A bemeneti kompetenciamérések és a visszajelzéseken alapuló fejlesztő munka bemutatása a Farkas Gyula Közoktatási Intézmény Dr. Illyés Sándor intézményegységében Tarhos, 2007.09.17-21.
PROJEKTEZÜNK
Szakiskolai létszám Létszám 9.évf. 10.évf. Mérésen résztvevő Speciális szakiskolai tanuló 141 24 21 31 Készség fejlesz tő speciális szakiskolai tanuló 29 6 5 Összesen 170 30 26
A mérésen résztvevő évfolyamok létszámadatai A mérőeszköz neve 9.A,B 24 fő 10.A 10 fő Összes % -a Mérés vezetés/ javítás Mérés- koord./ Infor-matika Kommunikáció A 22 fő 9 fő 31 22 3 2 5 Kommunikáció B 21 fő 30 21 Szabálykövetés 21fő Problémamegold. Szociális komp. 20 fő 29
Visszajelzések Látta szülő. gyám közism. tanár gyak. Látta napközis nevelő 9.évf. 21 95 % 9 100 % 2 10. évf. 8 100% 1 30 97 % 17 3 A szociális kompetencia értékelésének másolatát minden szülőnek elküldtük. A szülők általában nem jeleztek vissza,csak aki személyesen találkozott az osztályfőnökkel. A tanulókkal egyénenként és osztályszinten megbeszéltük a javítás után ateljesítményeket..
A szülői vélemények tartalma: Egy szülő véleménye:Gyermeke sokat fejlődött,mióta intézményünkbe jár. Örül,hogy részt vesz a felméréseken és konkrét tájékoztatást kap. Különösen a szociális kompetenciákat mérő feladatokat tartja a maga számára fontosnak,mert a hiányosságok neki is segítséget nyújtanak gyermeke további nevelésével kapcsolatban. A gyámok is megerősítést kaptak a tanulók kompetenciáit illetően – melyek hiányosságait - sajnos – igazolták a kapott eredmények.
A tanári vélemények tartalma Valamennyi pedagógus : Szükségesnek tartjuk, hogy a feladatokat a javítás után újra áttekinthessék a tanulók, mert szeretnék tudni, melyik megoldásuk volt jó, mit kellett volna másképpen csinálniuk. A tanár is könnyebben rávezetné őket a megoldási stratégiákra. A visszacsatolás a jelenlegi szöveges értékeléssel nem érvényesül eléggé. Véleményünk szerint „a levegőben lóg”. SNI gyermekeknél szükség van bizonyos feladattípusokkal újra és újra találkozni. Közös értelmezésre,rávezetésre is gyakrabban van szükségük. A pedagógusok is tanulnának a felmérő feladatok elemzéséből,ha többször is áttanulmányozhatnák,de másolatot nem lehet készíteni. Az osztályfőnökök,napközis nevelők számára segítség a szociális kompetenciáról kapott személyre szóló jellemzés.
A tanulói vélemények tartalma Azt a feladatot,amit nem tudtak értelmezni, „hülyeségnek” nevezték. Elfogadták az értékelést,azt is, hogy fejlődésüket szolgálják az adott kompetenciák , de hogy megfontolják-e az abban megfogalmazottakat, azt nehéz megítélni. Jellemző,hogy valamennyi tanuló érdeklődött a saját eredménye és a megoldókulcs iránt.
A bemeneti kompetenciamérési eredmények felhasználása Az osztályban tanító tanárok az egyéni fejlesztés keretében használják fel az eredményeket. A 9. évfolyamon tanuló,más iskolából érkezett tanulók képességeiről korábban kaptak hiteles képet a tanárok,sokat segített a tervezőmunkában. A differenciált feladatok tervezésekor már év elején lehetett támaszkodni a mérési eredményekre. Bizonyos feladattípusokat a tanítási órákon alkalmaznak. A mérés fontossága erősödött,fogalma konkrétabbá vált egyes kollégák számára. Az SNI tanuló önmagához viszonyított fejlődése az izgalmas számunkra,hiszen igen nagy az eltérés egyéni képességprofilokban. A szakértői véleményeket szervesen kiegészíti,aktuális állapotot mutat be.
További jó tanácskozást! Készítette: Poltz Gézáné Szabó Zsuzsanna MÉCS - vezető Farkas Gyula Szakképző Iskola,Gimnázium,Speciális Szakiskola,Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény, Kollégium és Gyermekotthon 5630 Békés, Hőzső u. 39 E-mail: tarhos@fgyki.hu