Színházi Credo WHITEfülűek 2019.03.23..

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az orvosok és szakdolgozók elvándorlásának hatása az egészségügyi ellátás színvonalára Dr. Balogh Zoltán ELTE TáTK- AstraZeneca 15. Egészség-gazdaságtani.
Advertisements

A HELYI ÉS A TELEPÜLÉSI ADÓRENDELETEK SZABÁLYOZÁSÁNAK EGYES KÉRDÉSEI.
– A nemzeti köznevelésről szóló évi CXC. törvény – A szakképzésről szóló évi CLXXXVII. törvény – A nevelési-oktatási intézmények működéséről.
Az új közbeszerzési törvény megalkotásának körülményei, várható jövőbeli változások május 26. Dr. Kovács László Miniszterelnökség Közbeszerzési Szabályozási.
Szabadtéri rendezvények. A TvMI vonatkozik: OTSZ szerinti szabadtéri rendezvényekre szabadtéri rendezvény: az 1000 főt vagy az 5000 m 2 területet meghaladó,
2011. évi zárás Készítette: Juhász Ágnes. 1. Zárást megelőző feladatok  Leltározás  Folyószámla egyeztetés (kapcsolt vállalkozásoktól egyenlegkérés)
A BKIK Oktatási Igazgatóságának és Oktatási Nonprofit Kft-jének feladatai.
Bemutatkozás Fodor Noémi Gépészmérnök – mérnöktanár Környezetirányítási szakértő TAR-ZERT Auditor Minőségirányítási vezető.
Varga Aranka Inkluzív oktatási rendszer. Iskola funkciói – társadalmi elvárások Funkciók: Tudásszerzés és kompetenciafejlesztés folyamatának terepe Formális.
A magyarországi vállalatok információszerzési szokásai - üzleti körben végzett online piackutatás fő eredményei - Készítette: Nagy Péter Támogatóink H-1024.
1 Az önértékelés mint projekt 6. előadás 1 2 Az előadás tartalmi elemei  A projekt fogalma  A projektek elemei  A projekt szervezete  Projektfázisok.
NSZFI SZFP Programkoordinációs Iroda Minőségfejlesztési Terület Teljesítményértékelési rendszer A képzett szakemberekért Információgyűjtés.
Csepregi Teréz Szociálpolitikai szakért ő Október 2.
EU pályázati programok A szervezet / változások 1.A pályázók adminisztrációs terheinek csökkentése a projektfejlesztési, pályázati szakaszban.
BEST-INVEST Független Biztosításközvetítő Kft.. Összes biztosítási díjbevétel 2004 (600 Mrd Ft)
Kereskedelmi jog V. Előadás Egyes társasági formák A korlátolt felelősségű társaság.
Gazdasági jog IV. Előadás Egyes társasági formák Közkeresleti társaság, betéti társaság.
Sajtó és szabadság: a médiairányítás a 20. századi Magyarországon
A év értékelése és a év újdonságai
Dobrik-Lupták Sára szeptember 19.
Nemzeti Erőforrás Minisztérium Oktatásért Felelős Államtitkárság
Muraközy Balázs: Mely vállalatok válnak gazellává?
Pályaválasztási tanácsadás
Duális képzés a társadalmi felelősségvállalás szemszögéből
Mayer József Budapest február 27.
Vörösmarty MIHÁLY :Csongor és Tünde
Öröklési szerződés és Köteles rész
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
HÉL (Hasonló értelmű licit)
Észlelés és egyéni döntéshozatal, tanulás
Kereskedelmi Eszközök Specialista
Vörös-Gubicza Zsanett képzési referens MKIK
A kiváltást tervezők / megvalósítók és Az fszk TÁRS projektje közti együttműködés rendszere EFOP VEKOP TÁRS projekt.
Fazekas Ágnes – Halász Gábor-Horváth László
A Nyugat (Folyóirat) A Nyugat a 20. századi magyar irodalom meghatározó folyóirata volt január 1. és augusztus 1. között jelent meg Budapesten.
Az Animációkészítés lehetőségei az óvodában, iskolában
Jegyzői Értekezlet A településkép védelméről szóló évi LXXIV. Törvény végrehajtásának aktuális Önkormányzati feladatai Lukáts István.
Miért választottam a BME Mérnökinformatikus Szakot?
CONTROLLING ÉS TELJESÍTMÉNYMENEDZSMENT DEBRECENI EGYETEM
A hajszobrász: Baranyai Vivien 12.Asz
A villamos installáció problémái a tűzvédelem szempontjából
Online jegyzőkönyv kitöltési segédlet
Környezeti Kontrolling
2010. I-IV. hónap közlekedési baleseti statisztikája,
Új pályainformációs eszközök - filmek
Felnőttképzés a közművelődésben
Szabványok, normák, ami az ÉMI minősítési rendszerei mögött van
A nemzeti irodalom megteremtése. 2.
Könyvbemutató rendezvény, OEE Bajai Csoport, Pörböly,
A turizmus tendenciáinak vizsgálata Magyarországon
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 8
I. HELYZETFELMÉRÉSI SZINT FOLYAMATA 3. FEJLESZTÉSI FÁZIS 10. előadás
SOTER-LINE Soter-Line Oktatási, Továbbképző és Szolgáltató Kft.
KRÉTA-ESL Bemutató.
Scool-Túra Kft Miskolc Széchenyi út 36.
Intézmény minőségirányítási programja
A katolikus óvodák feladata a Hit évében II.
A katolikus óvodák feladata a Hit évében III.
Madách Imre Az ember tragédiája Paulay Ede rendezésével.
Németh Antal Színházi Credója ma
Németh Antal Színházi credójának fontosabb pontjai
Színházi élet - Németh Antal
Vidékfejlesztési pályázatok megvalósításához útravaló
Készítette: Alvibegu csapat
AZ ORSZÁGOS KOMPETENCIAMÉRÉSEK MEGSZERVEZÉSE A TANODÁBAN
KOHÉZIÓS POLITIKA A POLGÁROK SZOLGÁLATÁBAN
Németh Antal pályázata
Üzlezi információelemző specializió
Oféliák színháza.
A statisztikus elemző specializió
Előadás másolata:

Színházi Credo WHITEfülűek 2019.03.23.

A színház, avagy az erkölcsi nevelés lehetősége, eszköze Az irányító elv a színházi munkában: az emberi jellem sosem teljesen kiforrott, a fantázia és a kreativitás is örökké változtatja. (10. pont) A színjátszás feladata nem csupán a szórakoztatás, hanem a követendő erkölcsi példa megteremtése. (6. pont) Mi kell ahhoz, hogy a színház taníthasson? A színházi kultúra belső nagy küldetését csak kiváló szakemberek munkájával lehet beteljesíteni. (4. pont) Elengedhetetlen az, hogy a színház mindig naprakész legyen, aktuális témákat jelenítsen meg.(8. pont) A szempontjaink a Nemzeti Színház 1935. szeptember 2-i ülése alapján, melyet a képen látható Németh Antal vezetett

A színjátszás céljának változása a történelem során: Az erkölcsi világrend szellemének hirdetése: korszerű attitűd (6. pont) A színjátszás céljának változása a történelem során: Arisztotelész is megfogalmazta Poétikájában a tragédia-műfajról, hogy: Annak célja „a káros szenvedélyektől való megszabadulás”, azaz a katarzis legyen. A színház nevelő szándéka a klasszicizmusban erősödött fel. Szigorú elvárás volt a didaktikus szándék a tragédia eszközeit felhasználva. Ezzel szemben Molière eltért a műfaji hierarchiától, oktató szándéka mégis azonos volt a klasszicizmuséval: A komédiában a javító célzat nem követendő, hanem elrettentő példákon – a nálunk hitványabbak felmutatásán - keresztül jelenik meg. Leginkább a rezonőrök segítik a racionalitás felismerését. Mi lehetne tanulságosabb, mint egy kivételes hős vagy egy hozzánk hasonló hétköznapi figura sorsából tanulni, látni sikereit vagy bukásait, értelmezni hibáit és erényeit? Arisztotelész (Kr.e. 384-322) Molière (1622-1673)

Az alkalmazkodó színház, a megújulás (8. pont) Vajon a „nagy színházcsináló” szerint miért éppen a színház a legalkalmasabb az emberek nevelésére? A közönség okítására az összes művészeti ág közül a színház a legalkalmasabb, mert a befogadók számára közvetlenül közvetít: sokkal élethűbb, maradandóbb, valósabb élményt nyújt. A színház esztétikája című művének egyik fő témája a színház didaktikus jellege. Németh Antal úgy gondolta, hogy a magyar nemzeti színjátszásnak képesnek kell lennie alkalmazkodnia a jelen közönségéhez, a helyszíneihez, további körülményeihez. „Én nem ápolni akarom a hagyományt, mint valami beteget, hanem éltetni.” Nem szabad szakítanunk hagyományainkkal, múltunkkal. Csupán a jelennek, a közönség igényeinek megfelelően kell alkalmaznunk azokat. Németh Antal megújította a Nemzeti Színház egyetemét, műsorát, játékstílusát, a nézők színházról alkotott képét. A régi és a megújult Nemzeti Színház

Mi teszi minőségivé a színházat? (4. pont) A közönség tanításához legmegfelelőbb környezet a minőségi színház. Ahhoz, hogy a színház eredményes lehessen (nevelési, szakmai, anyagi szempontból), csakis a szakma legkiválóbb képviselőit szabad alkalmazni. A felvételi eljárás során az egyén képesítése, élettapasztalatai, életútja a mérvadó, nem a hozzá fűződő önös érdekek. Az élvezetes színművekhez elengedhetetlenek: a kitűnő drámaírók, a darabot hatásosan megjelenítő színészek, színésznők, valamint a szakértelemmel rendelkező, háttérfolyamatokért felelős dolgozók ….és ezek harmonikus együttműködése. Gobbi Hilda Jávor Pál Néhányan azok közül akik Németh Antallal együtt újra felvirágoztatták a Nemzeti Színházat Várkonyi Zoltán Lukács Margit

A Nemzeti Színház napjainkban A színház örök (10. pont) Az ókori görög színház A hatodik pontból, mely az egyén nevelésére vonatkozik, valamint abból, hogy az ember lelke és szelleme mindig továbbfejleszthető, arra következtethetünk: A színház egyik fő feladata a példák felmutatása, örökérvényű tanítások megfogalmazása aktuális kérdésekben. Ezek, a mindennapi életet meghatározó témák mindig visszatérnek, a színház maga is örök Az állítást igazolja az emberi képzelet végtelensége, a kreativitás, és az alapul vehető valós élethelyzetek sokszínűsége, változatossága is. A jó színház mindig tud újat mutatni közönségének. A Nemzeti Színház napjainkban

Amivel nem értünk egyet: színház és a magánélet (7. pont) A negyedik pont szerint egy színész vagy rendező értékelése során világnézete és munkahelyén kívüli élete nem befolyásolhatja megítélését. Ezzel szemben mi úgy véljük, hogy amíg egy színházi dolgozó magánélete nem sérti a színház értékrendjét, nem rontja minőségét, személyes ügyei nem mérvadóak. Amíg szakmailag a lehető legszínvonalasabb teljesítményt nyújtja, addig magánélete indifferens értékelése szempontjából – feltéve, hogy ezzel nem vet rossz fényt a színházra. Bár Jávor Pál életét számos botrány övezte, mégis tehetségével emelkedett ki kortársai közül.

A mi színházba vetett hitünk Hisszük az erkölcsi világrend szellemét sugárzó színház korszerűségét. Hiszünk a színházi életforma szüntelen megújulásának szükségességében. Amiben hiszünk: Hiszünk a színház halhatatlanságában. Hiszünk a magyar színházi kultúra belső nagy küldetésében. És amiben részben nem: A színész magánélete nagyobb színpadi teret, „rivaldafényt” kap, mint saját tehetsége, befektetett munkája.

Németh Antal ajánlása az 1935-ös színházi credóhoz Felhasznált irodalom Kávási Klára: Németh Antal – A Nemzetiben és száműzetésben MMA Kiadó, 2018. Balog Géza: Németh Antal színháza Nemzeti Színház, 2015. Magyar Színházművészeti Lexikon, felelős szerkesztő: Hőnichné Pobozsnyi Ágnes, Akadémiai Kiadó, Budapest, 1994., 647.o. A színház világtörténete Első és második kötet, főszerkesztő: Hont Ferenc, Gondolat Kiadó, Budapest, 1986. Könyv a színházról, Alkotószerkesztő: Zsolnai József, Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest, 2004. Németh Antal ajánlása az 1935-ös színházi credóhoz VÉGE