Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A tudáspiacok.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A tudáspiacok."— Előadás másolata:

1 A tudáspiacok

2 A tudás piaca A szervezeteken belül a tudásnak valódi piaca van.
A tudás cseréje során is mérlegeljük a hasznokat, veszteségeket. A tudás piaca sem tiszta kompetitív piac

3 Szereplői Vásárlók: Eladók: Tudásügynökök (közvetítők)
problémát akarnak megoldani emberi tőke fejlesztése Eladók: Át tudják-e adni? Értékes-e a vevő számára? Nem túlspecializált-e? (mások számára használhatatlan) Át akarják-e adni? Tudásügynökök (közvetítők) Menedzserek (tudásterületek közt mozognak), könyvtárosok… Általában alábecsülik az értéküket Ha saját értéküket felismerik, értékesíteni tudják közvetítői szolgáltatásukat

4 Az árrendszer Mit kapunk cserébe? Reciprocitás Hírnév Altruizmus
Reciprok altruizmus: azonnali ellenszolgáltatás nélkül nyújtja a tudást, de cserébe azt várja, hogy később, ha neki van szüksége tudásra a haszonélvező vagy más ezt szintén közvetlen ellenszolgáltatás nélkül nyújtsa neki.

5 Bizalom A tudáspiac működésének feltétele. Miben kell bízni?
A bizalom legyen látható Legyen jelen mindenütt Először a legfelső szinten érvényesüljön

6 Jelzések a tudáspiacon
Rang és végzettség Néha akár fordítva is működhet: kontraszignál jelensége Informális hálózatok, pletyka Szakmai közösségek

7 A tudáspiac hiányosságai
Hiányos információk: Hely, elérhetőség Árrendszer: tudás értéke (minőség előzetes mérése) és a kifizetés valószínűsége Tudásaszimmetria: megakadályozhatja a vevők és eladók találkozását A tudás helyhez kötöttsége

8 A tudáspiac torzulásai
Tudásmonopóliumok Mesterséges hiány: Öncélú felhalmozás Létszámcsökkenés (tudásmegőrző programok, technikák által csökkenthető) A tudáskereskedelem (csere) korlátai: Új ismeretek vagy hiányuk elfogadásának elutasítása Hiányzó infrastruktúra vagy hiányzó piaci mechanizmusok

9 Hatékony tudáspiacok kiépítése
IT Piacterek kiépítése: társalgók, „vásárok”, „csevegők”/vitafórumok… A tudáspiaci érték megteremtése

10 A tudáspiacok járulékos előnyei
Munkamorál növelése: értékelik saját tudásukat és számíthatnak együttműködésre Szervezeti koherencia növelése (közös tudás által) Gazdagabb tudáskészletek (vegyítés) Teljesítményorientáció növelése, hierarchiák „kikerülése” Piaci kategóriák alkalmazása


Letölteni ppt "A tudáspiacok."

Hasonló előadás


Google Hirdetések