Szervezetfejlesztés II. előadás Készítette: Dr.(Ph.D)Kópházi Andrea Egyetemi docens Sopron
Az előadás felépítése Mi a folyamatmenedzsment? A szervezeti folyamatok fejlesztésének módszerei A folyamatelemzés A folyamatok teljesítményének mérése
A folyamatmenedzsment szükségessége A munka jellemzői napjainkban A munkavállalók jobban informáltak Iskolázottabbak Nem kedvelik a szolgai munkavégzést Nem elégszik meg a puszta foglalkoztatással
A folyamatmenedzsment szükségessége A munka jellege megváltozott Információkra, ismeretekre alapul A felügyelet közvetlen megfigyeléssel megoldhatatlan Mások a követelmények A változások gyors üteme megkívánja a döntések alsóbb szinten történő meghozatalát A verseny a folyamatok között folyik
A folyamatszemlélet előnyei A problémák a funkciók között és nem a funkciókban jelentkeznek A folyamatra orientáltságnál az információ nem a parancsnoki láncon felfelé folyik és a döntést nem a legfelső szinten hozzák A folyamatszemlélet magában foglalja a vevőszemléletet is Nem emberi hibákat, hanem hibás folyamatokat lát
A fejlesztési irányok meghatározása Amennyiben a termék élettartam rövidül, az új termékek számát kell növelni Ha a termék hosszú élettartamú a piacra szállítást kell eredményesebben és hatékonyabban megoldani
A folyamatok fejlesztésének módszerei A folyamatos javítás /alapja a vevő kívánságának, vm. az adott folyamat képességeinek alapvető megismerése, majd a kettő közötti különbség döntő okainak felderítése A benchmarking /a meglévő legjobb gyakorlat és folyamat felkutatása és azzal történő versengés/ több erőforrást igényel, de nagyobb a nyereség Az újjáalakítás /drasztikus folyamat, gyors megváltoztatás/ Új nagyságrendek érhetők el, komoly indoklás, határozottság elkötelezettség és szakértelem szükséges
A fejlesztés módjának kiválasztását befolyásolja A lehetőség A fontosság A teljesítmény lemaradást kiküszöbölhetjük-e Megvalósíthatóság
A fejlesztési teamek kialakításának szabályai Minimalizálja a tagok számát minden fejlesztési csapatban. Válogasson a csapatba megfelelő pozícióban lévő embereket. Válasszon a teambe érintetteket. Válogasson a csapatba olyan embereket, akiknek megvan a képességük és képzettségük a feladatra.
Folyamatelemzés
Folyamatelemzés Folyamatleltár készítése Kulcsfolyamatok dokumentálása Teljesítmény mérése Fejlesztési stratégia kialakítása
Fadiagramm az alapvető folyamatok meghatározására
Az alapvető folyamatok jellemzői Stratégiai szerep /versenyelőnyt jelentenek, jelentősek a szervezet céljait tekintve/ A vevő befolyásolása /közvetlenül befolyásolják a vevőket : rendelés teljesítése Keresztfunkcionális jelleg /áttöri az egyes funkcionális határokat: termékfejlesztés
A folyamatok hierarchiája Méret / nagy számú funkcionális folyamatot foglalnak magukba / Jelentőség / komplex folyamatok, ahol a folyamatok fontossága a döntő/ Hatáskör /keresztfunkcionális jelleget mutat/
Folyamatleltár Meghatározzuk az alapvető folyamatokat Minden folyamat teljesítményét mérni kell!!! Számszerűség Folyamat hatékonyság
A folyamatok hierarchiája
A folyamatok teljesítményének mérése
A teljesítmény méréséhez használatos alapfogalmak: Hatékonyság: A folyamat milyen jól teljesít. Csak folyamatjavítással növelhető Hatásosság: Mit termelünk ahhoz viszonyítva, amit a vevők igényelnek
A képzési folyamat mérése
A teljesítménymérés négy dimenziója
Köszönöm a figyelmet!