjük
Tanító szak, nappali- és levelező tagozat
HELYI ÉRTÉKEK KÖZVETÍTÉSE AZ ÓVODÁS GYERMEKEKNEK
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Előadás másolata:

Környezeti nevelés az óvodában

Az óvodai nevelés országos alapprogramja (255/2009. (XI. 20. ) Korm Az óvodai nevelés országos alapprogramja (255/2009. (XI.20.) Korm. Rendelettel módosított 137/1996. (VIII.28.) Korm. rendelet) Tevékenység formák: A külső világ tevékeny megismerése: „…A valóság felfedezése során pozitív érzelmi viszony alakul a természethez, az emberi alkotásokhoz, tanulja azok védelmét, az értékek megőrzését.” „A gyermek miközben felfedezi környezetét, olyan tapasztalatok birtokába jut, amelyek a környezetben való, életkorának megfelelő biztos eligazodáshoz, tájékozódáshoz szükségesek. Megismeri a szülőföld, az ott élő emberek, a hazai táj, a helyi hagyományok és néphagyományok, szokások, a családi és a tárgyi kultúra értékeit, megtanulja ezek szeretetét, védelmét is.” Az óvodapedagógus feladata, hogy tegye lehetővé a gyermek számára a környezet tevékeny megismerését. Biztosítson elegendő alkalmat, időt, helyet, eszközöket a spontán és szervezett tapasztalat- és ismeretszerzésre, a környezetkultúrára és a biztonságos életvitel szokásainak alakítására.”

Nevelésünk rendszere KÜLSŐ VILÁG TEVÉKENY MEGISMERÉSE KAPCSOLATOK MÁS NEVELÉSI SZÍNTEREKKEL Orvos védőnő Bölcsőde Közmű-velődési intézm. Speciális nevelési intézmé-nyek Iskola CSALÁD Más óvodák A NEVELÉS ALAPVETŐ KERETEI TEVÉKENYSÉG FORMÁK ÉLETMÓDALAKÍTÁS, GONDOZÁS, SZOCIALIZÁCIÓ HELYI PROGRAMHOZ KAPCSOLÓDÓ EGYÉB SZÍNTEREK ANYANYELVI NEVELÉS KOMMUNIKÁCIÓ MUNKA JELLEGŰ TEVÉKENYSÉGEK TANULÁS JÁTÉK CÉL, FELADAT MATEMATIKAI TARTALMÚ TAPASZTALATOK ESZTÉTIKAI NEVE-LÉS: VERS, MESE ÉNEK, ZENE, ÉNEKES JÁTÉK, RAJZOLÁS, MINTÁZÁS, KÉZI-MUNKA, MOZGÁS KÜLSŐ VILÁG TEVÉKENY MEGISMERÉSE

Nevelésünk alapelvei: - egészséges környezet biztosítása - nevelésünkben kapjon fő szerepet a játék - méltó helyen legyen a külső világ tevékeny megismerése

Nevelési céljaink: magatartás kialakítása tapasztalatszerzés - környezetszerető, környezetkímélő - komplex ismeretnyújtás, magatartás kialakítása tapasztalatszerzés - a 3-6-7 éves gyermekek sokoldalú, harmonikus fejlesztése és a következő életszakasz (iskolai élet) megkezdéséhez szükséges fejlettség elérésének elősegítése; - az életkori és egyéni sajátosságok, az eltérő fejlődési ütem, - a szociokulturális helyzet és fejlettség figyelembevétele; - a családi háttér értékeinek tiszteletben tartása.

SPECIFIKUMOK HELYI NEVELÉSI PROGRAM ALAPPROGRAM Állatok napja OKTÓBER András-nap NOVEMBER Adventi DECEMBER készülődés Téli érzékelő barlang JANUÁR Kiszézés FEBRUÁR ÁPRILIS Föld napja MÁRCIUS Víz napja, játszóház MÁJUS Madarak, fák napja foglalkozások szabadban NYÁRI ÉLET kézműves Szüret, szüreti bál SZEPTEMBER játszóház ŐSZI ÉRZÉKELŐ BARLANG TAVASZI ÉRZÉKELŐ BARLANG SPECIFIKUMOK HELYI NEVELÉSI PROGRAM ALAPPROGRAM PATAKPARTI SÉTÁK FELDERÍTŐ TÚRÁK VÍZ, LEVEGŐ, TALAJ VIZSGÁLATA NÖVÉNY-, TERMÉS GYŰJTÖGETÉS MADÁRMEGFIGYELÉS ÁLLAT-, NÖVÉNY ISMERET KIRÁNDULÁSOK BARANGOLÁSOK A KÍSÉRLETEKHEZ, A MEGFIGYELÉSHEZ HASZNÁLATA (NAGYÍTÓ, MIKROSZKÓP, TÁVCSŐ) ALKALMAZOTT ESZKÖZÖK BIZTONSÁGOS HATÁROZÓ KÖNYVEK HASZNÁLATA TEREPASZTAL KISKERT, VETEMÉNYEZÉS KÖRNYEZETI NEVELÉSÜNK SPECIÁLIS MODELLJE

Az egészséges életmód alakítása, gondozás Az egészséges táplálkozás biztosítása, ismerkedés az egészséges táplálkozási szokásokkal Az egészségmegőrzés szokásainak alakítása Az egészséges életvitel igényszintjének alakítása, annak folyamatos és minél hatékonyabb megismertetése …

Az érzelmi, mentális nevelés és szocializáció biztosítása Alakítsuk ki a pozitív viszonyulást a környezet élőlényeihez, a természeti és épített környezet értékeihez Erősítsük a szülőföldhöz, szülővároshoz való kötődést Ápoljuk hagyományainkat, népi kultúránkkal ismertessük meg a gyermekeket Az óvodában dolgozó felnőttek pozitív modellszerepének biztosítása – hitelesség!

Az értelmi nevelés, fejlesztés megvalósítása A gyermek spontán szerzett tapasztalatainak, ismereteinek bővítése, rendszerezése Olyan tanulási helyzetek teremtése, ahol érzékelheti, megtapasztalhatja, gyakorolhatja a különböző ismereteket A megismerési folyamatok (érzékelés, észlelés, emlékezet, figyelem, képzelet, gondolkodás) és a kreativitás fejlesztése Az egyéni képességek, a környezeti hatások (szűkebb és tágabb társadalmi környezet) figyelembevétele …

Az anyanyelvi nevelés, kommunikáció Az anyanyelvi nevelés olyan alap, amely minden tevékenységi formát áthat, a gyermeket a külvilág és a belső világ harmóniájára tanítja

Tevékenység formák 1. Játék A játékeszközök feladata, hogy elősegítsék a játék kiteljesedését Játékeszközök: - természetes anyagból - valósághűek legyenek Lehetnek: a természet által „elengedett” növényi részek (pl. gyökér, termés, kéreg), kavicsok, stb Óvónői feladat: - utánozható mintát adjunk - bevonható társak legyünk - segítsük a játékfolyamatot, ha elakad - játék tisztelete

Játéktevékenység

Ének, zene, énekes játék Célunk: Igényes zenei szemelvények válogatása, alkalmazása, közvetítése. Népi kultúránk az életkori sajátosságoknak megfelelő átörökítése. … Feladatunk: Tapasztalják meg a csendet, a környezet és a természet hangjait. (Minden hangnak a kiindulási alapja a csend.) A természet adta anyagok felhasználása zenei nevelésünk során. …

Rajzolás, mintázás, kézi munka Célunk: Egyéni fejlettségéhez mérten váljék befogadóvá a természet, a környezet szépségeire …. Feladatunk: Segítsük az esztétikus környezet felismerését, óvását, pozitív alakítását. A gyermekek kapjanak szabad alkotási lehetőségeket, megerősítést az egyéni, eredeti ötletek megvalósításához, hiszen a tevékenység öröme a fontos. Olyan természetes anyagokat (élő és élettelen) próbáljunk ki és használjunk, amelyek látása, hallása, tapintása, ízlelése komplex esztétikai élményt rejt magában. Irányítsuk rá a gyermekek figyelmét a természet színeire. Látassuk meg az évszakok változásainak árnyaltságát …

Rajzolás, mintázás, kézi munka

Mozgás A rendszeres gyalogtúrák, kirándulások, séták nemcsak a környezet megismerésére adnak széleskörű lehetőségeket, hanem az egészséges életmód alakítására, s ezen belül a szabadban való mozgás örömének átélésére is. A rendszeres családos kirándulások szintén teret adnak a szabad mozgás lehetőségének, ugyanakkor mintát is, a hasznos szabadidő eltöltéséhez.

Szabad mozgás öröme

A külső világ tevékeny megismerése, matematikai tartalmú tapasztalatok

Megjelenítés – megvalósulás Környezeti nevelésünk helyszínei Belső nevelési színtér Külső nevelés színtér Óvoda épülete Óvoda udvara - séták, barangolások - kirándulások (óvodai, csoportos, családos) - erdei óvoda - madarász ovi - jeles napokhoz kapcsolódó színterek - néphagyományhoz kapcsolódó színterek - gyermekek, szülők által használt közlekedők, helyiségek - csoportszobák - speciális nevelési színtér („érzékelő barlang”) - különböző talaj-, és domborzati viszonyok - virágos rész - kiskert - tanösvény - főleg természetes anyagból készült játékok - szabadtéri környezeti nevelést segítő eszközök Óvónők Dajkák

Óvoda

Óvoda

Speciális nevelési színtér „Őszi barlang”

Speciális nevelési színtér „Adventi barlang”

Speciális nevelési színtér „Vizes barlang”

Óvoda udvara

Környezeti nevelést segítő szabadtéri eszközök

Környezeti nevelést segítő szabadtéri eszközök

Környezeti nevelést segítő szabadtéri eszközök

Környezeti nevelést segítő szabadtéri eszközök

Séták, kirándulások

Erdei óvoda

Erdei óvoda

Madarász ovi

Jeles zöld napjaink Autómentes nap

Jeles zöld napjaink Állatok Napja

Jeles zöld napjaink Víz Világnapja

Jeles zöld napjaink Föld Napja

Jeles zöld napjaink Föld Napja

Jeles zöld napjaink Madarak, Fák Napja

Munka jellegű tevékenységek

A környezet- és természetvédelmi neveléshez kapcsolódó munka jellegű gyermeki tevékenységek: Alkalmanként: - környezetrendezés és gondozás, - jeles napok előtt anyaggyűjtés, dekoráció készítése, - patak környezetének tisztítása, - söprés, - kisebb kísérletezések, megfigyelések, - gyógynövény gyűjtés, - természetes anyagok gyűjtése, - szemétgyűjtés.

Évszakonként: Ősszel: - betakarítás, - feldolgozás, - eltevés, - befőzés, - falevelek összesöprése, - madáretetők készítése, - élősarokban gyűjtemények rendezése, átválogatása, - állatetetéshez szükséges magvak, termések begyűjtése. Télen: - hó eltakarítás, - folyamatos madáretetés, - szerszámok karbantartása, - csiráztatás, - növények átteleltetése, - magok gyűjtése a palántázáshoz.

Tavasszal: - cserepes növények ültetése, - átültetések, - bokrok, talaj tisztítása, - talaj előkészítése (kiskert), - kerti munkák (vetés, palántázás, öntözés, gyomlálás), - kerti padok, asztalok, játszóhelyek tisztítása, - madáretetők begyűjtése és karbantartása. Nyáron: - folyamatos kézi gyomlálás, - gereblyézés, - medence tisztításában segédkezés, - lenyírt fű elszállításában segédkezés, szénagyűjtés, - komposztálás, - öntözés, - termések begyűjtése, - gyógynövények szárítása. .

Néphagyomány ápolása /Kodály Zoltán/ „Kultúrát nem lehet örökölni, az elődök kultúrája egy-kettőre elpárolog, ha minden nemzedék újra, meg újra meg nem szerzi magának” /Kodály Zoltán/

Néphagyomány ápolás célja értékközvetítés – érzelmi élet gazdagítás az élet tiszteletére nevelés közösségformálás anyanyelvi kultúra ápolása helyes magatartási, cselekvési módok közvetítése identitás tudat erősítése…

Óvodánk hagyományápolása Szüret és az ehhez kapcsolódó tánc- és játszóház András napi vásár Adventi játszóház Kiszézés Húsvéti játszóház Pünkösdölés

Megtisztelő figyelmüket köszönöm! Surányiné Palkó Eleonóra óvodavezető Szűrcsapó Óvoda Szombathely, Szűrcsapó u. 43. Tel/Fax: 06-94/506-994 suranyine.eleonora@int.szombathely.hu www.szombathelyiovodak.hu