Önismeret – „Ilyen vagyok!”

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az óvodai matematikai nevelés elvei, céljai, feladatai Tk. 29.old. Kissné Zsámboki Réka NYME-BPK.
Advertisements

ADATSZERZÉS, INFORMÁCIÓ HASZNOSULÁS Biztonságtudatos vállalati kultúra Készítette: Jasenszky Nándor egyetemi szakoktató NKE NBI TEH tanszék.
Emberformáló folyamatok Dr. Molnár Béla Ph.D. főiskolai docens.
A felhasználói interfész A felhasználói interfész az a felület, amellyel a szoftver az ember felé „fordul”; amellyel a felhasználó nap mint nap találkozik.
Az akkreditáció szerepe a megváltozott munkaképességű munkavállaló személyének társadalmi reintegrációjában Készítette: Dézsi Gabriella Melinda Budapest,
Számvitel S ZÁMVITEL. Számvitel Hol tartunk… Beszámoló –Mérleg –Eredménykimutatás Értékelés – – – –2004- –Immateriális javak,
ISKOLAKÉSZÜLTSÉG – AZ ADAPTÍV VISELKEDÉS FEJLETTSÉGE dr. Torda Ágnes gyógypedagógus, klinikai gyermek-szakpszichológus Vizsgálóeljárás az iskolába lépéshez.
A képzett szakemberekért AZ ÖNÉRTÉKELÉS FOGALMA, LÉNYEGE, SZEREPE A MINŐSÉGFEJLESZTÉSBEN 3.2. előadás.
Intézmények közötti egyéni átvezetést segítő programok.
 Alap tudnivalók Alap tudnivalók  Az If és a While folyamatábrák Az If és a While folyamatábrák  Probléma Probléma  A while ciklus (általános alak,
Dr. Szűcs Erzsébet Egészségfejlesztési Igazgatóság Igazgató Budapest, szeptember 29. ÚJ EGÉSZSÉGFEJLESZTÉSI HÁLÓZATOK KIALAKÍTÁSA ÉS MŰKÖDTETÉSE.
Oktatói elvárások, oktatói vélemények a hallgatókról Cserné dr. Adermann Gizella egyetemi docens DUE.
John Sheridan BVetMed CVPM DMS MRCVS A Te praxisod, a Te karriered, a Te életed – gond van?
A három lépcsőfok… 29% - A megoldás 52 heti stratégia sikeres üzleti kapcsolatépítéshez (Avidor András - Michelle R. Donovan - Ivan R. Misner) Az emberek.
BEST-INVEST Független Biztosításközvetítő Kft.. Összes biztosítási díjbevétel 2004 (600 Mrd Ft)
A székesfehérvári fiatalok helyzete
Sallai Ilona - ÉFOÉSZ Szeged,
imagine great people 1990.: USA 2000.: Magyarország 130 országban
Dobrik-Lupták Sára szeptember 19.
Munkalapok védelme az Excelben
TÁMOP / „A hátrányos helyzetűek foglalkoztathatóságának javítása (Decentralizált programok a konvergencia régiókban)”
Adottságok tényszerű megfogalmazása 4.6. előadás
Valószínűségi kísérletek
Az Élet Vonata Olvastam egy könyvet, ahol az életet egy vonatutazáshoz hasonlították. Nagyon érdekes olvasmány.
Trade Marketing Specialista Dolgozz velünk az Élet habos oldalán!
Munkaközösségek támogatása, bemutatófoglalkozások szervezése
1Transzplantációs Alapítvány
Kiegészítő melléklet és üzleti jelentés
Betekintés a református hit- és erkölcstan világába
A lifelong guidance (LLG) rendszer magyarországi megalapozásának kvalitatív vizsgálata (6 fókuszcsoport) július Kovács Attila
A közigazgatással foglalkozó tudományok
ÉFOÉSZ LILIOM NAPKÖZI OTTHON Hódmezővásárhely
Segíteni vagy megmenteni
VEZETŐI ÉLETPÁLYAMODELL – PORTFOLIÓ BŐVÍTÉS
Észlelés és egyéni döntéshozatal, tanulás
A Menedék Alapítvány ÉRTÉKEI
A MOTIVÁCIÓ SZEREPE ÉS HATÁSKÖRE A KÖZOKTATÁSBAN ÉS A FELSŐOKTATÁSBAN
A „fény százada”.
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS
Boros Péterné SZEF Alelnök SZEF AKADÉMIA Vezetője
SZAKISKOLAI FEJLESZTÉSI PROGRAM
A szaktanácsadásról.
Tommy's Window dia ♫ Hangszóró szükséges A gyerekek örökkévalók
Hogyan szerethetjük egymást különböző nyelveken ?
Statisztika 10 évf. 3 osztály 82 tanuló 9 évf. 4+1 osztály 118 tanuló Minden osztályt külön pedagógus javított 8 fő - részben of, ha vállalta.
A házasság arcai Mihalec Gábor Adventista Családi Szolgálatok.
A bemeneti kompetenciamérések és a visszajelzéseken alapuló fejlesztő munka bemutatása a Farkas Gyula Közoktatási Intézmény Dr. Illyés Sándor intézményegységében.
SZÁMVITEL Dr. Ormos Mihály egyetemi tanár
a hegyoldalakat borító erdőket, és csodáltam a természet szépségét,
A VERESEGYHÁZI KATOLIKUS GIMNÁZIUM felvételi tájékoztatója a 2018/2019-as tanévre „Ahol ugyanis ketten vagy hárman összegyűlnek az én nevemben, ott vagyok.
Készítette: Dézsi Gabriella Melinda Budapest, december 18.
„Mindegy, hogy képességeid mekkorák, fő, hogy a tőled telhető legjobbat formáld belőlük és általuk.” (Weöres Sándor)
Nyílt nap Iskola neve Dátum.
TÁMOP A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése – Életpálya-tanácsadás Csanádi Nikolett Hényel Anett.
A villamos installáció problémái a tűzvédelem szempontjából
Online jegyzőkönyv kitöltési segédlet
Környezeti Kontrolling
TÁMOP A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése – Regionális workshop Zétényi Ákos.
Új pályainformációs eszközök - filmek
Szabványok, normák, ami az ÉMI minősítési rendszerei mögött van
A csoportok tanulása, mint a szervezeti tanulás alapja
Az iskolai szervezet és fejlesztése
U8 – U10 célok a szezonra.
Tóalmási Mesevár Óvoda és Konyha
Intézmény minőségirányítási programja
Algoritmusok.
AC/DC Találd meg a helyed! Előadó: Fodor Ágnes, a VGYKE elnöke
Nagyon érdekes olvasmány.
A tehetséggondozás kihívásai
“Kicsit kemény, nehéz, de kezdem élvezni”
Előadás másolata:

Önismeret – „Ilyen vagyok!” KOM-PASSZ program III. kötet Önismeret – „Ilyen vagyok!” Lapozáshoz a PgDn és PgUp billentyűket használhatod

Hogyan ismerhetem meg magam? Milyen is vagyok? KOM–PASSZ P R O G R A M UTAT MUTAT III. Önismeret – Ilyen vagyok! Kedves Pályatervező Fiatal! Programunk e csomagjában továbbra is az önismerettel foglalkozunk. Fő kérdéseink: Hogyan ismerhetem meg magam? Milyen is vagyok? Melyek a fontos tulajdonságaim? Melyekkel vagyok elégedett? Miket vegyek még tekintetbe? Hogyan segít ez a pályaválasztásban? Nézzük sorban…

Önmagunk megfigyelése KOM–PASSZ P R O G R A M UTAT MUTAT III. Önismeret – Ilyen vagyok! Önismeretünk fő eszközei: Önmagunk megfigyelése Mások visszajelzése Saját magunkról való tapasztalásunk folyamatosan működő forrása: élményeink. Ön-ismeretté azonban akkor kezd épülni, ha figyelmünket erre irányítjuk. Mások – önkéntelenül is – sok mindent visszatükröznek rólunk. Ezek nagy részét nemcsak szóban, hanem viselkedésükkel (és sokszor nem is tudatosan) teszik. Mások megfigyelése Másokat valamilyen helyzetben megfigyelve, gyakran akaratlanul is behelyettesítjük magunkat: „és én…?” A társakhoz való hasonlításnak a pályaválasztás folyamatában is nagy jelentősége van… Ezeket az „eszközöket” kiskorunk óta használjuk. Serdülőkor táján kezd igazán fontossá válni a kérdés: „Ki is vagyok valójában?” Vizsgáljuk meg, hogyan is működnek ezek a „csatornák”…

Önmagunk megfigyelése KOM–PASSZ P R O G R A M UTAT MUTAT III. Önismeret – Ilyen vagyok! Önmagunk megfigyelése Miket is „figyelhetünk” meg? Tulajdonságainkat többféleképpen csoportosíthatjuk. Mi most így fogjuk: Képességek Ide tartoznak azok a tulajdonságaink, melyekkel valamilyen teljesítményt hozhatunk létre Személyiségvonások Ezek a tulajdonságaink gyakran átfogóan jellemzik viselkedésünket ill. egész személyünket (pl. mennyire vagyunk élénkek, társaságkedvelők vagy aggodalmasak) Érdeklődés Érdeklődésünk (másképpen: irányultságunk) a világ valamilyen tárgyára, területére vonatkozó megismerő-alkotó tevékenységet jelenti. (Ezzel majd a következő csomagban foglalkozunk.)

III. Önismeret – Ilyen vagyok! KOM–PASSZ P R O G R A M UTAT MUTAT III. Önismeret – Ilyen vagyok! Mások visszajelzése „Na, milyen voltam?” – hangzik gyakran valamilyen szereplés után. Azoknak tesszük fel, akiknek véleménye „számít” nekünk. önmagunkról alkotott képünkre hatással van, hogy mások mit gondolnak rólunk – különösen a számunkra jelentős személyek és az sem mellékes, hogy véleményük „jó”-e… Ezeket a visszajelzéseket sokszor nem szavakban, hanem valamilyen megnyilvánulásban kapjuk. Pl. barátunk nekünk „önti ki a lelkét” – szavak nélkül azt „mondja”: számít ránk. Társaink gyakran nem tudatosan (nem szándékosan) fejezik ki vélekedésüket rólunk. És ugyanígy, legtöbbször mi sem tudatosan „vesszük” ezeket az üzeneteket. Saját magunkkal kapcsolatban gyakran következtetünk mások viselkedéseiből. Mindezt olyan „rutinosan”, hogy gyakran észre sem vesszük – azt sem, ha olykor-olykor tévedünk…

III. Önismeret – Ilyen vagyok! KOM–PASSZ P R O G R A M UTAT MUTAT III. Önismeret – Ilyen vagyok! Mások megfigyelése „Én nem vagyok olyan ügyes, mint ő…” – gyakran társainkhoz mérnek minket (vagy mi magunkat) Folyamatos visszajelzéseket kapunk arról is, hogy „másokhoz” képest milyenek vagyunk. „Kéretlenül” is érkeznek ilyen visszajelzések – pl. iskolai osztályzatok formájában. A másokhoz való hasonlítás eredményei fontosak, de nehezítik, hogy más „mércét” is alkalmazzunk (pl. hogy korábbi állapotunkhoz képest mennyit változtunk). Másik probléma, hogy szubjektív elemeket is tartalmaz – nehéz megítélni: „kinek van igaza”? Csoportunkban való helyzetünk sem szavakban fejeződik ki. Pl. minket választanak (vagy éppen nem választanak…) – ilyenkor ez közvetíti számunkra, hogy hogyan értékelnek bennünket. A teljesítményemet minősítik – vagy engem? „Okos vagy” – dicsértek meg, amikor jól oldottál meg egy matek-példát. Eredményeinket gyakran saját magunkkal azonosítjuk – és mások is ezt teszik velünk. Erre különösen akkor vagyunk érzékenyek, ha negatív kritikát fogalmaznak meg…

Önmagunk megfigyelése KOM–PASSZ P R O G R A M UTAT MUTAT III. Önismeret – Ilyen vagyok! Ezekből épül fel tehát, hogy hogyan vélekedünk és érzünk magunkról, és hatással van arra, hogyan gondolkodjunk jövőnkről (jövőbeli magunkról), amikor valamilyen pályaválasztási döntés előtt állunk. Mások megfigyelése Mások visszajelzése Önmagunk megfigyelése

III. Önismeret – Ilyen vagyok! KOM–PASSZ P R O G R A M UTAT MUTAT III. Önismeret – Ilyen vagyok! No de melyek is a fontos tulajdonságok? Erre nincs egyféle válasz: attól függ, hogy milyen feladatra vállalkozunk. Nem nehéz belátni: ha valaki építészmérnöknek készül, fontos számára a jó matematikai készség és a térlátás képessége. Ezekre nincs szükség pl. a könyvtáros szakma gyakorlásánál. Ezzel együtt, felsorolunk olyan általános tulajdonságokat, amelyeket pályaválasztás idején érdemes számításba venni. Ezek mindenkinél megfigyelhetők, és sok helyzetben fontosak lehetnek. A munkafüzetben találsz egy kérdőívet, mely „leltárba veszi” a pályaválasztás szempontjából fontos tulajdonságokat…

III. Önismeret – Ilyen vagyok! KOM–PASSZ P R O G R A M UTAT MUTAT III. Önismeret – Ilyen vagyok! És melyek az én fontos tulajdonságaim? Miután kitöltötted a kérdőívet, tekintsd át az első fejezetet (a továbbtanulási lehetőségek világát) – olyan szemmel, hogy mely területek illeszkednek képességeidhez! Láthattad azt is: nem mindegyik tulajdonságunk egyformán fontos számunkra (másként fogalmazva: nem mindegyikre vagyunk egyformán érzékenyek). A fontos tulajdonságok értékeinkről árulkodnak – ezzel foglalkozunk majd a következő fejezetben.

III. Önismeret – Ilyen vagyok! KOM–PASSZ P R O G R A M UTAT MUTAT III. Önismeret – Ilyen vagyok! Állapotjelentés küldése Mikor érdemes elküldened? Ha alaposan elgondolkodtál ezen az anyagon Ha a feladatok nagy részét kipróbáltad Ha érdekel a folytatás: Önismeret – „Ilyen szeretnék lenni” Sikeres készülést kívánunk! Az MFPI pályaválasztási tanácsadói ∑ KOM–PASSZ UTAT MUTAT 2012.02.09.