Intuitív szakértői módszerek

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Beszámoló elemzése. A gazdasági elemzések  A vezetői döntéseket előkészítő, tervadatokkal, tervszámokkal végrehajtott ún. prospektív elemzések (előzetes.
Advertisements

A kollektív munkajogi szabályozás az új munka törvénykönyvében.
TÖRTÉNELEM ÉRETTSÉGI A VIZSGA LEÍRÁSA VÁLTOZÁSOK január 1-től.
2011. évi zárás Készítette: Juhász Ágnes. 1. Zárást megelőző feladatok  Leltározás  Folyószámla egyeztetés (kapcsolt vállalkozásoktól egyenlegkérés)
A tanításra és tanulásra fordított idő nemzetközi és kutatási adatok tükrében Imre Anna Oktatáskutató és fejlesztő Intézet Berekfürdő, Február 4.
AZ ISKOLA–EGÉSZSÉG KÖZPONT – FORMA ÉS TARTALOM A TÁMOP KIEMELT PROJEKT KÖZNEVELÉSI ALPROJEKTJÉNEK CÉLJAI, A MEGVALÓSÍTÁS MÓDSZEREI ÉS A SZAKMAI.
Komárom – Esztergom Megyei Fejlesztési és Képzési Bizottság Hiányszakmák.
TÁMOP program a Dél-alföldi Régióban Dél-alföldi Regionális Munkaügyi Központ.
A FELNŐTTKÉPZÉSI A FELNŐTTKÉPZÉSI INTÉZMÉNYEK HATÉKONYSÁGÁNAK VIZSGÁLATA Felnőttképzők Szövetsége Borsi Árpád Budapest, december 10.
A képzett szakemberekért AZ ÖNÉRTÉKELÉS FOGALMA, LÉNYEGE, SZEREPE A MINŐSÉGFEJLESZTÉSBEN 3.2. előadás.
1 Az önértékelés mint projekt 6. előadás 1 2 Az előadás tartalmi elemei  A projekt fogalma  A projektek elemei  A projekt szervezete  Projektfázisok.
Oktatói elvárások, oktatói vélemények a hallgatókról Cserné dr. Adermann Gizella egyetemi docens DUE.
A vállalatok marketingtevékenysége és a Magyar Marketing Szövetség megítélése Kutatási eredmények az MMSZ részére (2008. július)
A szaktanácsadás szolgáltatási terület dokumentációja Némethné Józsa Ágnes Intézményfejlesztési referens.
Gazdasági jog IV. Előadás Egyes társasági formák Közkeresleti társaság, betéti társaság.
KÉPZŐ- ÉS IPARMŰVÉSZET ISMERETEK ÁGAZATI SZAKMAI ÉRETTSÉGI VIZSGA (középszintű) május-június.
A év értékelése és a év újdonságai
TEROTECHNOLÓGIA Az állóeszközök újratermelési folyamata.
Gazdasági informatika - bevezető
Széchenyi Programirodák szervezete és működése
Palotás József elnök Felnőttképzési Szakértők Országos Egyesülete
Az „első lépés” TÁMOP
Megjegyzések Dinya László vitaindító tanulmányához
Muraközy Balázs: Mely vállalatok válnak gazellává?
A kérdőívek, a kérdőívszerkesztés szabályai
Pályaválasztási tanácsadás
Dr. Kovács László Főtitkár
Kihívások a LEADER program eredményes végrehajtásában
Becslés gyakorlat november 3.
Szupergyors Internet Program (SZIP) Jogi akadálymentesítés megvalósítása: Jogalkotással is támogatjuk a fejlesztéseket dr. Pócza András főosztályvezető.
A közigazgatással foglalkozó tudományok
Termékmenedzser A MOM Zrt. 140 éve működő magyar vállalkozás, több, mint 100 évnyi vízmérő gyártásban szerzett tapasztalattal. Piacvezetők vagyunk a vízmérés.
Ács Szabina Kommunikáció és Médiatudomány
Kommunikáció a könyvvizsgálatban
Az aktív korúak ellátására való jogosultság megállapítása
A pedagógus-életpályamodell, a minősítés rendszere
szakmai referens, országos versenyszervező
CSOPORT - A minőségellenőrök egy megfelelő csoportja
Szervezetfejlesztés II. előadás
Konfliktusok az iskolában
Környezeti teljesítményértékelés
KOSSUTH LAJOS KÖZOKTATÁSI INTÉZMÉNY OROSHÁZA
Statisztika 10 évf. 3 osztály 82 tanuló 9 évf. 4+1 osztály 118 tanuló Minden osztályt külön pedagógus javított 8 fő - részben of, ha vállalta.
Tájékoztató a évi OSAP teljesüléséről
SZÁMVITEL.
VÁRATLAN MŰSZAKI ESEMÉNYEK
Közigazgatási alapvizsga a Probono rendszerben
középfokú felvételi eljárás
Foglalkoztatási és Szociális Hivatal
Önkormányzati Fejlesztések Figyelemmel kísérése II.
Compliance és Corporate Governance
tanév 1. félévében szakmai gyakorlatot teljesítőknek
Környezeti Kontrolling
TÁMOP A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése – Regionális workshop Zétényi Ákos.
Az iskolai szervezet és fejlesztése
KÖFOP VEKOP A közszolgáltatás komplex kompetencia, életpálya-program és oktatás technológiai fejlesztése A Döntőbizottság tapasztalatai.
Szerzője Konzulens neve
Tájékoztatás a évi Országos Statisztikai Adatfelvételi Program (OSAP) teljesüléséről az Országos Statisztikai Tanács és a Nemzeti Statisztikai Koordinációs.
Háztartási termelés, család, életciklus
Magyar Könyvvizsgálói Kamara XVIII. Országos Konferenciája II
Készletek transzformációja
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 8
I. HELYZETFELMÉRÉSI SZINT FOLYAMATA 3. FEJLESZTÉSI FÁZIS 10. előadás
A piaci árak alakulása Bevezetés Mi a vizsgált probléma?
Dél-dunántúli Regionális Munkaügyi Központ
Áramlástan mérés beszámoló előadás
A szőlőtermelők integrációja
Stratégiai gondolkodás
Az aktív korúak ellátására való jogosultság megállapítása
Szabálytalanságkezelés
Előadás másolata:

Intuitív szakértői módszerek Döntéselőkészítés módszertana Horváthné Csolák Erika

Múlt-Jelen-Jövő kapcsolat Egyensúlyi helyzet A-B B-C Teljes konfliktus C-E E-F Részleges konfliktus: B-D D-E F E D A B C

Kollektív szakértői véleményezés Szóbeli Írásbeli Visszacsatolásos v. visszacsatolás nélküli

Kiemelt jelentőségük: Új jelenség, információhiány. Van információ, de nem kvantitatív. A befolyásoló tényezők száma sok, hatásuk nehezen felismerhető. Döntési idő lerövidülése.

Szakértők kiválasztása Adott kérdésben kompetens Kompetencia vizsgálat: Előzetes: Grigorov, objektív és szubjektív értékelés valamilyen átfogó, témához kapcsolódó kérdéssel kapcsolatban. Két értékelés átlaga alapján, az átlag felettieket meghívják. (az elbizakodott, és kishitű szakértők nem jók)

Utólagos kompetencia vizsgálat: Helmer Tények tükrében, abszolút és relatív mérőszámként a bekövetkezett előrejelzések vizsgálata.

Szakértői véleménykérés formái Szóbeli véleménykérés Klasszikus brainstorming Anonim brainstorming Didaktikus brainstorming Destruktív-konstruktív brainstorming Philips 66 Kreatív együttműködés Szinektika

Írásbeli véleménykérés Visszacsatolás nélküli Brain-writing Visszacsatolásos Delphi SEER Cross Impact

Klasszikus brainstorming: Ötletroham, objektív hozzászólások Fontos szabályok: csak új ötlet, ne legyen ismétlés, és tilos a véleménynyilvánítás (taps, fütty) Hasznossági mutató: hasznosítható javaslat/összes javaslat Anonim brainstorming: Előző hibáit kiküszöböli, papírra írják le ötleteiket és a levezető elnök ismerteti ezeket, utána vita. Didaktikus brainstorming: A bonyolult problémákat körülhatárolható egységekre bontják, ezeket elemzik, majd összeáll belőle a teljes kép.

Destruktív-konstruktív brainstorming Problémák felsorolásával ösztönzik a szakértőket megoldási javaslatokra. (pl. Miért nem lehet az értékesítést növelni? ) problémaorientált megoldás, nagyon jó a hatékonyságuk. Philips 66 - 6 szakértő, és mindenki 6 percig beszélhet, téma nagyságától függően változhat: 99, 1212, Klasszikus Brainstroming terjedelmességét csökkenti. Kreatív együttműködés: Bonyolult kérdéseknél a szakértők gondolkodási időt kapnak, majd folytatják az eszmecserét.

Szinektika Átmenet a szóbeli és írásbeli formák között. Bonyolultabb döntéseknél is használható. Hosszú előkészítést igényel, majd utána egy szóbeli konferencián születik döntés.

Írásbeli módszerek, visszacsatolás nélküliek Brainwriting Írásban ötletelnek 6-3-5 brainwriting 6 főből álló szakértői csoport a kérdésre 5 perc alatt 3 javaslatot kell tegyen -- > 18 javaslat feldolgozása Brainwriting-pool 4-8 szakember lapra ötletel, és a lapokat kicserélik, az alapján folytatják az ötletelést

Írásbeli módszerek, visszacsatolásos Delphi – módszer Több fordulós, szakértőknek kiküldik a kérdőíveket, azokat visszaküldve értékelik azokat. Ez alapján újabb kérdőívet szerkesztenek… 3-5 forduló SEER – módszer (Események újraértékelésének és felülvizsgálatának módszere) Delphi továbbfejlesztése, mintaelőrejelzést adnak, ami vitára sarkall… Cross-Impact módszer (Kölcsönhatás módszer) Bayes-i valószínűségre épít, valószínűtlen bekövetkezés: 0, összefüggésrendszert is igyekszik feltárni.

Köszönöm a figyelmet! stcsera@uni-miskolc.hu