II. A biblia tanítása istenről

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Szent Pál missziós tevékenysége és a „pogánykeresztény” közösségek.
Advertisements

Izrael Jézus idejében. 1. Vallási csoportok  Szaddúceusok. Legbefolyásosabb csoport voltak: A főtanács tagjai, a papok és a jeruzsálemi „arisztokrácia”
A Horthy-korszak kezdete Trianoni békeszerződés. 1.Előzmények (a tanácsköztársaság bukása utáni időszak) a.) rövid életű, átmeneti kormányok alakulása.
Keletkezése és sugalmazottsága. Kánon és történeti hitelesség.
B ízd Ú jra É leted K risztusra !. Kicsiny kis fényemmel, világítani fogok! 3x Áldom Őt minden nap és mindenhol! Elrejtsem-e fényemet? nem! Világítani.
Kezdő Ének Mialatt mély csend borult mindenre, és az éjszaka sietôs útja közepén tartott, mindenható Igéd, Urunk, királyi trónjáról eljött közénk. (Bölcs.
Az akkreditáció szerepe a megváltozott munkaképességű munkavállaló személyének társadalmi reintegrációjában Készítette: Dézsi Gabriella Melinda Budapest,
Izrael „történelem előtti” kora. 0. Mi az a „történelem előtti kor”? A zsidó történetírás Kr.e körül jelent meg Kánaánban:  Az éppen megszülető.
Erkölcsteológia - I. Jegyzet: Dr. Veres András: Erkölcsteológia megtalálható.
Magyar Lízingszövetség - Eszközfinanszírozás Lízing Reggeli Targoncapiaci áttekintés Horváth Zoltán, március 30.
Jöjj Izráel, ne félj, bízzál Istenedben, mert Ő téged vár. 2x Nem mond le rólad, vissza fogad téged és karjába zár. 2x.
„Negatív teológia”, analógia és metafora. Az emberi beszéd elégtelensége Isten kimondására: a fogalom mint bálvány Jean-Luc Marion szerint: 1. A bálványban.
Epidemiológiai Felügyeleti Rendszer és Informatikai Rendszer
Hagyományos húsvéti húságazati helyzetkép
Isten Nagy Terve 2 rész: Isten, ma is Teremtő.
Közlekedés a bibliai korokban
Személyes életvitel.
Ó szép Jézus. Ez új esztendőben légy híveidben. Ó Mária
Évközi 4. vasárnap Január 29. – „A” év.
XXI Évközi Vasárnap B- év.
Duális képzés a társadalmi felelősségvállalás szemszögéből
REFORMÁCIÓI ISTENTISZTELET
Káros szenvedélyek A szenvedélybetegség – másként addikció vagy kóros szenvedély – hátrányos helyzetbe hozhatja az érintett személyt és környezetét is,
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
Évközi 8. vasárnap Február 26. – „A” év.
Szeretettel köszöntjük Istentiszteletünkön!
Évközi 7. vasárnap Február 19. – „A” év.
Oltáriszentség, Papság,
A szentség Isten igéje, látható jellel összekapcsolva.
Igeolvasás.
Évközi 6. vasárnap Február 12. – „A” év.
Református istentisztelet
Tommy's Window dia ♫ Hangszóró szükséges A gyerekek örökkévalók
Bevezetés a jog- és államtudományokba
Környezetgazdaságtan 1
Az evangélium üzenete Isten szeretete bennünk. „Te azért, fiam, erősödjél meg a kegyelemben, amely a Krisztus Jézusban van.” (2Tim 2/1)
A történelem legnagyobb személyisége Jézus Krisztus volt.
Az életvezetés etikája - a döntésről
A korai Egyház Az első közösségek.
Gyereknevelési axiómák a Bibliában
Szolgálj, vigyázz, menj el! Felszólító igék Máté evangéliumában
TANÉVZÁRÓ ISTENTISZTELET
Az alkalmazott szeretet
Jézus igehirdetése: az „Isten országa”
Nagy Király, Fenséges Úr, Király Isten Fia,
dr. Jeney László egyetemi adjunktus Európa regionális földrajza
Meghatározása, formái, mikéntje és „forrásai”
a hegyoldalakat borító erdőket, és csodáltam a természet szépségét,
JÉZUS MINZ AZ ÓSZÖVETSÉGI VÁRAKOZÁSOK BETELJESÍTŐJE
A mennyei világ lelki áldásai 2. rész
Család és iskola Nevelés.
Várakozás – Simeon és Anna
Református istentisztelet
Készítette: Dézsi Gabriella Melinda Budapest, december 18.
Miért választottam a BME Mérnökinformatikus Szakot?
JÓ REGGELT! BÖJT- ÚTON JÉZUSSAL 2016.
Akarj többet! Efézus 1:
Felebarát – vagy tán egészen az?
…Kezdjük el együtt nagyböjt szent Idejét!
Állampolgári jogok és kötelességek
Mondd, mi a szeretet ? Ismeretlen szerző Mirjam.
Miért hirdessük az evangéliumot a gyermekeknek?
"Én vagyok az Úr, a te Istened."
A történelem legnagyobb személyisége Jézus Krisztus volt.
A katolikus óvodák feladata a Hit évében III.
Jézuskától - Jézus Krisztusig
Bibliai jelképek, szimbólumok
Isten igéje megvilágítja az életünket.
“Nincs semmi, ami oly mértékben pusztítaná a testet, mint az aggodalom, és ha valaki hisz Istenben, akkor szégyellheti magát, ha bármi miatt aggodalmaskodik.”
"Én vagyok az Úr, a te Istened."
Előadás másolata:

II. A biblia tanítása istenről Az Ó- és az Újszövetség „istenképe”

A) Az Ószövetség tanítása Istenről / 1. 1) Isten nevei Az „ősatyák” (Ábrahám és utódai) az „Él” vagy „Elohim” neveket használták: A név egyes számú, de az igét többes számban ragozták. → Istenre mint egyfajta uralkodóra tekintettek. Isten Mózesnek úgy mutatkozik be: „Vagyok, aki vagyok”. Innen ered a „tetragramm” (YHWH): → Ez a név Isten hűséges, segítő jelenlétét hangsúlyozza. (A „Jehova” olvasat téves: YHWH + „Adonáj” magánhangzói.) Használják még (maga Isten is) az „Atyáid Istene”, „Ábrahám – Izsák – Jákob Istene” nevet. → A választott nép védelmét és a folytonosságot emeli ki.

A) Az Ószövetség tanítása Istenről / 2 A) Az Ószövetség tanítása Istenről / 2. 2) Isten tulajdonságai az Ószövetségben FELADAT Gondolj vissza néhány ószövetségi történetre, szövegre! (Pl. Ábrahám „kiválasztása”, kivonulás története, szövetségkötés a Sínain, Illés „áldozata”, hazatérés a fogságból, messiási ígéretek stb.) Ezek alapján a szöveghelyek alapján Istennek milyen tulajdonságai sejlenek fel számodra (számotokra)?

A) Az Ószövetség tanítása Istenről / 4 A) Az Ószövetség tanítása Istenről / 4. 2) Isten tulajdonságai az Ószövetségben „Féltékeny” Isten = erősen antropomorf kifejezés. Kezdetben: monolatria, a monoteizmus később, fokozatosan kristályosodik ki. A szövetséghez és néphez „hű” Isten. - Isten jóindulata nem a nép „teljesítményének” függvénye. - A hűtlen embert is „visszavárja” (=megtérés a bűnökből). „Emberszerető” Isten. Az Isten minden emberre kiterjedő (univerzális) szeretetéről való meggyőződés fokozatosan jelenik meg a prófétáknál.

A) Az Ószövetség tanítása Istenről / 3 A) Az Ószövetség tanítása Istenről / 3. 2) Isten tulajdonságai az Ószövetségben „Szent” Isten. Isten „nagyságrendileg” más, mint az ember: - Jóságát, jóindulatát, semmi sem „húzhatja keresztbe”. - Egyedül őt illeti „imádás”. Származtatott értelemben „szent” minden, ami Istennel kapcsolatos (személyek, helyek, tárgyak stb.). Isten „transzcendens”. Meghaladja szemléleti kategóriáink, fogalmaink határait, „egészen más”, mint a világ dolgai. (Pl. felette áll a szexuális különbségeknek: vannak „anyai” vonásai.) „Személyes” és „élő” Isten. Az élet forrása maga a „tökéletes élet” (ezt a tulajdonságát „szemléltetik” az antropomorf kifejezések - Isten töpreng, haragszik, habozik stb.)

B) Az Újszövetség tanítása Istenről / 1. 1 B) Az Újszövetség tanítása Istenről / 1. 1. Jézus az Istenről (a szinoptikusok alapján) Jézus személyében már elkezdődött Isten uralma: „Beteljesedett az idő, és már közel van az Isten országa.” (Mk 1, 15) A Törvény beteljesedése a „szeretet kettős parancsa”:  „Szeresd Uradat, Istenedet teljes szívedből, teljes lelkedből és teljes elmédből. (…) Szeresd felebarátodat, mint saját magadat.” (Mt 22, 37-39) Isten legjellemzőbb tulajdonsága az irgalom – számára még a bűnösök is kedvesek:  „Nem az egészségeseknek kell az orvos, hanem a betegeknek. Nem az igazakat jöttem hívni, hanem a bűnösöket.” (Mk 2, 17)

B) Az Újszövetség tanítása Istenről / 2. 2. Szent Pál Istenről Szent Pál tanításának középpontja nem más, mint a keresztre feszített és feltámadt Jézus Krisztus „evangéliuma” – ebben nyilvánul meg Isten „ereje” és „bölcsessége”; – ez mind a zsidók, mind a görögök számára „elfogadhatatlan”: „… mi azonban a megfeszített Krisztust hirdetjük. Ő a zsidóknak ugyan botrány, a pogányoknak meg balgaság, a meghívottaknak azonban, akár zsidók, akár görögök: Krisztus Isten ereje és Isten bölcsessége.” (1 Kor 1, 23-24)

B) Az Újszövetség tanítása Istenről / 3. 3 B) Az Újszövetség tanítása Istenről / 3. 3. „Szent János” Istenről (evangélium, levelek) János evangéliuma Isten gyengéd – és a gyengeséget is vállaló – szeretetét hangsúlyozza (ez jelenti Isten „hatalmát”): „Mert úgy szerette Isten a világot, hogy egyszülött Fiát adta oda, hogy aki hisz benne, az el ne vesszen, hanem örökké éljen.” (Jn 3, 16) János első levele azonosítja Istent a szeretettel – mintegy Istennek az „új neveként” használva azt: „Az Isten szeretet, és aki kitart a szeretetben, az az Istenben marad, s az Isten is benne marad.” (1 Jn 4, 16)