Felnőttképzési törvény végrehajtási rendeletei

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Uniós fejlesztések a köznevelésben - A pedagógiai- szakmai ellenőrzés rendszere
Advertisements

2013. évi LXXVII. törvény a felnőttképzésről
JOGSZABÁLYI VÁLTOZÁSOK A TOVÁBBKÉPZÉS TERÜLETÉN
JOGSZABÁLYI VÁLTOZÁSOK A TOVÁBBKÉPZÉS TERÜLETÉN
Kreditpontokkal kapcsolatos tájékoztatás
2013. évi LXXVII. tv. főbb rendelkezései
Uniós fejlesztések a köznevelésben - A pedagógiai- szakmai ellenőrzés rendszere
1 A felnőttképzés aktuális jogi környezete Nagy Zsolt.
Szakemberek – Szakértők melyikből – mennyit ? XII. FOE Szakmai Napok Balatonalmádi 2012.
A piacgazdaságra nyitott rugalmas képzési rendszer intézményi jogi megvalósulása. A szak- és felnőtt képzőkkel szemben támasztott szakmai jogi feltételek.
Nyitórendezvény „Szak-nyelv-tudás” – Az idegen nyelvi képzési rendszer fejlesztése a Debreceni Egyetemen TÁMOP D-12/1/KONV
Akkreditált intézmények és programok ellenőrzése Jókai István a FAT elnöke.
Felnőttképzési akkreditáció. Jogszabályi háttér  a felnőttképzésről szóló évi CI. törvény  a felnőttképzést folytató intézmények és a felnőttképzési.
A projektek megvalósítása I.
Intézmény-akkreditáció a felnőttképzésről szóló évi CI. törvény és végrehajtási rendeletei szerint Eger, november 15.
Felnőttképzési workshop
Állam munkavédelmi feladatai
A gyakorlatvezető mentor
Jelentések Munkakezdő jelentések Időközi jelentések  Támogatási szerződés által meghatározott időpontokban és/vagy mérföldkövenként  Tartalma: az adott.
Az OKJ bevezetésének, a szakmai vizsgáztatásnak jogszabályi háttere.
TÁMOP 3.1.5/ – 0001 PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
TÁMOP 3.1.5/ PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
TÁMOP szakmai támogatás Educatio Nonprofit Kft
A FELNŐTTKÉPZÉS AKTUÁLIS KÉRDÉSEI Soós Roland ÉRÁK május 29.
A szakképzési jogcím rendelet (139/2008. (X. 22.) FVM r.) módosítása (2010. okt. 1.) Készítette: Wayda Imre vez. főtanácsos vez. főtanácsos Földművelésügyi.
Készítette: Hegyesi- Németh Márta MPI Győr, április 29.
Ajánlás-változások Pedagógus-továbbképzés „Kongresszus után - a változások folyamatában” Konferencia Csillag Márta Budapest, május 27.
HEFOP hét: az ISO 9001:2008-es szabványnak megfelelő minőségirányítási rendszer II. rész A diákhoz itt kellene beszúrni a tanári magyarázatokat.
A felnőttképzéshez kapcsolódó jogszabályok változásai
ÚMFT TÁMOP / „A képzés minőségének és tartalmának fejlesztése” Juhászné Víg Éva programvezető május 26.
1 NÉHÁNY GONDOLAT AZ (INTÉZMÉNY) AKKREDITÁCIÓ MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSSAL KAPCSOLATOS KÉRDÉSEIRŐL Dr. Veress Gábor egyetemi tanár MAB, január 22.
LB értékelési módszerek, technikák MAB Budapest, 2007 január 17. Topár József.
Felnőttképzési bázisközpontok és hálózat fejlesztése projekt K o d o l á n y i János Főiskola.
TÁMOP /1. és TÁMOP /2. A korai beavatkozást középpontba helyező Biztos Kezdet programok elterjesztése országos szinten, kiemelt figyelemmel.
Vállalati tanácsadás pályázatainak értékelése
Vállalati kapcsolatok fejlesztése Nógrád Megyei Szakképzés-szervezési Társulás.
A Nógrád TISZK nyomonkövetési és pályakövetési rendszer modelljének, ezen belül a partneri igény és elégedettség mérési rendszerének kidolgozása. Salgótarján.
A szakképzés tartalmi szabályozása - Moduláris, kompetencialapú szakképzés -
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt Az intézményi fejlesztési terv Krajcsovicz Ágnes dél-alföldi.

A FELNŐTTKÉPZÉSI TEVÉKENYSÉG FOLYTATÁSÁNAK ENGEDÉLYEZÉSE 2013
INTÉZMÉNYI KÖR NYILVÁNTARTÁS AKKREDITÁCIÓ ENGEDÉLYEZÉS.
2014. november Rendek Tímea
JOGSZABÁLYI VÁLTOZÁSOK A TOVÁBBKÉPZÉS TERÜLETÉN
Szakképzési közfeladatok a Kamarában
Ki az a mentortanár? „az a pedagógiai gyakorlattal rendelkező tanár, aki tapasztalatai és a továbbképzésben szerzett speciális képzettsége eredményeként.
Startol a tanfelügyelet – összefoglaló a legfontosabb változásokról, kiegészítésekről Maus Pál szakmai vezető TÁMOP
A felsőoktatási gyakorlóhelyek nyilvántartása november 27. Laczky Gabriella.
A FEJÉR MEGYEI GYERMEKVÉDELMI KÖZPONT ÉS TERÜLETI GYERMEKVÉDELMI SZAKSZOLGÁLAT PÁLYÁZATAI A TÁMOP KERETÉBEN PROJEKT ZÁRÓ NAP:
Heves Megyei Pedagógiai Intézet 3300 Eger, Szvorényi u. 27. Pf.:196, Telefon:36/ , Fax:36/ , Honlap:
A FEJÉR MEGYEI GYERMEKVÉDELMI KÖZPONT ÉS TERÜLETI GYERMEKVÉDELMI SZAKSZOLGÁLAT PÁLYÁZATAI A TÁMOP KERETÉBEN PROJEKT ZÁRÓ NAP:
Helyszíni ellenőrzés Grigely Győző, KDRFÜ. Az ellenőrzés jogi háttere Támogatási Szerződés, ÁSZF 10. pont „Kedvezményezett a Szerződés aláírásával kötelezettséget.
„Újra tanulok” A Nemzeti Munkaügyi Hivatal képzési stratégiája Bálint István Foglalkoztatási főigazgató-helyettes.
1 XIV. Országos Minőségellenőrzési Továbbképzés MER ellenőrzések módszertana Siófok, Munkácsi Márta A Minőségellenőrzési Bizottság tagja.
1 SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL (SZÖM) 1 2 A SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL Komplex eszköz a teljes körű intézményi önértékeléshez, és ez által az.
A pénzügyi szolgáltatások közvetítőit érintő jogszabályi változások
Általános tájékoztatás az építőipari regisztrációról Az építőipari kivitelező vállalkozások regisztrációjának gyakorlati tudnivalói Győr, december.
Pedagógusok felkészítése a pedagógusok előmeneteli rendszeréhez kapcsolódó feladatok ellátására Kontakt képzés TÁMOP „Köznevelési.
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET TERVEI 2008
A Gyulahús Kft. szerepe a projekt megvalósításban
Önértékelési projektterv
MINŐSÉGBIZTOSÍTÁS A FELNŐTTKÉPZÉSBEN
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET TÖREKVÉSEI 2007
SZAKKÉPZÉSI MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSI KERETRENDSZER (SZMBK) 11. előadás
Megjelent a végrehajtási rendelet!
Králik Tibor igazgató, minőségfejlesztési szakértő
Egészségügyi ellátás tárgyi és humán erőforrás feltételeinek szabályozása.
Felnőttképzési Szakértők Országos Egyesülete
A magyar felnőttképzés rendszere - a szakértők szemével
Az SZMBK Intézményi Modell
Előadás másolata:

Felnőttképzési törvény végrehajtási rendeletei

Jogszabály tervezetek Kormányrendelet a felnőttképzési tevékenység folytatásához szükséges engedélyezési eljárás és követelményrendszerre, a felnőttképzést folytató intézmények nyilvántartásának vezetésére, valamint a felnőttképzést folytató intézmények ellenőrzésére vonatkozó részletes szabályokról

Nyilvántartás, benyújtás Engedéllyel rendelkezők nyilvántartása On-line felületen megtalálható elektronikus űrlap kitöltésével Programok benyújtása előzetes szakértői véleménnyel Vagyoni biztosítékra vonatkozó szerződés

Személyi feltételek Szakmai vezető pedagógiai, andragógiai főiskolai, vagy egyetemi végzettségét igazoló oklevél – munkaviszony – 3 év felnőttképzési szakmai gyakorlat Oktatónál nem elvárás a munkaviszony Szakmai képzés elméleti oktatói – szakképzési törvény Szakmai gyakorlati oktató – szakirányú szakképzettség, öt éves gyakorlat

Nyelv - tanárok Általános nyelvi képzés: nyelvtanár adott nyelvből; anyanyelvi tanár – nyelvtanár, KER C1 – 30 % Szaknyelv: szakmai képzettség + KER C1; nyelvtanár – KER C1

Tárgyi feltételek Képzési programnak megfelelő tárgyi feltételek Meg kell felelnie az oktatási intézményekre előírt szabványoknak, vagy az azokkal egyenértékű építési és műszaki előírásoknak

a terem alapterülete nem lehet kevesebb, mint 1,5 m2/fő   A B C Helyiségek Mennyiségi mutató Megjegyzés 1 Tanterem I. képzési helyszínenként*, egyidejűleg képzésben lévő – maximum 30 fős - csoportonként 1 a terem alapterülete nem lehet kevesebb, mint 1,5 m2/fő 2 Adminisztrációs iroda és irattár intézményenként 1 3 Ügyfélszolgálati helyiség vagy pult intézményenként, elérhetőség jelzésével képzési helyszínenként 4 Kiszolgáló helyiségek: 4.1 WC helyiség képzési helyszínenként és nemenként 1-1 az egy időben jelen lévő résztvevői létszám figyelembevételével 4.2 WC helyiség és mosdó mozgáskorlátozottak számára felszerelve érintett létszám szerint ahol mozgáskorlátozott résztvevőket képeznek 4.3 Kerekesszék-tároló képzési helyszínenként, szintenként 1

  A B C Eszköz, berendezés Mennyiségi mutató Megjegyzés 1 Tanterem 1.1 Tanulóasztalok, székek, vagy írólapos székek résztvevők létszámának figyelembe vételével mozgáskorlátozottak, középsúlyos értelmi fogyatékosok és gyengénlátók esetén állítható magasságú, dönthető lapú, peremes, egyszemélyes asztalok; gyengénlátóknál - szükség szerint - egyéni megvilágítási lehetőséggel; mozgáskorlátozottak székei állítható magasságú ülőkével, lábtartóval. 1.2 Tanári asztal, szék tantermenként 1 1.3 Tábla 2 Számítástechnikai szaktanterem (a tantermi alapfelszereléseken felül) maximum 25 fő 2.1 Tábla vagy flipchart 2.2 Számítógépasztal résztvevőnként 1 2.3 Számítógép, internet hozzáféréssel, perifériákkal résztvevőnként 1 felszerelés 2.4 Informatikai szoftverek, programok szükség szerint a képzési program előírásai szerint 2.5 Szkenner 2.6 Nyomtató

Nyelvi szaktanterem (a tantermi alapfelszereléseken felül) 3 Nyelvi szaktanterem (a tantermi alapfelszereléseken felül) maximum 16 fő   3.1 Hangrögzítő és -lejátszó eszköz (pl.: magnetofon, CD író-olvasó) 1 3.2 Álló- és mozgóképvetítő eszköz szükség szerint 3.3 Nyelvoktató szoftverek 4 Egyéb eszközök 4.1 Fénymásoló intézményenként 1 4.2 Számítógép internet hozzáféréssel, perifériákkal 4.3 Hang és képlejátszásra alkalmas eszköz vagy eszközök

Egyéb feltételek miniszter rendeletében meghatározott minőségbiztosítási keretrendszernek megfelelően kidolgozott minőségbiztosítási rendszer a felnőttképzési információs rendszer működtetéséhez szükséges feltételek az ügyfélszolgálati és panaszkezelési rendszer működtetéséhez szükséges feltételek meghatározta a tartalmilag ellenőrizhető, számszerűsíthető minőségcélokat a kérelem benyújtását követő évre

Vagyoni biztosíték Felnőttképzési tevékenység teljes időtartama Az előlegként befizetett képzési díj azon részének a visszafizetése céljából, amelyre a képzés bármely okból történő ellehetetlenülése miatt az intézmény már nem nyújtott szolgáltatást Bankgarancia; biztosítás; lekötött pénzösszeg Kettő százalék legalább egy millió forint

Problémák, kérdések Helyszín – telephely – helyszíni szemle Minőségcélok Éves OKJ-s vizsgaeredmények javulása Nyelvvizsgát tett személyek aránya nyelvenként Becsült lemorzsolódási arány Képzések elégedettségmérésének évi átlageredményére vonatkozó célkitűzés MIR két évenkénti értékelése – olyan szervezet által, aki minősített keretrendszerrel rendelkezik

Problémák, kérdések Elégedettségmérés – legalább 15 perc, legfeljebb 15 kérdés A kötelező kérdésekre adott válaszok átlageredményét képzésenként és kérdésenként az intézmény továbbítja a felnőttképzési információs rendszerbe. A szakértő a folyamatban lévő képzés ellenőrzése keretében elméleti órát, gyakorlati képzést látogat.

Óralátogatás A szakértő a (2) bekezdés szerinti látogatás keretében megvizsgálja, hogy a) az oktatók megfelelően vezetik-e a haladási naplót, és a jelenlévő képzésben résztvevők aláírása szerepel-e a jelenléti íven, b) a folyamatban lévő képzés a felnőttképzési információs rendszerben jelzett ütemezés szerint halad-e, c) a tanóra, illetve a gyakorlati képzés tartalmában a képzési program megvalósulását szolgálja-e, d) az oktató által alkalmazott módszerek a szakmai és a pedagógiai, andragógiai követelményeknek megfelelnek-e. A szakértő az óralátogatáson szerzett tapasztalatairól - a foglalkozást követően - a felnőttképzést folytató intézmény vezetőjének jelenlétében megbeszélést tart az oktatóval, melynek során ismerteti a látogatás során szerzett tapasztalatait.

Jó dolgok Engedélyezett képzési programját módosíthatja – előzetes minősítés Az egységes dokumentum elektronikus formában is vezethető, ha az oktatók és a résztvevők elektronikus aláírása megfelel az elektronikus aláírásról szóló törvényben foglalt rendelkezéseknek.

Miniszteri rendeletek I. a felnőttképzési tevékenység folytatásának engedélyezési eljárása során fizetendő igazgatási szolgáltatási díj mértékéről, befizetésének és felhasználásának szabályairól, valamint a felnőttképzést folytató intézmények ellenőrzése során kiszabott bírság befizetésének rendjéről

OKJ, egyéb szakmai, nyelvi, egyéb Módosítás: az Fktv. 1. § (2) bekezdés a)-c) pont szerinti képzési kört érintő kérelem benyújtása esetén 103 000 forint összegű alapdíj és a kérelemhez mellékelt képzési programonként 68 000 forint összegű kiegészítő díj az Fktv. 1. § (2) bekezdés d) pont szerinti képzési kört érintő kérelem benyújtása esetén 23 000 forint Kiegészítés: az Fktv. 1. § (2) bekezdés a)-c) pont szerinti képzési kört érintő kérelem benyújtása esetén 63 000 forint összegű alapdíj és a kérelemhez mellékelt képzési programonként 68 000 forint összegű kiegészítő díj az Fktv. 1. § (2) bekezdés a)-d) pont szerinti képzési kört érintő bejelentés benyújtása esetén képzési körönként 12 000 forint

Miniszteri rendelet II. a felnőttképzési minőségbiztosítási keretrendszerről, valamint a Felnőttképzési Szakértői Bizottság tagjairól, feladatairól és működésének részletes szabályairól

Alapelvek a) tükrözze azt, hogy irányítási folyamatainak középpontjában a képzés minőségének emelése áll, b) a képzés feltételeinek folyamatos fejlesztésére irányul, c) önértékelésre épüljön, d) a személyi feltételek folyamatos fejlesztésére irányuló szemléletet tükrözzön és segítse elő az oktatók továbbképzését és önképzését a képzés minőségének javítása érdekében, e) járuljon hozzá ahhoz, hogy az intézmény képzési tevékenységével kapcsolatos változtatások, a szolgáltatások minőségének javítása adatokon és visszajelzéseken alapuljon, f) a képzési tevékenység külső és belső résztvevőinek bevonására épüljön, g) legyen összhangban az intézmény méretével és képzéseinek összetettségével

Dokumentumok Programok ba) a képzési programok és tananyagok tervezésével és tartalmi felülvizsgálatával kapcsolatos eljárást, eljárásokat, bb) a képzési programok végrehajtásához szükséges személyi és tárgyi feltételek, pénzügyi források biztosítására vonatkozó eljárást, eljárásokat, bc) a képzésben résztvevő felnőttek előrehaladásának és teljesítményének figyelemmel kisérésére vonatkozó módszereket, bd) a munkáltatók és a munkaerőpiac egyéb szervezetei képzési programokkal kapcsolatos véleménye visszacsatolására vonatkozó eljárást, eljárásokat, be) a képzési programok nyilvánosságával kapcsolatos eljárást, eljárásokat;

Oktatók ca) az oktatók alkalmazásával kapcsolatos követelményeket és eljárást, eljárásokat, cb) az oktatók kompetenciáinak fejlesztésével kapcsolatos módszereket, cc) az oktatók teljesítményével kapcsolatos visszacsatolásra vonatkozó eljárást, eljárásokat;

Információs rendszer da) a képzésben résztvevő felnőttek tanulási eredményeivel kapcsolatos adatok gyűjtésére és elemzésére, db) a képzésben résztvevő felnőttek elégedettség-mérésével kapcsolatos adatok gyűjtésére és elemzésére, dc) az oktatói teljesítményekkel kapcsolatos adatok gyűjtésére és elemzésére, dd) az intézmény rendelkezésére álló erőforrások hatékonyságával kapcsolatos adatok gyűjtésére és elemzésére, de) a képzésekkel megszerzett kompetenciák munkaerő-piaci hasznosulásával kapcsolatos adatok gyűjtésére és elemzésére, df) az intézmény tevékenységével összefüggő információ nyilvánosságával összefüggő eljárásra, eljárásokra;

És még Panaszkezelés Eltérések kezelése – helyesbítő tevékenységek Önértékelésre vonatkozó eljárás A felnőttképzést folytató intézmény önértékelésének gyakoriságáról maga dönt. Tartalmi elemekhez tartozó minőségi jellemzőket (indikátorokat) kell meghatározni. Célérték eltérés esetén okfeltárást kell végezni.

Miniszteri rendelet III. a felnőttképzési szakmai programkövetelmények nyilvántartásba vételének követelményeiről és eljárási rendjéről, valamint a szakmai végzettség megszerzésének igazolásáról

Felnőttképzési intézmények felkészülése az új felnőttképzési szabályozási rendszer követelményeire Fókuszban a TÁMOP 2.2.7. C pályázat Adultus Felnőttképzést, Szakképzést Támogató Közhasznú Alapítvány

A pályázatról Jogi forma Árbevétel Konvergencia régióban bejegyzett székhelyen, telephelyen megvalósuló fejlesztés Összeghatár és közbeszerzés Kötelezően megvalósítandó tevékenységek

Fenntartási kötelezettség A pályázónak/kedvezményezettnek a pályázati támogatás visszafizetésének terhe mellett vállalnia kell, hogy a projekt keretében beszerzett eszközöket, létrehozott kapacitásokat, szolgáltatásokat a projekt befejezését követően legalább három évig fenntartja.

Fő fejlesztési fókuszok A tartalom A hatékonyság és szervezettség A minőség A TÁMOP 2.2.7. C-ben - egyszerűsítve Programok átdolgozása, fejlesztés Informatikai támogatás, szoftver Folyamat, tevékenység és szervezetfejlesztés - Minőségbiztosítási rendszer kialakítása

A program A cél Mit tartalmaz Piacképes tartalom Szervezett képzési folyamat Garanciák a megrendelőnek Érintettek profi tájékoztatása Bemeneti kompetencia mérés megalapozása Előzetes tudásszint mérés megalapozása Jó tananyag Költséghatékonyság A képzés célját Kimeneti követelményeket Módszereket Munkaformákat Szervezési információkat Kapcsolódási pontokat – KER, MKKR Szakirodalmat Az alkalmazott tananyagokat

A programszakértő Mit kell tudnia? Kínálat - kereslet Ismeri és alkalmazza a pedagógiai és andragógiai fogalmakat Készített programot. Megvalósított programot. Ismeri az akkreditációs folyamatot. Fejlesztett tananyagot. Ismeri, alkalmazza a jogszabályokat. Amíg kötelező volt a képzés – kb. 100 szakértő képzése. FSZOE: 150 tag Hány alkalmas szakértő van? 4000x5 modul 8 hónap alatt 20.000 szakértői nap 250 jó szakértő kerestetik – szűk keresztmetszet!!!

A szoftver/információs rendszer Hogyan válasszak? Mi van a piacon? Referenciák/cégméret Használhatóság – ne túl sok funkciót/program a középpontban. Adaptálhatóság Realizálható költségcsökkentés Ár és fenntarthatóság Betanulási, bevezetési idő Ötnél kevesebb kipróbált alkalmazás. Kevés képző intézmény, aki alkalmaz ilyen eszközt. Elvárt éves árbevétel minimuma: 1.000.000 Ft-tól – 65.000 Ft-ig Maximális éves ráfordítás Legtöbb felnőttképző 300.000 Ft-ig tolerálja a ráfordításokat.

Alap és választható Alap: Választható: Adminisztráció, szerződéskezelés, programkezelés, tájékoztatási funkciók stb. Adatszolgáltatás (FINY2; OSAP) Választható: E-learning keretrendszer, tanulási környezet, e-portfólió kezelő Projektmenedzsment modul Számlázási modul Előzetes tudásmérő, elégedettségmérő és bemeneti kompetencia mérő modul

Minőségbiztosítás Milyen szakértőt válasszak? Minőségbiztosítás – választási szempontok? Ismeri-e az intézményi folyamatokat? Van intézményvezetői tapasztalata? Van minőségbiztosítási tudása? Ért a pedagógiai, andragógiai méréshez, értékeléshez? Van informatikai eszközismerete? Milyen rendszer? Milyen működő elemei vannak? Milyen hasznos eszközöket foglal magába? Milyen hosszú az útmutatója? Mennyire támogatja a fejlesztést? Ahol nem használ, ugye nem árt? 400 Intézmény x 10 nap/8 hónap/2=250 szakértő – Tapasztalati számok hasonlóak a programszakértők esetében ismertetettekhez, de nagyobbak az elvárások.

Szervezetfejlesztés, tevékenység fejlesztése Marketing és piacépítés Felnőttképzési piaci helyzetfelmérés és stratégia Web marketing eszközök Innováció, kutatásfejlesztés Felnőttképzés és az innováció határterületei Forrásbevonási lehetőségek felkutatása, felkészítés források fogadására.