Előadás és szeminárium 2. Az alapok II. Biológiai embertan Előadás és szeminárium 2. Az alapok II.
Előadás és szeminárium 3. Az alapok II. Biológiai embertan Előadás és szeminárium 3. Az alapok II.
Szakirodalom: Vida Gábor: Helyünk a bioszférában. Typotex Kiadó. Bp. 2000. Csányi Vilmos: Az emberi természet. Vince Kiadó. Bp. 1999. Richard Dawkins: Folyam az édenkertből. Darwinista elmélkedések az életről. Kulturtrade Kiadó, Bp. 1995.
Történeti formák Archaikus világkép – mitológia kialakulása Mitológiai világkép Filozófiai világkép (esetleg: teológiai) Tudományos világkép Európa kulturális megosztásai római civis – barbár keresztény – iszlám keleti – nyugati kereszténység katolikus -protestáns
Egy algériai barlangfestmény (Taszil), i. e. 6-1. évezred
Sumer gyógyászati recept, 2200 k.
Az Avesztából A KÉT LÉLEK HIMUSZA 30. Jaszna 1. Elmondom most, híveim, mit kell tudni a beavatottaknak: Vohu-Manah1 imáit, s dicséreteit Ahurához, s hogy a bölcs Asával 2 együtt mily öröm tűnik fel a fényben 6. A két Lélek közül nem helyesen választottak a démonok4 sem. Tévelygés lepte meg őket, s választották Acsista-Manah-t. Vele mentek el Aésmához5 hogy az emberi életet tönkre tegyék.2. Halljátok, mi a legfőbb jó! Nézzétek tiszta értelemmel, hogy ki-ki önmagáért válasszon a két hitvallás között! S hogy a végső döntéskor mivelünk legyen, arra vigyázzon! 7. S hozzánk eljött Ksathrával6, Vohu-Manah-val és Asával s a testbe lelket öntött az örökéletű Ármaiti7. Legyen osztályrészed az első8 az ítélet ércfolyamánál!93. Az a két Lélek3 kezdettől, aki álmomban ikerként tűnt fel. Nem más, mint a Jó meg a Rossz gondolatban, szóban és tettben. Közülük jól választott az okos, de az oktalan nem! 8. És majd, amikor eljön a gaztetteknek büntetése, Vohu Manah segítségével azoké lesz a mennyország, Mazdáh, akik Asának a Hazugságot kezére adták.4. Ez a két Lélek megegyezett és megteremtett életet s halált kezdettől fogva, hogy így legyen gyötrelem a hazug élete, s végül az Igazság híveié legyen a mennyország. 9. Mi legyünk tehát azok, kik megváltják ezt a világot! Jöjj Mazdáh s ti többiek, a szövetségszerző Asával! Legyen egy a törekvés ott is, hol a tudás még ingadozik.5. E két Lélek közül a Hazug a rossz tettet vette magának; Asát pedig Szpenta Mainju, kinek az égbolt a ruhája, - s azok, akik jó tettekkel örvendeztetik Ahura-Mazdáh-t.10. Bizony akkor vége lesz a Hazugság szerencséjének, s a jutalmat elnyerik majd házában Vohu-Manah-nak, Mazdáhnak és Asának, azok, kiknek hírneve jó lesz. 11. Ha a törvényt megértitek, melyet Mazdáh adott, emberek - hogy van üdv és van gyötrelem; hogy szenved a gonosz sokáig, s jutalmat az vesz, aki jó; - elnyeritek, amire vágytok.
[ A KAPA TEREMTÉSE ] „Az úr tökéletes dolgot ...” Az úr tökéletes dolgot csinált. Az úr, kinek sorsot szabó parancsa másíthatatlan, Enlil, hogy az Ország magját a földből kisarjassza, eget a földtől eltávolított, önként támadt akarata, földet az égtől eltávolított, önként támadt akarata; hogy a test-termő földből fej növekedhessék, ég s föld köldökévé kötötte el a vágást. Midőn a Nap felragyogott, csinált egy kapát, megszabta a teendőket, a kapálás rendjét, karjával a kapa, a kosár felé nyúlt, Enlil a kapájáról dicsérő dalt énekelt. Kapája színarany, színezüst; feje lazúrkő; kapálja erős kötésű; pántja finom ezüst, a kapa foka lazúrkő, feje öklelő bika, nagy falat rontó. Az úr a kapa nevét kimondta: sorsát megszabta; a földbe mélyedőt, fénylő koronáját, fejét reá illesztette: kapájával mélyen a test-termő földbe vágott.
Az emberiség feje ott volt a kapanyomban. Az Ország népe Enlil felé kibújik a földből, fekete fejű népére ő kegyes szemmel tekint. Az Anunnák mindannyian hozzá sietnek, kezüket szájukhoz emelik: Enlilnek imával hódolnak, fekete fejű népének átadják a kapát. - - - A kapa, a kosár városokat épít. Az igaz házat a kapa építi, az igaz házat a kapa emeli, az igaz házat ékessé teszi; ám a házat, mely a király ellen lázad, a házat, mely a királynak nem engedelmes, a kapa a király előtt a földre dönti. Gyom, gaz fejét a kapa levágja, gyökerét tépi, szárát elmetszi; ám a termesztett növényeket gondozza. A kapa sorsát Enlil atya megszabta: a kapa feje dicsértessék! Ó, Niszaba, dicsértessél!
Az antik orvoslás szakaszai Sumér-akkád-babiloniai egyiptomi görögök kószi Hippokratész (i.e. 480-377) – Corpus Hippocraticum négy fő alkattan ember és kozmosz összefüggése = holisztikus humorálpatológia Aszklepiosz isten hellenisztikus orvosi szemlélet étrenddel gyógyítás – gyógyszerekkel – kézzel első bonctani megfigyelések Dioklész ( i. e. 4. sz.) – Galénosz szerint: boncolt, gyógynövényekről könyvet ír Praxagorasz ( i. e. 300 körül) anatómiai, diagnosztikai vizsgálatok, pulzus jelentősége knídoszi iskola – perzsa hatásokat közvetíti alexandriai iskola – bonctanmi ismeretek, mumifikálás, , sebészet, érzésjtelenítás Héróphilosz (i.e. 355 280) Tertulliánus (160-230) szerint 600 esetben boncolt Agy anatómiáját vizsgálta Az érverés a szívműködés eredménye Eraszisztratosz (i.e. 300 –240) Élőket is boncol .
Sebkötözés, i.e. 5. sz.
Aeneas kezelése, Pompeji, 1. sz.
A két lélek himnusza. 30. Jaszna A bika panasza. 29. Jaszna Mi a két lélek? Egy vagy több istent említenek a jasznákban? A bikát a teremtő ki segítségéül szánta?
A jó és a rossz. Többet. Politeizmus van. A pásztornak és a parasztnak.
Tétel 1/ A görög és a római antropológia sajátosságai (kalokagathia, homo mensura, vir bonus, őselemtan, orvoslási eljárások, szerepek) 1/B. A két lélek himnusza, A kapa teremtése, A bika panasza élettudományi jellegű utasításai.
A 4. előadáshoz olvasandó források Apicius: De re coquinaria. Szakácskönyv. I- III. könyv