Összeállította: J. Balázs Katalin

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Rácstípusok. Ismétlés 1.Nevezd meg a halmazállapot változásokat, amelyeket a nyilak jelölnek! szilárd→folyadék: ……………….folyadék→szilárd: ………………….. szilárd→gáz:
Advertisements

LEVEGŐT! Balázs Katalin Környezeti kémia. KÖD, FÜST, HAB.
ISKOLAKÉSZÜLTSÉG – AZ ADAPTÍV VISELKEDÉS FEJLETTSÉGE dr. Torda Ágnes gyógypedagógus, klinikai gyermek-szakpszichológus Vizsgálóeljárás az iskolába lépéshez.
Elsőrendű és másodrendű kémiai kötések Hidrogén előállítása A hidrogén tulajdonságai Kölcsönhatások a hidrogénmolekulák között A hidrogénmolekula elektroneloszlása.
Atomrácsos kristályok Azokat az anyagokat, amelyekben végtelenül sok atom szabályos rendben kovalens kötésekkel kapcsolódik össze, atomrácsos kristályoknak.
Kőkemény anyagok!. Keménységi skála Fridrich Mohs (1812) – ásványtan professzor: ásványok keménységi skálája:
OXIGÉNTARTALMÚ SZERVES VEGYÜLETEK ÉTEREK.  Egy oxigénatomos funkciós csoportot tartalmazó vegyületek hidroxivegyületek  alkoholok  fenolok éterek oxovegyületek.
Hogyan épül fel a testünk? Testfelépítés 8. oszt / 1.
Vetésforgó tervezése és kivitelezése. Vetésforgó Vetésterv növényi sorrend kialakításához őszi búza250 ha őszi árpa50 ha lucerna ebből új telepítés 300.
Ionrácsos kristályok. Az ionkristály Ionok rendezett halmaza: benne nem meghatározott számú iont ionos kötés rögzít.
Két nagy múltú szövegszerkesztő összehasonlítása az oktatás szempontjából.
Zsírok, olajok Trigliceridek. Trigliceridek (Zsírok, olajok) A természetes zsírok és a nem illó olajok nagy szénatomszámú karbonsavak (zsírsavak) glicerinnel.
KÉPZŐ- ÉS IPARMŰVÉSZET ISMERETEK ÁGAZATI SZAKMAI ÉRETTSÉGI VIZSGA (középszintű) május-június.
EGÉSZSÉGES TÁPLÁLKOZÁS
vizuális megismerés – vizuális „nyelv” vizuális kultúra
Valószínűségi kísérletek
A rehabilitációt segítő támogatások, jogszabályi változások
WE PROVIDE SOLUTIONS.
Becslés gyakorlat november 3.
Az elektrosztatikus feltöltődés keletkezése
Általános kémia előadás Gyógyszertári asszisztens képzés
Az ifjúsági közösségek szerepe a helyi kulturális életben
T.R. Adatbázis-kezelés - Alapfogalmak Adatbázis:
Fémes kötés, fémrács.
Laboratóriumi méréstechnikai gyakorlat 3/15. M osztály részére 2016.
Vörös-Gubicza Zsanett képzési referens MKIK
Colorianne Reinforce-B
Az Országos Egészségfejlesztési Intézet fejlesztési projektjei az iskolai egészségfejlesztés területén DR. TÖRÖK KRISZTINA.
A mozgási elektromágneses indukció
Kijelentéslogikai igazság (tautológia):
Található-e hurokvágány a kocsiszín területén?
A szilárd állapot.
középfokú felvételi eljárás
szakképzési és felnőttképzési szakértő
Algoritmusok és Adatszerkezetek I.
AZ OKOSHÁZAK BEMUTATÁSA
Nyílt nap Iskola neve Dátum.
Bemutatkozik az iskolapszichológus
Energiaminimum- elve Minden rendszer arra törekszi, hogy stabil állapotba kerüljön. Milyen kapcsolat van a stabil állapot, és az adott állapot energiája.
RUGÓK.
Kalciumvegyületek a természetben
A hétköznapok kémiai biztonsága
Új pályainformációs eszközök - filmek
43.óra Amikre fontos odafigyelni!
Halmazállapot-változások
Tremmel Bálint Gergely ELTE-TTK, környezettudomány MSc
Vírusok, baktériumok, egysejtűek
REND ÉS RENDEZETLEN a molekuláktól a társadalmakig
Az iskolai szervezet és fejlesztése
I. kationosztály elemzése
Összeállította: J. Balázs Katalin
Összeállította: J. Balázs Katalin
AZ ANYAGI RENDSZER FOGALMA, CSOPORTOSÍTÁSA
Emlékeztető/Ismétlés
A mérés
Az atom tömege Az anyagmennyiség és a kémiai jelek
Válassza ki a Blaha Lujza tér végállomásra vonatkozó helyes állítást!
TIENS FOKHAGYMAOLAJ KAPSZULA.
Áramlástan mérés beszámoló előadás
Anyagok csoportosítása
LIA Alapítványi Ált. Isk. és Szki. Piliscsabai Tagintézménye
Algoritmusok.
Hagyományos megjelenítés
Az atomok felépítése.
OpenBoard Kezelő Tananyag közzététele a KRÉTA rendszerben.
Elektromos töltés-átmenettel járó reakciók
Atomok kvantumelmélete
Elektromos alapfogalmak
A tehetséggondozás kihívásai
Előadás másolata:

Összeállította: J. Balázs Katalin A FÉMEK SZERKEZETE Kémia 8. tankönyv 79–83. oldal Összeállította: J. Balázs Katalin

ISMÉTLÉS A TAVALYI TANANYAGBÓL Játék: 3. Kémiai elemek csoportosítása A Kémia 7. interaktív tananyagban: Játékok, feladatok: 3. Kémiai elemek csoportosítása A Kémia 8. interaktív tananyagot a Tálcára letéve az aktuális elemnél folytatható.

Az ismert kémiai elemek több, mint 80%-a fémes tulajdonságú

A FÉMEK HASONLÓSÁGA A fémek nagyon hasonló tulajdonságúak A fémek nagyon hasonló szerkezetűek Vajon mi a közös a fémek szerkezetében? Mi a közös a fématomok elektronszerkezetében?

FÉMATOMOK ELEKTRONSZERKEZETE Kevés vegyértékelektronjuk van, melyet leadhatnak Ha csak azonos fématomok vannak jelen Nem tudják átadni az elektronjukat más részecskéknek Ha jelen van más reakciópartner Átadhatják az elektronjukat a reakciópartnernek Fématom Fémkation A reakciópartner felveszi az elektront 1, 2 vagy 3 e-

FÉMATOMOK ELEKTRONSZERKEZETE Kevés vegyértékelektronjuk van, melyet leadhatnak A fémrácsban a vegyértékelektronok szabadon mozoghatnak a fématomok között Kémiai reakcióban a fématomok mindig elektront adnak le FÉMEK FIZIKAI TULAJDONSÁGAI FÉMEK KÉMIAI TULAJDONSÁGAI

A FÉMRÁCS SZERKEZETE Azonos fématomok szabályos rendben rezegnek a rácspontokon A vegyérték-elektronok szabadon elmozdulhatnak, minden atomhoz tartoznak

A FÉMEK FIZIKAI TULAJDONSÁGAI Szabályos kristályszerkezet Szilárd halmazállapot 25 oC A SZERKEZETBŐL KÖVETKEZŐ TULAJDONSÁGOK

A FÉMEK FIZIKAI TULAJDONSÁGAI Szabadon mozgó elektronok Elektromos áramvezetés ÁRAMVEZETÉS Az áramvezetés feltételei: töltéssel rendelkező részecskék szabadon elmozdulhassanak A SZERKEZETBŐL KÖVETKEZŐ TULAJDONSÁGOK

A FÉMEK FIZIKAI TULAJDONSÁGAI Azonos tulajdonságú fématomok alkotják a rácsot Jól megmunkálhatók A SZERKEZETBŐL KÖVETKEZŐ TULAJDONSÁGOK

A FÉMEK FIZIKAI TULAJDONSÁGAI Minden fémrács hasonló elven épül fel Jól ötvözhetők Más fématom A SZERKEZETBŐL KÖVETKEZŐ TULAJDONSÁGOK

A FÉMEK FIZIKAI TULAJDONSÁGAI Térfogategységben változó számú fématom lehet a fématomok tömege is változó Változó sűrűség könnyűfémek < 5 kg/dm3 < nehézfémek A SZERKEZETBŐL KÖVETKEZŐ TULAJDONSÁGOK

Animáció: Fémes tulajdonság és szerkezet Az Alt + Tab billentyűk együttes lenyomásával: Animációk: 5. A fémes tulajdonság értelmezése a szerkezettel Visszajutás szintén Alt + Tab billentyűkkel. Animáció: Fémes tulajdonság és szerkezet

A FÉMEK KÉMIAI TULAJDONSÁGAI Fématom Fémkation a reakciópartner felveszi az elektront A FÉM OXIDÁLÓDIK Ha környezeti hatásra következik be a fém felületén, akkor KORRÓZIÓ 1, 2 vagy 3 e-

A REDOXIREAKCIÓK ÉRTELMEZÉSE (tágabb értelemben) elektronátadás e- Elektront ad le Oxidálódik Redukál Redukálószer Elektront vesz fel Redukálódik Oxidál Oxidálószer FÉMATOM

FÉMELŐÁLLÍTÁS KORRÓZIÓ ELEMI FÉM FÉM-OXID

Munkafüzet 47. oldal, 2. feladat

Tankönyv 83. oldal, 3. feladat Véleményed szerint a felsorolt anyagok közül melyek elektromos vezetők? Röviden indokold válaszodat! a) vasszög: b) nikkellemez: c) konyhasó vizes oldata: d) szilárd konyhasókristály: e) xenongáz: f) alumíniumhuzal:

Játék: Fémek redoxireakciói kártyajáték Az Alt + Tab billentyűk együttes lenyomásával: Játékok, feladatok: 6. Fémek redoxireakciói Visszajutás szintén Alt + Tab billentyűkkel. e- Játék: Fémek redoxireakciói kártyajáték

VÉGE

Ajánlás a digitális óravázlathoz Az óravázlat a tanári munkát segíti, a tanár jelenléte, magyarázata, értelmezése feltétlenül szükséges. Az óravázlat tartalma néhol kiegészíthető, néhol „átugorható”, a tanár óravezetése szerint. A kiegészítő tananyag világoskék tónusban szerepel. A fémek bemutatása során a következő logikai menetet követi Fématom elektronszerkezete Kémiai tulajdonságok Fémrács szerkezete – halmaztulajdonságok Fizikai tulajdonságok Előállításuk sémája Előfordulásuk a kémiai elemek között (periódusos rendszerben) Ábrák, animációk segítik az értelmezést. A tavalyi tananyagból ismétlő részeket tartalmaz a megfelelő helyen. Értelmezi a tankönyv, munkafüzet egyes feladatait. A munkafüzet feladatai közül azokat tartalmazza, amelyeket érdemes kivetíteni a tanulóknak. Interaktív táblára vetítve a megoldásokat be lehet írni.

Az óravázlatból való kilépés és visszatérés Az óravázlat megfelelő helyén jelzi, hogy milyen interaktív tananyagelemhez lehet lépni (animációkhoz, játékokhoz, feladatokhoz, kísérlet videoklipjéhez). Ha az Alt és Tab ( ) billentyűket egyszerre nyomjuk le a számítógép klaviatúráján, akkor eljutunk a Kémia 8. interaktív tananyag nyitóablakához, ahol kikereshetjük és elindíthatjuk a megfelelő tananyagelemet. Lejátszás után szintén az Alt és Tab billentyűk együttes lenyomásával juthatunk vissza az óravázlat megfelelő diájához. Az óravázlatban mindig fel van tüntetve, hogy az adott tananyagelem hol található az interaktív tananyagban. Ha a Kémia 8. interaktív tananyagot az aktuálisan használt tananyagelemnél letesszük a Tálcára, akkor a Kémia 7. interaktív tananyagban is előkereshetjük a megfelelő részt, majd visszatérhetünk újból a Kémia 8. tananyaghoz.

Munkafüzet 47. oldal, 2. feladat MEGOLDÁS Munkafüzet 47. oldal, 2. feladat szilárd szilárd ionok fématomok a szabadon mozgó elektronok elektrosztatikus kölcsönhatás fémes kötés ionos kötés elsőrendű elsőrendű vegyületekre kémiai elemekre megmunkálhatók ridegek Na, Mg, Fe, Cu, Al, Sn NaCl, MgI2, CaO

Tankönyv 83. oldal, 3. feladat MEGOLDÁS Tankönyv 83. oldal, 3. feladat Véleményed szerint a felsorolt anyagok közül melyek elektromos vezetők? Röviden indokold válaszodat! a) vasszög: b) nikkellemez: c) konyhasó vizes oldata: d) szilárd konyhasókristály: e) xenongáz: f) alumíniumhuzal: Vezető (elektronok mozognak) Vezető (elektronok mozognak) Vezető (ionok mozognak) Szigetelő (nincs mozgó, töltéssel rendelkező részecske) Szigetelő (nincs mozgó, töltéssel rendelkező részecske) Vezető (elektronok mozognak)