BEMENETI KOMPETENCIAMÉRÉS: KOMMUNIKÁCIÓ A MUNKACSOPORT TAGJAI: Gálosné Szűcs Emília, vezető Berkéné Dr. Sajti Ilona Gyuricza Zsolt Kiss Róbert
A KOMPETENCIA és a KOMMUNIKÁCIÓ (egyik lehetséges) definiálása „A kompetencia nem szinonimája a képességnek (skill), hanem képesség (ability) komplex feladatok adott kontextusban való sikeres megoldására” (OECD, 2003)… A kommunikáció (lat.) információk közlése, átvétele különböző jelrendszerek, közvetítőrendszerek útján. A társadalomban információcsere, szerepet játszanak benne a közlésfolyamat tényezői és funkciói. Szándékosan jön létre a kommunikációs partnerek között nyelvi és nem nyelvi elemek segítségével.
KOMPETENCIA-TÉRKÉP AZ ELSAJÁTÍTÁS SZINTJEINEK MEGHATÁROZÁSA 1. A szöveg és információ észlelése és érzékelése 2. Olvasás, szövegértés 3. Szövegkezelés 4. A szöveg megjelenítése 5. Információs, kommunikációs technológiák használata 6. Szövegalkotás, íráskészség, fogalmazási készség
Kognitív követelmények – az öt szint jellemzői: alacsony szint, konkrét valósághoz kötődés, az ismeretek formális jellege és korlátozott problémaértés automatizáltság mechanikus megoldások szabályismeret reproduktív tevékenység 2. szint: nagyon általános értelmezés empirikus, tárgyi jellegű gondolkodás tapasztalatok alapján azonosítások analógiák felfedezése szűk fogalmi gondolkodás 3. szint: általános problémaértés produktív képzelet választás és döntés analógiák alkalmazása 4. szint: problémák tisztánlátása Személyes tudás felhasználása differenciált ismeretek alkalmazása modellek alapján működő produktív, alkotó képzelet 5. szint: az összes rendelkezésre álló információ felhasználás egyéni tudás a konklúzió levonása a tények alapos megvizsgálása után szintetikus fázis megértéshez kötődő következetesség
OLVASÁS − SZÖVEGÉRTÉS 1. szereplők, üzenet - egy kritérium alapján, felismerés, tájékozódás, kiválasztás 2. valóságelemek, (tér/idő), kapcsolatrend-szer feltárása – több kritérium alapján számbavétele, azonosítása 3. kapcsolatrendszer ok-okozati összefüggéseinek értelmezése - hasonló információk kezelése 4. nagyszámú információ, szokatlan, ismeretlen információk kezelése 5. rejtett, nem szó szerint szereplő információ kikövetkeztetése
JELENTÉSRÉTEGEK - KÖZLÉSMÓDOK : (PISA-felmérés alapján) OLVASÁS- SZÖVEGÉRTÉS JELENTÉSRÉTEGEK - KÖZLÉSMÓDOK : (PISA-felmérés alapján) SZÖVEGKEZELÉS 1.verbális és vizuális kódolás szövegkohézió vizsgálata 2.szövegkohézió vizsgálata adott szempontok szerint,azonosítás, visszajelzés 3. primer kapcsolati rendszer vizsgálata, következtetés levonása 4.a szöveg átkódolása, átalakítása
SZÖVEGMEGJELENÍTÉS 1. szöveg és képi környezet együttláttatása, makrostruktúra megjelenítése 2. hasonlóság, különbség érzékeltetése 3. variációknak a megjelenítése, hangsúlyok kiemelése, alkalmazása 4. megformálás, alkotás minták, sablonok és asszociációk alapján 5. vizuális és verbális információk együttes kezelése, önálló kombinálása
SZÖVEGALKOTÁS, FOGALMAZÁS Az 1. 2. szint reproduktív, a 3.4.5. szint produktív. SZÓKINCS - KÖZLÉSMÓDOK- KOMMUNIKÁCIÓS TÉNYEZŐK Köznyelvi normának megfelelő többletjelentés tudatos felhasználása – alkalmi jelentések – egyéni kifejezésmód A-B TESZTEK –lefednek, nem ekvivalensek
MÉRÉSI ADATOK „A” 4624 fő – „B” 4625 A mérésben részt vett tanulók száma: „A” 4624 fő – „B” 4625 Nehézségi index: „A”: 38 % - „B”: 36% Cronbach Alfa: „A”: 0,88 - „B”: 0,89 Szórás: „A”: 8,5% - „B”: 8,3 % Relatív szórás: „A”: 54,24% - „B”: 47,35% Átlag pontszám: „A”: 17,6 - „B”: 16,4 Elkülönítés-mutatók: minden item */ * * ! Nagyon jó! Osztályzatok/teljesítmények: a jóké jobb: „A”: 20,1, „B”: 21,6 - mint a jeleseké: 17,2-19,5 elégséges/közepes: 15,1-14,5 - 17 - 15,8
Összesített szintenkénti %-os eredmények –”A” TESZT A) fogalma-zás 30% 33,2% 40% 21,2% 47,7% B) Szöveg-megjele-nítés 43,6% 35,3% 28,1% 38,3%
„A” TESZT A/2 szalk. 2.szt:Célnak megfelelő szövegalkotás 30% A/1 szalk.1.szt: Szöveg lényege saját szavakkal 33% A/3 szalk.3.szt: Hosszabb szöveg átalakítása 40% A/4 szalk.4.szt: Szabály követése 21% A/5 szövegalkotás 5. szint: Levélírás 48% B/1 inf.komm.techn.használata: 1. szint: Felism. 43% B/2 inf.k.techn.haszn. 2. szint: Térlátás B/3 inf.k.t.h.3. szint: Forma változtatása 35% B/4 i.k.t.h.4. szint: Szöveg és jelentés ért. 28% B/5 i.k.t.h.5. szint: Vizuális / szöveges ért. 38%
„B” TESZT 1. szint 2. szint 3. szint 4. szint 5. szint Inf.érz. 67,9 % 65,4 % 17,9 % 24,4 % 13,9 % Szöveg-kezelés 66,5 % 44,7 % 35,1 % 29,7 % -----% Szöv.alk. komm. t-höz 55,6 % 33,5 % 20,7 % 15,2 %
„B” TESZT A/1 szértés1.sz: Tájékozódás szövegben 68% A/2.szé.2.szt: Komm.helyzet figyelembev. 45% A/3 szé.3.szt: K.h.ok-okozati összefügg. 18% A/4 szé.4.szt: Nonverbális komm.értelm. 24% A/5 szé.5.szt: Rejtett inf. felfedezése 14% B/1 szkezelés:1.sz: Vizuális/szöv.inf. együttkez. 66% B/2 szk.2. sz: Inf.megkül. és azonosítása 44% B/3 szk.3. sz: Szöveg belső szerkezete 35% B/4. szk.4.sz: Stíluselemek felism./ haszn. 29%
„B” TESZT C/1 1.sz: Szereplők és üzenet bemutatása 55% C/2..2.szt: Szereplők viszonyának bemut. 33% C/3.3.szt: Szereplők kapcs.k értelmezése 20% C/4.4.szt: Szereplők beszédhelyzetének értelmezése, megnyilvánulás megfogalmazása 15%