Az új jövedéki szabályozás szankciórendszere

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Felkészülés a évi országgyűlési képviselő-választásra Kampány a szavazás napján Előadó: dr. Kovács Zoltán a TVI vezető jogi helyettese 1.
Advertisements

Szerkesztők és a törvény A források védelme és a hatóság eljárása.
Az ún. tételes Áfa-bevallás bevezetése január 1-jétől [2012. évi LXIX. tv. módosította a évi CLVI. törvényt, amely következtében az Art. 31/B.
EMCS RENDSZER JOGSZABÁLYI HÁTTERE
Fémkereskedelem szabályozása
APEH (új nevén a NAV Nemzeti Adó- és Vámhivatal) prezentáció
AZ ÚJ SZABÁLYSÉRTÉSI TÖRVÉNY
Szja-változások Karácsony Imréné szakállamtitkár Pénzügyminisztérium december 3.
A felelős műszaki vezetőkre vonatkozó szabályok változása A munkavédelem időszerű kérdései a bányászatban és a gáziparban konferencia Visegrád november.
375/2007. (XII. 23.) Korm. rendelet a kisebbségi önkormányzatoknak a központi költségvetésből nyújtott feladatarányos támogatások feltételrendszeréről.
Állam munkavédelmi feladatai
Szabálysértési méltányossági kérelem
15. TÉTEL Egy vendége számlát kér Öntől
Készítette: dr. Szucsigán Ádám
Változások a szabálysértési jogban
A jogerős ítélet kikényszeríthetősége
Az orvos szabálysértési felelőssége
Vállalkozói - szakhatósági fórum üzleti partnerkeresés Tóth Katinka fogyasztóvédelmi felügyelő Mezőtúr, november.
Vállalkozói - szakhatósági fórum üzleti partnerkeresés Tóth Katinka fogyasztóvédelmi felügyelő Kunszentmárton, december.
Tisztelettel köszöntöm a konferencia résztvevőit! Nagy Endre bányafelügyeleti főmérnök Pécsi Bányakapitányság Nagy Endre bányafelügyeleti főmérnök Pécsi.
A környezetvédelmi termékdíj évi változásai Nemzeti Adó- és Vámhivatal Nyugat-dunántúli Regionális Adó Főigazgatósága Tájékoztatási Osztály.
Szabadforgalomba bocsátott jövedéki termékekre vonatkozó normatívák.
A FELNŐTTKÉPZÉSI TEVÉKENYSÉG FOLYTATÁSÁNAK ENGEDÉLYEZÉSE 2013

Időközi adatszolgáltatások teljesítése
KÖZIGAZGATÁSI ELJÁRÁS
TÁJÉKOZTATÓ A KENŐOLAJOKKAL ÉS KENŐANYAGOKKAL KAPCSOLATBAN
A bíróság határozatai Dr. Nyilas Anna.
Jogorvoslatok a Ket-ben
A közigazgatási határozatok végrehajtása
A fogyasztó és a vállalkozás fogalma, gyakorlati kérdések az Fgytv. végrehajtása során Országos szakmai konferencia Budapest, Dr. Eitmann.
ORSZÁGOS KÖRNYEZETVÉDELMI ÉS TERMÉSZETVÉDELMI FŐFELÜGYELŐSÉG 1 Gábriel Edit Engedélyezési Főosztály január 21. felsőfokú ügyintéző.
Az üzlethelyiségen kívül kötött szerződések szabályozása Magyarországon és az EU-ban Osgyáni Anikó.
1002/2010. (I. 07.) VPOP UTASÍTÁS A VÁMRAKTÁROZÁS EGYSÉGES ELJÁRÁSI RENDJÉRŐL.
Dr. Dávid Ivett Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság Hatósági és Jogi Főosztály április 22. Várható szankcionálási eszközök.
Dr. Andrássy Gergely Herendi és Purebl Ügyvédi Iroda tel:
Adózás rendjéről szóló törvény módosításai Feltételes adómegállapítás iránti kérelem  Csak a kérelmet benyújtó adózó vonatkozásában állapíthatja.
E – Ügyintéző Bt. Küldetésünk: - Környezetvédelmi termékdíj és jövedéki szaktanácsadás, szakértés és ügyintézés.
1 FOGYASZTÓVÉDELMI FÓRUM Tatabánya, március 25.
MUNKAÜGYI FELÜGYELŐSÉGI NYÍLT NAP ÁPRILIS 03.
SIMANECZ TÜNDE FŐTANÁCSOS ADATSZOLGÁLTATÁS ELLENŐRZÉS BÍRSÁGOLÁS HADITECHNIKAI ÉS EXPORTELLENŐRZÉSI HATÓSÁG.
Jövedéki adóról szóló évi LXVIII. törvény változásai a jövedéki engedélyes kereskedelemben, és jövedéki kiskereskedelmben Berta János őrnagy Főosztályvezető.
1. A közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló évi CXL. törvény (Ket.)
Szankciórendszer az UVK tükrében
Jövedéki adó évi CXXVII. Tv.
A jövedéki adóról szóló évi LXVIII. törvény
Az ideiglenes biztosítási intézkedés elrendelésének általános és különös szabályai Villányi- Kollár Károly Dusán okleveles nemzetközi adószakértő.
A pénzügyi szolgáltatások közvetítőit érintő jogszabályi változások
Az általános közigazgatási rendtartás
A közigazgatási eljárás II.
Jövedéki adó (1.), ökoadók (2.)
A bírósági végrehajtás II.
A civil és egyéb cégnek nem minősülő szervezeteket érintő anyagi és eljárási szabályok évi változásainak áttekintése.
Met. módosítás július 01..
A bírósági végrehajtás I.
A közigazgatási perek április 3..
E-ügyintézés az adózásban 2006.
A JOGSZERŰ ELLENŐRZÉSEK MIKÉNTJE A MUNKAHELYEN
2016. február-március Dr. Máté Zsolt főosztályvezető
Kompetenciák 1. Joghatóság
A Minőségellenőrzési Eljárási Szabályzat
ETS-létesítményeket, EU-ETS hitelesítőket
Időközi adatszolgáltatások teljesítése
Pécs, december 5. Jegyzői értekezlet Hatósági Főosztály Törvényességi Felügyeleti Osztály.
A vendéglátó ipari tevékenység tükrében
Közbeszerzési Döntőbizottság
Közbeszerzési szabályok változása és
PROGRAMZÁRÁS EMVA –III. – IV. tengely 1.
BAMKH Hatósági Főosztály
Szakfelügyeleti tapasztalatok
Előadás másolata:

Az új jövedéki szabályozás szankciórendszere Készítette: dr. Huszár Béla alezredes osztályvezető

Jogi szabályozás Anyagi jogi: a jövedéki adóról szóló 2016. évi LXVIII. törvény (új Jöt.) 45/2016. (XI.29.) NGM rendelet a jövedéki adóról szóló 2016. évi LXVIII. törvény egyes rendelkezéseinek végrehajtásáról Eljárás jogi: az új Jöt. eljárási szabályai (61.pont egyéb eljárási szabályok) - elsődleges az adózás rendjéről szóló 2003. évi XCII. törvény (Art.) - másodlagos a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló 2004. évi CXL. törvény (2017. dec. 31-ig) 2010. évi CXXII. tv. (NAV tv.) 485/2015. Korm. r. (vhr.) hatáskör és általános és különös illetékesség szabályai

Jogi szabályozás Az anyagi jogi normák hatályba lépése: 2017. július 1. jogkövetkezményekre vonatkozó átmeneti rendelkezés hiánya

A szankciórendszer főbb változásai teljesen önálló szankciórendszer (az Art. adóbírságra, mulasztási bírságra, adómérséklésre vonatkozó szabályai a jövedéki eljárásokban nem alkalmazhatóak - 99.§) a szankció csak jövedéki bírság (aki az e törvényben meghatározott kötelezettségét megszegi jövedéki bírsággal sújtandó – a mulasztásos jogsértések esetében is – 100.§) szankciót rögzítő törvényi tényállások számának csökkenése

A szankciórendszer főbb változásai Az önálló szankciórendszer alóli kivétel: Az EKO-ra, BKO-ra, szállítólevélre és a vezetendő nyilvántartás alapbizonylataként használt egyéb bizonylat szigorú számadású bizonylatnak minősül, mellyel kapcsolatban elkövetett jogsértésre a számlára, a nyugtára vonatkozó szabályokat kell alkalmazni. (90.§) (A számla és nyugtakiállítással kapcsolatos szabályok megsértésére az új Jöt. nem, csak az Art. tartalmaz jogkövetkezményeket, így azt alkalmaznunk kell a jövedéki bizonylatokkal kapcsolatos hatósági eljárásaink során.)

A szankciórendszer főbb változásai A jövedéki szankciók csoportosítása a költségvetésnek okozott vagyoni hátrányon alapuló jövedéki bírság, kiemelt súlyú jogsértést szankcionáló jövedéki bírság, mulasztásos magatartást szankcionáló jövedéki bírság, elkobzás, üzletzárás.

A szankciórendszer főbb változásai A szabályozás új eleme a vagyoni hátrány. Vagyoni hátránynak minősül az új Jöt-ben és a végrehajtási rendeletében foglalt kötelezettségek megszegésével az állami költségvetésnek okozott adóbevétel kiesés és jogosulatlan adóvisszaigénylés.

A szankciórendszer főbb változásai A jövedéki bírság kiszabása során vizsgálnunk kell, hogy: keletkezett-e vagyoni hátrány, (ha nem keletkezett más a szankciószámítás módja) vagyoni hátrány összege, mérlegelés – a jövedéki bírság összege az okozott vagyoni hátrány összegének kétszeresétől ötszöröséig terjedhet, de minimum 30.000 Ft (korábbi szabályozásban magánszemélyeknél 30.000 Ft, gazdálkodóknál 150.000 Ft volt a minimum)

A szankciórendszer főbb változásai Amennyiben a jövedéki jogsértés kapcsán nem keletkezik vagyoni hátrány: a korábbi mulasztási bírság helyett a jövőben mérlegelési jogkörben eljárva jövedéki bírságot kell kiszabnunk, melynek felső határa magánszemély esetében 300.000 forint, gazdálkodó szervezet (ideértve az egyéni vállalkozót is) esetében 750.000 forint. Ezen jogsértési kategóriában (mint egyéb jogsértés) a régi szabályozáshoz képest emelkedtek a bírságmaximumok (korábban 100.000 Ft illetve 300.000 Ft) – kivéve Art. szerinti mulasztási bírság és a Jöt. szerint kiemelt jogellenes magatartások

A szankciórendszer főbb változásai A jogsértő cselekmények közül a jogalkotó kiemel néhány, általa súlyosabbnak ítélt magatartást, melyet külön szabályoz Súlyosabban bírságolandó: - a jövedéki engedély nélküli kereskedés, (bírságalap: jövedéki biztosíték összege X engedély nélkül végzett tevékenység napjainak száma, bírság mértéke: bírságalap X a kiszabáskori jegybanki alapkamat kétszeresének 365-öd része, de minimum 500.000 forint) - a szárított és fermentált dohánnyal kapcsolatosan elkövetett jogsértés, (100.000 Ft/kg) - a cukorcefrével kapcsolatos jogellenes magatartás. (3.000 Ft/kg, de min. 100.000 Ft)

Méltányosság és mérlegelési lehetőség Mérlegelési és méltányossági jogkör megmarad az új szabályozásban. A jövedéki bírság összege kivételes méltánylást érdemlő esetben, hivatalból vagy kérelemre, mérsékelhető vagy kiszabása mellőzhető. A mellőzés csak abban az esetben alkalmazható, ha a jogsértő személy az adott helyzetben a tőle elvárható körültekintéssel járt el.

Méltányosság és mérlegelési lehetőség A jövedéki bírság mérséklésénél figyelembe veendő körülmények: termékek mennyisége, A költségvetésnek okozott vagyoni hátrány nagysága és keletkezésének körülményei, a jogsértő személy jogellenes magatartásának súlya.

Jogkövetkezmények, intézkedések Gyorsított eljárás: a helyszínen jövedéki bírság kiszabása és beszedése valamint a jövedéki termék lefoglalása és elkobzása. A bírság összege 20.000 Ft. (dohánygyártmánynál 28.000 Ft) Feltételei: vagyoni hátrány max. 20.000 Ft. (dohánygyártmánynál 28.000 Ft) az ügyfél a törvénysértést elismeri, jogkövetkezményekről való tájékoztatást tudomásul veszi, jogorvoslati jogáról lemond, a helyszínen kifizeti a bírságot.

Jogkövetkezmények, intézkedések Lefoglalás: a tényállás tisztázása, az elkobzás érvényesítése érdekében bármely dolog - kivéve élő állat - lefoglalható El kell kobozni: a lefoglalt dolgot, amire a jövedéki kötelezettségszegést elkövették és jövedéki bírságot szabtak ki miatta – kivéve a jövedéki engedély nélküli kereskedést és a mulasztásos jellegű jogsértést, (a bírság mellőzése esetén is) a lefoglalt dolgot, ha azon jövedéki törvénysértést célzó átalakítást végeztek. Elkobozható: a jövedéki termék előállítására alkalmas berendezés, ha a nyilvántartásba vételi kötelezettségét az előállító, birtokló, értékesítő személy elmulasztja, és további jogsértés elkövetése valószínűsíthető.

Jogkövetkezmények, intézkedések A lefoglalás elrendelése végzéssel történik, amely ellen kifogást lehet előterjeszteni. A kifogást: 8 napon belül kell előterjeszteni, 15 napon belül kell elbírálni, a végrehajtásra halasztó hatálya nincs. A lefoglalt dolog kiadása végzéssel (vagy határozat), ha arra a jövedéki eljárás eredményes lefolytatása érdekében nincs szükség. a tulajdonos részére, akitől azt lefoglalták, a jogszerű birtoklást igazoló személy részére.

Jogkövetkezmények, intézkedések Amennyiben az ügyfél a kiadni rendelt dolgot a kiadást elrendelő döntés kézhezvételét követő 3 munkanapon belül nem veszi át, a kiadás feltétele a tárolási költség megfizetése. Átvétel hiányában: az adó-és vámhatóság értékesítheti, Az értékesítés meghiúsulása esetén a dolgot megsemmisítheti. A lefoglalt dolog elszállításával, őrzésével, tárolásával kapcsolatos költség az ügyfelet terheli, ha jogerősen jövedéki bírság megfizetésére kötelezték.

Jogkövetkezmények, intézkedések Üzletlezárás: jövedéki engedélyes kereskedő és jövedéki kiskereskedő adóköteles tevékenység céljára szolgáló helyisége zárható le, ha megsérti az új Jöt. 64-73. §-ban foglaltakat. Intézkedés tartama: első esetben 12 nap, ismételt estben 30 nap, minden további esetben 60 nap. Ismételt eset: két ugyanolyan jogsértés elkövetése/feltárása között 2 év nem telt el.

Jogkövetkezmények, intézkedések Nem alkalmazható az üzletlezárás, ha az alábbi jövedéki termékek mennyisége nem haladja meg a 10 litert: sör, csendes és habzóbor, egyéb csendes és habzó erjesztett ital, köztes alkoholtermék, alkoholtermék.

Jogorvoslati kérelmek A megváltozott szankciórendszer kapcsán nem számolunk a fellebbezések számának növekedésével. a bírságszámítás az ügyfelek számára kedvezőbb, ügyfelek eltérő jogértelmezése növelheti. 2016. év 655 db döntés, 31 db fellebbezés (4,7%) 2017. 05. 29-ig 342 db döntés 7 db fellebbezés (2%)

Köszönöm a figyelmet!