Gyakorlati szövegalkotás

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Közművelődési szakmai továbbképzések, helyük a felnőttképzés rendszerében; az akkreditáció folyamata A közösségi művelődés felnőttképzési feladata Nemzeti.
Advertisements

Jegyzőkönyv Számítógépes adatrögzítő képzés 2015 CsIP ©
Hogyan készüljünk a francia nyelvi érettségi változásaira?
TÖRTÉNELEM ÉRETTSÉGI A VIZSGA LEÍRÁSA VÁLTOZÁSOK január 1-től.
A kifizetési kérelem összeállítása TÁMOP-3.2.9/B-08 Audiovizuális emlékgyűjtés.
M ESTERPEDAGÓGUS SZAKTANÁCSADÓK FELADATAI. Megállapodás megkötése-aláírás után a HMPI-nek visszaküldeni, melyet az OFI-ba továbbítunk aláírásra Útiköltség.
AZ ISKOLA–EGÉSZSÉG KÖZPONT – FORMA ÉS TARTALOM A TÁMOP KIEMELT PROJEKT KÖZNEVELÉSI ALPROJEKTJÉNEK CÉLJAI, A MEGVALÓSÍTÁS MÓDSZEREI ÉS A SZAKMAI.
Követelményelemzés – követelményspecifikáció A szoftverfejlesztés kapcsán az elemzés speciálisan egy kezdeti szakaszt jelöl, amelynek alapvető feladata.
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET 2007 Menner Ákos. A minőségfejlesztés intézményi ritmusa Önértékelés 2006 Önértékelésből származó fejlesztési célkitűzések.
1 Az önértékelés mint projekt 6. előadás 1 2 Az előadás tartalmi elemei  A projekt fogalma  A projektek elemei  A projekt szervezete  Projektfázisok.
TARTALOM BREVIÁRIUM – RÖVID MAGYARÁZATOK NÉGY ESZKÖZ BERUHÁZÁSTERVEZÉS ÉS -MENEDZSMENT Bevezetés Főszereplők Az eszközök Tanulság ESZKÖZÖK és ERŐFORRÁSOK.
CÉLCÉLCSOPORT  Egészségügyi szakmai tájékoztatás és betegtájékoztatás, az egészséges életvitelhez szükséges információk szolgáltatása, publikálása, áttekint-
AZ ELEKTRONIKUS KÉPZÉS MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSA INFORMATIKA A FELSŐOKTATÁSBAN DEBRECEN DR. ZÁRDA SAROLTA GÁBOR DÉNES FŐISKOLA.
Oktatói elvárások, oktatói vélemények a hallgatókról Cserné dr. Adermann Gizella egyetemi docens DUE.
Jó gyakorlat – A pályaorientáció szerepe az egyén életében, a szakember nézőpontjából Kiss István – tanácsadó szakpszichológus.
NSZFI SZFP Programkoordinációs Iroda Minőségfejlesztési Terület NSZFI SZFP Programkoordinációs Iroda Minőségfejlesztési Terület Teljesítményértékelési.
Befolyásolásra törő kommunikáció. Az emberi kommunikáció egyik sajátossága és törekvése a befolyásolás. A befolyásolás tartalmi jellege és megjelenési.
Gazdasági jog IV. Előadás Egyes társasági formák Közkeresleti társaság, betéti társaság.
Berényi Eszter – Damásdi Judit
Nemzeti Erőforrás Minisztérium Oktatásért Felelős Államtitkárság
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
Tájékoztató a Magyar Nemzeti Vidéki Hálózatról
Hogyan lehet sikeresen publikálni?
KSH Statisztikai koordinációs főosztály
A FELÜGYELŐBIZOTTSÁG BESZÁMOLÓJA A VSZT
A víziközmű-szolgáltatásról szóló évi CCIX
Innováció a közoktatásban
„Az a tény, hogy anyanyelvem magyar, és magyarul beszélek, gondolkozom, írok, életem legnagyobb eseménye, melyhez nincs fogható.” (Kosztolányi Dezső)
BÁNK BÁN Színes módszertan, avagy irodalom a matematika tagozaton (is…és…)… tárgyalunk, problémákat feszegetünk és megoldunk Készítette az irodalomtanításban.
1. dia A szakdolgozat címe
Észlelés és egyéni döntéshozatal, tanulás
A mozgóképi közlésmód sajátosságai
A kollektív szerződés Dr. Fodor T. Gábor Ügyvéd
Kommunikáció a könyvvizsgálatban
CSOPORT - A minőségellenőrök egy megfelelő csoportja
A kétszintű érettségi.
14. A SZÖVEGFAJTÁK JELLEMZŐI mozaweb. hu/mblite. php
Asztrológiai továbbképzés
Konfliktusok az iskolában
A földrajzi kísérletek szervezése és végrehajtása
A gyermeki személyiségfejlődés nyomon követése a gyakorlatban
Vállalatgazdaságtan (BAI0030L; GZB2320L) 2017/18 tanév I. félév
Hogyan lehet sikeresen publikálni?
STRATÉGIAI ÉS ÜZLETI TERVEZÉS 9. előadás
Közigazgatási alapvizsga a Probono rendszerben
Körmendi Dániel MAS Meeting Scheduler.
Nyílt nap Iskola neve Dátum.
CONTROLLING ÉS TELJESÍTMÉNYMENEDZSMENT DEBRECENI EGYETEM
ONAP ↓ HELYI ÓVODAI PROGRAM ÜTEMTERV TERVEZET
A villamos installáció problémái a tűzvédelem szempontjából
Northwind Traders Kik vagyunk?
KÖFOP VEKOP A közszolgáltatás komplex kompetencia, életpálya-program és oktatás technológiai fejlesztése A Döntőbizottság tapasztalatai.
Új Nemzeti Kiválóság Program Ösztöndíjak
Vállalati emberi erőforrás menedzsment Teljesítmény-menedzsment.
Szerzője Konzulens neve
Oktatóbemutató címe Előadó név
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 8
I. HELYZETFELMÉRÉSI SZINT FOLYAMATA 3. FEJLESZTÉSI FÁZIS 10. előadás
Érvelés.
Erasmus+ hallgatói mobilitásra jelentkezéshez
Áramlástan mérés beszámoló előadás
[Év beszúrása]. évi iskolaév Intézmény Tanár Osztály
[Év beszúrása]. évi iskolaév Intézmény Tanár Osztály
Erasmus+ hallgatói mobilitásra jelentkezéshez
AC/DC Találd meg a helyed! Előadó: Fodor Ágnes, a VGYKE elnöke
KONFERENCIA KAFFEE projekt Óvári Márta Köznevelési Főosztály
Stratégiai gondolkodás
Üzlezi információelemző specializió
A statisztikus elemző specializió
REGIONÁLIS KÉPZÉS REGIONÁLIS KÉPZÉS.
Előadás másolata:

Gyakorlati szövegalkotás

Gyakorlati szöveg alkotása adott műfajban, témában, adott kommunikációs tényezőkkel terjedelme: 120-200 szó Szempontok Elérhető pont Tartalmi minőség – érvek, állítások, gondolatok 4 pont Szerkezet 3 pont Nyelvi igényesség – stílus, nyelvhelyesség

Tartalmi minőség (4 pont) a feladatban kijelölt problémához, témához kapcsolódás valamennyi szempontra kitér, állást foglal 3-5 érvet használ hiteles, tárgyszerű, személyes véleményt alkot, példákat említ, utal a felvezető szövegre életszerű, problémaérzékeny, érvekkel alátámasztott és meggyőző állítások nincsenek egymásnak ellentmondó állítások, gondolatok

Szerkezet (3 pont) figyelembe kell venni a szövegtípust, szövegműfajt a bevezetés, tárgyalás, befejezés világosan azonosítható (bekezdések) logikus és arányos felépítés, nincs önismétlés vagy logikai hiány megfelelő terjedelmű (120-200 szó) jelentésbeli és grammatikai kohézió használata

A szöveg szerkezete arányosság kb. 1/5 3/5

Nyelvi igényesség (3 pont) a megfelelő nyelvi regiszter használata találó, pontos szókincs és kifejezések megfelelő szerkezetű és modalitású mondatok használata kifogástalan nyelvhelyesség

utalunk a kommunikációs helyzetre; Vitaindító Egy vitatott probléma ismertetése. Azokat a kérdéseket fogalmazza meg, melyekre a vita során választ szeretnénk kapni. A feladat nem az, hogy kiálljunk valamelyik oldal mellett, vagy az, hogy megoldjuk a felvetődött problémát, hanem az, hogy felvetéseinkkel elindítsuk a gondolkodást. Felépítése: utalunk a kommunikációs helyzetre; vázoljuk a problémát - szólhatunk arról is, miért aktuális éppen most a téma megvitatása; bemutatjuk a lehetségesen felmerülő kérdéseket, álláspontokat; érveket is hozhatunk a különböző álláspontok támogatására – pártatlanul, elfogadva a különféle nézetek releváns voltát. végül a hallgatókat véleményformálásra buzdítjuk. Nincs állásfoglalás, csak gondolatébresztő szöveg

Felszólalás és hozzászólás A felszólalás egy adott témával kapcsolatos álláspont rendezett formájú kifejtése. A hozzászólás egy korábban már elhangzott szövegre reflektál. Felépítésük: a hallgatóság megszólítása; hozzászólás esetében azon gondolatok felidézése, amelyekre a hozzászóló reflektálni akar; a tézis megfogalmazása és érvek felsorolása az állítás alátámasztására; az esetleges ellenérvek cáfolata; a mondanivaló összefoglalása; végül formális befejezés (pl. Köszönöm a lehetőséget/figyelmet...).

milyen állásra szeretne jelentkezni; Motivációs levél Az önéletrajz kísérőlevele. Benne a pályázó bemutatkozik lehetséges munkaadójának. Leírja: milyen állásra szeretne jelentkezni; mi teszi őt a legalkalmasabb személlyé az adott állás betöltésére végzettségek, korábbi állások és a bennük elért sikerek és tapasztalatok; a munkakör betöltéséhéz szükséges személyes tulajdonságok, képességek, kompetenciák; miért érdeklődik az adott munkakör, feladat iránt és milyen céljai vannak vele a jövőre nézve. Formális befejezés: a személyes találkozásba és tárgyalásba vetett remény kifejezése A motivációs levélnek a hivatalos levelek formai követelményeit kell figyelembe vennie.

Hivatalos levél általában A hivatalos levelet egy intézményhez, hatósághoz írjuk, vagy tőle kapjuk. Lehet kérvény, fellebezés, panaszlevél, értesítés, felszólítás, határozat, engedély stb. Tárgyilagos, személytelen hangnem, pontos fogalmazás, szigorú szabályok a szóhasználatban, megszerkesztésben. Felépítése: Fejléc - a feladó nevével, elérhetőségével, valamint a címzett nevével, elérhetőségével, illetve az ügyintéző nevével és a levél tárgyának megjelölésével. Megszólítás - a címzett nevével és rangjával. Ha nem ismerjük a címzett nevét: Uram/ Asszonyom megszólítás vagy az intézmény neve. A mondanivaló felvezetése, majd az álláspont, indoklás kifejtése. Záróformula, keltezés, aláírás.

a hivatalos levelekre jellemző fejléc és megszólítás Kérvény A kérvény a hivatalos levelek egyik típusa, melyben a kérvényező valamilyen igénnyel, kéréssel fordul egy intézményhez, hatósághoz. Felépítése: a hivatalos levelekre jellemző fejléc és megszólítás az ügy előadása, a kérés megfogalmazása;. indokolás, az érvek felsorolása; befejezésként a kérés megismétlése. Záróformula (pl. Kérem beadványom kedvező elbírálását), dátum, aláírás. .

A műfajok bemutatása kész szöveg elemzésével Forrás: Magyar nyelv 10. Mozaik Kiadó

Panaszos levél A panaszos levél a hivatalos levelek egyik típusa, melyben a panasszal fordulunk egy intézményhez, hatósághoz. Felépítése: a hivatalos levelekre jellemző fejléc és megszólítás panaszunk tényszerű, pontos ismertetése panaszunk jogosságának bizonyítása Záróformula: intézkedés kérése - (pl. Kérem az ügy mielőbbi kivizsgálásását) dátum, aláírás.

Ajánlás Az ajánlólevél egy pályázat elbírálójának szól, melyben a levél írója a pályázóról ad véleményt. Felépítése: a címzett megszólítása az ajánló és a pályázó közötti kapcsolat megvilágítása a pályázó bemutatása, jellemzése (a pályázat céljával összefüggésben) az ajánlás indoklása záróformula (pl. A fentiek alapján méltán ajánlhatom XY-t az állás betöltésére), dátum, aláírás

Könyvajánló /filmajánló Bemutatás: tények, adatok a könyvről, filmről (Könyv esetén szerző neve, mű címe, kiadás éve, kiadó, műfaj; film esetén rendező neve, film címe, megjelenés éve, főszereplők neve, a film műfaja) Értékelés: a mű témája, röviden a tartalma, mondanivalója, vélemény megfogalmazása és bizonyítása idézetekkel, példákkal, érvekkel – erősségei, gyengeségei a műnek, filmnek Ajánlás: kiknek és miért ajánljuk (pl. korosztály, nem, érdeklődési kör)

Méltatás A méltatás vagy laudáció az ünnepeltet köszöntő és érdemeit méltató beszéd kitüntetés átadásakor, beiktatáskor. Felépítése: megszólítás a kommunikációs helyzetre, az alkalomra utalás az ünnepelt jellemzése, életének, munkásságának, érdemeinek bemutatása zárás (pl. az jókívánság megfogalmazása pl. Kívánjuk, hogy tudását még hosszú ideig kamatoztassa mindnyájunk javára; Sok sikert és erőt kívánunk jövőbeli céljaihoz és feladataihoz.)