A MEGVÁLTOZOTT PEDAGÓGUS SZEREP!

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A gyermeki viselkedés pszichés zavarai
Advertisements

A tanulást és a megértést segítő módszerek alkalmazása
Bölcsőde – óvoda közös intézményként történő működtetése
A koragyermekkori nevelésről
Lőwné Szarka Judit ellátottjogi képviselő
Gyerekek a Biztos Kezdet Gyerekházban
TAPASZTALATOK AZ ÓVODAI NEVELÉS GYAKORLATÁBAN
Játékterek, játékszerek
A játék A játékosság.
Az egyéni fejlesztési terv
Gyermek és fiatalkori devianciák kialakulása
A NEVELÉS FOLYAMATA ÉS MÓDSZEREI
Az óvoda és az iskola együttműködésének megvalósulása a Naprakészség TIOK-ban Mérleg.
Ellenőrzés és értékelés az alsó tagozatos matematika oktatásában
Módszertani megújulás a nevelő munkában
Az ellenőrzés, értékelés szerepe, módszerei A teljesítménymérés
ONAP ↓ HELYI ÓVODAI PROGRAM ÜTEMTERV TERVEZET
Testi és szellemi fogyatékos gyermekek ápolása
Az SNI tanulók státuszhelyzete a jogszabályváltozások tükrében
Készítette: Lengyelné Bencsik Judit
Befogadó iskolák, befogadó pedagógus-közösségek
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
Nevelés és nevelői attitűdök
(Program-akkreditációs lajtsromszáma: PL-2661)
Az iskola gyermekvédelmi feladata, célja, funkciója
"Talán a legnagyobb pedagógiai téveszme az a vélemény, hogy az ember csak azt tanulja meg, amit megtanítanak neki. A mintegy mellékesen elsajátított, tartós.
Integráló iskolák a közoktatásban
Az iskoláskor küszöbén
Pedagógiai munka a Nevelési Tanácsadóban
LÉPÉSRŐL – LÉPÉSRE program
Buczkóné Pásztor Melinda Megyei Pedagógiai Szakszolgálat
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
Az oktatási gyakorlat fejlesztése
Szeretettel köszöntöm
Inklúzív nevelés Magyarországon
Ötletek, javaslatok a kritériumok dokumentum szintű beépítésére
A nevelési program, mint a fejlesztés stratégiája
Erőszakmentes, egészségtudatos iskola
Speciális gyermekvédelem
Út a sikeres tanuláshoz
A PEDAGÓGUS KÖTELESSÉGEI ÉS JOGAI
Összeállította: Szabó Ilona
 testi-térbeli biztonság  idő- és ritmusérzék  beszéd tisztasága  élményen keresztül történő megértés  kommunikáció, kooperáció, kreativitás 
Heves Megyei Pedagógiai Intézet 3300 Eger, Szvorényi u. 27. Pf.:196, Telefon:36/ , Fax:36/ , Honlap:
Lehetőségek az esztétikai nevelésben - esztétikai nevelés és drámajáték -
Önértékelési kézikönyv október 5-i módosítása alapján
MOTTÓ „Engem ne emeljen a magasba senki, ha nem tud addig tartani, amíg megnövök, hanem guggoljon ide mellém, ha nemcsak hallani, de érteni is akar, hogy.
A SZÜLŐI KOMPETENCIA TÁMOGATÁSA A KAPOSVÁRI EGYETEM GYAKORLÓ ÓVODÁJÁBAN Budapest augusztus 31.
A játék A játékosság.
Barcsák Marianna - KPSZTI
Márkus Lászlóné Intézményvezető Közoktatási szakértő
Hogyan lesznek növendékeink iskolaérett gyermekek?
A viselkedés és az iskolaérettség kapcsolata
A tankerületi szakértői bizottsági tevékenység feladatai
Készítette: Tóthné Babó Szilvia
A LURKÓ-TÁBOR, mint a jó gyakorlat dokumentációja
MOTTÓ „Engem ne emeljen a magasba senki,
NEVELŐI ÉRTEKEZLETRE A FÉLÉVES ÉRTÉKELÉS ELŐKÉSZÍTÉSE Farkasné Egyed Zsuzsanna saját óvodai munkaanyag, forrásként felhasználható.
CSOPORTNAPLÓ MÓD - SZER - TÁR ANYAGÁNAK FELHASZNÁLÁSÁVAL.
Minőségfejlesztési munkacsoport KPSZTI Április 17-
Vezetői célok és feladatok
avagy a megismerési folyamatok probléma alapú tervezése
DRÁMAPEDAGÓGIA ÓVODAPEDAGÓGUSI SZEMMEL
HELYI ÉRTÉKEK KÖZVETÍTÉSE AZ ÓVODÁS GYERMEKEKNEK
VALLÁSOS ÉS ERKÖLCSI NEVELÉS A KATOLIKUS ÓVODÁKBAN
AZ ÓVODÁS GYERMEK ÉS AZ ERKÖLCS
Kulcs a kezünkben egyéni utak a zavartalan iskolakezdéshez Szabó Erika-tanító Páduai Szent Antal Iskola, Gimnázium és Alapfokú Művészeti Iskola
Óvodából iskolába Iskolás lesz a gyermekünk Az iskolaérettség kérdései
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Gyermek- és ifjúságvédelem, vezetői felelősség és támogatás
Előadás másolata:

A MEGVÁLTOZOTT PEDAGÓGUS SZEREP! MEGVÁLTOZOTT A PEDAGÓGUS SZEREPE? Farkasné Egyed Zsuzsanna

JOGSZABÁLYI HÁTTÉR 2011. évi CXC. törvény a nemzeti köznevelésről 363/2012. (XII. 17.) Korm. rendelet az Óvodai nevelés országos alapprogramjáról 20/2012. (VIII. 31.) EMMI rendelet a nevelési-oktatási intézmények működéséről és a köznevelési intézmények névhasználatáról

20/2012. (VIII. 31.) EMMI rendelet 93/A. § (1) A gyermek fejlődését nyomon követő dokumentáció a gyermek fejlődéséről folyamatosan vezetett olyan dokumentum, amely tartalmazza a gyermek fejlettségi szintjét, fejlődésének ütemét, a differenciált nevelés irányát. (2) A gyermek fejlődését nyomon követő dokumentáció tartalmazza a) a gyermek anamnézisét, b) a gyermek fejlődésének mutatóit (érzelmi-szociális, értelmi, beszéd-, mozgásfejlődés), valamint az óvoda pedagógiai programjában meghatározott tevékenységekkel kapcsolatos egyéb megfigyeléseket, c) a gyermek fejlődését segítő megállapításokat, intézkedéseket, az elért eredményt, d) amennyiben a gyermeket szakértői bizottság vizsgálta, a vizsgálat megállapításait, a fejlesztést végző pedagógus fejlődést szolgáló intézkedésre tett javaslatait, e) a szakértői bizottság felülvizsgálatának megállapításait, f) a szülő tájékoztatásáról szóló feljegyzéseket.

AZ ÓVODAPEDAGÓGUS FELADATA játékosság tevékenykedtetés élményszerűség differenciál fejlesztés komplexitás gyermeki szabadság biztosítása spontaneitás és irányítottság zökkenőmentes átmenetek a napirendben a lassú átmenet biztosítása az iskolai életmódra

AZ ÓVODAPEDAGÓGUS FELADATA II. a játék feltételeinek biztosítása a játéktevékenységek kínálata a gazdag élmények biztosítása a szemlélődés, az elmélyedés, a próbálkozás lehetősége a kíváncsiság, a tudásvágy felkeltése, az érdeklődés kielégítése alkotó tevékenyég lehetőségének biztosítása a kompetencia átélésének öröme az alkotó, nyugodt, ösztönző, elismerő, elfogadó légkör biztosítása

Az ÓVODAI NEVELÉS MÓDSZEREI , ESZKÖZEI követelés → biztatás, jutalmazás, példa, tiltás, „büntetés”, meggyőzés értékelés, beszélgetés, erkölcsi nevelés, gyakorlás cselekedtetés, ellenőrzés folyamatos figyelemmel kísérés, értékelés szóbeli visszajelzés, megbeszélés.

Óvó-védő Szociális, Nevelő-személyiségfejlesztő CÉL, FELADAT, FUNKCIÓ Az óvodáskorúak sokoldalú, harmonikus, optimális fejlődésének elősegítése Óvó-védő Szociális, Nevelő-személyiségfejlesztő A gyermekek testi, lelki szükségleteinek kielégítése, egészséges életmód, érzelmi nevelés és szocializáció, értelmi fejlesztés.

AZ ÓVODAI NEVELÉS ESZKÖZEI, TEVÉKENYSÉGEK játék tanulás munka

A NEVELÉST BEFOLYÁSOLJÁK TÉNYEZŐK A gyermek személyiség jellemzői Életkor, fejlettségi állapot Családi feltételek Szülői elvárások Óvodai feltételek Óvó, pedagógiai munkát segítő felkészültsége PP elvárásai

A GYERMEK JÁTÉKÁNAK MEGFIGYELÉSE nyomon követhetjük pl. nagy mozgásának (járás, futás, ugrás,..),térbeli tájékozódásának, finommozgásainak (manipulálás, kézdominancia, tapintás,..), beszédfejlődéséről, szociális érettségének (önuralom, együttműködés, nyitottság, esetleges konfliktusok) fejlődését.  ismereteket szerezhetünk világképéről, örömeiről, problémáiról, fejlettségéről, vágyairól

A JÁTÉK „ ÉRTÉKELÉSE” A gyermek korábbi állapotát tekintjük kiindulópontnak, mérlegeljük, hogy a gyermek játéka megfelel-e az életkorának. Problémát jelezhet, ha a kisebb gyermekek szintjén játszik, ha nem tud elmélyedni a játékban, ha rendellenesen használja a tárgyakat. Előfordul, hogy csak egy-egy területen mutatkozik elmaradás (retardáció), Amennyiben a gyermek átlagon felüli teljesítményt nyújt, „tehetségígéret ”, A gyermekeket a játékának támogatása: egyéni bánásmóddal, érdeklődés fenntartásával, lehetőség teremtés az ötletek megvalósítására, biztonságos környezet megteremtésével Folyamatos megfigyelés, következtetések levonása előtti konzultáció Kiegészítendő a megfigyelés családrajz, tervezett szituációs játékok, világjáték, GMP teszt, stb. Fejlesztési programok készíthetők.

JÁTÉKFAJTÁK (ahogy a programban szerepel) Gyakorló vagy funkciójáték Szerepjáték Dramatikus játék – drámajáték Építő és konstruáló játék Szabályjáték (mozgásos, értelemfejlesztő) A játék optimális feltételei: csoportszobai, szabadtéri játékok alapvető szakmai, esztétikai, biztonságtechnikai követelményei

AZ ÓVODAPEDAGÓGUS FELADATA (fenntartó, vezető pedagógiai munkát segítő,) - megteremteni a biztonságos játék feltételeit, - biztosítani a nyugodt légkört, - támogatni a gyermekek helyes viselkedését - és alakuló szociális kapcsolataikat. A játék során az óvodapedagógus többféle tevékenységet végez: - megfigyeli a gyermekeket, - figyelemmel kíséri szükségleteiket, és - szükség esetén beavatkozik

A PEDAGÓGIAI KRITÉRIUMOK feleljen meg a játék az életkori elvárásoknak követelményeknek legyen esztétikus legyen biztonságos legyen könnyen tisztítható, tartós

JÁTSZÓ PARTNER, FIGYELEMMEL KÍSÉRŐ ,BEAVATKOZÓ ? Objektív feltételek Idő, tér, eszköz JÁTÉK Napi ritmus megtartása Szabad játékidő, napirend FELTÉTELE Szubjektív feltételek: az óvó tudatossága, felkészültsége, az óvodapedagógus elfogadó magatartása, szeretetteljes légkör biztosítása,   a szociális kapcsolatok elősegítése,a védettség érzésének biztosítása,önbecsülés erősítése

A JÁTÉK JELLEMZŐI sajátos céltudatos tevékenység önkéntes szabadon választott kellő komolysággal játsszák örömérzés kíséri funkciógyakorlás kellemes élmények újraélése konfliktusérzésektől való szabadulás veszély legyőzése játéktudat kialakulása

Polifunkcionális játékok a többféle módon használható játékok. A JÁTÉKESZKÖZÖK csoportszoba udvar játszótér Polifunkcionális játékok a többféle módon használható játékok. anyagféleségek (kavics, víz, fa, levelek, termések, kő, gallyak, homok) használati tárgyak (kendő, kötény, táska, edények) a mindennapi élet történéseinek felidézése Népi játékeszközök Nemzettudat Népi kultúra

KIEGYENSÚLYOZATLANSÁGRA UTALÓ JÁTÉKFORMÁK (Körmöci Katalin) Agresszív vagy romboló játék: témaválasztásban vagy a tevékenység stílusában mutatkozik meg az erőszakosság. Az így játszó gyermek indulatos, dobál, rombol, agresszív, a tettlegesség jellemzi.  Gátolt játék: az önállótlanság, félénkség jellemezi. A gyermek főként szemlélődik, mozdulatai bizonytalanok, a társakkal együtt végzett játéktevékenységben végrehajtja a cselekvést, nem irányít.  Kapkodó játék: A gyermek figyelme szétszórt, mindig más vonja el, csak rövid ideig képes elmélyedni a játéktevékenységben. Sűrűn váltogatja a tevékenységet és az eszközöket. Kényszeres játék: jellemző a merevség, a „rátapadás” az azonos tevékenységre, mozdulatra, az így játszó gyermek nem kezdeményez, ötletszegény.

a kellemetlen konfliktusos érzésektől való megszabadulás, a veszély legyőzésének érzete , a szociális tanulás hiánya, a társakkal való együttlétből adódó konfliktusok, negatív játékminta

JÁTÉK ÉS TANULÁS FORMÁI AZ ÓVODÁBAN (fogalmak pontos értelmezése) Játékban tanulás Játékba integrált tanulás Játékba ágyazott tanulás Játékra épülő tanulás Játékos tanulás

A CSOPORTLÁTOGATÁSKOR A SZABAD JÁTÉK MEGFIGYELÉSE Felhasználható a tervező elemző és értékelő munkához szempontként Az elemzéshez ajánlott módszerek Megfigyelés Szociometria Beszélgetés (a beszélgetés körülményi és a beszélgetést lefolytató személye is fontos) Rajzelemzések (családrajz, élményrajz) Bábozás, játékos cselekedtetés

JAVASOLT SZEMPONTOK A JÁTÉK ELEMZÉSHEZ Az érzelmi biztonságot nyújtó szeretetteljes családias légkör teremtett? A csoportszoba berendezése biztosítja-e a gyermek számára a szabad játék lehetőségét? A játszóhelyek kialakítása, a tároló helyek kialakítása fokozza-e az otthonosság érzését, biztosít-e nyugodt játéklehetőségét? A befogadás ideje alatt az állandóság biztosított-e játékhoz ? Mivel érték el az óvodapedagógusok, hogy az óvodába lépéskor kedvező érzelmi hatások érjék a gyermekeket? A napirend biztosítja-e a nyugodt, elmélyült tevékenységhez és az időkereteket a játékhoz? A csoportszobák berendezése, a játékeszközök lehetővé teszik-e, hogy a gyermek élvezhesse a környezet szépségét?

A GYERMEK KAPCSOLATAINAK MINŐSÉGE A SZABAD JÁTÉKBAN I. Az óvodapedagógus - gyermek, gyermek-gyermek kapcsolatot pozitív töltés jellemzi-e? Az óvodapedagógus személyiségének modellhatása érvényesül-e a gyermek egyéni fejlődésére játékban, a játszó csoportszerveződés folyamatára? Elegendő szabadságot biztosít-e az óvodapedagógus a gyermek játéktevékenységéhez? Megfelelő tudatossággal és következetességgel alakítja-e az óvodapedagógus a játék (hely, idő tér) szabályait? Hogyan segíti elő az óvodapedagógus a baráti kapcsolatok alakulását, fejlesztését? Milyen módszerekkel motiválja az óvodapedagógus a gyermeket a közösség érdekében végzett munkára (játék rendezés)? Tapasztalható-e, hogy a gyermekek örömmel és érdeklődéssel kapcsolódnak be a közös játékba? Mennyire járul hozzá a gyermek pozitív énképének alakulásához az óvodapedagógus a közös játék ideje alatt?

A GYERMEK KAPCSOLATAINAK MINŐSÉGE A SZABAD JÁTÉKBAN II. Milyen módszerekkel segíti az óvodapedagógus a gyermekek szociális érzékenységének fejlődését játékidőben? A játékban mennyire erősek az érzelmek? Megjelennek-e az akaratra utaló jellemzők? Képesek-e a gyermekek egyszerű játékszabályok betartására? Milyen szerepet részesítenek előnyben a gyermekek? Bábozás dramatikus játék esetén Állattal, vagy tárggyal azonosul vagy önmaga marad? Vállalnak-e a gyermekek agresszióra utaló szerepeket? Milyen társulási fok jellemző a csoportra? Jellemzően aktívak vagy passzívak a gyermekek kapcsolatteremtésében? Rugalmasan alkalmazkodnak-e a gyermekek a változó szituációhoz?

FUNKCIÓS VAGY GYAKORLÓ JÁTÉK Milyen élmény-nyújtáson alapuló játéktémák figyelhetők meg a csoportban? Mennyire kifejező, érthető a gyermekek beszéde? Miben jelenik meg a gyermekek gondolkodása? Melyek a legkedveltebb játéktémák? Fellelhetők-e elemi összefüggések, következtetések a játékban?

FUNKCIÓS VAGY SZEREPJÁTÉK Melyek a jellemző szerepjáték témák? Milyen tartalommal tölti meg az egyes témákat? A gyermeke beszéde mennyire pontos, tiszta, érthető és folyamatos? Fogalmazásuk mennyire helyes és magyaros? Az érzékelés, észlelés további differenciálódása nyomonkövethető-e? Konvergens vagy divergens gondolkodásmódot használnak-e jellemzően a gyerekek?

SZABÁLY ÉS KONSTRUKCIÓS JÁTÉK Az értelemfejlesztő vagy mozgásfejlesztő szabályjáték kedveltebb-e a csoportban? Jellemző-e, hogy a gyerekek szabályt módosítanak, vagy újat találnak ki? Észreveszik-e, és korrigálják-e a hibát? A szabály betartására mennyire ügyelnek?

Nem azért felejtünk el játszani, mert megöregszünk, hanem attól öregszünk meg, hogy elfelejtünk játszani.” (George Bernard Shaw)