ARÁNYOSSÁG Fieszl Fanni
Emberi dimenziók szempontjából Ergonómiai méretek Antropometriai arányok Elérési tartományok Enteriőr berendezési arányok Edward T. Hall: Rejtett dimenziók Bizalmas távolság (15-45cm) Személyes távolság (45-120cm) Társasági távolság (120-360cm) Nyilvános távolság (360-750cm) Eszköz szempontjából Elemek egymáshoz való viszonya Elemek és a funkció viszonya
Formatervezési alapelvek Az arányosság a célszerűség mozzanata (kezelhetőség és a használati cél vizuális kifejezése) Az esztétikum arányossággal érhető el Az anyagfelhasználás szempontjának megfelelő tervezés arányos kialakítást eredményez (falvastagság, bordázat) Az arány megtervezésénél szerepet játszanak az eltérő kultúrákban jelenlévő szimbolikus jelentés tartalmak (japán porcelán csésze) A szerkezetnek megfelelően kell kialakítani az arányokat (statikus, dinamikus méretezés)
Aránytalanság következményei Nem ergonomikus, vagyis nehezen kezelhető a termék Nem látja el megfelelően a funkciót Nem egyértelmű a használata Balesetveszélyes Nem esztétikus a kialakítás Ha a fő arányok elhibázottak a kidolgozott részletek ellenére is rossz végeredmény születik
Wassily Kandinsky Belső arányérzékkel rendelkezett Nem lehet se elvenni belőle, se hozzátenni Harmonikus kompozíció Circles in a Circle, 1923
Stanley Rogers - Soho Cutlery Set 56pce Arányosság megjelenik: Ergonómiai Esztétikai Funkcionális Anyagbeli Szerkezeti És Szimbolikus tartalomban