A közbeszerzési törvény 2017-es újdonságai dr. Kovács László Közbeszerzési Szabályozási Főosztály Miniszterelnökség 2017. január 31.
A közbeszerzési törvény 2017-es újdonságai I. A törvénymódosítás indoka Notifikációs javítások Új Kbt. gyakorlati tapasztalatai által indukált változtatások Közbeszerzési Kerekasztal KH ellenőrzési tevékenységének tapasztalatai Európai Uniós kritikák Hirdetmény nélküli tárgyalásos eljárások magas száma Egy ajánlattevős eljárások magas száma
A közbeszerzési törvény 2017-es újdonságai II. A törvénymódosítása céljai Szigorítás Egyszerűsítés, gyorsítás, verseny fokozása Transzparencia növelése Uniós irányelvi megfelelés növelése Közbeszerzési irányelvek Uniós hirdetményminta rendelet ESPD rendelet Uniós értékhatárok
A közbeszerzési törvény 2017-es újdonságai III. A törvénymódosítás legfontosabb újításai III.1. Támogatásban részesülők közbeszerzési kötelezettsége Támogatás fogalmának bővítése [Kbt. 3. § 39. pont] Tao. törvényben meghatározott célra nyújtott támogatás Tao. törvényben meghatározott kedvezményezett célra történő adófelajánlás
A közbeszerzési törvény 2017-es újdonságai Támogatásból megvalósuló közbeszerzések [Kbt. 5. § (3) bek.] Releváns támogatási érték 40 millió forintra emelkedik Kombinált pénzügyi eszköz fogalom pontosítása Pénzügyi eszközzel kombinált vissza nem térítendő támogatás [272/2014. Korm. rendelet 3. § 32a. pont, 28/A. cím] Egyedileg meghatározott kivételek köre bővül „Nagyvállalkozások” helyett „vállalkozások” újraiparosítási célú beruházásai [Kbt. 5. § (3) bek. e) pont] Kormány határozatban felmentést adhat Minden év március 31-ig a határozatokat közzé kell tenni a Magyar Közlönyben
A közbeszerzési törvény 2017-es újdonságai III.2. Közbeszerzési értékhatárok alatti beszerzések Nemzeti közbeszerzési értékhatárok változása Árubeszerzés/szolgáltatás megrendelés: 8 millió → 15 millió Építési beruházás: 15 millió → 25 millió Szolgáltatási koncesszió: 25 millió → 30 millió
A közbeszerzési törvény 2017-es újdonságai Nemzeti értékhatárok alatti beszerzések szabályai Nemzeti értékhatárok alatti, de 1 millió forintot elérő vagy meghaladó szerződések esetében három árajánlat bekérése Kötelezetti kör: Kormány irányítása alá tartozó szervek [Kbt. 195. § (1) bek.] Nem jelenti közbeszerzési eljárás lefolytatását Jogorvoslati szabályok nem alkalmazandók az ajánlatkérésre Ptk. versenyeztetési szabályai alkalmazandók [Ptk. 6:74-6:76. §] Kivételek külön Korm. rendeletben 459/2016. Korm. rendelet
A közbeszerzési törvény 2017-es újdonságai III.3. Elektronikus közbeszerzés Irányelvi határidőknél jóval korábban 2017. február 1. – központi beszerző szervek (KEF, NKOH, ÁEEK) tekintetében Csak elektronikus kommunikáció 2017. december 31. – minden ajánlatkérő tekintetében Egy, egységes, állami elektronikus közbeszerzési rendszer Miniszterelnökség üzemelteti
A közbeszerzési törvény 2017-es újdonságai III.4. Az eljárást megindító felhívással kapcsolatos változások Kötelező adattartalom csökkentése – ok: Kiadóhivatal által bevezetett karakterkorlátozás Kizáró okok igazolására benyújtandó dokumentumok Alkalmasság igazolására benyújtandó dokumentumok Műszaki alkalmassági követelmény mellőzésének indokolása Értékelésre vonatkozó adatok Kbt. 3. melléklete szerinti szolgáltatások esetén Eljárást megindító felhívás módosítása Elegendő feladni, megjelennie nem kell Uniós eljárási rendben KH általi feladás!
A közbeszerzési törvény 2017-es újdonságai III.5. Kizáró okok változása Új kizáró ok bevezetése a szerződések teljesítésével kapcsolatban Cél: a szerződés teljesítéséért való felelősség növelése Ki van zárva az a gazdasági szereplő, aki súlyosan megsértette a szerződés teljesítésére a Kbt-ben előírt rendelkezéseket és ezt a KDB/Bíróság 90 napnál nem régebben hozott határozata megállapította Kizárólag a Kbt. szabályaiba ütköző jogsértés eredményez kizárást Súlyosság megítélése ajánlatkérő mérlegelésétől függ – lásd 2014/24/EU irányelv (101) preambulumbekezdés Nemzeti eljárási rendben is kötelező
A közbeszerzési törvény 2017-es újdonságai Az új kizáró ok gyakorlati alkalmazása Kbt. és a módosítás hatályba lépése közötti időszakban jogerőssé vált döntések is figyelembe veendők: 2017. január 1-től 90 napig Folyamatban lévő eljárásokban is alkalmazandó, ahol még nem telt le az ajánlattételi/részvételi határidő – felhívás módosítása szükséges KH honlapján minden releváns KDB/Bírósági határozatot közzétesz (súlyosság megítélése nélkül) Útmutató kidolgozása folyamatban van
A közbeszerzési törvény 2017-es újdonságai Kizáró okokat érintő egyéb változások Hamis adatszolgáltatás miatti kizáró ok – gazdasági szereplő akkor is ki van zárva, ha sor kerül jogorvoslatra, és az ajánlatkérő döntését jogszerűnek ítéli a KDB/Bíróság [Kbt. 62. § (1) bek. h) pont] Előleg felhasználásához kapcsolódó kizáró ok nem korlátozódik a Kbt. alapján kötelezően biztosítandó előlegre – bámilyen a szerződésben biztosított előleg lehet [Kbt. 62. § (1) bek. p) pont] Környezetvédelmi és szociális követelmények megsértése esetén csak a súlyos jogsértés képez kizáró okot [Kbt. 63. § (1) bek. a) pont]
A közbeszerzési törvény 2017-es újdonságai III.6. Alkalmassági követelmények Alkalmassági követelmények meghatározása Közbeszerzés tárgya szerinti árbevétel max. a becsült érték 75%-a lehet Nem minősülhet alkalmatlannak a gazdasági szereplő, ha a vizsgált üzleti év(ek)ben összesen rendelkezik éves teljes árbevétel vizsgálata esetén a közbeszerzés értékét elérő teljes árbevétellel beszerzés tárgya szerinti árbevétel vizsgálata esetén a közbeszerzés értékének 75%-át elérő beszerzés tárgya szerinti árbevétellel
A közbeszerzési törvény 2017-es újdonságai Alkalmasság igazolása más szervezet kapacitásával Gyakorlati probléma: eredeti előírás szerint a kapacitást biztosító szervezetnek kell teljesíteni Pontosításra került, hogy a kapacitást biztosító szervezetnek milyen mértékben kell részt vennie a teljesítésben Olyan mértékben, ami biztosítja az elvárt szaktudás, szakmai tapasztalat érvényesülését a teljesítés során Kbt. 138. § (1) bekezdése szerinti korlátozással összhangban (max. 65%-os alvállalkozói részvétel) Ellenőrzés a teljesítés során (ajánlatkérő, KH)
A közbeszerzési törvény 2017-es újdonságai III.7. Bírálati szabályok, ESPD Önkéntesen benyújtott, ESPD-t alátámasztó igazolásokat nem kell bevonni a bírálatba (figyelmen kívül hagyhatók) Ajánlatkérő csak a leendő nyertes esetében ellenőrzi Úgy tekintendő, mintha az ajánlatkérő felhívására nyújtották volna be Igazolások benyújtására megfelelő időt kell adni – a korábbi 5 munkanap helyett (kevesebb is lehet) Hirdetmény nélküli tárgyalásos eljárásban, ha csak egy ajánlattevő vesz részt, ESPD alkalmazása nem kötelező Megkövetelhető az igazolások benyújtása az ajánlatban
A közbeszerzési törvény 2017-es újdonságai III.8. Értékelés körében bemutatott szakemberek változása Gyakorlati probléma: hiánypótoltatható-e az értékelés során bemutatott szakember? Módosítás kompromisszumos megoldást vezet be A hiánypótlás során ne legyen javítható a szakemberre vonatkozó vállalás Biztosítsa az ajánlatok érvényességét
A közbeszerzési törvény 2017-es újdonságai Szakember csak akkor változhat hiánypótlás során, ha kizáró ok áll fenn vele szemben (irányelvi kötelezettség)[Kbt. 71. § (4) bek.] Korábbival legalább egyenértékű szakembert kell bemutatni Nagyobb tapasztalattal/magasabb képzettséggel rendelkező szakember bemutatása esetén is csak az eredeti értékek vehetők figyelembe Ellentmondás a felolvasólap és a csatolt dokumentumok között Hiánypótlás/felvilágosítás kérés keretében az ellentmondás feloldható Ellentmondás nem oldható fel – a kedvezőtlenebb adatot kell figyelembe venni
A közbeszerzési törvény 2017-es újdonságai III.9. Új eredménytelenségi okok bevezetése Ha nem nyújtottak be legalább két ajánlatot/részvételi jelentkezést Alkalmazása opcionális – az eljárást megindító felhívásban kell rendelkezni róla Hirdetmény nélküli tárgyalásos eljárásban nem alkalmazandó Közbeszerzésekért felelős miniszter kötelezővé teheti Hirdetmény nélküli tárgyalásos eljárás nem alkalmazható, ha ezen okból eredménytelen az eljárás Ha nem érkezik be elég ajánlat, nem kell értékelni Támogatást nyújtó/ellenőrző szerv szerint súlyos jogsértés történt, és az eljárás jogszerűsége nem állítható helyre
A közbeszerzési törvény 2017-es újdonságai III.10. Hirdetmény nélküli tárgyalásos eljárások KH minden esetben indokolt döntést hoz, melyet honlapján közzétesz (korábban csak rendkívüli sürgősségnél) Műszaki-technikai sajátosságok/kizárólagos jog – előzetes átláthatóságra vonatkozó hirdetmény közzététele kötelező Transzparencia növelése Semmisségi következmény megelőzése Eljárás megkezdésekor a közbeszerzési dokumentumokat KBA- ban és az ajánlatkérő honlapján közzé kell tenni ESPD, két körös bírálat nem kötelező Legalacsonyabb ár értékelési szempont korlátlanul választható
A közbeszerzési törvény 2017-es újdonságai III.11. Nemzeti eljárási rend szabályainak változása Nemzeti értékhatárok emelkednek Árubeszerzés/szolgáltatás megrendelés esetén 18 millióról 15 millióra csökken a nyilvánosan meghirdetett eljárások értékhatára Egyidejűleg ezeknél megszűnik a „négy ajánlatos” eljárás lehetősége Építési beruházások esetében 300 millió és 700 millió forint között alkalmazható az összefoglaló tájékoztatással meghirdetett eljárás
A közbeszerzési törvény 2017-es újdonságai Összefoglaló tájékoztatással kapcsolatos változások Adattartalma bővül (beszerzés mennyisége, teljesítés nagyságrendje, egy ajánlatos eredménytelenségi ok alkalmazása) A felhívni kívánt három ajánlattevőt a KH-nak meg kell küldeni Érdeklődés jelzéséhez nem kell elektronikus aláírás Mindenkit fel kell hívni, aki bejelentkezett és azokat is akiket a KH felé jelzett az ajánlatkérő Bontáskor ismertetni kell, hogy kiknek küldte saját kezdeményezésre Közzétételenként 10.000 forint rendszerhasználati díj (2017.01.30.)
A közbeszerzési törvény 2017-es újdonságai Kbt. 115. §-a szerinti eljárási szabályok változása Csak építési beruházások esetében, 300 millió forintig Szabályozás osztrák mintára, de nagyobb verseny Négy helyett öt ajánlattevőt kell felhívni Csak szakmailag megbízható, teljesítésre képes ajánlattevők hívhatók fel – piackutatás! A felhívott ajánlattevők személyét lehetőség szerint változtatni kell Eljárás dokumentumait, felhívott ajánlattevők nevét a KBA- ban és az ajánlatkérő honlapján közzé kell tenni
A közbeszerzési törvény 2017-es újdonságai Új kivételek nemzeti eljárási rendben Hangszerek és hangszertartozékok Mezőgazdasági termelő, kutató tevékenység során felhasználásra kerülő termésnövelő anyagok és növényvédő szerek Meghatározott, K+F+I célú támogatásból beszerzendő áruk Közszolgáltató szervezetek által kizárólagos jog alapján ellátott feladatok Tervezéssel kapcsolatos kivételi esetkörök pontosítása Építésügyi szabályozásban használt fogalmak alapul vétele Bizonyos körben a szakági tervezés is a kivételi körbe kerül
A közbeszerzési törvény 2017-es újdonságai III.12. Szerződések teljesítése és módosítása 50%-os alvállalkozói részvétel 65%-ra emelkedik Szubalvállalkozók esetében is Csak építési beruházásoknál Közvetlen kifizetési szabály eltörlésre kerül, visszatérés a korábbi kifizetési szabályokhoz Építési beruházások esetében kétlépcsős kifizetés rendeleti szinten De minimis szabály max. 10%-ig alkalmazható koncessziók esetében nem alkalmazható, ha a módosítással értékhatárt lép át
Köszönöm a figyelmet!