Készítette: Dr. Szűts István

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az óvodai matematikai nevelés elvei, céljai, feladatai Tk. 29.old. Kissné Zsámboki Réka NYME-BPK.
Advertisements

M ESTERPEDAGÓGUS SZAKTANÁCSADÓK FELADATAI. Megállapodás megkötése-aláírás után a HMPI-nek visszaküldeni, melyet az OFI-ba továbbítunk aláírásra Útiköltség.
A képzett szakemberekért AZ ÖNÉRTÉKELÉS FOGALMA, LÉNYEGE, SZEREPE A MINŐSÉGFEJLESZTÉSBEN 3.2. előadás.
Intézmények közötti egyéni átvezetést segítő programok.
1 Az önértékelés mint projekt 6. előadás 1 2 Az előadás tartalmi elemei  A projekt fogalma  A projektek elemei  A projekt szervezete  Projektfázisok.
Dr. Szűcs Erzsébet Egészségfejlesztési Igazgatóság Igazgató Budapest, szeptember 29. ÚJ EGÉSZSÉGFEJLESZTÉSI HÁLÓZATOK KIALAKÍTÁSA ÉS MŰKÖDTETÉSE.
Turisztikai desztináció- menedzsment és klaszter Tóthné Bánszki Zsuzsa Észak-magyarországi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht.
NSZFI SZFP Programkoordinációs Iroda Minőségfejlesztési Terület Teljesítményértékelési rendszer A képzett szakemberekért Információgyűjtés.
Projekt módszer óvodai alkalmazásának egy lehetséges változata Encsen „Jó gyakorlat” bemutatása Sárospatak, Léportné Temesvári Ildikó és Zsiros.
NSZFI SZFP Programkoordinációs Iroda Minőségfejlesztési Terület NSZFI SZFP Programkoordinációs Iroda Minőségfejlesztési Terület Teljesítményértékelési.
EU pályázati programok A szervezet / változások 1.A pályázók adminisztrációs terheinek csökkentése a projektfejlesztési, pályázati szakaszban.
1 Számvitel alapjai Gazdálkodás:a társadalmi újratermelési folyamat szakaszainak (termelés, forgalom, elosztás, fogyasztás) megszervezésére, az ahhoz rendelkezésre.
Gazdasági informatika - bevezető
Work-based Learning in CVET Az ALFA KISOSZ Érdekvédő és Képző Egyesület szerepe a projekt megvalósításában Előadó: Czibula Zoltán igazgató ALFAKÉPZŐ.
Nemzeti Erőforrás Minisztérium Oktatásért Felelős Államtitkárság
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
TÁJÉKOZTATÓ ÉS INDÍTÓ BESZÉLGETÉS A LABORVEZETŐKNEK ÉS MINŐSÉGÜGYI MEGBÍZOTTJAIKNAK SZÓLÓ TANFOLYAM TÉMÁIRÓL, SZERVEZÉSÉRŐL EŐZMÉNYEK Korábbi laborvezetői.
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
Tájékoztató a Magyar Nemzeti Vidéki Hálózatról
Gyűjtőköri szabályzat
ŐRSÉGI TÖBBCÉLÚ KISTÉRSÉGI TÁRSULÁS
„Csellengő fiatalok” Az ifjúságpolitika komplexitása
Mayer József Budapest február 27.
TÁMOP E-13/1/KONV „A 21. század követelményeinek megfelelő, felsőoktatási sportot érintő differenciált, komplex felsőoktatási szolgáltatások.
ESETTANULMÁNY Készítette: Fenyvesi Petra
A közigazgatással foglalkozó tudományok
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
VEZETŐI ÉLETPÁLYAMODELL – PORTFOLIÓ BŐVÍTÉS
Észlelés és egyéni döntéshozatal, tanulás
Menedzsment és Vállalatgazdaságtan PhD Menedzsment alapok
Kompetenciák az osztott tanárképzésben
Teljesítményértékelési rendszer
SZÁMVITEL.
A MOTIVÁCIÓ SZEREPE ÉS HATÁSKÖRE A KÖZOKTATÁSBAN ÉS A FELSŐOKTATÁSBAN
CSOPORT - A minőségellenőrök egy megfelelő csoportja
Szervezetfejlesztés II. előadás
SZAKISKOLAI FEJLESZTÉSI PROGRAM
Konfliktusok az iskolában
Statisztika 10 évf. 3 osztály 82 tanuló 9 évf. 4+1 osztály 118 tanuló Minden osztályt külön pedagógus javított 8 fő - részben of, ha vállalta.
A gyermeki személyiségfejlődés nyomon követése a gyakorlatban
Közösségben ,együtt eredményesebben
A bemeneti kompetenciamérések és a visszajelzéseken alapuló fejlesztő munka bemutatása a Farkas Gyula Közoktatási Intézmény Dr. Illyés Sándor intézményegységében.
Classis Human Vezetési Tanácsadó
Projektmunka Földrajzolok
A PDCA elv alkalmazása az információvédelmi irányítási rendszerekben 1
Közigazgatási alapvizsga a Probono rendszerben
Cipész, maradj a kaptafánál!
TÁMOP A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése – Életpálya-tanácsadás Csanádi Nikolett Hényel Anett.
CONTROLLING ÉS TELJESÍTMÉNYMENEDZSMENT DEBRECENI EGYETEM
Tájékoztató az Önkormányzati ASP Projektről
ONAP ↓ HELYI ÓVODAI PROGRAM ÜTEMTERV TERVEZET
A villamos installáció problémái a tűzvédelem szempontjából
Környezeti Kontrolling
TÁMOP A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése – Regionális workshop Zétényi Ákos.
Új pályainformációs eszközök - filmek
Zanáné Haleczky Katalin október 09.
A csoportok tanulása, mint a szervezeti tanulás alapja
Stratégiai emberierőforrás-fejlesztés
A turizmus tendenciáinak vizsgálata Magyarországon
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 8
I. HELYZETFELMÉRÉSI SZINT FOLYAMATA 3. FEJLESZTÉSI FÁZIS 10. előadás
9-10.-es bemeneti mérések és a fejlesztő munkánk
U8 – U10 célok a szezonra.
Iskolai szociális segítő
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 7
LIA Alapítványi Ált. Isk. és Szki. Piliscsabai Tagintézménye
A SIKERTELENSÉG NÉHÁNY OKA
AZ ORSZÁGOS KOMPETENCIAMÉRÉSEK MEGSZERVEZÉSE A TANODÁBAN
Stratégiai gondolkodás
A tehetséggondozás kihívásai
Előadás másolata:

Készítette: Dr. Szűts István A VEZETŐ SZEREPE Készítette: Dr. Szűts István

Vezetői - menedzseri szerepkör - Vezetők azok, akik a megfelelő dolgot csinálják; a menedzserek azok, akik megfelelően csinálják a dolgokat... - Az amerikaiak között (és ez valószínűleg igaz a világ többi részére is) túl kevés a vezető és túl sok a menedzser. Ennek következtében nem szentelnek elég figyelmet annak, hogy a megfelelő dolgokat csinálják, miközben túl sok figyelmet szentelnek annak, hogy megfelelően csinálják a dolgokat.

Vezetés - Menedzsment A vezetés olyan tevékenység, amely célokat tűz ki, a céloknak megfelelően meghatározza az eszközök felhasználását, a szervezetek tevékenységét elindítja és működésben tartja. (Herczeg János) A vezetés és menedzsment fogalmát általános értelemben szigorú fogalomként használjuk. Elfogadva azt, hogy a menedzsment általánosabb gyűjtőfogalom, amely egyaránt felöleli az üzleti, non-profit, társadalmi stb. szervezetek létrehozását, működését, átalakulását, vagy akár annak megszüntetését is.

Vezetői - menedzseri szerepkör Menedzselés Tervezés Döntés Szervezés Irányítás Összehangolás Ellenőrzés EREDMÉNYEK ELÉRÉSE Vezetés Látomás Megvilágosodás Igazodás Hatáskörrel való felruházás Betanítás Törődés RENDSZEREK JAVÍTÁSA

A vezetők teremthetik meg a körülményeket ehhez a kihíváshoz azzal, hogy kialakítják a választ 6 alapvető kérdésre

A szervezet hatalmi játékosai szakértő vezető támogató munkatárs menedzser Szakértői kompetencia Szervezeti kompetencia

A vezető Magas szakértői és magas szervezeti kompetencia Képes a helyes irány felismerésére és mások megnyerésére, hogy arrafelé haladjanak A támogató munkatársak, menedzserek és szakértők motiválása Feltételek teremtése a szakértők számára, hogy kreativitásukat az ügyfél hasznára fordíthassák, de nem hagyják, hogy a szervezet a szakértőktől függjön

A szakértő Szeretik a komplex problémákat, szakmájuk fejleményeit, ha szabadon kutathatnak a megoldások után a jól felszerelt és pénzzel támogatott „laboratóriumokat”, ha eredményeiket elismeri és megbecsüli a közvélemény Idegenkednek a személyes szabadságukat korlátozó szabályoktól, a rutinmunkától és a bürokráciától (hajlamosak mindenben ezt látni) Nem törődnek az őket alkalmazó szervezettel és azokkal a szakemberekkel, akik nem az ő szakterületükön jártasak Ritkán segítenek másoknak Csodálják a náluk nagyobbnak vélt szakértőt Semmibe veszik a hatalom-orientált embereket

A menedzser Ellentétben a szakértővel Irányítás, szervezés, ellenőrzés Ki ő? Akit arra neveznek ki, hogy a szervezeti egységet adott hatásköri keretekben, meghatározott erőforrásokkal, körülírt célokat érjen el Ellentétben a szakértővel Irányítás, szervezés, ellenőrzés Magas szervezeti kompetencia Különböző embertípusokkal dolgozik Lemond a szakértői karrierről Funkcionális menedzser/projektmenedzser

A támogató munkatárs A szakértők és menedzserek munkájának segítése Nincs saját speciális kompetenciájuk, de rendkívül fontosak a szervezetben Egyre inkább menedzserré válnak Frusztráció és megbecsülés

A vezető szerepkörének egyéb elemei Elkötelezettség Munkastílus Az fogja foglalkoztatni a szervezetet, amivel a vezető az idejét tölti (és nem az, amiről prédikál)! Vezessünk saját példánkkal; szolgáljunk példaképként.

Irányelvek a vezető munkájához 1. A vezetőknek stílusuk van 2. A vezetők döntéseiket intuícióra és tényekre alapozzák. 3. A vezetők: -erőforrás,-edző, -segítő 4. A vezetők aktívan bekapcsolódnak a folyamatba. 5. A vezetők elkötelezettségre nevelnek. 6. A vezetők bizalom keltőek. Mindenkiből a lehető legjobbat hozzák ki, és személyes fejlődésre buzdítanak. 7. A vezetők tudnak köszönetet mondani.

A vezető személyiségjegyei 1. Újabb és jobb vezetőket nevel ki maga körül 2. A vevőre összpontosít 3. Tudja, mikor kell tanítani és mikor ítélkezni 4. Elhárítja az akadályokat az elől, hogy a munka örömet okozzon 5. Megérti a lehetséges eltéréseket

6. Munkálkodik a különböző rendszerek javításán 7. Bizalmat teremt 8. Megbocsátja a hibákat 9. Odafigyel 10. Szüntelenül gyarapítja a saját műveltségét

A DOLGOZÓK NAGYOBB HATÁSKÖRREL VALÓ FELHATALMAZÁSA

A szervezeti modellek változásai - a munka jellege A hierarchikus modell a múlté ! Változások: a szervezeti különbségek elmosódnak a tekintély nem elegendő a vezetéshez a konkrét munkáról a dolgozók többet tudnak, mint menedzsereik

Bizalom Az igazodás kiépítése: Felhatal-mazás Bürokrácia Igazodás Küldetés, látomás, értékek és célkitűzések tanítása Fentiek iránti elkötelezettség megteremtése Felhatal-mazás Bürokrácia Igazodás Bénultság Káosz Bizalom Teljesítőképesség Kölcsönös bizalom megteremtése: vezetők alkalmazottak

Mit tegyünk? Az alkalmazottak részvételének, valamint a nagyfokú elkötelezettségnek koncepcióját érvényesítjük Ehhez néhány alapvető elvet kell követnünk, hogy olyan légkört teremtsünk, amely elősegíti a csapatmunkát és nagyobb hatáskört nyújt az alkalmazottaknak. Mit jelent a nagyobb hatáskörrel való felruházás?

Mi a team-munka? A vezetés támogatása Világos alapszabály Vezérfonal a team-munka megszervezéséhez A vezetés támogatása Világos alapszabály A team-tagok által élvezett előnyök Elhivatottság a cselekvésre Készségek

Képzés Közvetítők Kezdjük kicsiben Életciklus Ünneplés Vezérfonal a team-munka megszervezéséhez Képzés Közvetítők Kezdjük kicsiben Életciklus Ünneplés

A team fejlődésének szakaszai 1. szakasz: Megalakulás 2. szakasz: Konfliktus 3. szakasz: Igazodás 4. szakasz: Teljesítés

A csoport teljesítményét befolyásoló tényezők Méret (nagy - kicsi) Összetétel (heterogén - homogén) Szerepek (elvárt … észlelt … teljesített) Normák, mérőszámok

A hatásos team-megbeszélések Definiált célok és hatáskörök Megfelelően méretezett és összeállított csoport Napirend Időtartam Kezdési és befejezési időpont Meghívó Jegyzőkönyv, emlékeztető

A hatásos team-megbeszélések Csoportvezetői feladatok és képességek - Beszédes és hallgatag emberek kezelése - Javaslatok kezelése - A legbefolyásosabb csoporttagok kezelése - Zárás teljesítményértékeléssel A hatékony team-munka során használható módszerek, technikák A team-fejlesztés módszerei