Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Érvelés.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Érvelés."— Előadás másolata:

1 Érvelés

2 3-5 érvvel alátámasztott állásfoglalás valamely közéleti, kulturális, életmódbeli kérdésben
terjedelme: szó Szempontok Elérhető pont Tartalmi minőség – érvek, állítások, gondolatok 4 pont Szerkezet 3 pont Nyelvi igényesség –stílus, nyelvhelyesség

3 Az érvelés egy állítás (tétel) bizonyítása vagy cáfolata
Cél: a hallgató vagy olvasó meggyőzése az állítás igazáról vagy hamis voltáról Tétel kimondása után felsorakoztatjuk a mellette vagy ellene szóló érveket Műveltség, széles látókör kell hozzá

4 Tartalmi minőség (4 pont)
a feladatban kijelölt problémához, témához kapcsolódás valamennyi szempontra kitér, állást foglal 3-5 érvet használ hiteles, tárgyszerű, személyes véleményt alkot, példákat említ, utal a felvezető szövegre életszerű, problémaérzékeny, érvekkel alátámasztott és meggyőző állítások nincsenek egymásnak ellentmondó állítások, gondolatok

5 Szerkezet (3 pont) figyelembe kell venni a szövegtípust, szövegműfajt
a bevezetés, tárgyalás, befejezés világosan azonosítható (bekezdések) logikus és arányos felépítés, nincs önismétlés vagy logikai hiány megfelelő terjedelmű ( szó) jelentésbeli és grammatikai kohézió használata

6 Nyelvi igényesség (3 pont)
a megfelelő nyelvi regiszter használata találó, pontos szókincs és kifejezések megfelelő szerkezetű és modalitású mondatok használata kifogástalan nyelvhelyesség

7 A feladat értelmezése Bázisszöveg: gondolatébresztő, problémafelvetést
tételmondatot, érveket, dilemmát tartalmazhat. A feladat értelmezése Az érvelést író állásfoglalásának kialakítása: viszonyulás, döntéshelyzet. álláspont kialakítása a bázisszöveg gondolataival kapcsolatban formailag is hivatkozni a bázisszövegre két kérdésre választ adni (definíció, körülírás+erkölcsi álláspont) minimum 3 és maximum 5 érv Konkrét feladat, elemeinek az érvelésben azonosíthatónak kell lennie.

8 A feladat értelmezése http://www. oktatas
Bázisszöveg: gondolatébresztő, problémafelvetést, tételmondatot, érveket, dilemmát tartalmazhat. Az érvelést író állásfoglalásának kialakítása: viszonyulás, döntéshelyzet. értékelő jellegű, világos álláspont kialakítása előnyök-hátrányok számbavétele egyéni-társadalmi vonatkozások terjedelmi minimum-maximum (megjegyzés: a mintafeladatban korábbi szabályozás szerint!) lényegesen különböző, minimum 3, maximum 5 érv Konkrét feladat, elemeinek az érvelésben azonosíthatónak kell lennie.

9 Az érvelő szöveg szerkezete
az írásbeli érettségi feladata kapcsolódás, átkötés a probléma, az eset, a dilemma állásfoglalás (kérdés) „előnyei-hátrányai” helyzetekben pl. arányosság kb. 1/5 3/5 érvek, érvelés cáfolat(ok), a cáfolat cáfolása az állásfoglalás megerősítése (a kérdés megválaszolása) következtetés

10 Írd fel a tételmondatot a lap tetejére!
PRO KONTRA Szubjektív vélemény (személyes meglátás) Objektív vélemény (általános igazságok, hagyomány) A táblázatba beírt érveket számozd be aszerint, hogy a fogalmazásban milyen fontossági sorrendben szerepeljenek! Válogasd külön az erős és gyenge érveket! Az érvek mellé állíts példákat is, melyek saját tapasztalataidon alapulnak!

11 Mellette Ellene A kutyával szemben a halakat nem kell sétáltatni
Gondoskodnom kell róluk, tehát felelősségre nevel Ha elfáradok a tanulásban vagy a takarításban, segít az ellazulásban Az akvárium olyan izgalmas, mint egy akciófilm. Sok pénzbe kerül a halak megfelelő táplálása és az akvárium karbantartása Anya irtózik a halaktól, viszont ő takarítja a szobámat

12 Cáfolás lehetséges cáfolat a cáfolat megcáfolása
Tudom, sokba kerül egy akvárium berendezése. Majd megveszem az üveget a zsebpénzemből, és apával összeragasztjuk, növényeket meg kapok bele Annától.

13 Az érvelés poétikája Példák, idézetek Szóképek Alakzatok

14 Az érvek súlyozása Gyenge érvek, ellenérvek „kidobása”
Megmaradók sorrendbe állítása (a hatás, meggyőzés tudatos megtervezése

15 Hatásos felépítés megtervezése, például
1) Kezdetnek egy erős érv mellette 2) Gyengébb érv 3) Gyengébb érv 4) Erős lehetséges ellenérv 5) Egy lehetséges ellenérv megcáfolása 6) A legütősebb érv mellette

16 Miért érdemes összegyűjteni mindkét oldal érveit még akkor is, ha a feladat csak egyértelmű érvelést vár el? 1. Az érveid mellé felsorakoztatott ellenérvek és példák segítenek jobban elmélyülni az adott témában. 2.Az ellenérv újabb érvhez is elvezethet, hiszen az ókor óta tudjuk, hogy érvek segítségével oda-vissza minden bebizonyítható. Ezért érdemes párokban (párhuzamosan) felsorakoztatni őket a két oszlopban. 3.Az érveiddel szemben álló ellenérveket felhasználhatod a fogalmazásodban kapcsolóelemként is. Újabb bekezdéseket vezethetsz be (/át) segítségükkel. pl. "Bár nyomós érv lehet XY mellett az, hogy....(itt jöhet az ellenérv), mégis úgy gondolom, hogy ...(és itt jöhet az érvem)." A hasonló megfogalmazás tovább árnyalhatja dolgozatodat.

17 Bevezetés Problémafelvetés, témamegjelölés
Az olvasó figyelmének felkeltése a téma iránt: - témaválasztás indoklása - a téma jelentőségének hangsúlyozása - a téma-megközelítés újszerűségének hangsúlyozása Az érzelmekre hat – fontos a hatásos kezdés

18 Tárgyalás A tétel(ek) megfogalmazása
A tétel(ek) részletezése, kifejtése: értelmezhetjük a tételben szereplő fontosabb fogalmakat, példával szemléltetjük a tételmondat tartalmát (vagyis világossá tesszük, hogy mi a tételmondat jelentése)

19 Tárgyalás 2. A tétel, vélemény bizonyítása, érvekkel és példákkal való alátámasztása: - a bizonyítékok egy részét a dolgozatírónak kell teremtenie: a tényekből, az élményekből érveket alkotni, összefüggéseket keresni, következtetéseket levonni A velünk ellentétes véleményt alkotók nézeteit megcáfoljuk Figyelj az esszé logikus felépítésére!

20 Befejezés Összegzés: megismételed a fő gondolatokat, érveket, levonod a következtetést Nem baj, ha sajátos szemszögből közelíted meg a témát, vagy ha rendhagyó végeredményre jutsz – csak legyél LOGIKUS Kitekintés: a téma továbbgondolása – a jövőre vonatkozóan megfogalmazzuk a témával kapcsolatban a ránk váró feladatokat, felvillantjuk a kérdés újabb megközelítési lehetőségeit Érzelmi zárás: egyéni vélemény vagy személyes tapasztalat vagy idézet vagy kérdés vagy cselekvésre buzdítás vagy örök tanulság levonása

21 Pontosan olvasd el, hogy mi a feladatod!
Ha szövegrészlet (idézet, mottó) alapján írsz érvelő esszét, elsőként értelmezd, mi a szöveg legfontosabb gondolata! Ha kérdésre kell válaszolnod, próbálj meg először állító és cáfoló választ is adni! Mérlegeld, melyik áll közelebb hozzád! Gondold végig, mi az, ami mellett (vagy ellen) érvelned kell! Ne ugyanazt fogalmazd meg többször! Igyekezz változatos érveket felhozni, véleményed többféleképpen bizonyítani! Kérdezz nyugodtan a szövegben! Tégy fel problémafelvető kérdéseket! Kérdezz azért, hogy megadhasd a választ

22 Érvelő nyelvi fordulatok
tehát következésképpen ennek megfelelően ezért ebből adódik arra jutunk, hogy a fentiekből következik mert amennyiben abból kifolyólag mivel amiatt, hogy elfogadom arra a következtetésre jutottam, hogy… egyszóval innen adódik, mindent összevetve így ekként ilyenformán mindezek után világos, hogy az előbbiek alapján látható, hogy eszerint következésképpen ennek megfelelően azt kapjuk, hogy arra következtethetünk megállapíthatjuk

23 minthogy figyelembe véve, hogy jelzi az is, hogy abból kiindulva, hogy annak alapján, hogy arra támaszkodva, hogy azon az alapon, hogy mert amennyiben látva, hogy annak következtében, hogy alapul véve, hogy elfogadva, hogy abból kifolyólag, hogy mivel amiatt, hogy adva, hogy azáltal, hogy belátva, hogy annak folyományaként, hogy

24 Az irodalmi művek folytatásokban való közlése nem új keletű jelenség a kultúrtörténetben. A televíziózás elterjedése óta a sorozatok egyre nagyobb teret nyernek, és a legnézettebb időpontokban adják le őket. Milyen okokkal magyarázható a folytatásos közlés, a sorozatok sikere? Véleménye megformálásában vegye figyelembe az alábbi gondolatokat is! A folytatás igézete. Nem arról van szó, mint talán kezdetben hittük, hogy technikai okokból kell felszeletelni a túl hosszú közleményt kiadványokban vagy bármifajta közlési módban. És nem is csak a várakoztatás, a felfüggesztett feszültség kezdetleges, de örök trükkje hat ránk. Van itt valami más is a sorozatok lélektana körül, amit nem könnyű megközelíteni. Talán nem is a várakozás feloldását akarjuk elsősorban, a cselekmény erre vagy arra dőlését, hanem a várakozást magát… (Nemes Nagy Ágnes: A folyt. köv. varázsa)

25 Aláhúzod Megszámozod Külön kiírod Átfogalmazod - tételmondatok

26 Segítő információk, részfeladatok felismerése
Az irodalmi művek folytatásokban való közlése nem új keletű jelenség a kultúrtörténetben. A televíziózás elterjedése óta a sorozatok egyre nagyobb teret nyernek, és a legnézettebb időpontokban adják le őket. Milyen okokkal magyarázható a folytatásos közlés, a sorozatok sikere? Véleménye megformálásában vegye figyelembe az alábbi gondolatokat is! 1. nem új keletű jelenség 2. a televíziózásban fontos szerepe van 3. a sorozatokat a legnézettebb időpontokban adják 4. Mi a folytatásos sorozatok sikerének titka?

27 A folytatás igézete. Nem arról van szó, mint talán kezdetben hittük, hogy technikai okokból kell felszeletelni a túl hosszú közleményt kiadványokban vagy bármifajta közlési módban. És nem is csak a várakoztatás, a felfüggesztett feszültség kezdetleges, de örök trükkje hat ránk. Van itt valami más is a sorozatok lélektana körül, amit nem könnyű megközelíteni. Talán nem is a várakozás feloldását akarjuk elsősorban, a cselekmény erre vagy arra dőlését, hanem a várakozást magát… (Nemes Nagy Ágnes: A folyt. köv. varázsa) 1. a folytatás: igézet (varázslatos, izgalmas hatást kelt) 2. nem technikai okokból készülnek a folytatásos művek 3. nem csak a várakoztatás a titka a folytatásos alkotásoknak 4. nem csak a feszültség trükkje 5. valami más a sorozatok lélektani hatásának titka 6. talán elsősorban a várakozást magát akarjuk (mert az önmagában, önmagáért is izgalmas)


Letölteni ppt "Érvelés."

Hasonló előadás


Google Hirdetések