általános tájékoztató

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Bérkompenzáció teljesítésének munkaügyi ellenőrzése 2012 Irányadó eljárásjogi szabályok.
Advertisements

A Kormányzati szolgálati és a közszolgálati jogviszony
MUNKAÜGYI HATÓSÁGI ELLENŐRZÉSEK Dr. Tihanyi Tamás
2014 MUNKAJOGI ELŐADÁS.
Harmadik országbeli állampolgárok a magyarországi munkaerőpiacon

8. Tétel Vállalkozásában lehetősége nyílik alkalmanként foglalkoztatni még egy fodrászt. Határozza meg, hogy mely foglalkoztatási forma keretén belül.
Az új Mt. munkaidőre vonatkozó szabályai
A részmunkaidő speciális esetei az új Munka Törvénykönyvében
Átirányítás, kiküldetés, kirendelés Szombathely,
A munkaügyi ellenőrzés tapasztalatai és a 2012
Szakemberek – Szakértők melyikből – mennyit ? XII. FOE Szakmai Napok Balatonalmádi 2012.
Bukarest április1 A munkáltató tájékoztatási kötelezettsége -
A munkaszerződés december Dudás Katalin. A munkaszerződés szerepe jogviszony-alapító jogviszony-alapító tartalommegállapító tartalommegállapító.
2010. december Dudás Katalin
 a legszükségesebb garanciális szabályokat tartalmazza  tág teret ad az egyéni és kollektív alkunak  egyszerűbb szabályozásokat foglal magában.
Állam munkavédelmi feladatai
Munkajogi alapismeretek
Tájékoztatás a „bérkompenzáció” ellenőrzéséről
1 Foglalkoztatási formák, díjazásuk Munkaidő és a kapcsolódó nyilvántartások november 23. Gottgeisl Rita.
MUNKÁLTATÓ ÉS AZ ÜZEMI TANÁCS KAPCSOLATA (Mt. 267.§)
VMKH MMSZSZ Munkaügyi Felügyelősége Munkaügyi ellenőrzés
MUNKAÜGYI HATÓSÁGI ELLENŐRZÉSEK
A munkaügyi ellenőrzés tapasztalatai és a évi jogszabályváltozások Katonáné Papp Ágnes munkaügyi igazgatóhelyettes Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Kormányhivatal.
Tisztelettel köszöntöm a konferencia résztvevőit! Nagy Endre bányafelügyeleti főmérnök Pécsi Bányakapitányság Nagy Endre bányafelügyeleti főmérnök Pécsi.
Új Munka Törvénykönyve: új lehetőségek a munkaügyi működésben
2010. December Dudás Katalin
Előadó: Bellovicz Gyula igazságügyi szakértő
1 TÁJÉKOZTATÓ A START, A START PLUSZ ÉS A START EXTRA KÁRTYA SZABÁLYAINAK VÁLTOZÁSÁRÓL ÉS EGY ÚJ JÁRULÉKKEDVEZMÉNY BEVEZETÉSÉRŐL  A START PLUSZ, illetve.
Időközi adatszolgáltatások teljesítése
Munkaszervezési ismeretek
Munkavédelem és Munkaügy Bács-Kiskun megyében
„Jogszerű? Legyen!- JOGSEGÉLY+ Mini Szakmai Konferencia”
Munkaerő-kölcsönzés A munkaerő-kölcsönzés különös szabályai.
A MUNKAVÁLLALÁS ALAPVETŐ SZABÁLYAI
KÖZPONTI MUNKAHELYMEGŐRZŐ TÁMOGATÁSI RENDSZER (1991. IV. tv. Flt; 6/1996. MÜM rendelet; 1/2009. MAT határozat) Németh Zsolt igazgató Nyugat-dunántúli Regionális.
Vállalkozási feltételek Németországban vállalkozási szerződések teljesítéséhez Koji László elnök Építési Vállalkozók Országos Szakszövetsége 1013.
A bedolgozói munkaviszony (jogviszony) fogalma, létesítés szabályai, a munkavégzés helye, a munkáltató utasítás joga, bérezés.
A MUNKAJOGI JOGFORRÁSOK RENDSZERE
BEVEZETÉS A KOLLEKTÍV MUNKAJOGBA
A munkavédelmi hatóság évi ellenőrzési tapasztalatai és az idei évi célkitűzések Munkavédelmi és Katasztrófavédelmi (ADR) Konferencia a Zala Megyei.
A felsőoktatási gyakorlóhelyek nyilvántartása november 27. Laczky Gabriella.
Munkavédelmi érdekképviselet és érdekegyeztetés Összeállította: dr. Váró György.
Könyvelői klub Bérkompenzáció Bérkompenzáció Magyar Közlöny: évi 157 száma 299/2011. (XII. 22.) Korm. rendelet A munkabérek nettó értékének.
P est Megyei Kormányhivatal M unkavédelmi és Munkaügyi Szakigazgatási Szervének M unkaügyi Felügyelősége Készítette: Dr. Mészáros Enikő Frissítve: 2013.
A munkavédelmi hatóság évi ellenőrzési tapasztalatai és az idei évi célkitűzések „A biztonságos és egészséges munkahelyekért” Munkavédelmi konferencia.
Az új Munka Törvénykönyve 2012:I. tv április 20.
KEMKH Munkavédelmi és Munkaügyi Szakigazgatási Szerve évi hatósági irányelvei, hatósági ellenőrzési terve Emődi Ferencné január.
2012. ÉVI I. TÖRVÉNY A MUNKA TÖRVÉNYKÖNYVÉRŐL A munka díjazása Nemzeti Munkaügyi Hivatal Munkavédelmi és Munkaügyi Igazgatóság 2012.
Munkajogi ismeretek.
A SZAKSZERVEZETEKRE VONATKOZÓ ÚJ SZABÁLYOZÁS Dr. Fodor T. Gábor Ügyvéd Székesfehérvár, május 17.
MUNKAÜGYI FELÜGYELŐSÉGI NYÍLT NAP ÁPRILIS 03.
A bejelentések alapján lefolytatott munkaügyi ellenőrzések tapasztalatai dr. Bérdi András igazgató Győr-Moson-Sopron Megyei Kormányhivatal Munkavédelmi.
A foglalkoztatáshoz nyújtható támogatás forrása, célja, alanya és felhasználása Magyar Köztársaság éves költségvetéséről szóló törvényében Célja: foglalkoztatás.
§ Törvényen kívül és belül §. Atipikus foglalkoztatás az Mt-ben Az atipikus foglalkoztatási formákat az Mt. „A munkaviszony egyes típusaira vonatkozó.
Katonáné Papp Ágnes főosztályvezető-helyettes Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Kormányhivatal Foglalkoztatási Főosztály Munkavédelmi és Munkaügyi Ellenőrzési.
A szabadságra vonatkozó szabályok XI. Fejezet Weberné dr. Erős Anikó Tolna Megyei Kormányhivatal Munkavédelmi és Munkaügyi Szakigazgatási Szerv.
2014. I. negyedév munkaügyi ellenőrzési tapasztalatai!
MUNKAIDŐ 2. rész.
Egyszerűsített foglalkoztatás szabályai
Met. módosítás július 01..
14. A foglalkoztatással kapcsolatos munkaügyi feladatok – Mutassa be a munkaviszony létesítésének és megszüntetésének szabályait! – Foglalja össze, hogy.
E-ügyintézés az adózásban 2006.
Szociális foglalkoztatás aktualitásai
2015. évi tapasztalatok, évi ellenőrzési irányelvek
Munkaügy
A MUNKAJOGI JOGFORRÁSOK RENDSZERE
Dr. Pál Lajos ügyvéd A munkaidő megszervezése Pályavasúti Dolgozók Szakszervezete Budapest, november.
Krity Csilla Katolikus Pedagógiai Intézet
A munka díjazása.
Előadás másolata:

általános tájékoztató MUNKAÜGYI HATÓSÁGI ELLENŐRZÉSEK általános tájékoztató munkáltatói fórumokra

Munkaügyi hatósági ellenőrzések Az ellenőrzéseket folytató szervezet: a fővárosi és megyei kormányhivatalok munkavédelmi és munkaügyi szakigazgatási szervei (munkaügyi felügyelőségek) Szakmai irányítás: Nemzeti Munkaügyi Hivatal Munkavédelmi és Munkaügyi Igazgatóság (323/2011. (XII. 28.) Korm. rendelet) Az ellenőrzések jogszabályi háttere: A munkaügyi ellenőrzésről szóló 1996. évi LXXV. tv. (Met.) A felügyelő a foglalkoztató valamennyi munkahelyén külön engedély és előzetes bejelentési kötelesség nélkül ellenőrzést tarthat. Ellenőrzési hatáskör: Met. 3. § (1) bek. Intézkedési hatáskör: Met. 6. § (1) bek.

2014. évi munkaügyi ellenőrzési irányelv Általános elvek az Egyszerű Állam című középtávú kormányzati program egyes feladatainak módosításáról szóló 1416/2012. (X. 1.) Korm. határozatban foglaltakkal összhangban célja különösen a munkaügyi előírások végrehajtását szolgáló felvilágosító tevékenység (tanácsadás) további megerősítése, annak elősegítése, hogy a munkavállalók alapvető jogai érvényesüljenek, rendelkezzenek rendezett jogviszonnyal, csökkenjen a jogkövető vállalkozások versenyhátránya, és ez segítse a munkahelyek megtartását, illetve az új, legális (adózó) munkahelyek létesítését, a közigazgatás szolgáltató elvének erősítése, a munkavállaló garanciális jogainak érvényesítését, egyben a prevenciót szolgáló intézkedések alkalmazása

2014. évi munkaügyi ellenőrzési irányelv A munkaügyi ellenőrzés elvei legalább félévente két nyílt nap formájában közvetlen tájékoztatás biztosítása az alapvető foglalkoztatási szabályokról kiemelt feladat a munkaszerződés, illetőleg az adóhatósági bejelentés nélküli foglalkoztatás feltárása, a munkavállalók anyagi és munkával kapcsolatos érdekeinek biztosítása az ellenőrzések arányos ágazati elosztása (legalább 10 %-a a személy- és vagyonvédelem, továbbá 5 %-a a javítási tevékenységet folytató munkáltatóknál) bejelentés nélküli foglalkoztatás feltárása esetén utóellenőrzés évente legalább egy alkalommal az illetékességi terület foglalkoztatási helyzetére reagáló akcióellenőrzés, célvizsgálat

2014. évi országos hatósági ellenőrzési terv Az ellenőrzés tárgya 2014. március-április: védett munkavállalók foglalkoztatásának célellenőrzése - nők, fiatalkorúak, megváltozott munkaképességűek foglalkoztatásának vizsgálata, annak érdekében, hogy a munkaügyi hatóság az általánosnál kiszolgáltatottabb helyzetben lévő munkavállalók foglalkoztatásának helyzetéről, illetve a vonatkozó szabályok érvényesüléséről reprezentatív adatokat szerezzen 2014. június-július: a munkavállalók jogviszonyának rendezettsége érdekében a foglalkoztatására vonatkozó alapvető szabályok érvényre juttatására irányuló akcióellenőrzés („fertőzött” ágazatok) c) 2014. október-november: a munkabérrel kapcsolatos szabályok célellenőrzése a 2012. évi I. törvény gyakorlati érvényesülésének vizsgálata érdekében

Statisztika 2013

„Feketemunka” a munkaviszony munkaszerződéssel jön létre (Mt. 42. § (1). bek.) – kötelező írásbeliség (Mt. 44. §) a bejelentési kötelezettséget az adózás rendjéről szóló 2003. évi XCII. Törvény 16. § (4) bekezdése és az egyszerűsített foglalkoztatásról szóló 2010. évi LXXV. tv. (Efo tv.) 11. §-a szabályozza, a legnagyobb problémát a bejelentés elmulasztása vagy késedelmes megtétele okozza: a bejelentést a biztosítás kezdetére vonatkozóan legkésőbb a biztosítási jogviszony első napján, a foglalkoztatás megkezdése előtt kell teljesíteni a bejelentés ideje előtti munkavégzés „feketemunka” megállapítását vonhatja maga után (kivétel: Met. 6/A § (2) a) pont: az ellenőrzés ideje későbbi, mint a bejelentés ideje)

Munkabér (483/2013. (XII.17.) Korm.r.) minimálbér: alapbérként legalább a kötelező legkisebb munkabért kell meghatározni; havibér: 101 500,-Ft/hó/bruttó; órabér: 584,- Ft/óra/bruttó. garantált bérminimum: legalább középfokú iskolai végzettséget vagy középfokú szakképzettséget igénylő munkakörben; havibér: 118 000,- Ft/hó/bruttó, órabér: 679,- Ft/óra/bruttó. garantált bér: a kizárólag teljesítménybérrel díjazott munkavállaló esetén legalább az alapbér felét elérő garantált bér megállapítása is kötelező Kinek jár minimálbér és kinek garantált bérminimum? – bírói jogértelmezés: két feltétel együttes megléte esetén kötelező garantált bérminimum fizetése: a munkakör betöltéséhez szükséges a végzettség és ténylegesen rendelkezik is az adott munkakört betöltő munkavállaló a szükséges végzettséggel.

Munkabér védelme a kifizetett munkabér elszámolásáról a tárgyhónapot követő hónap tizedik napjáig írásbeli tájékoztatást kell adni (úgy, hogy a munkavállaló az elszámolás helyességét, a levonások jogcímét és összegét ellenőrizni tudja) a munkabért a tárgyhónapot követő hónap tizedik napjáig ki kell fizetni a munkáltató követelését a munkabérből csak akkor vonhatja le, ha a munkavállaló előzetesen hozzájárult (a levonásmentes munkabér részig), vagy ha az előlegnyújtásból ered Elszámolás a munkaviszony megszűnésekor munkáltatói felmondás esetén legkésőbb az utolsó munkában töltött napon, egyébként legkésőbb a munkaviszony megszűnésétől számított ötödik munkanapon a munkavállaló részére ki kell fizetni a munkabérét, egyéb járandóságait, valamint ki kell adni a munkaviszonyra vonatkozó szabályban és egyéb jogszabályokban előírt igazolásokat

Mt. módosítás 2014. 01. 01-től: Mt. 96. § (2) A munkáltató a munkaidő beosztásának jogát – a munkavégzés önálló megszervezésére tekintettel – a munkavállaló számára írásban átengedheti (kötetlen munkarend). A munkarend kötetlen jellegét nem érinti, ha a munkavállaló a munkaköri feladatok egy részét sajátos jellegüknél fogva meghatározott időpontban vagy időszakban teljesítheti. Tehát a kötetlen munkarend fogalmából kikerült a munkakör jellegére, illetve a heti átlagban legalább a napi munkaidő felének önálló beosztására történő utalás (kógens)

Mt. módosítás 2014. 01. 01-től: Mt. 123. § (6) A munkáltató – a felek naptári évre kötött megállapodása alapján – a 117. § szerinti szabadságot (életkor után járó pótszabadságot) az esedékesség évét követő év végéig adja ki. Tehát a felek – hangsúlyozottan naptári évre kötött – megállapodásával nem az alapszabadság és az életkor után járó pótszabadság harmada, hanem az Mt. 117. § szerinti életkor után járó pótszabadság adható ki az esedékesség évét követő év végéig (KSZ a munkavállaló javára eltérhet)

A kötelező bírságkiszabás esetei 1. Met. 6/A. § (1) A felügyelő köteles javaslatot tenni munkaügyi bírság kiszabására, valamint a munkaügyi bírság kiszabása nem mellőzhető, ha a foglalkoztató a) a munkavállalói jogalanyisággal kapcsolatos életkori feltételekre (ideértve a gyermekmunka tilalmát is) vonatkozó rendelkezéseket megsértette, b) a foglalkoztatásra irányuló jogviszony létesítésével összefüggésben nem tett eleget az adózás rendjéről szóló 2003. évi XCII. törvény 16. § (4) bekezdés a) pontjában, illetve az egyszerűsített foglalkoztatásról szóló 2010. évi LXXV. törvény 11. §-ában foglalt bejelentési kötelezettségének, c) a jogszabályban vagy kollektív szerződésben megállapított munkabér összegére és a kifizetés határidejére vonatkozó rendelkezéseket megsértette, ide nem értve a felszámolási eljárás alatt álló foglalkoztatót, vagy d) hatósági nyilvántartásba vétel hiányában folytat munkaerő-kölcsönzésre irányuló tevékenységet.

A kötelező bírságkiszabás esetei 2. Leggyakoribb a bejelentési kötelezettség megsértése miatti kötelező bírságkiszabás. A jogszabályban vagy kollektív szerződésben megállapított munkabér összegére és a kifizetés határidejére vonatkozó rendelkezések megsértésének megállapítása esetén, mindig van lehetősége a munkáltatónak a bírság elkerülésére. (2) Nem szabható ki munkaügyi bírság, ha c) a foglalkoztató a munkavállaló részére ki nem fizetett a jogszabályban vagy kollektív szerződésben megállapított munkabért az eljárás során kitűzött határidőn belül kifizeti. A munkaügyi ellenőrzés célja e körben az, hogy a munkáltató ne bírságra fordítsa a rendelkezésére álló pénzeszközöket, hanem elsődlegesen a munkavállalók számára biztosítsa az alapvető anyagi jogosultságot, azaz a munkabért és a pótlékokat.

ELÉRHETŐSÉGEK: Tel: 06-94/513-720; 522-610 E-mail: vas-kh-mmszsz@ommf.gov.hu Cím: 9700 Szombathely, Hargita u. 7. Vas Megyei Kormányhivatal Munkaügyi Felügyelősége

Köszönöm a figyelmet! www.munka.hu