A tudáspiacok
A tudás piaca A szervezeteken belül a tudásnak valódi piaca van. A tudás cseréje során is mérlegeljük a hasznokat, veszteségeket. A tudás piaca sem tiszta kompetitív piac
Szereplői Vásárlók: Eladók: Tudásügynökök (közvetítők) problémát akarnak megoldani emberi tőke fejlesztése Eladók: Át tudják-e adni? Értékes-e a vevő számára? Nem túlspecializált-e? (mások számára használhatatlan) Át akarják-e adni? Tudásügynökök (közvetítők) Menedzserek (tudásterületek közt mozognak), könyvtárosok… Általában alábecsülik az értéküket Ha saját értéküket felismerik, értékesíteni tudják közvetítői szolgáltatásukat
Az árrendszer Mit kapunk cserébe? Reciprocitás Hírnév Altruizmus Reciprok altruizmus: azonnali ellenszolgáltatás nélkül nyújtja a tudást, de cserébe azt várja, hogy később, ha neki van szüksége tudásra a haszonélvező vagy más ezt szintén közvetlen ellenszolgáltatás nélkül nyújtsa neki.
Bizalom A tudáspiac működésének feltétele. Miben kell bízni? A bizalom legyen látható Legyen jelen mindenütt Először a legfelső szinten érvényesüljön
Jelzések a tudáspiacon Rang és végzettség Néha akár fordítva is működhet: kontraszignál jelensége Informális hálózatok, pletyka Szakmai közösségek
A tudáspiac hiányosságai Hiányos információk: Hely, elérhetőség Árrendszer: tudás értéke (minőség előzetes mérése) és a kifizetés valószínűsége Tudásaszimmetria: megakadályozhatja a vevők és eladók találkozását A tudás helyhez kötöttsége
A tudáspiac torzulásai Tudásmonopóliumok Mesterséges hiány: Öncélú felhalmozás Létszámcsökkenés (tudásmegőrző programok, technikák által csökkenthető) A tudáskereskedelem (csere) korlátai: Új ismeretek vagy hiányuk elfogadásának elutasítása Hiányzó infrastruktúra vagy hiányzó piaci mechanizmusok
Hatékony tudáspiacok kiépítése IT Piacterek kiépítése: társalgók, „vásárok”, „csevegők”/vitafórumok… A tudáspiaci érték megteremtése
A tudáspiacok járulékos előnyei Munkamorál növelése: értékelik saját tudásukat és számíthatnak együttműködésre Szervezeti koherencia növelése (közös tudás által) Gazdagabb tudáskészletek (vegyítés) Teljesítményorientáció növelése, hierarchiák „kikerülése” Piaci kategóriák alkalmazása