10. Vorlesung: Neurosenlehre I.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
SZÁMVITEL MSC 2012/2013 SZIGORLATI TÉTELEK Pénzügyi számviteli elemzések.
Advertisements

A HELYI ÉS A TELEPÜLÉSI ADÓRENDELETEK SZABÁLYOZÁSÁNAK EGYES KÉRDÉSEI.
Az óvodai matematikai nevelés elvei, céljai, feladatai Tk. 29.old. Kissné Zsámboki Réka NYME-BPK.
Emberformáló folyamatok Dr. Molnár Béla Ph.D. főiskolai docens.
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése 1. Kommunikáció, a meggyőző kommunikáció.
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Ruska Mónika – Mobilitás Országos Ifjúsági Szolgálat - Fiatalok Lendületben Programiroda.
Elhárító mechanizmusok. A szorongásról A szorongás két típusa ( ) A szorongás két típusa ( ) reális szorongás neurotikus szorongás: a.
Az információs forradalom  Minden jog fenntartva.
„ Tágas városom kis lakásra cserélem” Hajléktalanok önálló lakhatásának elősegítése, munkaerő-piaci integrációjának megalapozása TÁMOP /
Informatikai rendszerek általános jellemzői 1.Hierarchikus felépítés Rendszer → alrendszer->... → egyedi komponens 2.Az elemi komponensek halmaza absztrakciófüggő.
Projekt módszer óvodai alkalmazásának egy lehetséges változata Encsen „Jó gyakorlat” bemutatása Sárospatak, Léportné Temesvári Ildikó és Zsiros.
Regős Gábor Könyvelőirodák Országos Szövetségének elnöke Hagyományos számlázás sajátosságai integrált környezetben KÖNYVELŐIRODÁK ORSZÁGOS SZÖVETSÉGE
BEST-INVEST Független Biztosításközvetítő Kft.. Összes biztosítási díjbevétel 2004 (600 Mrd Ft)
Kereskedelmi jog V. Előadás Egyes társasági formák A korlátolt felelősségű társaság.
Gazdasági jog IV. Előadás Egyes társasági formák Közkeresleti társaság, betéti társaság.
A székesfehérvári fiatalok helyzete
Kockázat és megbízhatóság
Berényi Eszter – Damásdi Judit
HÁZASSÁGI PEREK február 27. Jogász szak, nappali
Reflexiók a társadalmi és a nonbusiness marketing fogalmi kérdéseihez
I. Demográfia Alapfogalmak Adatforrások
Az „első lépés” TÁMOP
10. Vorlesung: Neurosenlehre I.- II.
A kérdőívek, a kérdőívszerkesztés szabályai
A jogérvényesítés módjai, lehetőségei, eszközei
1Transzplantációs Alapítvány
PÁPA MEGYEI FÓRUM.
Jogi alapismeretek 2013.
RIT terápia Csoportterápiás módszer fiatal dadogók számára
A közigazgatással foglalkozó tudományok
Kiskunfélegyháza Város Polgármesteri Hivatal
Káros szenvedélyek A szenvedélybetegség – másként addikció vagy kóros szenvedély – hátrányos helyzetbe hozhatja az érintett személyt és környezetét is,
Észlelés és egyéni döntéshozatal, tanulás
AZONOSÍTÁS emlék: ET-TT viszonylagosság
Kockázat és megbízhatóság
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS
Levegőtisztaság-védelem 6. előadás
Követelményelemzés Cél: A rendszer tervezése, a feladatok leosztása.
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM
Környezeti teljesítményértékelés
Vállalati brosúra A cég általános célkitűzése
Tájékoztató a évi OSAP teljesüléséről
Visual Studio Code Metrics
Tömör testmodellek globális kapcsolatai
A jogviszonyok sajátosságai
Innovációs képesség és jólét összefüggései
2. Bevezetés A programozásba
Kvantitatív módszerek
Kiskunfélegyháza Város Polgármesteri Hivatal
középfokú felvételi eljárás
Nemeskocs Község Önkormányzatának Településkép-védelmi Rendelete
AVL fák.
INFOÉRA Zsakó László Informatikai tanárszak problémái ELTE Informatikai Kar Juhász István-Zsakó László: Informatikai.
A villamos installáció problémái a tűzvédelem szempontjából
Környezeti Kontrolling
A csoportok tanulása, mint a szervezeti tanulás alapja
Tájékoztatás a évi Országos Statisztikai Adatfelvételi Program (OSAP) teljesüléséről az Országos Statisztikai Tanács és a Nemzeti Statisztikai Koordinációs.
Könyvbemutató rendezvény, OEE Bajai Csoport, Pörböly,
Megfigyelés és kísérlet
A Közbeszerzési Döntőbizottság tapasztalatai Dr
Magyar Könyvvizsgálói Kamara XVIII. Országos Konferenciája II
A számítógép története
A turizmus tendenciáinak vizsgálata Magyarországon
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 8
Viccesen kreatív és teljesen interaktív!
A tudáspiacok.
Gadamer ( ) filozófiai hermeneutikája
A geometriai transzformációk
Krízisintervenció A jövő nemzedékének segítői –
REGIONÁLIS KÉPZÉS REGIONÁLIS KÉPZÉS.
Előadás másolata:

10. Vorlesung: Neurosenlehre I. Allgemeine Beschreibung der neurotischen Zustände

Geschichte des Begriffes „Neurose” Cullen (XVIII. Jh): Fieber Kachexien Lokale Erkrankungen Neurosen Neurose: Coma Adynamia Spasmus Vesania

Klassische Neurosenkategorien Hysteria (Briquet, Charcot) Neurasthenia (Beard, 1869) Psychasthenia (Janet 1909) Aktualneurose und Psychoneurose (Freud)

Negative Kriterien der Neurosen Kein organischer Befund Keine neurologische Symptome Keine Psychose (adequates Realitätsverhältnis)

Psychoreaktive Krankheitsbilder Neurotische, stressbedingte und somatoforme Störungen (ICD 10 F40-48) Verhaltensstörungen mit somatischen Symptomen (ICD 10 F50-59) Einige kinderpsychiatrische Störungen Adaptationsstörungen

Symptome der psychoreaktiven Störungen Vegetative symptome Desorganisation des Verhaltens Einengung des Denkens Subjektives Leiden

Klinische Bilder der psychoreaktiven Störungen (Bräutigam) Einfache Konflikt-reaktion Erschöpfungsreaktion Trauerreaktion „Faktiziöse” Störung Reaktionen auf extreme Umstände, akute Stress-Störung

Komponenten der Neurosen Störung des Verhaltens, der Erlebnisweise und des Vegetativums Ungünstige genetische– und Sozialisationseinflüsse Vulnerabilität der Persönlichkeit Pathologische Verhältnisse mit der Umgebung

Aetiopathogenetische Einteilung der Neurosen Primäre neurotische Entwicklung Sekundäre neurotische Entwicklung

Elemente der kognitiven Vulnerabilität Eigenartigkeit der Denkweise Logische Fehler Dysfunktionelle Attitüde Automatische Gedanken A gondolkodás, tágabban az információfeldolgozás sajátosságai többek között egy általános negatív preferenciában, valamint sajátos logikai hibák formájában nyilvánulnak meg, amelyek az információkat sajátos attitűdök (diszfunkcionális sémák) csatornáiba kényszerítik. Szociális fóbiák esetén a diszfunkcionális beállítódások a megmérettetéssel, a vizsgaszituációval, az ismeretlenekkel kapcsolatosak elsősorban.

Angststörungen (ICD-10) Generalisierte Angst Panikstörung Phobien Zwangssyndrome Posttraumatische Stress-Störung Neurotisch-affektive Störung (Dysthymie)

Angststörungen (DSM-IV TR) Panikstörung ohne Agoraphobie Panikstörung mit Agoraphobie Agoraphobie ohne Panikstörung Spezifische Phobie Soziale Phobie (Soziale Angststörung) Zwangsstörung Posttraumatische Stress-Störung Akute Stress-Störung Generalisierte Angststörung Angst vor Gesundheitsstörungen Substanz-bedingte Angststörung A DSM – IV átdolgozott változata (TR) a pánik zavar és az agorafóbia önálló kategóriáját megszűntette, és a fenti tünetcsoportokban oldotta fel.

Strukturbildung der Angst A szorongásos zavarok diagnosztikai felosztása egy olyan logikai sort képez, amely az alapvető pszichopatológiai jelenség, a szorongás „természetrajzával” függ össze. Régi megállapítás, hogy a szorongás „tárgyat keres magának”. A tárgykeresés során a szorongás struktúrát ölt, s a tünetek egyre markánsabb vonásokat vesznek fel. A szociális fóbiák esetén a szorongás elsősorban a szociális térrel kapcsolatos. Ez a fejlődés párhuzamba állítható a freudi aktuálneurózis – pszichoneurózis koncepcióval. A strukturált szorongás szubjektíve könnyebben elviselhető, mert a létezés egyes területei ezáltal szorongás-mentessé válthatnak. Míg a generalizált szorongás bármely helyzetben előfordulhat, a fóbiák már csak bizonyos, kiemelt területekre korlátozódnak. Igaz, nagy árat kell érte fizetni, az élettér jelentős beszűkülését, vagy bizonyos, idegen magatartás-elemek megjelenését kell áldozatul hozni (kényszercselekvések).

Die soziale Phobie (nach ICD-10, kurzgefasst) Primäre Angst Soziale Situationen Vermeidungsverhalten A két diagnosztikai rendszer kritériumai lényegében azonosak. A kategória elkülönítése a szorongás tárgyhoz-kötöttsége alapján történik. Jelenségtanilag azonban az így létrejött szorongás nem különbözik a szorongástól általában, mint ahogy ezt a BNO-10 hangsúlyozza is. A tünetek mögött a „neurózisokra” érvényes általános kritériumokat (pl. alacsony önértékelés, negativizmus, stb.) általában ugyancsak megállapíthatjuk. Sőt, a hosszú távú betegség-karriert inkább a személyiség neurotikus vonásainak súlyossága határozza meg, nem pedig a szociális fóbia tüneti képe.

Die soziale Phobie (nach DSM-IV- TR kurzgefasst) Angst vor Situationen wo eine Leistung im Zentrum der Aufmerksamkeit von Anderen vorzuzeigen, oder eine Rolle zu spielen ist Vermeidung der oben genannten Situationen Bewusstwerden der Irrationalität der Angst Die Symptome hindern die Lebensführung

Angstprovozierende Situationen Kontaktaufnahme mit Fremden und Autoritäten Empfang von Gästen Offizielle Büros Telefonieren Schreiben, Essen vor Anderen Öffentliches Auftreten Prüfungssituationen A fentieken túl számos, az egyén élethelyzetétől függő szituáció lehet fóbiás szorongás tárgya. Így például diákoknál maga a vizsga szituáció.

Komorbiditäten der sozialen Phobie Einfache Phobie 59% Agoraphobie 60% Alkoholismus 19% Major Depression 17% Medikamentenabhängigkeit 17% Insgesamt: 75% A szociális fóbia tehát az esetek ¾-ében nem önmagában fordul elő, hanem a szorongásos tünetek szélesebb skáláival együtt. Önálló kategóriaként való szerepeltetése (ugyanúgy, mint más szorongásos zavaroké is) éppen ezért inkább csak diadaktikai jelentőséggel bír.

Soziale Phobie und Suizid Simplex % Komorbid % Versuche 0,9 15,7 Todessehnsucht 8,9 27,7 Todesphantasien 26,8 53,8 Schneier et al. 1992.

Allgemeine Züge der Zwangskranken Neurotizismus, Vermeidungstendenz Eingeengte Aufmerksamkeit (Hypertenazität), Teilungsunfähigkeit (distributive Aufmerksamkeit) Schwierigkeiten der Entscheidungsprozesse Verlangsamung Unfähigkeit, Unsicherheit zu ertragen Fehlen der Spontaneität Alles unter Kontrolle zu halten

Axensymptome der posttraumatischen Stress-Störung Wiederholtes Durchleben des Traumas in Träumen oder in intrusiven Gedanken Emotionale Kälte, Entfremdung Vegetative Symptome