Az emberi arcok Alkalmazások és érdekességek

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Országos Kompetencia Mérés 2009 Bródy Imre Gimnázium, Szakközépiskola Készítette: Jákliné Tilhof Ágnes.
Advertisements

Az új közbeszerzési törvény megalkotásának körülményei, várható jövőbeli változások május 26. Dr. Kovács László Miniszterelnökség Közbeszerzési Szabályozási.
TÖMÖRÍTÉS. Fogalma A tömörítés egy olyan eljárás, amelynek segítségével egy fájlból egy kisebb fájl állítható elő. A tömörítési arány függ a fájl típusától,
TÖRTÉNELEM ÉRETTSÉGI A VIZSGA LEÍRÁSA VÁLTOZÁSOK január 1-től.
Elhárító mechanizmusok. A szorongásról A szorongás két típusa ( ) A szorongás két típusa ( ) reális szorongás neurotikus szorongás: a.
Melyik agyféltekéje domináns? – teszt Pillantson a pörgő lányra! Merre forog? Az óramutató járásának megfelelően vagy azzal ellentétesen ?  Ha úgy.
ISKOLAKÉSZÜLTSÉG – AZ ADAPTÍV VISELKEDÉS FEJLETTSÉGE dr. Torda Ágnes gyógypedagógus, klinikai gyermek-szakpszichológus Vizsgálóeljárás az iskolába lépéshez.
A VÉDŐNŐK SZEREPE AZ EMLŐRÁK KORAI FELISMERÉSÉBEN Puskás Gabriella AZ EMLŐRÁK GYÓGYÍTÁSÁÉRT ALAPÍTVÁNY BUDAPEST.
1 Az önértékelés mint projekt 6. előadás 1 2 Az előadás tartalmi elemei  A projekt fogalma  A projektek elemei  A projekt szervezete  Projektfázisok.
A korai beavatkozás pszichológiai vonatkozásai rizikó csecsemők (0-3 év) és családjuk ellátásában Készítette: Fadgyas-Székely Orsolya ELTE BGGYK MA levelező.
Oktatói elvárások, oktatói vélemények a hallgatókról Cserné dr. Adermann Gizella egyetemi docens DUE.
A vállalatok marketingtevékenysége és a Magyar Marketing Szövetség megítélése Kutatási eredmények az MMSZ részére (2008. július)
A szaktanácsadás szolgáltatási terület dokumentációja Némethné Józsa Ágnes Intézményfejlesztési referens.
KÉPZŐ- ÉS IPARMŰVÉSZET ISMERETEK ÁGAZATI SZAKMAI ÉRETTSÉGI VIZSGA (középszintű) május-június.
A székesfehérvári fiatalok helyzete
A szakiskolák aktuális problémái
FELVÉTELI TÁJÉKOZTATÓ
Mozgásszervi rehabilitáció
Dobrik-Lupták Sára szeptember 19.
Nemzeti Erőforrás Minisztérium Oktatásért Felelős Államtitkárság
Valószínűségi kísérletek
Muraközy Balázs: Mely vállalatok válnak gazellává?
1Transzplantációs Alapítvány
Pályaválasztási tanácsadás
Az emberi arcok Óramegbeszélés
Becslés gyakorlat november 3.
Résztvevői létszám Év Létszám Összesen: 2110 Budapest Regionális 456
A FELÜGYELŐBIZOTTSÁG BESZÁMOLÓJA A VSZT
A közigazgatással foglalkozó tudományok
Egy üzemben sok gyártósoron gyártanak egy bizonyos elektronikai alkatrészt. Az alkatrészek ellenállását időnként ellenőrzik úgy, hogy egy munkás odamegy.
Észlelés és egyéni döntéshozatal, tanulás
Az „I. Nagy Tavaszi Rábcatorkolás” vetélkedő
A pedagógus-életpályamodell, a minősítés rendszere
Becsléselmélet - Konzultáció
SZÁMVITEL.
Követelményelemzés Cél: A rendszer tervezése, a feladatok leosztása.
CSOPORT - A minőségellenőrök egy megfelelő csoportja
Colorianne Reinforce-B
A gyermekszegénység alakulása – 2007 kutatási eredmények ORSZÁGOS KONFERENCIA A GYERMEKSZEGÉNYSÉGRŐL Miniszterelnöki Hivatal – Miskolc Város Önkormányzata.
A kétszintű érettségi.
Hipotézisvizsgálat.
Statisztika 10 évf. 3 osztály 82 tanuló 9 évf. 4+1 osztály 118 tanuló Minden osztályt külön pedagógus javított 8 fő - részben of, ha vállalta.
A Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Intézet Konferenciája
Kandó Kálmán Szakközépiskola és Szakiskola
Varianciaanalízis- ANOVA (Analyze Of VAriance)
A márkázás Marketing gyakorlat 6..
Körmendi Dániel MAS Meeting Scheduler.
Foglalkoztatási és Szociális Hivatal
Foglalkoztatási és Szociális Hivatal
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM
Tilk Bence Konzulens: Dr. Horváth Gábor
Tájékoztató az Önkormányzati ASP Projektről
Merre tovább a középiskola után?
Kétszintű érettségi vizsga
Új pályainformációs eszközök - filmek
Szent István Egyetem Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar
A csoportok tanulása, mint a szervezeti tanulás alapja
Az emberi arcok Óramegbeszélés
TÁRGYI ESZKÖZÖK ELSZÁMOLÁSA
Megfigyelés és kísérlet
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 8
I. HELYZETFELMÉRÉSI SZINT FOLYAMATA 3. FEJLESZTÉSI FÁZIS 10. előadás
Foglalkoztatási és Szociális Hivatal
Felvételi a középfokú iskolákban a 2016/2017. tanévben
Tóth Andrea Diaverum Zalaegerszegi Dialízis Központ
LIA Alapítványi Ált. Isk. és Szki. Piliscsabai Tagintézménye
Az emberi arcok Az arcok idegi reprezentációja Képalkotó eljárások
Az emberi arcok Alkalmazások és érdekességek
AC/DC Találd meg a helyed! Előadó: Fodor Ágnes, a VGYKE elnöke
KOHÉZIÓS POLITIKA A POLGÁROK SZOLGÁLATÁBAN
Előadás másolata:

Az emberi arcok Alkalmazások és érdekességek Zimmer Márta mzimmer@cogsci.bme.hu http://www.cogsci.bme.hu/~ktkuser/KURZUSOK/BMETE47A014/2017_2018_2/

Téma Óra Időpont 1. Zárthelyi dolgozat 2. Zárthelyi dolgozat február 6. Óramegbeszélés 2. február 13. Az arcok speciálisak (?), korai modellek, arcok reprezentációja 3. február 20. Fejlődési adatok 4. február 27. Az arcon tükröződő érzelmek 5. március 6. Szociális aspektusok (tekintet iránya, nem, kor, attraktivitás) 6. március 13. 1. Zárthelyi dolgozat 7. március 20. Az arcok idegi reprezentációja - elektrofiziológia 8. március 27. Az arcok idegi reprezentációja – képalkotó eljárások 9. április 3. Tavaszi szünet 10. április 10. Az arcfelismerési zavar I. 11. április 17. Az arcfelismerési zavar II., fejlődési rendellenességek, pszichiátria és arcok 12. április 24. Alkalmazások és érdekességek 13. május 1. Szünet 14. május 8. 2. Zárthelyi dolgozat 15. május 15. Javító-/Pótló ZH alkalom

Alkalmazások és érdekességek A kis szemtanú Csoportos torzítások Arcrekonstrukció Gépek

A kis szemtanú

Eddig Hosszas érvelés, mennyire jól ISMERÜNK FEL arcokat De mi van akkor, ha nem ismerjük az illetőt? Pedig a kérdés lehet nagyon életszagú, hiszen egy bűnügy esetén a szemtanúknak jó személyleírásokat kellene adni!

Az elkeserítő statisztikák Angolszász országok sokkoló adatai: 40%, még akkor is, ha több módszerrel dolgoznak Elítéltek fotói alapján Felsorakozott gyanúsítottak közül Rekonstrukciós technikák Szóbeli leírások, jellemzések Ráadásul (!!!) kb. 15-20%-ban mást választanak ki! (ez 35-40%-ra nő, ha a tényleges elkövető nincs is jelen! – szociálpszichológiai magyarázatok) Még tényleges jelenlét esetén sem érik el az 50%-os beazonosítási arányt!

A helytelen válaszok típusai Fals pozitív (= téves riasztás) Fals negatív, azaz futni hagyjuk Mindkét hiba megdöbbentő, és felveti annak igényét, hogy vizsgáljuk, milyen faktorok befolyásolják a felismerési, kiválasztási teljesítményt. Csoportosításuk: becslő- és rendszerfaktorok

Becslő faktorok A döntést hozó szemtanú belső tulajdonságainak hatása Kor Nem Személyiség Intellektus Mennyire áll (még) a történtek hatása alatt

Rendszerfaktorok Eljárások, melyekkel a szemtanú(ka)t kikérdezik, alkalmazott módszerek Példák: Rendőrségi rajzoló Számítógépes programok Szembesítések

Az eddig ismertetett eredményektől eltérően … Itt nem egy csoport átlagára vagyunk kíváncsiak, éppen ellenkezőleg! Az egyéni produkciók érdekelnek minket! Ezt kell tudnunk úgy feltérképezni, hogy esetleg be tudjuk becsülni azok megbízhatóságát, pontosságát is! Vizsgálhatók például csoportközi különbségek, ezek közül talán leginkább a nemi különbségek adják magukat!

Nők versus férfiak … Általános eltérések (téri/vizuális versus nyelvi) Utóbbi miatt felmerül, hogy jobbak-e a nők, ha több nyelvi jellegű címkét használnak. Lewin és Herlitz, 2002: arcfelismerési feladat és a résztvevők nyelvi képességének tesztelése. Kapták: női arcok esetén a nők jobb felismerési teljesítményt mutattak. Nyelvi képességek: érdekes módon a férfiak esetében volt kimutatható, hogy ezek egyenes arányban álltak a jobb arcfelismeréssel Wright és Sledden, 2003: mindenki a maga nemének felismerésében jobb (ez azonban híres emberek esetében éppen fordítva van; khm…. Ki gondolta volna!)

Hormonok … (1) Sherwin, 2003: nagyobb arányú ösztrogén – jobb teljesítmény verbális tesztekben; magasabb tesztoszteron-szint – jobb pontszámok téri-vizuális feladatokban (nemtől függetlenül!) Több hormonális hatásról később! 

Személyiségjegyek Agresszív személyek: inkább negatív érzelmeket dolgoznak fel, összesített érzelmi teljesítményük rossz. Antiszociális: félelem és szomorúság feldolgozása rossz. Intelligencia: kevésbé súlyosan retardáltak érzelmek és identikum felismerésében kevésbé rosszak. Normál tartományban férfiak esetén a jobb intellektus jobb felismerési képességekkel társul.

A kor hatása – kicsik és nagyok Gyerekek szimulált helyzetben Ha a valódi elkövető jelen van, akkor már a 4 éves is gyorsabb és pontosabb, 5 évesen szinte felnőttszerű teljesítmény A nagyobb gond akkor van, ha az elkövető nincs jelen, ekkor ugyanis még a 13 évesek is rosszabbul teljesítenek, mint a felnőttek Oka: megfelelési igény, kognitív funkciók éretlensége Idős szemtanúk: OAE, demencia

Az eltelt idő nyomában Minél előbb tesz vallomást, annál pontosabb lesz, annál több információt ad De: a klasszikus felejtési görbe itt is érvényes

Újabb becslő változók A stressz és trauma mértéke Kísérletes vizsgálata: ha az esemény alatt feszültségkeltő inger is jelen van, akkor módosul-e a későbbi felismerési teljesítmény? Kapták: ezek elvonják a figyelmet (fegyver versus csekk) Mennyi időt tölt egy kép megnézésével? ~ Milyen részletes a leírás? Ha túlságosan, akkor valószínűleg előhívja sztereotípiáit is!

Rendszerváltozók Alapszabály: ne alkalmazz egyszerre több módszert! Csoportban történő szembesítés/kiválasztás esetén figyelni kell, hogy hasonlóak is legyenek! Egyáltalán csoportosan vagy egyenként? Statikus vagy dinamikus bemutatás? „Kettős vak” eljárás!

Csoportos torzítások

ORE (nem a bőr színe az oka!) Nagyrészt említettük már, itt csak összefoglaljuk, illetve 1-2 másikkal kiegészítjük ORE (nem a bőr színe az oka!) Saját nem, saját kor, saját faj hatás is! Összesített modell: Sporer, 2002 Más feldolgozási pálya tartozik az ingroup egyedekhez, itt szakértők vagyunk, tehát konfigurális alapú a feldolgozás. Automatikus, gyors, sikeres. Outgroup egyén: nem egyéni szinten döntünk, először kategorizálunk, majd: A; Feldolgozás (vonás-alapú? Konfigurális?) vagy sztereotípiák B; Felszínesebb kódolás, kevesebb figyelem Mindkét lépésnek a szegényesebb felismerés lesz az eredménye!

Arcok rekonstrukciója, térfigyelő kamerák

Matching feladatok Vajon ebben jók vagyunk? Életszagú helyzet: pénztárosok és a személyigazolványok Kemp et al., 1997: 4 helyzet Igazolvány és a személy teljesen ugyanolyan Övé az igazolvány, de más külső jegyek Másé, de arra nagyon hasonlít Másé és nem is hasonlít rá Teljesítményük: 1.: 93%, 2.: 86%, 3.: 36%, 4.: 66%. Hm… elgondolkodtató, ráadásul ez egy kísérleti helyzet!

Térfigyelő kamerák Csak akkor hasznos, ha ismerjük az illetőt Kísérleti tesztelése: felvétel bemutatása után 8 kép közül válasszák ki, kit láttak a felvételen Sokkoló eredmény: mindösszesen 20%-os teljesítmény!!!! Ezen nem javít az sem, ha a kép jó minőségű és/vagy színes. Újabb érv arra, hogy ismeretlen arcokat képi alapon kódolunk.

Arcrekonstrukciós eljárások Legősibb: rendőrségi rajzoló Később számítógépes programok Identi-Kit (papír alapú) Photofit Identi-Kit 2000 FACES 3.0 E-FIT

Arc- és érzelemfelismerő gépek

Gépi felismerés Hatalmas kapacitásra lenne szükség! Kezdeti próbálkozások: tréningben jól teljesítenek, de nem tudnak generalizálni Egy működő rendszer: CERT Érzelmekre, fájdalom detektálására, fáradtság észlelésére használnak ilyen rendszereket Újabban: fejlődési rendellenességekben

Hormonok … (2) Vizsgálatok zömében NINCS valós hormonális mérés (nők – ciklus) Lásd: szociális aspektusok óra vége – attraktivitás és hormonok Kovács és munkatársai, 2004, 2007 – hormonok észlelésének mérhető hatása

Humán feromonérzékelés A járulékos olfaktoros (szaglási) rendszer megléte embereknél kérdéses Kérdés: befolyásolja-e észlelésünket a feromon?

Tesztoszteron Kontroll (Zsadányi – Nagy, Z. – Kovács, G., 2007, Magyar Pszichológiai Szemle)

Hormonok és idegrendszer Geschwind és Galaburda, 1985: születés előtt magzat több tesztoszteron -> jobb félteke gyorsabb fejlődése Hausmann és Güntürkün, 2000; Rupp és mtsai, 2009: nők menstruáció alatt és után más aktivitásmintázat arcokra való döntések esetében

Téma Szünet 2. Zárthelyi dolgozat Óra Időpont 1. Zárthelyi dolgozat február 6. Óramegbeszélés 2. február 13. Az arcok speciálisak (?), korai modellek, arcok reprezentációja 3. február 20. Fejlődési adatok 4. február 27. Az arcon tükröződő érzelmek 5. március 6. Szociális aspektusok (tekintet iránya, nem, kor, attraktivitás) 6. március 13. 1. Zárthelyi dolgozat 7. március 20. Az arcok idegi reprezentációja - elektrofiziológia 8. március 27. Az arcok idegi reprezentációja – képalkotó eljárások 9. április 3. Tavaszi szünet 10. április 10. Az arcfelismerési zavar I. 11. április 17. Az arcfelismerési zavar II., fejlődési rendellenességek, pszichiátria és arcok 12. április 24. Alkalmazások és érdekességek 13. május 1. 14. május 8. 15. május 15. Javító-/Pótló ZH alkalom Szünet 2. Zárthelyi dolgozat

VÉGE És a megfejtések: Paul McCartney, Rowan Atkinson, Patrick Stewart, John Cleese Al Pacino, Kenneth Brannagh, Sean Connery, Károly herceg