Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

SZAKISKOLAI KOMPETENCIAMÉRÉSEK

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "SZAKISKOLAI KOMPETENCIAMÉRÉSEK"— Előadás másolata:

1 SZAKISKOLAI KOMPETENCIAMÉRÉSEK
Ranschburg Ágnes MTA VII. Neveléstudományi Konferencia szimpózium előadás 2007. október 25.

2 SZAKISKOLAI KOMPETENCIAMÉRÉSEK
Az előadás vázlata 1. A mérés jellemzői 1.1. a kompetenciák értelmezése 1.2. mért területek 2. Eljárások 2.1. mérőeszközök 2.2. értékelési rendszerek 2.3. szoftver a évi mérés előkészítése évi adatok, eredmények, összefüggések

3 1.1. kompetenciák értelmezése
1. A mérés jellemzői 1.1. kompetenciák értelmezése OECD (2003): A kompetencia nem szinonimája a képességnek (skill), hanem képesség (ability) komplex feladatok adott kontextusban való sikeres megoldására. alkotóelemei ismeretek, képességek, készségek, attitűdök, motívumok szerveződések, nem struktúrák! különböző szintjei lehetségesek

4 Szociális kompetencia
1. A mérés jellemzői 1.2. mért területek Kommunikáció PISA: A magyar diákok 48%-ának szövegértési képességei nincsenek olyan szinten, amellyel sikeresen léphetnének be a munkaerőpiacra. A leggyengébben teljesítők 50%-a szakiskolában tanul. Problémamegoldás Szabálykövetés Országos reprezentatív OKI tanárkérdezés 2004.: Legfontosabbnak a magabiztos írni és olvasni tudást és az együttműködési képességet tartják a tanárok. Harmadik a sorban a szóbeli, írásbeli és rajzos utasítások megértése és utolsó helyen szerepel a problémamegoldás. Szociális kompetencia 1999. évi országos reprezentatív mérés adata: Az iskolatípus kiválasztásában összegződnek a szocializáció olyan elemei, amelyek befolyásolják a társadalmi és politikai értékorientációkat. Az érettségit adó középiskolák és a szakmunkásképző intézetek között szakadék tátong ezen a területen.

5 a NAT 2003 kulcskompetenciái
1. A mérés jellemzői 1.2. mért területek a NAT 2003 kulcskompetenciái intellektuális módszertani személyi/szociális kommunikáció információhasználat probléma-megoldás kritikai gondolkodás kreativitás

6 2. Eljárások 2.1. mérőeszközök a területek struktúrájának feltárása

7 Kommunikáció dimenzió/szint Szöveg-értés szókincs
tájékozódás alkalmazás kommunikációs tényezők egy szempont több kritérium nyilvánvaló rejtett információ jelentésrétegek denotatív jelentés árnyalatok értése közlésmódok szerző szándéka kritikus gondolkodás Szöveg-kezelés és meg-jelenítés kódolás információkeresés átkódolás forma és struktúra formaészlelés kreatív megformálás Szöveg-alkotás köznyelvi egyéni, árnyalt szóhasználat közlésmód szabályalkalmazás egyéni megjelenítés

8 megadott nem megadott szabályok közül
Szabálykövetés dimenzió/szint 1. 2. 3. 4. szabályosság felismerése egy helyzetben több helyzet között szabály követése lépések száma nő lineáris algoritmus,párhuzamos tevékenységlánc szabályválasztás egy több egy több helyzethez szabály megadott nem megadott szabályok közül szabályalkotás lépések száma nő feltételek száma nő

9 Szociális kompetencia
kompetencia/szint 1. szint 4. szint önvezérlés nem ismeri fel a szükségleteit ö. hangolja az elvárásokkal realitásérzék „álomvilág”- ban él a normák felülvizsgálatára is képes racionalitás nem látja be a normák szerepét érvel is mellettük szenzibilitás nem számol a következményekkel figyelembe veszi azokat szociális extenzivitás érdekei szerint tartja be a normákat betartja a normákat legitimitás nem ismeri fel a devianciát a normák felülvizsgálatára is képes konfliktuskezelés nem tudja kezelni a konfliktust képes a konfliktust megoldani empátia mások igényeit észre sem veszi átérzi, és úgy is viselkedik kezdeményezőkészség kerüli a kezdeményezést helyzet szerint kezdeményez önmenedzselés „ahogy lesz, úgy lesz” reális céljai vannak önbecsülés irreális reális az énképe

10 a megoldás logikus előadása (leírása)
Problémamegoldás dimenzió/szint 1. szint 2. szint 3. szint 4. szint a probléma megértése egy forrás több forrás explicit implicit információ a probléma jellemzése, reprezentálása egyszerű rejtett összefüggések felismerése és bemutatása a probléma megoldása próbálkozással stratégia mentén a megoldás bemutatása a megoldás logikus előadása (leírása)

11 2. Eljárások 2.1. mérőeszközök a területek struktúrájának feltárása
feladatszerkesztés és tesztek összeállítása szöveges értékelések feladatonként az értékelés rendszerének kidolgozása

12 2.2. értékelési rendszerek
kommunikáció szociális kompetencia problémamegoldás szabálykövetés 5 szint 4 szint 4 szint dimenziónként 5 feladat a feladatok több szinten oldhatók meg kompetenciánként 2 feladat a szint teljesítése csak az előző szintek teljesítése esetén feladatonként 1szint feladatonként 4 szint a szint teljesítése = feladat teljesítése algoritmus a szint megállapításához értékelési kategóriák: szint alatt szint nélkül rendszer nélkül 1.szint 2. szint 3. szint 4. szint a magasabb szint megoldása előfordulhat az alacsonyabb nélkül! alacsony: 11,12,21,22 ingadozó:13,14,41,31,42,24 átmeneti: 23,32 fejlett: ,34,43,44

13 2. Eljárások 2.3. szoftver „Kompetenciamérés2006”

14 Szöveges értékelés tanulónként

15

16 Az osztály szintenkénti megoszlása

17 Diagnosztikus térkép

18 Az osztály szintenkénti megoszlása

19 Az osztály szintenkénti megoszlása

20 2. Eljárások próbamérés és korrekció mérés 2006. szeptember 18-19-én
iskolai és központi feldolgozás (ITEM2 programmal)

21 2.4. a 2007. évi mérés előkészítése
2. Eljárások a évi mérés előkészítése a tapasztalatok összegzése magtesztek kialakítása (itemkihagyásos reliabilitás) új tesztek készítése szoftverfejlesztés

22 Eredmények összehasonlítása tanulónként

23 Eredmények összehasonlítása tanulónként

24 Egy mérés eredményének részletes grafikonja
Kommunikáció

25 Több mérés eredményének grafikus ábrája
Problémamegoldás

26 3. 2006. évi adatok, eredmények, összefüggések
átlagok, szórások, megbízhatóságok tesztek átlag szórás Cronbach alpha kommunikáció A 36 52 .89 kommunikáció B 38 47 .90 szabálykövetés 41 39 .82 problémamegoldás 12 79 .80 szociális kompetencia .91

27 szociális kompetencia
évi adatok, eredmények, összefüggések szociális kompetencia átlag (pont) szórás (pont) realitásérzék 2.7 .7 empátia 3.1 1.0 sz.extenzivitás 2.9 .6 mindennapi élet .8 problémaérzékenység 3.0 felelősségvállalás 3.3 önvezérlés kezdeményezőkép. önmenedzselés szenzibilitás 1.1 konfliktuskezelés legitimitás

28 iskolatípus szerinti megoszlás
évi adatok, eredmények, összefüggések iskolatípus szerinti megoszlás

29 3. 2006. évi adatok, eredmények, összefüggések
településtípus szerinti megoszlás

30 nemek szerinti megoszlás
évi adatok, eredmények, összefüggések nemek szerinti megoszlás

31 3. 2006. évi adatok, eredmények, összefüggések
osztályzatonkénti megoszlás

32 3. 2006. évi adatok, eredmények, összefüggések
anya-végzettség szerinti megoszlás

33 3. 2006. évi adatok, eredmények, összefüggések
apa-végzettség szerinti megoszlás

34 Anya-végzettség és kompetencia
évi adatok, eredmények, összefüggések Anya-végzettség és kompetencia R2 = .33 Kommunikáció „A”

35 Kommunikáció „B” változat
évi adatok, eredmények, összefüggések Anya-végzettség és kompetencia R2 = .33 Kommunikáció „B” Kommunikáció „B” változat

36 Anya-végzettség és kompetencia
évi adatok, eredmények, összefüggések Anya-végzettség és kompetencia R2 = .47 Szabálykövetés Szabálykövetés

37 3. 2006. évi adatok, eredmények, összefüggések
Anya-végzettség és kompetencia R2 = .15 Problémamegoldás Problémamegoldás

38 Tantárgyi jegy és kompetencia
évi adatok, eredmények, összefüggések Tantárgyi jegy és kompetencia R2 = .10 Kommunikáció „A” Kommunikáció „A”

39 Tantárgyi jegy és kompetencia
évi adatok, eredmények, összefüggések Tantárgyi jegy és kompetencia R2 = .02 Problémamegoldás Problémamegoldás

40 Tantárgyi jegy és kompetencia
adatok, eredmények, összefüggések Tantárgyi jegy és kompetencia R2 = .01 Szabálykövetés Szabálykövetés

41 3. 2006. évi adatok, eredmények, összefüggések
RHO index, variancianalízis tesztek RHO index kommunikáció A 50 kommunikáció B 52 szabálykövetés problémamegoldás 47

42 3. 2006. évi adatok, eredmények, összefüggések
A szülői végzettség alapján képzett csoportok közötti és a csoportokon belüli variancia arányát jellemző F értékek Tesztek apavégzettség anyavégzettség Kommunikáció A 24 35* Kommunikáció B 15 Problémamegoldás 9 13 Szabálykövetés 35 43 *A számokat kerekítettük A táblázatban szereplő összes F érték 99%-os szinten szignifikáns!

43 Köszönöm a figyelmet! Ranschburg Ágnes


Letölteni ppt "SZAKISKOLAI KOMPETENCIAMÉRÉSEK"

Hasonló előadás


Google Hirdetések