Térítési díjak számítása

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Személyes gondoskodás megszervezésére köteles szervek
Advertisements

Önköltség – térítési díj számítás
2012. december 3. ÉSZAK KELET-PEST MEGYEI LEADER EGYESÜLET Tájékoztató Fórum.
dr. Józsa Viktória tanácsos április 2.
APEH (új nevén a NAV Nemzeti Adó- és Vámhivatal) prezentáció
A támogatott lakhatás és a szükségletfelmérés
A személyes gondoskodás megszervezésére köteles szervek
Kérelem Szóban vagy írásban (formanyomtatvány megszűnt) A szociális ellátás feltételeiről a kérelem benyújtásakor a kérelmezőt tájékoztatni kell – része:
Szociális igazgatási-szociális szolgáltatási ismeretek
Szja-változások Karácsony Imréné szakállamtitkár Pénzügyminisztérium december 3.
1 A többcélú kistérségi társulások működésének feltételei Budaörs Kistérség Többcélú Társulása december 10.
Az egyszerűsített vállalkozói adóról szóló évi XLIII. törvény
375/2007. (XII. 23.) Korm. rendelet a kisebbségi önkormányzatoknak a központi költségvetésből nyújtott feladatarányos támogatások feltételrendszeréről.
Önkormányzati Pénzügy „Változások”-2010 Budapest
Az illetékekről szóló évi XCIII. törvény változásai
Prof. Dr. Nagy János Nemzeti Vagyongazdálkodási Tanács Elnöke Budapest, február 24. A felsőoktatási intézmények vagyongazdálkodása.
A 259/2002. (XII.18.) Korm. rendelet január 1-től hatályos módosítása
Szociális szolgáltatások, intézmények ellenőrzése
Módszertani ellenőrzés 2010
ÖNKORMÁNYZATI SZAKMAI NAP
A szaktanácsadási szolgáltatások igénybevételéhez nyújtandó támogatás igénybevételéről és elszámolásáról november 16. Sebestyén Andrea EMVA jogcím-felelős.
A felnőttképzéshez kapcsolódó jogszabályok változásai
Debrecen, június 21. Ráczné dr. Lehóczky Zsuzsánna NRSZH
A kistérségi szociális feladatellátást érintő jogszabályi változások, évi működési feltételek Jelzőrendszeres házi segítségnyújtás & Házi segítségnyújtás.
A szociális és gyermekjóléti feladatellátás kistérségi működtetése központi szemszögből Kecskemét június 10.
A jogszabályi változások irányai dr. Andráczi-Tóth Veronika Nemzeti Erőforrás Minisztérium Családi és Szociális Szolgáltatások Főosztálya.
1 A évi kistérségi közszolgáltatás-szervezés és ellátás Budaörs Kistérség Többcélú Társulása január 30.
RSM DTM Hungary Adótanácsadó és Pénzügyi Szolgáltató Zrt. A személyi jövedelemadó évi változásai Lucz Zoltánné főosztályvezető Pénzügyminisztérium.
Tapasztalatok - aktuális kérdések
A fogyatékos, pszichiátriai és szenvedélybeteg ellátás tekintetében.
Szakmai egyeztető megbeszélés Külsővat január 19. A szociális ellátások működését meghatározó jogszabályi változások január 1-től hatályba.
Szociális alapszolgáltatásokat érintő jogszabályváltozások 2011.
A gondozási szükséglet- vizsgálatok változásai 2010.
Jelzálogbejegyzés kezdeményezése
AZ EGYES SZOCIÁLIS, GYERMEKVÉDELMI, CSALÁDTÁMOGATÁSI, FOGYATÉKOSSÁGÜGYI ÉS FOGLALKOZTATÁSI TÁRGYÚ TÖRVÉNYEK MÓDOSÍTÁSÁRÓL SZÓLÓ ÉVI CLXXI. TÖRVÉNY.
2011. évi CLXXXVII. törvény a szakképzésről Hatályos: január 1-től.
Dr.Gazsi Adrienn november 6.
KÖZHASZNÚ SZERVEZETEK. irányadó jogszabályok: az egyesületi jogról, a közhasznú jogállásról, valamint a civil szervezetek működéséről és támogatásáról.
Jogszabály módosítások Budapest
Jegyzői értekezlet szeptember 8.. Jegyzői értekezlet 2011 szeptember 8. Helyi lakásfenntartási támogatás Jogalkotási kötelezettség: Szoc tv. 38.
A pénzbeli és természetbeni ellátások változásai
Könyvtári fejlesztési koncepció a községekben, megvalósítási lehetőségek Dr. Kenyéri Katalin NKÖM Könyvtári Főosztálya 2005.
A szociális segélyezési rendszer átalakítása
Álláskeresőként történő nyilvántartás
Jegyzői értekezlet június 29.. Jegyzői értekezlet 2011 június 29. A jogszabályok társadalmi előkészítése július 1-től hatályos az Ötv. 103/B.
szolgáltatástervezés Dr. Gazsi Adrienn, Kézenfogva Alapítvány
A MUNKAVÁLLALÁS ALAPVETŐ SZABÁLYAI
Családtámogató ellátások
Felkészült intézményvezetők – „Határidőnapló” Szentiné Bosnyák Zsuzsanna szakértő, egyéni oktató TÁMOP
Szakképzési hozzájárulás szabályainak évközi változásai, valamint a től hatályos módosulások.
Munkáltatói Fórum január Rendes Ágnes Komárom-Esztergom Megyei Adóigazgatóság.
Bevalláshoz kapcsolódó jogszabály módosítás Készítette: Pestuka Gabriella Osztályvezető NAV Csongrád Megyei Adóigazgatósága.
Szakképzési hozzájárulás legfontosabb szabályainak változása, az éves elszámolással kapcsolatos tudnivalók 2014.
„Tanulószerződéssel a munka világában” c. Országos Konferencia A szakképzési hozzájárulásról és a képzés fejlesztésének támogatásáról szóló évi LXXXVI.
Hulladékgazdálkodás önkormányzati feladatai december 6. Szeged Csongrád Megyei Kormányhivatal Törvényességi Felügyeleti Főosztály Dr. Balogh Zoltánné.
Navigátor IC & ID Kft.. A munkabér szerkezete január 1-től.
Társasági adó 2011, évi változások  Adókulcsváltozás 10% 500 M Ft-ig 19% 500 M Ft felett  Megszűnik a külföldi szervezet társasági adó-kötelezettsége.
Helyszíni ellenőrzés Grigely Győző, KDRFÜ. Az ellenőrzés jogi háttere Támogatási Szerződés, ÁSZF 10. pont „Kedvezményezett a Szerződés aláírásával kötelezettséget.
A foglalkoztatáshoz nyújtható támogatás forrása, célja, alanya és felhasználása Magyar Köztársaság éves költségvetéséről szóló törvényében Célja: foglalkoztatás.
A szociális törvény várható változásai Dr. Felvinczi Katalin Budapest, július 11.
1. A közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló évi CXL. törvény (Ket.)
Az új rendeletek hatálya az uniós tagállamokra
A magyarországi nemzetiségek és támogatásuk rendszere
Közgyógyellátási igazolvány igénylése
Szociális foglalkoztatás aktualitásai
Közbeszerzési tudnivalók
Rehabilitációs járadék,-hozzájárulás
ETS-létesítményeket, EU-ETS hitelesítőket
Időközi adatszolgáltatások teljesítése
Országgyűlési Képviselők választása április 8.
Előadás másolata:

Térítési díjak számítása Szakmai Napok gazdasági területen dolgozó munkatársak számára Révfülöp, 2011. január 19-20. Térítési díjak számítása

Térítési díjak Intézményi térítési díj: Személyi térítési díj: A szolgáltatás tényleges önköltségén alapuló díj, amelyet a fenntartó állapít meg, évente felül kell vizsgálni, a számításnak meghatározott menete van. Személyi térítési díj: Az ellátást igénybevevő által ténylegesen megfizetett díj, amelynek mértékét szolgáltatás-típusonként jogszabály határozza meg, de nem lehet több, mint az intézményi térítési díj.

Intézményi térítési díj - I. A számvitelről szóló 2000. évi C. törvény 14 §-ának (5) bek. előírja, hogy a gazdálkodó szervezeteknek a számviteli politika keretében el kell készíteni a rendszeresen végzett termékértékesítés és szolgáltatásnyújtás tekintetében az önköltségszámítás rendjére vonatkozó belső szabályzatot. Az intézményi térítési díj a szolgáltatási önköltség és a normatív állami hozzájárulás/költségvetési támogatás (támogató szolg., közösségi ellátások, jelzőrendszeres házi segítségny.) különbözete.

Intézményi térítési díj – II. Az önköltséget az előző év adatai alapján a tárgyév április 1-jéig kell megállapítani, ha nincs önköltség (újonnan induló szolg.), akkor előkalkulációt kell végezni. A térítési díjat, s így az önköltséget is szolgáltatástípusonként kell megállapítani, több szolgáltatás közös költségelemeit (pl.: központi irányítás költségei) arányosan kell felosztani.

Intézményi térítési díj – III. Változott: Az önköltség elemei 2011.01.01.-től bővültek, a fenntartók mozgástere nagyobb, de a beruházásokat nem javasolt figyelembe venni, torz adatokat eredményezhet, helyette inkább a tárgyévi terv szerinti értékcsökkentés alkalmazandó, vagy a Fenntartó legfeljebb évi 3 millió Ft összegben javasolja figyelembe venni a beruházásokat. A szociális ellátások térítési díjainak meghatározását a 1993. évi III. törvény és a 29/1993. (II. 17.) Korm. rendelet részletesen szabályozza.

Térítésmentes ellátások A szoc. tv. 115/A §-a alapján térítésmentesen kell biztosítani az alábbi szolgáltatásokat: a falugondnoki és tanyagondnoki szolgáltatást, a népkonyhán történő étkeztetést, a családsegítést, a közösségi ellátásokat, az utcai szociális munkát, hajléktalan személyek részére a nappali ellátást, az éjjeli menedékhelyen biztosított ellátást. Változott: az önköltségszámítást és térítési díjszámítást ezen szolgáltatásoknál nem kell elvégezni, s ezáltal a tájékoztatási kötelezettség is megszűnt!

Intézményi térítési díj számítása – I. Már működő szolgáltatás esetén: Előző évi önköltség – Tárgyévi normatív állami hozzájárulás/költségvetési támogatás (fajlagos összegekkel számolunk, pl.: Ft/fő/nap, Ft/km, Ft/óra, Ft/f.e., stb.) Újonnan indított ellátások esetén előkalkulációt kell végezni, azaz becsült adatokkal kell számítani.

Intézményi térítési díj számítása – II. A térítési díjat ellátási napra és hónapra, gondozási órára, szállítási kilométerre és szolgálati órára, stb. vetítve kell megállapítani. Differenciált normatív támogatás esetén differenciált térítési díjat kell megállapítani ahogy eddig is (pl: szeretetotthonban demens és átlagos ellátottakra). Április 1-jéig kell megállapítani. Ha a tárgyidőszaki folyamatok indokolják (pl: 2009. év közben az ÁFA emelés), akkor az önköltség év közben egy alkalommal korrigálható.

Intézményi térítési díj számítása – III. A fenntartó alacsonyabb díjat is megállapíthat, de az eredeti számítást akkor is dokumentálni kell! Ez az ún. dokumentált intézményi térítési díj. 29/1993. (II.17. ) Korm. rendelet 2. §(1) Változott: nem tíz forintra kerekítve kell megállapítani, hanem a rendes kerekítés szabályai szerint. Ha a számítás nem eredményez pozitív számot, akkor a térítési díj összege nulla. Tehát 2011.-től nincs 20.-, 50.- és 70.- Ft minimális térítési díj (nappali ellátás és étkeztetés esetében volt).

Intézményi térítési díj számítása – IV. Tájékoztatási kötelezettség nem változott: jól látható helyen ki kell függeszteni, tartalmaznia kell az intézmény éves összes működési költségét, a térítési díj napi és havi összegét, és az egy ellátottra jutó havi önköltséget. Az ellátottakon kívül az ellátási területnek megfelelően a lakosságot is tájékoztatni kell: egy település esetében „helyben szokásos módon”, több település esetén a megyei önkormányzat főjegyzőjét kell értesíteni, több megyére, vagy az ország egész területére kiterjedő szolgáltatás esetén pedig a Szociális Közlönyben közzé kell tenni a számítást. (29/1993. (II.17. ) Korm. r. 4. §

Önköltség – I. A szolgáltatási önköltség a közvetlen és közvetett önköltségek összegének a szolgáltatás mennyiségi egységére jutó eszközfelhasználásának pénzben kifejezett értéke. Azok a ráfordítások, amelyek: a tevékenység végzése, a szolgáltatás nyújtása érdekében közvetlenül felmerültek, a tevékenységgel bizonyíthatóan szoros kapcsolatban voltak, továbbá a tevékenységekre, szolgáltatásokra megfelelő mutatók, jellemzők segítségével elszámolhatók. (Pl.: a központi irányítás normatív/bevételarányosan felosztott közös költségelemei).

Önköltség – II. Melyek ezek a költségek: Anyagjellegű ráfordítások (51,52,53 szla. oszt., dologi kiadások, stb.) Személyi jellegű ráfordítások (54,55,56 szla. oszt., munkabérek, járulékok, megbízási díjak, stb.) Egyéb ráfordítások (86 szla. oszt., pl.: behajthatatlan követelések) Értékcsökkenési leírások (57 szla. oszt.) Pénzügyi műveletek ráfordításai (87 szla. oszt.) Rendkívüli ráfordítások (88 szla. oszt.)pl.: elengedett követelések értéke)

Önköltség – III. Az önköltség nem tartalmazhatja: Az előállítással kapcsolatba nem hozható és fel nem osztható igazgatási és egyéb általános, közvetett költségeket. Változott: 2011.-től a beruházások is figyelembe vehetők, de nem javasolt, tekintettel arra, hogy a nagyobb felújítások, eszközbeszerzések, járművek vásárlása, stb nem csak az adott évet szolgálják. Célszerű ehelyett inkább a terv szerinti értékcsökkenést figyelembe venni!

Személyi térítési díj – I. Az ellátást igénybevevő által ténylegesen megfizetett díj, amelynek mértékét szolgáltatás-típusonként jogszabály határozza meg, és nem lehet több, mint az intézményi térítési díj. A személyi térítési díjat az intézményvezető állapítja meg, konkrét összegben, és változás 2011.-től, hogy nem kell tíz forintra kerekíteni, hanem a kerekítés rendes szabályai szerint kell eljárni, továbbá amennyiben van jövedelemvizsgálat, akkor azt az intézményvezető végzi el. Változás 2011.-től, hogy az étkeztetés és a házi segítségnyújtás esetében a személyi térítési díj meghatározásakor: - az ellátást igénybe vevő személy rendszeres havi jövedelméből kell kiindulni, nincs családi jövedelemszámítás, -az 1993. évi III. tv 116. § (1) c) pontja alapján kizárólag a kiskorú igénybevevő esetében kell a családban egy főre jutó jövedelmet alapul venni.

Személyi térítési díj – II. A fizetendő személyi térítési díj nem haladhatja meg a z előbbiek szerinti jövedelem: a) 30%-át étkeztetés, b) 25%-át házi segítségnyújtás, c) 30%-át, ha a házi segítségnyújtás mellett étkezést is biztosítanak, illetve támogató szolgáltatás, d) 20%-át a kiskorú részére nyújtott támogató szolgáltatás, e) 2%-át jelzőrendszeres házi segítségnyújtás esetében. Továbbá…

Személyi térítési díj – III. Az intézményi ellátásért fizetendő személyi térítési díj nem haladhatja meg az ellátott havi jövedelmének: a) 15%-át a nappali ellátást, b) 30%-át a nappali ellátást és ott étkezést; b) 60%-át az átmeneti elhelyezést nyújtó intézmények esetén. Változás 2011.-től: Tartós bentlakásos intézményi ellátás esetén először az ún. jövedelemhányadot kell megállapítani. Ez a jövedelemhányad nem haladhatja meg az ellátott havi jövedelmének a) 50%-át a rehabilitációs célú lakóotthoni elhelyezést; b) 80%-át, az a) pont alá nem tartozó egyéb tartós elhelyezést (A tartós bentlakásos intézményi ellátással kapcsolatos jövedelemvizsgálat a későbbiekben kerül ismertetésre.)

Személyi térítési díj – IV. Napi személyi térítési díj: akkor van jelentősége, ha az ellátást nem minden nap veszik igénybe (pl.: étkeztetés), napi jövedelmet kell számolni, a napi személyi térítési díj nem haladhatja meg jövedelemhatár harmincad részét. Ez került tisztázásra az 1993. évi III. tv. 116. § (3) és a 117. § (1) bekezdése szerinti ellátásoknál. Számítása: (rend. havi jöv. x jöv.korlát) / harminccal, majd kerekítünk. (Kerekítés után mindig ellenőrizni kell, hogy meghaladjuk-e a jövedelemhatárt!) Az így megállapított térítési díjról az ellátottat írásban értesíteni kell, legalább 8 nap jogorvoslati határidőt biztosítani kell neki. A térítési díj csökkenthető, elengedhető, ha a fenntartó rendeletben szabályozza. Évente két alkalommal vizsgálható felül. (a Tv. csak a kivétel eseteit határozza meg!)

Ki fizeti meg a térítési díjat? az ellátást igénybe vevő jogosult, azaz az ellátott, a szülői felügyeleti joggal rendelkező törvényes képviselő, a jogosultnak az a házastársa, élettársa, egyeneságbeli rokona, örökbe fogadott gyermeke, örökbe fogadó szülője, akinek családjában az egy főre jutó jövedelem a tartási kötelezettség teljesítése mellett meghaladja az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének két és félszeresét, a jogosult tartását szerződésben vállaló személy, a jogosult tartására bíróság által kötelezett személy (utóbbi 3 az ún. tartásra köteles és képes személy) köteles megfizetni. Továbbá kiskorú ellátott esetében, ha a családi pótlékot int.vezetőnek folyósítják, akkor a családi pótlékra jutó személyi térítési díjat az int.vezetőnek kell megfizetnie.

Meddig és hogyan? Havonként, a tárgyhót követő hó 10. napjáig, számla ellenében, ha rendelet, vagy az ellátottal kötött megállapodás másként nem rendelkezik. Elmaradás esetén az int.vez. 15 napos határidővel felszólítást küld. Ha ez is eredménytelen, a hátralékot nyilvántartásba kell venni. A hátralékok kezeléséről lásd később. Ha térítési díj az igénybevételt követő 30. napon nem állapítható meg, akkor előleget lehet kérni. Ha sikerült megállapítani, akkor a különbözettel el kell számolni.

Jövedelemvizsgálat, jövedelemnyilatkozat, vagyonnyilatkozat – I. A 9/1999 (XI. 24.) SzCsM rendelet határozza meg. A rendeletben megtalálhatók a formanyomtatványok, 1 sz. mell. II. és III. nyilatkoztatok, amelyeket a kérelemmel egyidőben kell benyújtani. Mi számít jövedelemnek? A nyilatkozatokhoz mellékelt útmutató részletesen ismerteti. Családi jövedelem csak kiskorú igénybe vevőnél van. Alapszolgáltatásoknál és átmeneti elhelyezést nyújtó intézményeknél havi jövedelem. Havi jövedelem és jelentős pénzvagyon vizsgálata a rehabilitációs célú intézményeknél, hiszen az elhelyezés nem végleges. Tartós bentlakásos intézményeknél havi jövedelem, jelentős pénzvagyon és jelentős ingatlanvagyon.

Jövedelemvizsgálat, jövedelemnyilatkozat, vagyonnyilatkozat – II. A rendelet melléklete szerinti vagyonnyilatkozatban fel kell tüntetni a pénzvagyont és az ingatlanvagyont. Mi számít jelentős pénzvagyonnak? Az ellátott pénzeszközeinek (kp., számlapénz, lekötött betétek, stb.) azon hányada, amely meghaladja az intézményi térítési díj egy évi összegét. Ebből lehet elsősorban a jövedelemhányad alapján megállapított összeget kiegészíteni az intézményi térítési díj összegéig, addig, amíg a „jelentős pénzvagyon” el nem fogy. Pl.: Az ellátott folyószámláján rendelkezésre álló számlapénz 1.500.000.- Ft, az intézményi térítési díj 80.000.- Ft, az ellátott havi jövedelme 70.000.- Ft Jelentős pénzvagy.: 540.000.-Ft ((1.500.000 – (80.000 x 12)) Jövedelemhányad: 56.000.- Ft (70.000 x 0,8) havonta kipótolható: 24.000.- Ft (Ha a következő évben semmi sem változna, akkor a 24.000.- Ft-os kiegészítés 22,5 hónapon át biztosít erre fedezetet.) Költőpénz ellenőrzése (28.500.- x 0,3 = 8.550.- Ft, 70.000 – 56.000 = 14.000, azaz a költőpénz visszamard.)

Jövedelemvizsgálat, jövedelemnyilatkozat, vagyonnyilatkozat – III. Mi számít jelentős ingatlanvagyonnak? Az ellátott tulajdonában álló ingatlan, valamint az ingatlanon fennálló vagyoni értékű jog értékének azon része, amely meghaladja az önym 40-szeresét. (ellátás igénylésének, felülvizsgálatának időpontjában tulajdonolt, vagy ezeket megelőző 18 hónapban ingyenesen átruházott ingatlanok esetében) Önym: 28.500.- Ft, 40-szerese= 1.140.000.- Ft. Azaz az e fölötti értéket lehet figyelembe venni, amelynek 96-od része számítható be a személyi térítési díjba. Pl.: Az ellátott ½ tulajdoni arányban rendelkezik egy 6 mó Ft forgalmi értékű ingatlannal, tehát ingatlanvagyona 3 mó Ft. Számítás: 3.000.000 - 1.140.000 = 1.860.000 / 96 = 19.375.- Ft. Ennyit lehet havonta figyelembe venni a jövedelemhányad mellett kiegészítésként, amelyet a térítési díj nyilvántartó lapon kell vezetni. Önbevalláson alapul, de az intézménynek joga van betekinteni a Körzeti Földhivatal nyilvántartásába. Jelzálogként lehet érvényesíteni. Az eljárás részleteit lásd később.

Kikre és hogyan vonatkozik az új szabályozás? 2011-ben felvett (megállapodást kötött) ellátottakra feltétel nélkül, alapszolgáltatást igénybe vevőknél (+ átmeneti otthonok), akikkel 2010-ben megállapodással rendelkeztünk, leghamarabb a soron következő térítési díj felülvizsgálatakor, tartós bentlakásos ellátásban 2010-ben is részesülők esetében 2011-től akkor alkalmazható ez, ha ezt közös megegyezéssel vállalják, a 9/1999. (XI. 24.) SzCsM rendelet 23. § (2) szerint a 2011. január 1-jén folyamatban lévő kérelmekre a rendelet 2010. december 31-én hatályos szabályait kell alkalmazni, továbbá, a 29/1993. (II. 17.) Korm. rendelet 33. § (2) szerint a 2010. december 31-éig kiadott jegyzői jövedelemigazolások alapján megállapított személyi térítési díj a személyi térítési díj soron következő felülvizsgálatáig alkalmazható.

Intézményi térítési díjjal azonos összegű személyi térítési díj – I. Az ellátást igénylő vagy a térítési díjat megfizető más személy vállalhatja. Ez esetben a jövedelemkorlátokat (30%, 80%, stb.) nem kell figyelembe venni. A jövedelemvizsgálatot nem kell lefolytatni, csak a nyilatkozat 1. pontját szükséges kitölteni. De írásba kell foglalni. Az ilyen módon igénylő előnyösebb helyzetbe nem kerülhet. (Külön megállapodás alapján lehet a kötelezően biztosított feltételeken túli kérése az ellátottnak.) Meg lehet fizetni részben, vagy egészben akár a különbözetet, vagy akár vállalhatja a térítési díjat megfizető más személy is, hozzátartozói kapcsolatra tekintet nélkül, akár jogi személy is! Alapszolgáltatás és átmeneti elhelyezés esetén: legfeljebb 1 év. Tartós bentlakásos ellátás esetén: legfeljebb 3 év.

Intézményi térítési díjjal azonos összegű személyi térítési díj – II. Írásba kell foglalni: Ki, kinek a vonatkozásában? Mire tekintettel, mit vállal? Milyen időtartamra, mikortól kezdődően? A kötelezettségvállalás teljesítésének módja? Előny biztosításának a kizárása. A kötelezettségvállalás meghosszabbításának lehetősége. A már teljesített kötelezettségvállalás nem követelhető vissza. A kötelezettségvállalás megszűnése esetei.

Térítési díjszámítás – Szociális étkeztetés Intézményi térítési díj számítása: Előző évi összes működési ráfordítás: 100.000.000.- Ft melyből az étkeztetés közvetlen ráfordítása: 12.000.000.- Ft közvetett ráfordítása (ha van): 1.500.000.- Ft Összesen: 13.500.000.- Ft A nyilvántartások alapján ebből a helyben/elvitellel étkezőkkel kapcsolatosan 12.000.000.- Ft ráfordítás volt, a kiszállítás ráfordítása 1.500.000.- Ft (gépjármű, üzemanyag, gépkocsivezető, stb.). Az előző évi ráfordítások 70 fő feladatmutató teljesítése mellett keletkeztek. Önköltség: 12.000.000/70/251= 683.- Ft/adag (Ft/fő/nap) Tárgyévi normatíva: 55.360/251= 221.- Ft/adag Int. térítési díj: 683-221= 462.- Ft/adag, kerekítve 460.- Ft/adag. Kiszállítás díja: 1.500.000/70/251= 85.- Ft/kiszállítás, feltételezve, hogy 1 helyre csak 1 adag étel került kiszállításra. (Erre külön normatív támogatás nincs, ezért a kiszállítás díja 85.- Ft-ban, vagy alacsonyabb összegben szabadon megállapítható.) Ez a dokumentált számítás!

Térítési díjszámítás – Szociális étkeztetés Az ellátottnak 31.300.- Ft nyugdíja van, más rendszeres és egyéb jövedelme nincs. Az adott hónapban 15 napon étkezik. Mennyit fizet? 31.300 x 0,3 = 9.390.- Ft Ez osztva harminccal=313.- Ft/nap. Számlázható: 15 x 310 = 4.650.- Ft, mert ha 315.- Ft-ra kerekítünk, akkor 4.725.- Ft-ot kapunk, ami meghaladja a személyi térítési díjra vonatkozó jövedelemhatárt.

Térítési díjszámítás – Házi segítségnyújtás Ellátási órára kell megállapítani! Intézményi térítési díj számítása: Előző évi összes működési ráfordítás: 100.000.000.- Ft melyből a házi segítségnyújtás közvetlen ráfordítása: 8.000.000.- Ft közvetett ráfordítása (ha van): 1.000.000.- Ft Összesen: 9.000.000.- Ft Az előző évi gondozási órák száma: 7.500 óra Fajlagos önköltség: 1.200.- Ft/óra Normatív támogatás összege: 166.080.- Ft/fő/év osztva 251-gyel, osztva 8-cal= 83.- Ft/óra. (A költségvetési tv. azt feltételezi, hogy 251 napon át 8 órát gondozunk.) 1.200 – 83 = 1.117.- Ft/óra. Ez a dokumentált int. térítési díj! A Fenntartó által megállapított: 250.- Ft/óra.

Térítési díjszámítás – Házi segítségnyújtás A fizetendő személyi térítési díj az óradíj és a lakáson gondozásra fordított idő szorzata, de nem több, mint a jövedelem 25 %-a. Az ellátottnak 45.000.- Ft nyugdíja van, más rendszeres és egyéb jövedelme nincs. Az adott hónapban 84 órát gondoztuk. Mennyit fizet? 45.000 x 0,25 = 11.250.- Ft. Maximum ennyit fizethet! Mit számlázunk? 11.250/84=134, kerekítve 135.- Ft. Számlán: 84 óra x 135.- Ft/óra= 11.340.- Ft, ami nem jó, mert meghaladja a 11.250.- Ft-ot. A fentiek alapján tehát 130.- Ft-ot lehet számlázni óránként, ez az ellátott személyi térítési díja a az adott hónapban, a tényelegesen igénybevett gondozási órák alapján. Étkeztetéssel együttesen is igénybe vehető, ez esetben nem lehet több, mint a jövedelem 30 %-a!

Térítési díjszámítás –Nappali ellátások Intézményi térítési díj számítása: Előző évi összes működési ráfordítás: 100.000.000.- Ft melyből a nappali ellátás közvetlen ráfordítása: 12.500.000.- Ft közvetett ráfordítása (ha van): 4.000.000.- Ft Összesen: 16.500.000.- Ft A nappali ellátás keretében étkeztetés is történik. Ez esetben meg kell állapítani a térítési díjat: a csak napközbeni tartózkodást igénybe vevőkre, továbbá a napközbeni tartózkodást és ott étkezést igénybe vevőkre is. A klub előző évi feladatmutatója 70 fő, amelyből átlagosan 20 fő étkezett 251 napon át. Az étkezés ráfordításait külön gyűjtöttük, amelynek összege 4.100.000.- Ft. A ráfordítások a vásárolt élelem, a tálalókonyha időarányos rezsiköltségéből, továbbá a gondozónők étkeztetésre fordított munkaidejéből tevődik össze.

Térítési díjszámítás –Nappali ellátások A fenitek alapján: A nappali ellátás ráfordítása: 12.400.000.- Ft, önköltsége egy ellátási napra osztva 70 fővel, osztva 251-gyel=706.- Ft, a nappali ellátásra jutó normatíva napi összege 88.580/251=353.- Ft, a kettő különbsége 353.- Ft/nap, kerekítve 355.- Ft/nap, ez a dokumentált int. térítési díj. A Fenntartó ezzel szemben 10.- Ft-ban állapítja meg a térítési díjat. Az étkeztetés ráfordítása: 4.100.000.- Ft, önköltsége egy ellátási napra osztva 20 fővel, osztva 251-gyel=817.- Ft, a egy napra jutó normatíva napi összege 55.360/251=221.- Ft, a kettő különbsége 596.- Ft/nap, kerekítve 595.- F//nap (vagy/adag), ez a dokumentált int. térítési díj. A Fenntartó ezzel szemben 420.- Ft-ban állapítja meg a térítési díjat.

Térítési díjszámítás –Nappali ellátások Személyi térítési díj: A klubtag a hónapban 20 napot volt a klubban, de csak 18 nap étkezett. Jövedelme 40.000.- Ft, 30%-a 12.000.- Ft, osztva 30-cal=400.- Ft/nap Mit számlázunk? nappali ellátás 20 nap x 10.- Ft/nap=200.- Ft étkezés 18 adag x 390.- Ft/adag (400-10)= 7.020.- Ft fizetendő összesen: 7.220.- Ft.

Térítési díjszámítás – Fokozott és átlagos ápolást, gondozást igénylő ellátások, átmeneti és bentlakásos otthonok Intézményi térítési díj számítása: Előző évi összes működési ráfordítás: 100.000.000.- Ft melyből a bentlakásos otthon közvetlen ráfordítása: 61.000.000.- Ft közvetett ráfordítása (ha van): 14.000.000.- Ft Összesen: 75.000.000.- Ft Az előző évi tényleges feladatmutató 41,56 fő. (átlagos és demens ellátottak összesen) 1 főre vetített éves fajlagos önköltség: 1.804.620.- Ft. (ha az átlagos és demens ellátottakra a költségek megbontására nincs lehetőségünk!) 2011. évi normatíva: átlagos: 635.650.- Ft/év, demens: 710.650.- Ft/év. Int. térítési díj: átlagos: 1.804.620-635.650=1.168.970/365=3.203, kerekítve 3.205.- Ft/nap és 97.500.- Ft/hó (30-cal kell fölszorozni, függetlenül a hónap napjainak számától. demens: 1.804.620-710.650=1.093.970/365=2.997, kerekítve 2.995.- Ft/nap és 89.850.- Ft/hó

Térítési díjszámítás – Fokozott és átlagos ápolást, gondozást igénylő ellátások, átmeneti és bentlakásos otthonok Személyi térítési díj számítása: Az intézményvezető lefolytatta a jövedelemvizsgálatot és megállapított, hogy kérelmezőnek (demens): 70.000.- nyugdíj, azaz rendszere havi jövedelme van, továbbá, 1.350.000.- Ft megtakarítása betétszámlán, és rendelkezik egy 5.000.000.- Ft értékű családi ház ½ részével. A fentiek alapján a személyi térítési díj az alábbiakból tevődik össze: 56.000.- Ft jövedelemhányad (ellenőrzés: 28.500 x 0,3 =8.550.- Ft költőpénznek vissza kell maradnia!) 33.850.- Ft a pénzvagyonból, amíg a jelentős pénzvagyon 271.800.- Ft el nem fogy ((1.350.000 – (89.850 x 12=1.078.200)). Összesen: 89.850.- Ft/hó, tehát a személyi térítési díja megegyezik az intézményi térítési díjjal, mert az a vagyon terhére kiegészíthető! Későbbiek során az ingatlanvagyon is bevonható a személyi térítési díjba: 5.000.000/2=2.500.000.- Ft, amelyből ki kell vonni a önym 40-szeresét, 1.140.000.- Ft. 2.500.000-1.140.000=1.360.000.- Ft, ezt kell osztani 96-tal, ami 14.167.- Ft. Külön térítési díjat kell megállapítani, ha nem étkezik!

Térítési díjszámítás – Fokozott és átlagos ápolást, gondozást igénylő ellátások, átmeneti és bentlakásos otthonok Májusban 6 napot volt távol, 2 napot hétvégén a hozzátartozóinál, 4 napot pedig kórházban. Az ellátott április 30.-áig 60 napot már volt távol! Mit számlázzunk? 2.995.- Ft/nap és 89.850.- Ft/hó a személyi térítési díja. Két hónapot meghaladó távollét esetén a távollét idejére a személyi térítési díj 40 %-át kell számlázni, ha eü-i intézményben volt, 60 %-át pedig, ha máshol. Számlázható: 24 nap x 2.995.- Ft=71.880.- Ft 2 nap x 1.795.- Ft=3.590.- Ft 4 nap x 1.200.- Ft=4.800.- Ft Összesen: 80.270.- Ft

Behajthatatlan, vagy elengedett követelések –térítési díjhátralékok Akkor, ha nem fizetik meg a megállapított személyi térítési díjat (amit számlázunk!), térítési díjhátralék keletkezik, és a követelés akkor érvényesíthető, ha az intézmény a költőpénzt biztosítja. Csak a tartós elhelyezést biztosító bentlakásos intézményeknél. Végrehajtást is lehet kezdeményezni. (pl.: a tartásra köteles és képes hozzátartozónál.) Módja: fizetési meghagyás kibocsátása a 2004. évi CXL. tv. (Ket.) végrehajtási szabályai alapján. Folyó évi hátralékként is lehet érvényesíteni, azaz a vevőkövetelésről készített kimutatást meg kell küldeni az illetékes Kormányhivatal Szociális és Gyámhivatalának, aki határozatban dönt erről. Utána lehet a jelzálogjogot bejegyezni. Ha így döntünk! De a Fenntartó, vagy az IT., vagy belső szabályzat rendelkezhet a behajthatatlan/elengedett követelésekről. Ez esetben a követelésről történő rendelkezést ráfordításként kell elszámolni.

Behajthatatlan, vagy elengedett követelések –térítési díjhátralékok Mert: Számlázunk teljesítés alapján: T311-K911 80.000.- Befizetés könyvelése: T38 -K311 70.000.- Ha mindez 12. hónapon át ismétlődik, a 311 f.szla adott ellátottra vonatkozó egyenlege 120.000.- Ft követelést mutat. Tehát bevételként (911) a teljes díjat könyveltük, azaz nem realizálódott a bevétel bizonyos hányada, amit a vevőanalitika igazol. Behajthatatlan követelés könyvelése: T869-K311 120.000.- Elengedett követelés: T889-K311 120.000.- A tételek a nem realizált bevétellel szemben eredményrontó hatással bírnak.

Térítési díjszámítás – Jelzőrendszeres házi segítségnyújtás Intézményi térítési díjszámítás 2011. évre, előkalkuláció alapján A szolgáltatás 2011. évre tervezett működési ráfordításai: Személyi jellegű ráfordítások Ügyeletes munkatárs bére, járuléka, e. juttatásai: 1.624.320.- Ft ebből munkabér: 94.000.- x 12= 1.128.000.- járulék (27%): 304.560.- cafeteria: 191.760.- Készenléti gondozók, gépkocsivezetők díjai: 1.080.000.- Ft (6 fő x 12 hó x 15.000.-) Anyagjellegű ráfordítások: Üzemanyag (5.000 x 12 hó): 60.000.- Ft Nyomtatványok, stb.: 60.000.- Ft Összesen: 2.824.320.- Ft

Térítési díjszámítás – Jelzőrendszeres házi segítségnyújtás 2011. évi vállalt feladatmutató 40 fő. Tervezett fajlagos önköltség: 70.608.- Ft/fő/év 193.- Ft/fő/nap 2011. évi állami hozzájárulás 40 főre: 1.900.000.- Ft, 47.500.- Ft/fő/év 130.- Ft/fő/nap Int. térítési díj: 193-130=63.- Ft, kerekítve 65.- Ft/nap

Térítési díjszámítás – Támogató szolgálat Intézményi térítési díj számítása: Előző évi összes működési ráfordítás: 100.000.000.- Ft melyből a támogató szolgálat közvetlen ráfordítása: 10.500.000.- Ft közvetett ráfordítása (ha van): 1.500.000.- Ft Összesen: 12.000.000.- Ft A költségeket megbontjuk személyi segítésre és szállításra: Személyi segítés ráfordításai: 7.500.000.- Ft Szállítás ráfordításai: 4.500.000.- Ft Az előző évben 2695 óra személyi segítés volt, és 9025 km szállítás

Térítési díjszámítás – Támogató szolgálat Így az előző évi önköltség: személyi segítés esetében: 7.500.000/2695=2.783.- Ft/óra, szállításnál: 4.500.000/9025=497.- Ft/km. 4500 f.e. jutó tárgyévi állami hozzájárulás : 10.200.000.- Ft Fajlagos támogatás: személyi segítésre: 6.800.000/3000 fe.=2.267.- Ft/óra, szállítás: 3.400.000/1500 fe./5=453.- Ft/km. Intézményi térítési íj: személyi segítésre: 2.783-2.267=516, azaz 515.- Ft/óra, szállítás: 497-453=44, azaz 45.- Ft/km.

A legfontosabb jogszabályok: A számvitelről szóló 2000. évi C. törvény, 1993. évi III. törvény a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról, 29/1993. (II. 17.) Korm. rendelet a személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátások térítési díjáról, 9/1999. (XI. 24.) SzCsM rendelet a személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátások igénybevételéről, 1/2000. (I. 7.) SzCsM rendelet a személyes gondoskodást nyújtó szociális intézmények szakmai feladatairól és működésük feltételeiről

Köszönöm a figyelmet! Csík Attila gazdasági vezető Ótemplomi Szeretetszolgálat 5540 Szarvas, Vajda P. u. 7. Tel./fax: 66/521-330 Tel.: 66/521-331 Mobil: 20/824-94-04 E-mail: csik.attila@tessedik.hu